جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۳۴
پیشنهادات دولت درباره یارانه‌ها و بنزین؛

زمان واریز یارانه‌ها از ۳۰ به ۳۵ روز افزایش یابد/ حذف بنزین سهمیه‌ای و یارانه ۲ میلیون نفر

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 409078
عضو کمیسیون تلفیق از دو پیشنهاد یارانه‌ای دولت خبر داد و گفت: دولت مایل است زمان واریز یارانه نقدی تغییر کند.
زمان واریز یارانه‌ها از ۳۰ به ۳۵ روز افزایش یابد/ حذف بنزین سهمیه‌ای و یارانه ۲ میلیون نفر
به گزارش جهان، ایرج ندیمی در ارتباط با پیشنهاد دولت برای اصلاح تبصره ۲۱ هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۴، به تسنیم گفت: بناست پیشنهادات کتبی دولت را در جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق مورد رسیدگی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه آنچه تا کنون مطرح است، پیشنهادات شفاهی دولتمردان می باشد، افزود: دولت می خواهد مقاطع پرداخت یارانه نقدی تغییر کند تا از این محل نیز منابعی به هدفمندی یارانه ها اضافه شود؛ یکی از پیشنهادات این است که زمان واریز یارانه نقدی از ۳۰ به ۳۵ روز افزایش یابد.

عضو کمیسیون تلفیق همچنین گفت: دولت اعلام کرده با استفاده از روش های موجود می تواند یارانه ۲ میلیون ثروتمند را حذف کند و می خواهد برای سال آینده با حذف یارانه این افراد منابع هدفمندی را افزایش دهد.

حذف بنزین سهمیه‌ای


در همین حال فارس هم نوشت: اظهارات نمایندگان مجلس و مدیران ارشد دولتی این احتمال را جدی‌تر نشان می‌داد که مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در زمینه حذف یارانه بگیران با درآمد ماهیانه بالای ۲.۵ میلیون تومان در صحن علنی مجلس به جایی نرسد. عملا نیز این اتفاق افتاد و تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۴ با رای بالای نمایندگان دوباره به کمیسیون تلفیق بازگشت.

پیگیری های فارس حاکی از آن است که یکی از دلایل بازگشت این تبصره به کمیسیون تلفیق پیشنهاد جدید دولت در این زمینه بوده است. بر اساس این گزارش، پیشنهاد جدید دولت از دو بخش تشکیل شده است:

۱- سهمیه های بنزین حذف شود و بنزین در سال آینده به صورت تک نرخی و با قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه شود. با این اقدام حدود سه هزار میلیارد تومان به درآمدهای دولت افزوده می شود.
۲- دوره پرداخت یارانه نقدی به مردم از ۳۰ روز به ۳۵ روز یک‌بار تبدیل شود. در نتیجه، دولت به جای ۱۲ بار پرداخت یارانه نقدی به مردم در طول یکسال، ۱۰ بار یارانه نقدی پرداخت می کند و هفت هزار میلیارد تومان نیز از این طریق در خزانه دولت باقی می‌ماند.

با تصویب و اجرایی شدن پیشنهاد دولت، کسری بودجه هدفمندی جبران شده و درآمدهای هدفمندی یارانه ها حدود ده هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز (یکشنبه) پارلمان با ارجاع تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۴ که مربوط به نجوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور است، به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه موافقت کردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح پیشنهاد بازگشت تبصره ۲۱ به کمیسیون تلفیق، گفت: با توجه به ابهاماتی که در مورد تبصره ۲۱ وجود دارد باید تغییراتی در این تبصره لحاظ شود. به همین دلیل بهتر است این موضوع برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شود و بعد از اعمال تغییرات دوباره به صحن علنی بازگردد.

وی افزود: دولت و مجلس باید در مورد هدفمندی متفق‌النظر باشند، چون موضوع اجرای هدفمندی مهم است و به همین دلیل بهتر است این تبصره برای انجام اصلاحات و تغییرات به کمیسیون تلفیق ارجاع شود.

سرانجام نمایندگان با ۱۴۲ رأی موافق،‌ ۱۱رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در مجلس با ارجاع تبصره ۲۱ لایحه بودجه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق موافقت کردند.

 کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، در تبصره ۲۱ ماده واحده مصوب کرده بود:

در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۸ به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۹۴ منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور را با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی بین خانواده‌های هدف و نیازمند توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید به شرح زیر اقدام کند:

الف- درآمد حاصل از اجرای قانون مذکور در سال ۱۳۹۴ تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزار میلیارد(۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع مواد(۱) و(۳) همان قانون تعیین می‌شود.

ب- منابع مذکور در بند(الف) و منابع مربوط به ردیف‌های یارانه‌ای از محل بودجه عمومی دولت مندرج در این قانون به شرح زیر هزینه می‌شود:

۱- مبلغ پنجاه هزار میلیارد(۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در اجرای ماده(۸) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای کمک به بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی
۲- مبلغ چهل وهشت هزار میلیارد(۴۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به منظور اجرای بند(ب) ماده(۳۴) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
۳- تا مبلغ سیصد و هفتاد هزارمیلیارد(۳۷۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به منظور پرداخت نقدی و غیرنقدی موضوع ماده(۷) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به شرح زیر:

۳-۱-کلیه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور
۳-۱- عشایر و خانوارهای ساکن در روستاها(دارای دفترچه بیمه درمانی روستایی)
۳-۳- کلیه بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی به شرط حداکثر مستمری ماهانه بیست وپنج میلیون(۲۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال
۳-۴- کلیه خانوارهایی که درآمد خانوار ماهانه کمتر از بیست و پنج میلیون(۲۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال آنها توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها احراز شود.
کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر می‌توانند به جای دریافت یارانه نقدی، از یارانه سود تسهیلات مسکن تا یک و نیم برابر یارانه نقدی خانوار استفاده کنند.

۴- مبلغ دوازده هزار میلیارد(۱۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به منظور تأمین بخشی از یارانه تسهیلات تأمین مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر، روستایی، ساماندهی مسکن در بافت‌های فرسوده، سکونت‌گاه‌های حاشیه شهرها و مسکن مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دزدی یواشکی
روحانی : 80% مردم از دولت راضی اند .
ناهید
روزی رسان فقط پروردگارمهربان است
United States
پول یارانه مردم را کم کنید بدید پزشکان
80صدم درصد به واقعیت نزدیکتره.
نمایندگان توجه کنید
بابا من دانشجوی 28 ساله که تازه ازدواج هم کردم الان واقعا برای هزینه رفت و امدم پول ندارم. مثل من خیلی هستن . جان هر کی دوس دارین حمل نقل ور رایگان کنید . مثلا همین مشهد 700 تا ایستگاه اتوبوس زدن . خودشون گفتن 11 میلیون هر کدوم خرج داشته . الان کلی ادم گذاشتن که کی کارت میکشه کی نمیکشه . خب همین ولخرجی ها رو نکنین . اتوبوس مترو رو مجانی کنین . مطمین باشین بهترین کمک به قشر ضعیفه
یعنی یارانه دو ماه پر می زنه؟
United States
شاید هم همش کل یارانه ها
رای منو پس بده دولت
United States
کلا دارن سخت می گیرن
حامد
دنبال اینن که کل شو حذف کنن
حالا دارن این چوری کم کم برش میدارن که مردم صدا شون در نیاد
Iran, Islamic Republic of
آقا حامد اینجوریشو حتی به ذهن منم خطور نمیکرد.30 روز به 35 روز(12 ماه به 10 ماه کاهش دریافت یارانه)بعد 45روز(8 ماه دریافت یارانه) بعددوماه به دوماه و ...
حالا اگه عزت خارجیمون سرجاش باشه و کلام حضرت آقا مبنی بر اقتصاد مقاومتی عملیاتی بشه که مشکلی نیست ولی کو گوش شنوا
معلم
شاید هم سه ماه
Iran, Islamic Republic of
ای دولت مردم..........
Iran, Islamic Republic of
مثل چی دارن مردم رو دور میزنن
دولت اگر یارانه ثروتمندارو حذف کنه و مالیات صحیح هم بگیره و جلوی بخور بخور های عجیب و غریبی بگیره، تمام مشکلاتش حل میشه.لازم نیست چشم طمع به چندرغاز یارانه مستضعفین داشته باشن...حدی داره به خدا
دزدیهای هزاران هزار میلیاردی=حذف یارانه(صدقه)
Iran, Islamic Republic of
یه دفعه بگه برین بمیرید!!!!!!!!!!!!
PEYMAN
ما کارگران نانوایی که آینده ای برای فرزندانمان متصور نیستیم
موسوی
آقا جون اولا" رای منو پس بده !!!! دوما" ما یارانه نخواستیم لطف فرموده ما رامس کنید ما همون اقلام با قیمت چندسال پیشمان را میخواهیم یهنی لواش 30 تومن سنگک 100 تومن بنزین 100 تومن ،شیرو.... چرا این مباحث را به رفراندوم نمیگذارید تا با نظر مردم کاری انجام دهید.
Iran, Islamic Republic of
زکی!!!
این کار بی معنی است. یارانه حق مردم است. به جای اینکار درست مالیات بگیرید. هم مالیات بر دارایی هم مالیات بر در آمد.
Iran, Islamic Republic of
به این میگن پوست خربزه دولت زیر پای مجلس اصولگرا ! در سال اخر ! اگر نماینده ها کمی فکر میکردند این همه گرانی را بخاطر رای اوری هم که شده تصویب نمیکردند
علی
Iran, Islamic Republic of
به حق چیزهای نشنیده 35 روز چه صیغه ای
گوگولی
ای بابا .. خرج سفرهای فامیلی داره !!!!!!...
گوگولی
راستی این ... چرا .. بره جهنم ............
انقد به این مردم بدبخت فشار بیارین تا صبرشون سر بیاد...
بهمن
دولت بجای اینکه به فکر اقتصاد مقاومتی باشد در اندیشه قطع یارانه ها به مردم است منتی به هر دری که می زند ان دربسته است و اگر روزی یکی از درها باز شود و یارانه ها قطع شود در مقابل دری بروی اقای احمدی نژاد به سوی ملت باز خواهد شد و در ان هیچ شکی نیست .
دریافت حقوق هر چهل روز
بنزین نیم لیتر هزار تومان
فروش هوای تنفس
عوارض شنا کردن در دریا
عوارض سیزده بدر
مالیات مهمانی
عوارض آفتاب و مهتاب
دریافت مالیات عمر
عوارض پیاده روی
......
محسن 2
Iran, Islamic Republic of
پیشنهادمردم به دولت تدبیر !در مقابل ماخذ مالیات سالانه را از 12 ماه به 15 ماه اضافه کنید
با این کارهایتان گور خود را دارید می کنید
امیر
راه برون رفت از مشکلات اقتصادی،تکیه به اقتصاد درونی است
رسولی
Iran, Islamic Republic of
مطالبات ماهانه - پرداخت یارانه
البته مجلسی ها بیشتر به طبل حذف یارانه می کوبند و به دولت فشار میارند تا به هر ترتیبی شده این یارانه ها حذف بشه دولت هم زیر بار حذف بخشی از مردم به این شکل نمیره و نتیجه این شده که می بینیم