شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بحران اقتصادي غرب و فرصت بيداري

آرمان خواهی
شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 173980
نویسنده وبلاگ آرمان خواهی نوشت:

* آنچه امروز در اروپا اتفاق مي‌افتد نشانه چيست؟ آيا يك نوع بيداري پشت آن است يا صرفا فشار اقتصادي و اعمال رياضت‌هاي مالي، عامل آن است؟! آيا مردمان اروپا، به ظلمي كه بر آنان مي‌رود آگاهند؟

* كساني كه دوستاني در اروپا دارند مي‌دانند كه زندگي در اروپا معادل است با كار اكثر اعضاي خانواده چرا كه هزينه‌ها در اين كشورها بالاست و معمولا درآمد مرد خانه، كفاف همه خرج‌ها را نمي‌دهد! از اينها كه بگذريم آنچه بيشتر مايه سلب آرامش افراد است، عدم وجود فضاي معنوي و ديني مناسب است! كاباره و مشروب و دانس‌كلاب هم جز آرامش‌هاي مقطعي چيزي نصيب فرد نمي‌كند!

* بحران اقتصادي غرب كه چند سالي است خود را نمايانده، چنانچه برخي تصور مي‌كردند امري مقطعي بود و قرار بود در عرض دو سه سال برطرف شود ولي به نظر مي‌رسد ماهيت اقتصاد كاپيتاليستي، دارد خود را نشان مي‌دهد و كلاف پيچيده اين اقتصاد، به اوج مشكلات خود رسيده است! تجويز «مصرف حداكثري» ولو با تعدي، «فاصله طبقاتي» ولو با له‌شدن فقرا، «تعدي به ديگران» ولو با تخريب كل قاره‌هاي ديگر، چيزي نيست كه بتواند حديقفي نداشته باشد و دير يا زود، مسائل خود را بروز خواهد داد!

* زندگي كارت كرديتي (اعتباري) يعني راهي براي امكان مصرف بيش از توان واقعي مالي و شايد از همين روست كه تقريبا همه كشورهاي اروپايي و آمريكايي، ميلياردها دلار مقروض اند! قرضهاي دولت آمريكا ظاهرا چهارده تریلیون و سیصد میلیارد دلار است!! اروپائيان و آمريكائيان چندين برابر مردم ساير قاره‌ها «مصرف» مي‌كنند و اين يعني به نوعي از سبك زندگي مصرفي مرفهانه عادت دارند!

* آن بصيرتي كه در مستندهايي چون «داستان مصرف مواد» هست آيا در اروپائيان ايجاد شده است؟ آيا اعتراض به وضع موجود مي‌تواند بستري براي ايجاد يك آگاهي براي شورش عليه كل سيستم شود؟! آيا غربي‌ها بر تبديل شدن‌شان به ادم‌اهني‌هاي مولد غرب مطلع‌اند؟ آيا اين فرصت براي آگاه كردن ساكنان اروپا و آمريكا، مغتنم است؟!

* پ ن :

امروز روز آن مردي است كه «گوش» بود و اهل «عمل» فلذا «الگو» بود. دلش براي هدايت مردم مي‌تپيد و از دل‌بستن‌شان به بازي‌هاي دنيا، غمگين مي‌شد لذا خود را براي نجات آنان به سختي مي‌انداخت. خداي را بنده بود و بندگي را به نمايش گذارده بود. نقل است كه در هنگام مناجات دستانش بالا مي‌آمد و بر نوك انگشتان پا مي‌ايستاد و از خود بيخود بود. گويي كه جان، تاب ماندن در تن‌اش را نداشت و ... خدايا دعاي خير اين منجي بشريت از ظلمت را براي امت‌اش نصيب ما كن و ما را فرزند اهل اين پدر نيك قرار ده!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *