پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

چه کسانی «جعبه سیاه مافیای نفتی» را فراری دادند؟

دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب: 419572
وکیل خاندان هاشمی مدعی است یزدان‌پناه یکبار در سال ۷۳ بازداشت و پس از آن آزاد شده و بدون مانعی از کشور خارج شده بود. ادعایی که با انتشار حکم دادگاه این جاسوس اقتصادی نه تنها رد می‌شود بلکه هویت عاملان فرار وی را روشن‌تر می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شاید بهترین نام برای وی همانی باشد که چندی است بر سر زبان ها افتاده؛ «جعبه سیاه مافیای نفتی»

این روزها دوستان قدیمی عباس یزدان پناه یزدی هیچ علاقه ای به پیدا شدن او ندارند؛ کسی که چیزهای زیادی از مافیای نفت در ایران می داند و خود سال های سال در همین حوزه فعالیت داشته است.

نام رفیق کودکی، نوجوانی و شریک روزهای نه چندان دور مهدی هاشمی بهرمانی از همان روزهای ابتدایی رسیدگی به اتهامات آقازاده پرحاشیه آیت الله هاشمی بر سر زبان ها افتاد؛ کسی که این روزها دیگر نیست تا مراحل پایانی رسیدگی به اتهامات دوست قدیمی اش را ببیند.

اعترافات یزدان پناه یزدی که در ۴ تیرماه سال ۹۲ به طرز مشکوکی مفقود شده این روزها قطعا می توانست برای مهدی هاشمی دردسری جدی ایجاد کند اما اعترافات سال های دور وی که توسط دستگاه های امنیتی ضبط شده بود نیز توانست بر روی بار اتهامات مهدی هاشمی اضافه کند.

وکیل مهدی هاشمی اما هنوز اصرار دارد که هیچ یک از مستندات و منابع علیه موکل وجهه قانونی ندارد و همه چیز سناریو سازی است و حتی «خود دادگاه هم این موضوع را می داند.»

انتشار یک فیلم؛ درد سر جدید برای آقازاده جنجالی


چندی پیش یکی از خبرگزاری های کشور فیلم نادیده ای را از اعترافات عباس یزدان پناه یزدی را منتشر کرد، فیلمی که با توجه به ظواهر آن مربوط به دهه هفتاد شمسی و دستگیری عباس یزدان پناه توسط دستگاه های امنیتی مربوط می شود.

یزدان پناه در این فیلم که حدود ۲۰ سال پیش از اعترافات وی تهیه شده از نقش مهدی هاشمی در تاسیس شرکتی به نام «جبل» برای گرفتن پورسانت از شرکت های خارجی در ازای دادن اطلاعات پروژه های نفتی و غیرنفتی، پرده بر می دارد.

تلاش برای بستن قرار داد شرکت های چند ملیتی با ایران و گرفتن پورسانت یکی از اصلی ترین فعالیت های این شرکت بوده و یزدان پناه یزدی به عنوان نماینده مهدی هاشمی در این شرکت فعالیت داشته است.

پارس جنوبی و پروژه های دندان گیر آن یکی از مهم ترین قرار دادهایی بود که شرکت مذکور تلاش زیادی را برای رسیدن آن به شرکت های چند ملیتی و گرفتن پورسانت کرد.

یزدان پناه در این فیلم اعتراف می کند که اطلاعات پروژه های مختلف نفتی را از مهدی هاشمی دریافت کرده و آن را به شرکت های مختلف خارجی می فروخته است.

وکیل خانواده هاشمی و تکذیب دوباره و چند سوال


محمود علیزاده طباطبایی وکیل خاندان هاشمی و فردی است که در مدت رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی همواره سعی در تکذیب تمامی اطلاعات و مستندات علیه موکلش دارد.

وی پس از انتشار این فیلم ضمن تکذیب همه!‌ مطالب عنوان شده در آن از سوی یزدان پناه، حرف های جدیدی درباره پرونده امنیتی یزدان پناه زد.

محمود علیزاده طباطبایی در مصاحبه خود با روزنامه شرق در واکنش به فیلم منتشر شده از اعترافات یزدان پناه درباره نقش موکلش در برخی فسادهای نفتی گفت: سال ۷۳ وزارت اطلاعات عباس یزدان پناه یزدی را به علت ترددهای مشکوک با مجوز دستگاه قضایی بازداشت می کند.

وی ادامه می دهد: این بازداشت حدود ۶ یا ۷ ماه طول می کشد،‌ عباس از زندان نامه ای برای مقام های ارشد کشور نوشته و آنچه در زندان بر او گذشته را به مقامات ارشد توضیح داده و هدف بازداشت را توضیح می دهد. بعد از آن،‌یزدان پناه با دستور مقامات ارشد از زندان آزاد شده و بدون هیچ مانعی از کشور خارج می شود.

وکیل خاندان هاشمی نکته جالبی درباره فیلم منتشر شده بیان می کند؛ «این اعترافات در دادگاه های مهدی هاشمی پخش شده و دادگاه آن را رد کرده است.»

وی در ادامه مصاحبه خود تاکید می کند که دادگاه در بررسی های خود به این نتیجه رسیده که این فیلم در راستای سناریو سازی بوده است و ادعا می کند که این فیلم بارها ضبط شده تا نسخه نهایی آماده شود.

واکنش وکیل مهدی هاشمی به اعترافات عباس یزدان پناه یزدی سوالات زیادی در اطراف خود ایجاد می کند.

نکته اول اینکه یزدان پناه یزدی به دلیل کدام اتهامات و تردد های مشکوک بازداشت شده و اینکه میان ترددهای وی و پرونده مهدی هاشمی چه ارتباطی وجود داشته است؟

در این میان علیزاده طباطبایی به نحوه خروج یزدان پناه از زندان و خروج «بدون مانع» اشاره می کند ولی درباره چگونگی خروج وی از زندان که با استفاده از فشار برخی چهره های خاص و گذاشتن وثیقه سنگین به عنوان مرخصی صورت گرفته، اشاره ای ندارد.

بر اساس گزارش نهادهای مختلف نظارتی یزدان پناه یزدی در دوران مرخصی از کشور فرار کرده است و در این میان ادعای علیزاده طباطبایی مبنی بر خروج بدون مانع یزدان پناه یزدی از کشور با تردید جدی همراه می شود.

شاید بزرگترین سوال ایجاد شده در حاشیه این اظهارات این باشد که «چه کسی عباس یزدان پناه یزدی را از کشور فراری داده است؟ قطعا با بررسی بیشتر می توان رد پای برخی چهره های خاص را در این فرار پیدا کرد.

بنابراین گزارش، وکیل مهدی هاشمی تلاش می کند ضمن تلاش برای جداسازی مهدی هاشمی و عباس یزدان پناه، چهره آمیخته با فساد یزدان پناه را نیز اصلاح کرده و اعترافات وی درباره دست داشتن در فروش اطلاعات به بیگانگان را، فشار نهادهای امنیتی برای گرفتن اعتراف از این چهره مافیایی برای فشار به خاندان هاشمی جلوه دهد.

اما اطلاعاتی وجود دارد که ادعاهای وکیل خاندان هاشمی را رد می کند؛ اطلاعاتی از پرونده قطور اتهامات عباس یزدان پناه یزدی و حکم دادگاه علیه این چهره مرموز.

انتشار حکم دادگاه یزدان پناه برای اولین بار/ وکیل خاندان هاشمی چه چیزی را تکذیب کرد؟

عباس یزدان پناه یزدی برخلاف آنچه وکیل خاندان هاشمی بر آن تاکید دارد در اوایل دهه هفتاد تنها به دلیل ترددهای مشکوک بازداشت نشده است و با کمی بررسی بیشتر می توان به دلایل بازداشت یزدان پناه پی برد.

ترددهای مشکوکی که علیزاده طباطبایی آن‌ها را دلیل بازداشت یزدان پناه عنوان می کند، در واقع سفرهای وی به کشور های مختلف برای فروش اطلاعات محرمانه پروژه های نفتی (که به واسطه آقازاده جنجالی بدست آمده)، دریافت پورسانت و دیدار با کارتل های بزرگ نفتی است.

علیزاده طباطبایی در حالی ادعا می کند یزدان پناه یزدی بدون هیچ گونه مانعی از کشور خارج شده، که اسناد موجود از پرونده وی چنین چیزی را رد می کند.

بر اساس اسنادی که خبرنگار فارس به آنها دست پیدا کرده، دادگاه یزدان پناه پس از خروج وی از کشور و با توجه به گزارش نهادهای امنیتی و اطلاعاتی از پرونده وی دنبال شده و در نهایت منجر به صدور حکم علیه وی می شود.

اقدام علیه امنیت کشور از طریق جاسوسی و دادن اطلاعات به اشخاص بدون صلاحیت، پرداخت رشوه و نفوذ در ادارات و وزارتخانه ها از جمله جرم های یزدان پناه بود که در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی به دلیل آنها محکوم شد.

حمل سلاح کمری نیز جرم های عجیب و سوال برانگیز عباس یزدان پناه است که باتوجه به اسناد موجود بدون مجوز مراجع قانونی صورت گرفته و از این چهره جنجالی در زمان دستگیری یک قبضه «سلاح کمری لاما» نیز کشف و ضبط شده است.









حکم دادگاه عباس یزدان پناه به اتهام جاسوسی



برگه تعیین تکلیف سلاح کشف شده از عباس یزدان پناه
با قرار دادن حکم دادگاه عباس یزدان پناه یزدی در کنار ادعاهای علیزاده طباطبایی درباره وی، نکات قابل تاملی به ایجاد می شود.

علیزاده طباطبایی در حالی ادعا می کند که یزدان پناه بدون هیچ مانعی از کشور خارج شده که هنوز پرونده وی در دادگاه (آنهم نه به دلیل ارتکاب یک جرم محدود بلکه جاسوسی و حمل سلاح) در جریان بوده و طبیعتا چنین فردی از سوی مراجع قضایی ممنوع الخروج محسوب می شود.

قطعا وکیل خانواده هاشمی می تواند توضیحات بیشتری درباره چگونگی خروج وی از کشور آنهم با وجود پرونده مفتوح جاسوسی ارائه دهد؛‌ توضیحاتی که می تواند شامل اسناد ادعایی وی درباره خروج بلامانع یزدان پناه از کشور و نام فردی که برای خروج این جاسوس اقتصادی از زندان وثیقه گذاشته، شود.

بنابراین گزارش،‌ در حالی که یک منبع آگاه در گفت و گو با فارس از قابل پیگیری بودن ادعاهای وکیل خانواده هاشمی درباره یزدان پناه یزدی و متهم کردن دستگاه های امنیتی و قضایی به سناریو سازی، تاکید دارد باید دید علیزاده طباطبایی به سوالات متعدد پیرامون رابطه عباس یزدان پناه یزدی و مهدی هاشمی و همچنین پرونده جنجالی دو دوست قدیمی، پاسخ می دهد و یا دوباره ترجیح می دهد سکوت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *