پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

جزئیات تازه از احداث ۸ شهر جدید کشوری

سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب: 418672
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید بر اینکه در ایجاد ۸ شهر جدید که به تازگی مطالعات آن آغاز شد، سعی شده است از تجربیات گذشته پند بگیریم، گفت: ایجاد شهرک‌های جدید توسط بخش خصوصی با موضوعات گردشگری و علمی در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش جهان، محسن نریمان در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه ریزی‌های لازم برای اضافه شدن ۸ شهر جدید در کشور انجام شده که این شهرها همانند سایر شهرهای جدید خوابگاهی نشوند و تولید و اشتغال نیز در این شهرها همراه شود، گفت: مطالعات دقیقی در حال انجام است و قیمت‌های منطقه‌ای و سرریز جمعیت‌ها بررسی و سپس اقدام می‌شود.

وی افزود: پایه ایجاد این شهرها از زمان‌های گذشته بوده که اجرایی نشده است، بنابراین ما این مطالعات را بازنگری و سپس اقدام می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: بخش شهرسازی شرکت عمران شهرهای جدید مکان‌یابی این ۸ شهر جدید را شروع و مطالعات اولیه را آغاز کرده است، بنابراین مطالعات ما گسترده است و قصد داریم در کشور و مناطقی که مطالعه جامع داشته باشیم برای ایجاد شهر جدید اقدام کنیم.

* برای ایجاد شهر جدید باید از تجربیات گذشته پند بگیریم

نریمان اضافه کرد: طبیعی است که از تجربه گذشته باید پند بگیریم یعنی اگر آیتم‌هایی مورد توجه قرار نگرفته در این مطالعات سعی می‌کنیم که آن آیتم‌های اصلی را مورد بررسی قرار دهیم که مهم‌ترین آن اقبال و نیاز مردم است که سریع بتوانیم سرریز جمعیت را در آن مناطق سامان‌دهی کنیم.

* ایجاد شهرک‌های متعدد توسط بخش خصوصی

وی ادامه داد: البته غیر از سرریز جمعیت‌ها ما به دنبال ایجاد شهرک‌های متعددی هستیم که بتوانند مسائل گردشگری و علمی و فنی را پاسخ دهد.

وی اضافه کرد: تلاش ما این است که این شهرها عمدتاً مردم محور باشند و بخش خصوصی را ترغیب کنیم که در این رابطه اقدام کنند و دولت محور امور نباشد بلکه به عنوان ناظر عالیه و هدایتگر عمل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه انگیزه‌های بخش خصوصی را برای ایجاد این شهرکها در آن‌ها ایجاد خواهیم کرد، گفت: می‌خواهیم با حضور بخش خصوصی در ایجاد این شهرک‌ها یک وضعیت برد - برد را برای هر دو طرف انجام دهیم.

* اعلام مکان‌هایی که در آنها شهرهای جدید ایجاد خواهد شد باعث گرانی زمین می‌شود

نریمان در پاسخ به این سؤال که آیا مطالعات ایجاد شهرهای جدید ادامه‌دار خواهد بود، گفت: اعلام مکان‌هایی که در آنها شهرهای جدید ایجاد خواهد شد باعث گرانی زمین می‌شود به طوری که وقتی مطالعه می‌کنیم و سراغ آن منطقه برای تملک می‌رویم به مشکل می‌خوریم و قیمت‌ها بالا می‌رود.

وی افزود: از این جهت ما پیشرفت هم در این زمینه‌ها داریم اما اعلام نقاط شهرهای جدید باید بعد از یک سری اقدامات باشد و ابتدا تملک‌ها انجام و سپس اعلام عمومی می شود.

نریمان قبلا از ایجاد ۸ شهر جدید در برخی مناطق کشور هم خبر داده و گفته بود که اسامی این شهر ها با نام های پارس (در عسلویه)، طیس (در چابهار)، هورا (در همدان)، طوسان (در تهران)، ایوانکی (در سمنان)، پرنیان (در قم) و لارستان (در فارس) است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *