جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

چگونه از شر مصیبت‌ها رها شویم؟

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 381088
خداوند نعمت‌های بسیاری به انسان داده است اما امام علی(ع) نعمتی را بزرگ‌تر از مال و سلامتی دانسته‌اند که این نعمت انسان را به سوی کمال هدایت می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از ۳۰ سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس خبرگزاری فارس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزید و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازد.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «احکام، اخلاق، عقاید» که در تاریخ ۲۱ تیرماه سال ۱۳۶۱ در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

نعمت‌های ظاهری و باطنی


نکته ۱) چند نوع نعمت داریم؛ نعمت ظاهری که همان آب، هوا، نان، گندم، گوشت، میوه‌ها هستند و نعمت باطنی این است که خدا عیب‌ها را پوشاند. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «لَوْ تَکَاشَفْتُمْ مَا تَدَافَنْتُمْ»(عیون‏أخبارالرضا، ج‏۲، ص‏۵۳) اگر حقیقت باطن یکدیگر را می‌دانستید به قدری با هم بد بودید که همدیگر را دفن نمی‌کردید.

بزرگ‌ترین نعمت‌


نکته ۲) امام صادق(ع) می‌فرماید: «أَنْ لَا یَکُونَ فِی قَلْبِهِ مَعَ اللَّهِ غَیْرُهُ» (مجموعةورام، ج‏۲، ص‏۱۰۸) بزرگترین نعمت‌ها این است که در قلبش غیر از خدا هیچ چیز نباشد. نعمت علاقه قلبی به خدا افراد را به سوی کمال هدایت می‌کند.

نعمتی بالاتر از سلامتی

نکته ۳) امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: یکی از نعمت‌ها سعه مال است. مال نعمت است. بعد می‌فرماید: «وَ أَفْضَلُ مِنْ سَعَةِ الْمَالِ صِحَّةُ الْبَدَنِ» بهتر از مال، سلامتی است «وَ أَفْضَلُ مِنْ صِحَّةِ الْبَدَنِ تَقْوَى الْقَلْبِ» و بزرگ‌تر از سلامتی، تقوای قلب است.

نکته ۴) تقوا و اتحاد نعمت یکی از نعمت‌های مهم است. قرآن می‌فرماید: «وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ»(مائده/۷) نعمت‌هایی که خدا به شما داده است، به یاد بیاورید. یادتان نرود. «إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ»(آل عمران/۱۰۳) با هم دشمن بودید.

نعمتی که داشتن آن را شاید احساس نکنید

نکته ۵) «وَ ما أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنَ الْکِتابِ»(بقره/۲۳۱) یاد این باشید که خدا به شما نعمت داد و برای شما کتاب فرستاد. شما قانون دارید. همین که شما یک قانون محکم و سالم دارید، نعمت است.

نکته ۶) مددهای غیبی هم از نعمت‌های خدا است. قرآن درباره‌ مددهای غیبی می‌گوید: «وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ» یاد نعمت‌ها باشید. ‌ای رزمندگانی که به جبهه رفتید و دیدید، یاد نعمت‌ها باشید. «إِذْ جاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ ریحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها»(احزاب/۹) لشکر‌هایی برای شما فرستادیم که شما آنها را به چشم نمی‌بینید.

دلیل نزول مصیبت

نکته ۷) در قرآن آیات زیادی داریم که اگر خدا نعمتی را از شما گرفت، به خاطر گناهان شما است. «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ ایدیکُمْ»(شورى/۳۰) هرچه مصیبت بر شما وارد می‌شود، بخاطر گناهانی است که انجام می‌دهید پس اگر می‌خواهید از مصیبت دور شوید، گناه نکنید.

برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
با سلام بسیار عالی بود سپاسگزارم

لطفا از این مطالب بیشتر گذاشته شود جامعه به اخلاق بیشتر از اخبار احتیاج دارد