جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

راهی برای نجات جنین مادران ایدزی

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب: 406080
دکتر صداقت گفت: تحت درمان قرار گرفتن مادر متبلا به ایدز قبل از اتمام سه ماهه اول بارداری می‌تواند انتقال ایدز را به جنین به صفر برساند.
به گزارش جهان، دکتر عباس صداقت رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان این که انتقال ایدز از مادر مبتلا به جنین از سه طریق خون بند ناف در حین زایمان و شیر مادر انجام می‌شود، گفت: در حالت عادی احتمال انتقال ایدز از مادر به جنین بدون دخالت‌های درمانی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است ولی اگر مادر باردار در سه ماهه اول بارداری تحت درمان با داروهای پیشگیری که حجم ویروس را به کمترین حد می‌رساند، قرار گیرد و زایمان به صورت سزارین و با نهایت دقت انجام شود و نوزاد بعد از مدتی پس از تولد هم تحت درمان دارویی قرار گیرد، این احتمال از انتقال به صفر می‌رسد.

وی اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای به دنیا آمدن نوزاد سالم از سال گذشته آغاز شده است که دستور‌العملهای آن از ابتدای سال در قالب فاز اول در ۱۶ منطقه دانشگاهی اجرا شده است که در این ۱۶ منطقه هم این برنامه در ۱۰ منطقه که آمار ابتلا به ایدز زیاد بوده و پر خطر بودند اجرا می‌شود.

صداقت ادامه داد: در این مناطق از تمام زنان باردار به صورت رایگان آزمایش HIV گرفته می‌شود که در صورت مثبت بودن آزمایش این زنان تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی خاطر نشان کرد: فاز دوم این برنامه قرار است که در اواسط شش ماه دوم سال در کل کشور تسری پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *