سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱

ایران اجازه یافته غنی‌سازی کند

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب: 383473
چارلز کراثهامر، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست گفت : سال ۲۰۱۴ به عنوان سال تسلیم شدن آمریکا در زمینه توقف برنامه هسته‌ای ایران به یاد خواهد ماند.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، کراثهامر در گفتگو با شبکه فاکس نیوز گفت : تاریخ امسال را به خاطر تسلیم شدن در برابر ایران به یاد خواهد داشت. این بزرگترین رویداد سال ۲۰۱۴ خواهد بود. علت اینکه در این باره زیاد حرف زده نمی شود این است که ما می خواهیم ایران به صورت ضمنی به ما در جنگ با داعش کمک کند. یک نکته مهم نیز این است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از مدتها قبل در این مذاکرات تسلیم شده است. ما این را از روی اقدامات اوباما می گوییم.

وی با اشاره به نطق دوشنبه گذشته باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت : ضعف دولت اوباما در مذاکرات هسته ای خود با ایران مسئولیت برخورد با برنامه هسته ای ایران را کاملا بر دوش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل قرار خواهد داد.

وی گفت :اوباما تحریم های ایران را حتی قبل از اینکه این دور از مذاکرات آغاز شود تضعیف کرد.

کراثهامر گفت : اوباما موضع خود را تضعیف می کند. ما اکنون دهها شرکت اروپایی را می بینیم که در تهران صف کشیده اند و منتظر فروپاشی کامل تحریم ها هستند که می دانند به زودی رخ می دهد. افزون بر آن ، باید نگاه کنیم که با ایران درباره چه مذاکره می کنیم. موضع ما در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته همواره این بوده است که اجازه ندهیم ایران غنی سازی کند. زیرا به محض اینکه این اجازه را بدهیم دیگر نمی توانیم جلو هسته ای شدن آن را بگیریم. کاری که ما کردیم این است که پیشاپیش در برابر اصل غنی سازی تسلیم شدیم. ایران اجازه یافت غنی‌سازی کند. حال مسئله این است که ما با چه تعداد سانتریفوژ در ایران موافقت خواهیم کرد. ما این را می دانیم و اوباما هم می داند.ایران نیز آن را می داند و دنیا هم آن را می داند.

این روزنامه نگار آمریکایی مدعی شد: اگر مذاکرات به موفقیت نرسد، نتانیاهو به وعده خود برای اقدام نظامی در این خصوص عمل خواهد کرد.

کراثهامر گفت : تنها چیزی که جلو حمله نتانیاهو را خواهد گرفت، این خواهد بود که او به این نتیجه برسد که اسرائیل توانایی چنین حمله ای را ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعيد110
محدوده توافق با محدوده و تقيدي كه امضاء NPT براي ما ايجاد كرده چه تفاوت يا تفاوت هايي خواهد داشت. اگر در حد پرتوكل الحاقي و يا فرا تر از آن باشد، حكماً به تصويب مجلس نياز خواهد داشت.
امضاء پيمان NPT فرصت هايي را هم در اختيار ما مي گذاشت، آيا اساساً استفاده تمام و كمال و به حق از اين فرصت ها مي تواند به اين پيمان وابسته باشد؟