پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

فتح‌الله‌زاده: انتشار قراردادها نشان داد سر مردم کلاه نگذاشتم/ هیچ بدهی‌ ایجاد نکردم

يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب: 355988
مدیرعامل باشگاه استقلال می‌گوید اگر دولت قصد کاهش قرارداد بازیکنان را دارد باید از تیم‌های دیگر شروع کند که تمام بودجه‌شان از دولت تامین می‌شود.
فتح‌الله‌زاده: انتشار قراردادها نشان داد سر مردم کلاه نگذاشتم/ هیچ بدهی‌ ایجاد نکردم
به گزارش جهان، فتح‌الله‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتشار فهرست مبلغ قرارداد بازیکنان و بدهی‌های باشگاه استقلال صحبت کرد:

- یک مقدار مبلغ قراردادهای ما کمتر از چیزی است که وزارتخانه اعلام کرده است. این حسابی که می‌گوید هزینه‌مان به چیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد، در لیست منتشر شده کمی بالاتر از رقم ماست. کل قراردادهای ما حدود ۱۸ میلیارد تومان است. اما نکته‌ای که می‌خواهم روی آن تاکید کنم این است که می‌توانید صحبت الان من را با فدراسیون و سازمان لیگ چک کنید. آنچه را که من به عنوان قراردادها ثبت کرده‌ام و در باشگاه موجود است با آنچه در فدراسیون به ثبت رسیده است یکی است. آقای تاج این صحبت من را گواهی می‌دهد. حالا شاید برخی بپرسند که چرا ما ۱۸ میلیارد تومان قرارداد بسته‌ایم و فلان باشگاه ۱۶ میلیارد تومان بسته است؟ دلیلش این است که ما شفافیت داشتیم و آن را درست نوشته‌ایم. سر خودمان و ملت را کلاه نگذاشته‌ایم و عین چیزی که داشته‌ایم را نوشته‌ایم و پرداخت کرده‌ایم، اما برخی‌ها مثلا به بازیکن سه، چهار میلیارد تومان داده‌اند، ولی قرارداد ثبت شده‌شان ۸۰۰ میلیون تومان است. این صحبت من کلی است و مردم ما هوشیار هستند و می‌توانند بگردند تا آن را پیدا کنند.

* درباره بدهی‌تان اگر می‌شود کمی شفاف‌تر صحبت کنیم.

- ما حدود ۴۰ میلیارد تومان بدهی داریم. یک سال پیش در ایسنا صحبت کردم و گفتم چیزی حدود ۲۳ یا ۲۴ میلیارد تومان استقلال بدهی انباشته در طول تاریخ باشگاه دارد. الان این رقم ۴۰ میلیارد تومان شده است، چرا؟ به دلیل این که تعهدی که ما با سازمان تربیت بدنی داشتیم ۵۰ – ۵۰ بود. آنها تعهدات‌شان را انجام ندادند و باعث شدند تا بر بدهی استقلال رقم زیادی اضافه شود. مساله دوم بحث مالیات کشوری است که به ما اضافه شده که این مالیات تنها مال ما نیست. این مالیات از بدو تاسیس باشگاه استقلال تاکنون است. یعنی از زمانی که تاج شکل گرفت تا بعد از انقلاب و دوره حاضر را شامل می‌شود که رقم آن چیزی حدود هفت میلیارد تومان است. دو و نیم میلیارد تومان آن بدهی است و چهار و نیم میلیاردش جریمه است که به آن اضافه شده است.

* پس به عبارت شما وضعیت فعلی را نتیجه‌ پروسه‌ای چند ده ساله می‌دانید؟

- من باعث و بانی این بدهی‌ها نیستم و این مساله را اثبات می‌کنم. من هیچ بدهی برای استقلال ایجاد نکرده‌ام و بدهی فعلی همان طور که توضیح دادم شامل چند مساله جدا از هم است. در کنار این مسائل من حدود ۳۰۰ میلیارد درآمدزایی برای استقلال داشته‌ام. نمونه آن کمپ ناصر حجازی است که فقط ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد. دوست دارم که شما این مورد را هم در کنار سایر موارد ببینید. خدا را شاکرم که این قراردادها چاپ شد تا مردم بدانند که من وقتی می گفتم هر چه را که بدهم می‌نویسم به عینه به اثبات رسید. یعنی قراردادی که من در باشگاه داشتم با آنچه در فدراسیون ثبت شده یکی است.

* با توجه به ارقام موجود در لیست فعلی شاید عده‌ای از شما ایراد بگیرند که چرا برخی از رقم‌ها بالا هستند. آیا این انتقاد را می‌پذیرید؟

- خیر. نمی پذیرم. نمونه بحثم را با مثال مطرح می‌کنم. می‌گفتند آقای قلعه‌نویی دو میلیارد تومان پول گرفته است. اما الان می‌بینید که رقمش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است. آقای منصور پورحیدری با همه ید و بیضایش ۱۲۰ میلیون تومان گرفته است. قیمت‌های ما را خودتان مقایسه کنید. گرانترین بازیکن ما آندرانیک تیموریان است. اما فراموش نکنید او استثناست چرا که از خارج به ما اضافه شده و ۵۰۰ میلیون تومان فقط پول رضایتنامه‌اش شده است. خودتان دیدید که برای محمد رضا خلعتبری فقط برای رضایت نامه او دو میلیارد تومان پول دادیم. خودش هم اگر ۷۵۰ میلیون گرفته باشد چیزی حدود سه میلیارد و خرده‌ای برای پرسپولیس آب خورده است. الان شما به سایت ترانسفر مارکت بروید می بینید که آندرانیک تیموریان دو میلیون یورو قیمتش است . به عبارت بهتر رقم ارزشی او ۱۰ میلیارد تومان است. من از شما خواهش دارم که شما این مساله را از نزدیک ببینید و هواداران عزیزمان هم بروند و این مساله را چک کنند.

* با این حال قبول دارید رقم بازیکنان در لیگ بالاست؟

- به طور کلی قبول دارم که رقم‌ها بالاست. اما چه کنیم. ما و پرسپولیس چه کاری می‌توانیم کنیم؟ وقتی برخی از تیم‌های شهرستانی بالای ۳۰ – ۴۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنند ما نمی‌توانیم کمتر از این رقم هزینه کنیم، چرا که هوادار از ما انتظار دارد. ما خودمان خواهان کاهش قیمت بازیکنان هستیم.

فتح‌الله‌زاده

* به نظر شما راه حلش چیست؟

- من یک خواهش از وزارت ورزش و جوانان دارم. خودتان دیدید که من دیروز از طریق ایسنا درخواست دادم که قرارداد بازیکنانمان منتشر شود، چرا که ما چیز پنهانی نداریم. امروز هم دیدید که رو سفید هستیم، چرا که قراردادهایمان با فدراسیون مغایرتی ندارد اما خواهشم این است که برای تیم‌های دیگر هم این کار انجام شود و قراردادهایشان منتشر شود. نروند قرارداد تیمی مثل فجر سپاسی را منتشر کنند. چند تیم بزرگ شهرستانی را بزنند و با ما مقایسه کنند. من مطمئنم برخی از تیم‌های شهرستانی بودجه کل‌شان بالاتر از استقلال است که اسمی نمی‌آورم، ولی اگر قرار است قیمت‌ها پایین بیاید از استقلال و پرسپولیس شروع نکنید، ما پولی نداریم. قرار بوده نیمی از پولمان را دولت بدهد که نداده است. ولی برخی از تیم‌ها هستند که ۱۰۰ درصد از قراردادشان را از دولت گرفته‌اند و رقم قراردادهای‌شان بالاتر از ماست. اگر قرار است قیمت‌ها پایین بیاید باید از آنها شروع شود. من موافق کاهش قراردادها هستیم و همه باید دست به دست هم دهیم تا این اتفاق بیفتد.

* شما پیش‌تر در گفت‌وگویی با ایسنا در سال ۸۹ رقمی نزدیک به هفت میلیارد را به عنوان بدهی باشگاه استقلال اعلام کرده بودید.

- آن رقم که درباره بدهی استقلال گفته بودم رقمی بود که آقای واعظ آشتیانی به بدهی‌های باشگاه اضافه کرده بود و تمام بدهی‌های باشگاه نبود. یعنی فرض کنید رقمی از بدهی‌های استقلال وجود داشته و آقای آشتیانی با اضافه کردن مبلغی که شما به آن اشاره کردید به آن بدهی‌ها کارشان را تمام کردند.

* درباره وضعیت مالیات برهانی صحبت کنید. آیا قرار نبود که مالیات بازیکنان و مربیان را باشگاه‌ها دیگر تقبل نکنند؟

- این قانونی است که جدید آمده و قبلا اگر خاطرتان باشد باشگاه‌ها مالیات برخی بازیکنان و مربیان را قبول می‌کردند. ماجرای برهانی هم از همین جنبه است و ما کار او را حل می‌کنیم.

* امروز در یکی از نشریات ورزشی درباره مطلبی از روزنامه‌ مورد حمایت شما نوشته شده بود که برخی ملی‌پوشان استقلال دوست داشتند برابر الشباب شکست بخورند تا به اردوی تیم ملی برسند یا این که آنها از ابتدای فصل نگران مصدومیت بودند که به خاطرش جام جهانی را از دست بدهند.

- من اطمینان می‌دهم که ملی‌پوشان ما از فداکارترین بازیکنان ما بودند. اگر چنین چیزی در روزنامه‌ نزدیک به من چاپ شده باشد مورد تایید من نیست. آیا همه مطالبی که در یک روزنامه‌ یا خبرگزاری منتشر می‌شود مورد تایید مدیر مسئول آن است؟ من به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال چنین نظری ندارم و شهادت می‌دهم که بازیکنان ما با تمام وجود در میادین حاضر می‌شدند. بنده به عنوان سردبیر آن روزنامه‌ و مدیرعامل استقلال قطعا این صحبت‌ها را قبول ندارم . بازیکنان ملی‌پوشمان با تمام وجود برای ما کار کرده‌اند و دستشان را می‌بوسم.

* به عنوان صحبت پایانی اگر نکته‌ای هست بفرمایید.

- متاسفانه امروز دیدم برخی مطبوعات به بنده توهین کردند. قرار نیست که فتح‌الله‌زاده هر سال قهرمان شود. دوستان وجدانشان را قاضی کنند و ببینند که من سه سال است به استقلال آمده‌ام. یک قهرمانی لیگ، یک قهرمانی حذفی و یک سومی آسیا کارنامه من بوده است. من پذیرفتم که امسال خوب نبودیم، چرا اینقدر به من توهین می‌کنند؟ مگر قرار است ما هر سال قهرمان شویم؟ کدام مدیر توانسته در این سال‌ها دو قهرمانی و یک مقام آبرومند آسیایی را به دست آورد آن هم ظرف سه سال؟ پشت این موارد مسائلی است که حیف نمی‌توانم آن را باز کنم، اما دوستان را به انصاف و عدالت دعوت می‌کنم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *