پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

فرهنگ مستقل و وابسته در بیان امام

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 381583
اگر فرهنگ جامعه‌ای وابسته و مرتزق از فرهنگ مخالف باشد، ناچار دیگر ابعاد آن جامعه به جانب مخالف گرایش پیدا می‌کند و بالاخره در آن مستهلک می‌شود و موجودیت خود را در تمام ابعاد از دست می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از فارس ۳۳ سال پیش در چنین روزی؛ امام خمینی رهبر انقلاب امروز در پیامی به مناسبت بازگشایی مدارس آثار و پیامدهای فرهنگ مستقل و فرهنگ وابسته را تبیین کردند.

در بخشی از این پیام آمده است : بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ آن جامعه است. اساساً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می‌دهد و با انحراف فرهنگ، هر چند جامعه در بُعدهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد ولی پوچ و پوک و میان تهی است. اگر فرهنگ جامعه‌ای وابسته و مرتزق از فرهنگ مخالف باشد، ناچار دیگر ابعاد آن جامعه به جانب مخالف گرایش پیدا می‌کند و بالاخره در آن مستهلک می‌شود و موجودیت خود را در تمام ابعاد از دست می‌دهد.

در ادامه این پیام آمده است : استقلال و موجودیت هر جامعه از استقلال فرهنگ آن نشأت می‌گیرد، و ساده اندیشی است که گمان شود با وابستگی فرهنگی، استقلال در ابعاد دیگر یا یکی از آنها امکانپذیر است. بی جهت و من باب اتفاق نیست که هدف اصلی استعمارگران که در رأس تمام اهداف آنان است، هجوم به فرهنگ جوامع زیرسلطه است.

در بخش دیگری از این پیام تصریح شده است : امروز باید پدران و مادران مواظب رفتار فرزندان خویش باشند که در صورت مشاهده حرکات غیرعادی آنان را نصیحت نمایند تا گول منافقین و منحرفین را نخورند؛ که در این صورت سعادت دنیوی و اخروی آنان تباه می‌گردد.(۱)

بهزاد نبوی : در آغاز جنگ عراق ۶۰ کیلومتر پیشروی داشت

مهندس بهزاد نبوی وزیر مشاور در امور اجرایی و سخنگوی دولت در یک مصاحبه مطبوعاتی مسائل روز کشور را تشریح کرد . وی گفت : آن چه که در جبهه ها انجام می گیرد یک پیشروی تدریجی است و بر خلاف نظر عده ای سکون و رکود در جبهه ها حاکم نیست .

سخنگوی دولت اظهار داشت : ما در همین چند هفته اخیر پیروزی های زیادی به دست آورده ایم در آغاز جنگ دشمن تا ۶۰ کیلومتر در خاک ما پیشروی داشته است در حالی که ما او را در جبهه ها هر بار ۲ تا ۴ کیلومتر عقب می رانیم. این مسئله به نظر برخی نشانه سکون و رکود در جبهه ها است در حالی که پیشروی تدریجی است.

وضعیت صادرات نفت پیش و پس از آغاز جنگ

وی در مورد وضعیت اقتصاد کشور پس از جنگ نیز گفت : ما در واقع پیش از جنگ هم کمبود ذخایر ارزی داشتیم در ۶ ماهه اول سال گذشته به طور متوسط صادرات نفت از روزی ۸۰۰ هزار بشکه کمتر بود در حالی که قبلا روزی دو میلیون بشکه نفت صادر می کردیم مشکل دیگر ادامه توقیف ذخایر ارزی کشور بود .

بهزاد نبوی گفت : مردم باید بدانند دولت در مقابل این مشکلات ظرف یک سال اخیر چه کرده و چگونه موفق به مقابله با آن ها شده است ، این مسئله یک تلاش حماسی بود و ما توانستیم میزان صدور نفت مان را در چند ماه پایان سال گذشته از مرز یک میلیون بشکه در روز عبور دهیم. ۴ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود در آمریکا را به حساب دولت ایران منتقل کردیم ، تولیدات صنعتی بالا رفت و علیرغم مشکلاتی که بنی صدر ایجاد کرد تلاش های فوق العاده ای برای افزایش تولید صنعتی انجام شد .

بهزاد نبوی گفت : ما مدارکی در دست داریم که بنی صدر شرکت واحد را تحریک به اعتصاب می کرد و کارکنان کفش ملی را دعوت به اعتصاب می کرد . نبوی گفت : توزیع سوخت منظم شد و وضع تولید گندم ، برنج و پنبه بهبود در سطح عالی یافت ، ما مشکلات وارداتی و بنادر را حل کردیم در مورد سوخت به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کردیم و در پاره ای موارد سوخت جانشین به کار بردیم .

کالاهایی که در شرایط جنگی کوپنی شدند

نبوی گفت : ما توانستیم در شرایط جنگی نان ، گوشت ، مرغ ، تخم مرغ ، قند و شکر ، برنج ، مواد پاک کننده و بسیاری از کالاهای اساسی دیگر را سهمیه بندی کنیم و کنترل توزیع آن را به عهده بگیریم.

سخنگوی دولت گفت : در مقابل این موفقیت حمله هایی به ما شد ، مثلا گفتند این یک کار کمونیستی است و می گفتند که کوپنیسم یعنی همان کمونیسم ! آن ها می خواستند با این تبلیغات اقتصاد ما را نابود کنند تا ما نتوانیم به موقع با این تورم مقابله کنیم علت این که بعضا بر علیه ستاد بسیج اقتصادی موضع گیری می شود همین مسئله قطع دست واسطه ها و سودجویان است.(۲)

سوریه خواستار حمایت اعراب برای مقابله با آمریکا و اسرائیل شد

خبرگزاری پارس به نقل از آسوشیتدپرس از بیروت گزارش داد به دنبال ادامه عملیات بمب گذاری در بیروت الیاس سرکیس رئیس جمهور لبنان از سران کشورهای عرب خواست تا برای حفظ جنوب لبنان از تعرض اشغالگران قدس تصمیم مشترکی اتخاذ کنند. در این میان منابع سیاسی آگاه از بیروت گزارش دادند که اوضاع امنیتی لبنان با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری انفجار آمیز شده است. از سوی دیگر سوریه نیز خواستار همکاری مشترک اعراب و شوروی برای مقابله با آمریکا و اسرائیل شد . (۳)

سادات ناوگان ششم آمریکا را به سواحل مصر دعوت کرد

مجله المجالس چاپ کویت در شماره این هفته خود فاش کرد که حاکم مصر پس از روبرو شدن با گسترش موج تنفر و خشم ملت مصر و قرار گرفتن در لبه پرتگاه اخیرا با ریگان رئیس جمهور آمریکا تلفنی تماس برقرار ساخته و از وی خواهش کرده است که دستور دهد وزارت جنگ آمریکا چند فروند از ناوگان ششم را به بنادر اسکندریه و سوریه ارسال دارد .

این مجله همچنین فاش کرد که تماس تلفنی سادات با ریگان بنا به توصیه وابسته نظامی آمریکا در قاهره صورت گرفته است . این روزنامه می نویسد : حاکم مصر عقیده دارد که چوب و چماق ناوگان آمریکا ملت مصر را ترسانده و آن ها را از ادامه مبارزه باز می دارد . (۴)

اخطار دادستانی انقلاب مرکز به شرکت ها و موسسات تجاری

اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب اسلامی مرکز در اطلاعیه ای از کلیه صاحبان شرکت ها و موسسات که از اول مهر ۱۳۵۷ تاسیس شده اند خواست مدارک خود را به دادستانی بفرستند. در بخشی از این بیانیه آمده است : اخیرا ملاحظه گردیده که گروهک های منحرف و ضد انقلاب تحت پوشش نام و تابلوی شرکت های تجاری و غیره اقدام به ایجاد سوء ظن به سایر شرکت هایی که به فعالیت های عادی خود ادامه می دهند گردیده اند.

در ادامه تصریح شده است : لذا جهت جلوگیری از فساد و توطئه جدید گروهک ها به کلیه شرکت هایی که از اول مهر ماه ۱۳۵۷ به بعد تاسیس شده اند ابلاغ می گردد که در اسرع وقت یک نسخه از آگهی تاسیس رسمی شرکت ، اسامی مدیران ، آدرس و شماره تلفن و اسامی کارکنان خود را به همراه لیست بیمه ماهانه مرداد ماه سال ۱۳۶۰ به نزدیک ترین محل کمیته محل و دادستانی انقلاب جمهوری اسلامی مرکز ارسال نمایند.(۵)

پی نوشت:

۱- صحیفه امام ، جلد ۱۵ ، صفحه ۲۴۳
۲- اطلاعات ، ۳۱ شهریور ۱۳۶۰ ، صفحه ۲
۳- کیهان ، ۱ مهر ۱۳۶۰ ، صفحه ۱۶
۴- کیهان ، ۱ مهر ۱۳۶۰ ، صفحه ۱۶
۵- اطلاعات ، ۱ مهر ۱۳۶۰ ، صفحه ۱
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *