پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۴

۵ راه‌کار موثر برای به زانو درآوردن داعش

جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 427483
داعش در حال حاضر در استان نینوا و بخش‌هایی از عراق و در سوریه حضور دارد و برای مقابله با این گروهک تکفیری باید علاوه بر تدابیر نظامی راهکار فعالی به کار بسته شود تا کمر این گروهک شکسته شود و نتواند به فعالیت خود ادامه دهد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، روز دهم ژوئن سالروز سقوط موصل به دست تروریست های داعش بود حادثه‌ای که به دنبال عقب نشینی سئوال برانگیز نیروهای امنیتی از این استان و پس از خیانت های آثیل النجیفی -استانداری که اخیرا برکنار شد- رخ داد. داعش که به خونریزی مشهور است در سالروز اشغال موصل بیش از ۱۳۰ نفر را در این شهر اعدام کرد که بیشتر آنها را نیروهای امنیتی که قبلا بازداشت شده بودند تشکیل می دادند. پزشکی قانونی بیمارستان الجمهوری در موصل اجساد این افراد که اواخر شب گذشته اعدام شده اند را تحویل گرفته است.این افزراد در الغزلانی درجنوب موصل اعدم شدند.

الحیات در گزارشی درباره داعش آورده است: خبر سقوط شهرهای تدمر والرمادی سبب شده است که روزنامه ها مطالب زیاد و داستان های تصاویر وحشی گری های گروهک تروریستی داعش را مورد توجه قرار دهند. مجددا شاهد وحشی گری های این گروهک در مناطق تحت اشغال آن هستیم و بیشترین کسانی که از این اقدامات زیان می بینند از مسلمانان هستند.

تصویر کاملی از دستاوردهای اخیر داعش در دست نیست. در هشت ماه قبل همگان به سقوط اربیل و حتی بغداد به عنوان یک احتمال واقعی نگاه می کردند اما امروز بخش اعظمی از مناطقی که داعش در عراق اشغال کرده بود از کنترل آن خارج شده است. در این مدت مناطق ربیعه و زمار در نزدیکی استان نینوا و نیز تکریت و دیالی و بخش اعظم صلاح الدین به ویژه شهر تکریت آزاد شده است.در این مدت ایزدی ها محاصره شده در کوه سنجار از محاصره خارج شدند و کوبانی از داعش پاکسازی کرد.

شاید بتوان از نظر نظامی داعش را از پا درآورد اما مشکل و چالش اصلی تر این است که با داعش باید به شکل ایدئولوژیکی مقابله شود و باید نیروهای محلی آموزش دیده و مجرب که بتوانند ثبات را در اراضی پس از آزاد سازی آنها برقرار کنند وجود داشته باشد.

الحیات می نویسد: کارهای زیادی است که باید انجام شود. در نشست اخیر پاریس تصمیماتی اتخاذ شد اما باید در پنج زمینه اقداماتی قوی صورت گیرد؛

نخست، جدیت بیشتر ائتلاف بین المللی ضد داعش که شامل حمایت بیشتر از نیروهای محلی برای جنگ با داعش باشد و باید به نیروهای عراقی کمک بیشتری شود.

دوم اینکه باید با حمایت های مالی از داعش مقابله شود و به داعش اجازه داده نشود که از نظام مالی و پولی بین المللی استفاده کند وباید ریشه های منابع مالی آنها خشکانیده شود. اجازه قاچاق نفت،‌ آدم ربایی برای گرفتن باج داده نشود و همچنین نباید اجازه داده شود که آثار تاریخی غارت شده فروخته شود و حمایت خارجی از این گروهک قطع شود.
سوم، با تلاش های داعش برای جذب جنگجو از طریق شبکه های جذب وابسته به داعش باید مقابله شود. باید تبادل اطلاعاتی درباره شیوه هایی جذب از سوی داعش صورت گیرد و با حضور تروریست ها در مناطق تحت اشغال داعش مبارزه و مقابله شود.

چهارم، باید روند تلاش ها به گونه‌ای باشد که ثبات برقرار شود و نیروهای نظامی کشوری که در معرض هجمه داعش قرار دارد باید تقویت شود. باید خدمات ضروری به این مناطق پس از آزاد سازی آنها صورت گرفت و تاسیسات زیر ساختی ایجاد شود و شرایط به گونه‌ای باشد که آوارگان به خانه و کاشانه خود بازگردند به ویژه که هم اکنون بیش از دو میلیون آواره در عراق وجود دارد.

پنجم، باید تبلیغات از داعش گرفته شود به ویژه که در حال حاضر این گروهک از شیوه های تبلیغاتی و رسانه ها به خوبی بهره برداری می کند. داعش این گونه وانمود می کند که خادم اهل سنت است اما واقعیت به گونه‌ای دیگری است. ساکنان مناطق تحت اشغال داعش از گرسنگی، نبود برق و خشونت بی حد و اندازه رنج می برند. بسیاری از مناطق تحت اشغال داعش و جنایات آن می گریزند و حاضر نیستند در سایه وحشت این گروهک زندگی کنند. داعش ارتباطی با اسلام ندارد بلکه گروه افراطی می کوشد که در پوشش دین اقدامات وحشیانه خود را علیه مسلمانان و غیر مسلمانان توجیه کند.

الحیات در پایان می نویسد: مسیر مبارزه با داعش طولانی است. شکست داعش و تروریست و ایدئولوژی خشن آن زمان طولانی و صبر نیاز دارد. چالش جدی و پیچیده ای است زیرا داعش می کوشد که از بی ثباتی در کل منطقه استفاده کند. با نگاهی به تحولات اخیر در پاریس و تونس به خوبی روشن می شود که افراط گرایی خشن یکی از بزرگترین تهدیدات جهان کنونی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ﻋﻠﻲ
Australia
اﻣﺮﻳﻜﺎ ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﻳﻚ ﻫﻔﺘﻪ ﻛﻞ ﻋﺮاﻕ ﺭﻭ ﮔﺮﻓﺖ و ﺻﺪاﻡ ﺳﻮﺭاﺥ ﻣﻮﺵ,ﺧﺮﻳﺪ
ﺩاﻋﺶ,ﻋﺪﺩﻱ ﻧﻴﺴﺖ دﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ اﺭﺗﺶ ﺑﻌﺚ ﻛﺎﺭﻱ ﻛﻨﻨﺪ ﻧﻤﻴﺨﻮاﻫﻨﺪ @و اﻻ ﻛﻞ اﺳﺘﺎﻥ ﺭﻭ ﻣﺤﺎﺻﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪ و ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺩﻩ ﻣﺘﺮ ﺑﺮﻧﺪ ﺟﻠﻮ ﺭﻭﺯ,ﺑﻴﺴﺘﻢ ﺩاﻋﺸﻢ ﺗﻮ ﺳﻮﺭاﺥ ﻣﻮﺷﻪ
ﻧﻴﺴﺖ?
vatan
موافقم علی جون
یکی از سریع اقدامات باید هدف قرار دادن همه مسیرهای انتقال نفت آنها باشد تا یک شوک شدید وارد شود و یک گروه باید روی این کار متمرکز بشن
خدا لعنت كند امريكا و اسرائل و هاميان مالي انها در منطقه كشورهاي عربي كه حمايت مالي نمودنند