جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

امام مردانگی‌ها...

چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 425881
یادداشت حاضر به قلم مرتضی باقری، کارگردان و نویسنده مستند «شراره عشق خمینی» است. مستندی که از سال ۱۳۸۲ هرساله شب ۱۵ خردادماه از شبکه یک صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش‌شده است.
به گزارش جهان به نقل از تبیان، در بین تمام ملل و جوامع آرزوی وجود شخصیت‌های برجسته وجود دارد تا او را سمبل شخصیت خودساخته و تبلور آرمان‌ها و آرزوهای خود را در سیمای او ببینند.راز افسانه‌ها و اسطوره و اساطیر در فرهنگ و هنر ملت‌ها از همین حس و حال نشأت می‌گیرد.

ملت‌ها برای ساختن و داشتن تاریخ نیازمند وجود شخصیت‌های کاریزماتیک هستند. شورها، عشق‌ها، روحیات؛ آرمان‌ها؛ خواسته‌ها؛ موفقیت‌ها و سرگذشت خود را در آینه وجود او جستجو کنند و متجلی ببینند.

وقتی برای کودکانشان قصه می گویند از او شورآفرینی کنند در عمق جان کودکان تا رویاهای کودکان باشخصیت تاریخی فرهنگشان پیوند داشته باشد.

چشمه معرفت هویت

آنگاه‌که جوانان یک کشور درصدد یافتن هویت خود هستند و شخصیت تاریخی خود را جستجو می‌کنند وقتی به او می‌رسند گویا به چشمه معرفت هویت خود رسیده‌اند.

در تاریخ کشور ملت ایران از دیرباز شخصیت‌های برجسته و موثر کم نبوده است.افراد بزرگی که به‌نوعی بخشی از آرمان‌ها و شخصیت ملت ایران را به سرافرازی ترسیم کرده‌اند. شاعران، نویسندگان، جنگجویان، سباست مداران و عارفان... هرکدام از یک زاویه این رسالت را در تاریخ بر عهده داشته‌اند؛ اما امام خمینی(ره) در طول قرون اخیر یک نمونه برجسته و متعالی از تبلور ابعاد مختلف فرهنگ و روحیات و رازهای ملت ایران است.

ظهور قیام مردانگی

او در مقطعی ظهور و تجلی یافت که رخوت و سستی و بی‌هویتی و بی‌شخصیتی تمام زوایای ملت ایران را در برگرفته بود.

نقش تاریخی ایران در عرصه جغرافیای منطقه و جهان عملاً از بین رفته و ایران صرفاً به مهره بیگانگان تبدیل‌شده بود. ژاندارم منطقه عنوان طلایی معرفی ایران گشته بود. قدرت‌نمایی پوشالی منطق استدلال برای به رخ کشیدن همسایگان و دولت‌های دیگر به‌حساب می‌آمد.

در داخل نیز مردم از یک بی‌هویتی رنج می‌بردند. نداشتن انسجام هویتی و عدم وجود استقلال و آزادی بر تمامی عرصه‌های زندگی و روابط درون جامعه سایه افکنده بود.جوهره یک ملت بی‌رنگ و بی‌اثر گشته و قوام تاریخی در شرف اضمحلال بود و فرهنگ به‌عنوان شاکله اصلی هویت مردم ایران کاملاً در بی‌هویتی و بی‌خاصیتی بوده و آنچه به‌عنوان فرهنگ رایج بود در تضاد با باورهای عمیق دینی و اعتمادی مردم شکل می‌گرفت.

در چنین فضای یاس و حرمان و ناامیدی تاریخی ظهور قیام امام خمینی(ره) یک اتفاق بزرگ و مهم تاریخی محسوب می‌سود کسی که باشخصیت منحصربه‌فرد خود توانست مسیر یک ملت را تغییر دهد.

سخنگوی فطرت

او از اعماق وجود یک ملت سخن می‌گفت... تبلور باورهای دینی و اعتقادی ملتی بزرگ بود. حقارت‌های مردم در پی وابستگی حکومت شاه به بیگانگان و در رأس همه استکبار امریکا توسط او محو و نابود شد.

کشوری که با نفت و صرفاً با ویترین موزه تاریخ هزاران سال قبل شناخته می‌شد، باایمان مردمش و رزم و سلحشوری و فداکاری و مردانگی جوانانش در جهان معرفی شد.مقابله با ظلم شاه و ستیز با قدرت‌های جهانی از ملت ایران الگویی موفق برای رهایی ملت‌های دربند ظلم و ستم ساخت.

اسطوره رزم آفرینی

مقابله جانانه در برابر جنگ نابرابر قدرت‌های جهانی علیه ایران تا آنجا پیش رفت که اینک سایه بسیاری از قدرت‌های پوشالی از سر مردم در کشورهای متعدد برچیده شده است.

امام خمینی(ره) اسطوره رزم آفرینی و سلحشوری رزمندگان ایران بود و اینک مردم عراق در شیرینی و حلاوت رستن از یوغ ستم صدام نام امام خمینی(ره) را به عظمت می‌برند.

منشأ سرافرازی ملت ایران

هرچند عمر حضور فیزیکی امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب به ۱۰ سال بیشتر کفاف نداد و در این مدت جنگ تحمیلی پیش آمد اما آموزه‌ها و تعالیم ایشان که در پرتو مکتب اسلام تدوین‌شده بود، منشأ تحولاتی شد که یک ملت برای سرافرازی و استمرار حیات در اوج قله شکوه و عزت به آن‌ها نیاز دارد. در این میان دفاع مقدس تحت رهبری ایشان به بازسازی شخصیت فردی و اجتماعی ما ایرانیان کمک کرد و امروز برای رهایی از مشکلات باید از همه این ظرفیت استفاده کنیم؛ ظرفیتی که در طول هشت سال جنگ نابرابر به کمک مان آمد و توانستیم بدون کمک شرق و غرب و تنها با تکیه بر ایمان و پایمردی پیروز شویم... .

تجلیل از شخصیت امام خمینی(ره) پاسداشت ارزش‌های والای انسانی و تکریم افتخارات و هویت یک ملت بزرگ است و هیچ ملتی در اعتلای فرهنگ و سیاست و تمدن و شخصیت خود هرگز بی‌نیاز از سمبل‌ها و ملاک‌های معتبر و علل ساخت هویت خود نخواهد بود. امام خمینی(ره) سمبل هویت تاراج شده ملتی بود که با او دوباره به جایگاه خود و به ایفای نقش خود در منطقه و جهان بازگشت.

شور و شوق و عشق مردم ایران به امام خمینی(ره) و قیام و نهضت او ریشه در ابعاد شخصیت ایشان دارد که ایران را دررسیدن به قله‌های عظمت و جایگاه ممتاز جهانی رهبری کرد. این نقش و شخصیت هرگز با ارتحال او فراموش نشده و تعالیم و راه وی خورشید پرفروغ راه آزادگی و استقلال و قیام و رهایی ملت‌ها از قیدوبند قدرت‌های ظالم بوده، نویدبخش حکومت جهانی صالحان خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *