پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۸
۷۴

اوج هنر شبه‌روشنفکران در فضایی بدون سانسور + فیلم

يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 368984
«اگر سانسور نبود هنر خود را چنان عرضه می کردیم که همه مردم را متحیر کند.» این لب ادعای شبه روشنفکران وطنی است که برای شکوفایی هنر خود به دامن غرب پناهنده شده و آنجا به هنرنمایی مشغول شده‎اند.
اوج هنر شبه‌روشنفکران در فضایی بدون سانسور + فیلم
به گزارش جهان، رجا نوشت: اما ظاهرا هنر شبه‌روشنفکران فراری در فضای هنری آزاد غرب و بدون وجود آنچه که آنها تیغ تیز سانسور جمهوری اسلامی می نامند، هر روز دارد شکوفاتر می‌شود و به مرزهای جدید و بدیعی در آفرینش هنری می‌رسد، چنانکه بعد از پیوستن گلشیفته فراهانی به قافله هنر جهانی با ایفای نقش «روسپی افغانی» و «رقاصه عرب»، حالا محسن نامجو هم- که روزگاری در ایران با حمایت حوزه هنری آلبوم منتشر می‌کرد!- با انتشار آهنگ‌ها و برگزاری کنسرت‌هایش در غرب به دستاوردهایی در موسیقی رسیده که اخیرا شبه‌روشنفکران وطنی فعال در سینما، از جمله داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی و کیومرث پوراحمد هم در حوزه های مرتبط به خود، یعنی سینما به آن رسیده‌اند.

برای فهمیدن اوج این آفرینش هنری هم تنها کافی‌ست بخش کوچکی از اجراهای اخیر محسن نامجو را ببینید. اما قبل آن مرور نظرات رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران جماعت شبه‌روشنفکر هم خالی از لطف نیست، تا حداقل کمی از اوج هنرشناسی و عمق نظرات تئوریک این رسانه‌ها و کارشناسانشان مشخص شود:


«موسیقی محسن نامجو، هنرمند جوان و نوجوی موسیقی ایران ‌ــ‌ که نزدیک است به هنرمندی جهانی بدل شود ‌ــ‌ سهل است و ممتنع. در بسیاری از کارهای آوازی‌اش، با همراهی یک ساز که خود می‌نوازد، در مقام شاعری نوجو و سنت‌شکن و ترانه‌سرایی حتی شالوده‌شکن ظاهر می‌شود و اشعاری را که خود سروده است با همراهی سه‌تار یا گیتار می‌خواند. اشعار این ترانه‌ها به فراخور محتوا و مضمون گاه از اوزان عروضی پیروی می‌کنند و گاه قالب سپید و آزاد به خود می‌گیرند و گاه در پی ایجاد نوعی موسیقی در هجاها و قالب شعری است. در این‌گونه آثار، در پی رعایت یک سنت ترانه‌سرایی به سان هنرمندی ظاهر می‌شود که در پی ایجاد نوعی موسیقی بلوز با قالب ایرانی است و گاه حتی شکل هنرمندی از جنس موسیقی راک معترض را به خود می‌گیرد. موسیقی او در این نوع از آثارش با رعایت فرم‌های ایرانی، موسیقی ردیفی و مقام‌های ایرانی آغاز می‌شود اما نامجو، اغلب این فرم‌های متعارف را می‌شکند و با نوآوری یا بداهه‌نوازی از قالب سنتی و متعارف فراتر می‌رود. اشعارش در این آثار از دانش، مجموعه‌ی خوانده‌های وسیع او حکایت می‌کند و گه‌گاه باری اجتماعی یا معرفتی و فلسفی به خود می‌گیرد.... از آواز به عنوان صدای همراه سازها سود می‌برد و ریتم‌های راک انتخابی‌اش حتی او را به حیطه‌ی جاز راک می‌برد. گاه از اشعار شاعرانی چون حافظ و مولوی سود می‌برد و آن‌ها را در این قالب ترکیبی بازخوانی می‌کند. اشعارش پر از ارجاعاتی به کتاب‌ها، خوانده‌ها و حتی اخبار و حوادث روز است و گاه از دقت و مداقه‌ی او در فرهنگ پاپ و عام ایرانی حکایت دارد.»(امید روحانی- منتقد)

«نامجو مخاطب را قلقلک می‌دهد، گاهی آزارش می‌دهد و برای او سؤال تازه ایجاد می‌کند. نامجو مخاطب را خوشحال نمی‌کند. از «سه راه آذری» و «جبر جغرافیایی» گرفته تا «تهران»، همه و همه از رنجی عمومی می‌گویند؛ از دردی مشترک. مرهم این رنج چیست؟ به قول نامجو «چرا شتر رنج همیشه اینجا خوابیده؟» بی‌شک، دلایل تاریخی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری وجود دارند که می‌توانند به این سؤال پاسخ دهند.... نامجو پژوهشگر یا نظریه‌پرداز نیست که بکوشد تحلیلی از این مسائل به‌دست دهد. ادعایی هم ندارد. او این غم مشترک، این رنج مشترک، که به طور تاریخی گریبانگیر ماست را بازتاب می‌دهد. آنقدر صادق است که آن را لاپوشانی نمی‌کند. او به شدت خودش است و غم‌ها، دردها، سرخوردگی‌ها و دغدغه‌های خود را در کارهایش منعکس می‌کند......نامجو نیهلیسم را موسیقایی می‌کند، از نیهلیسمی هستی‌شناختی، تا نیهلیسمی که خاستگاهی تاریخی و اجتماعی دارد؛ از خیام تا شوپنهاور.... نامجو، ناامیدی خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های ایران را روایت می‌کند. خیابان‌هایی که ۱۸ تیرها، ۸ مارس‌ها، اول ماه مه‌ها و خرداد ۸۸‌ها را در خاطر دارند. ولی نامجو نه در خود، و نه در خیابان‌ها، سوبژه‌ای سیاسی نمی‌یابد......او فرزند زمانه‌ی خویش است، زمانه‌ای که فرودستان را از انقلاب ترسانده و ناامید کرده است. اما نامجو غم‌ها و رنج‌ها و ناامیدی‌های یک نسل را جسورانه و دیوانه‌وار موسیقایی می‌کند. او در موسیقایی کردن رنج‌ها انقلابی است. با هنرش سنتزی اجتماعی ایجاد نمی‌کند. او لذت‌جویانه می‌آفریند. او باب دیلن نیست، شجریان نیست، ویکتور خارا نیست، او فقط محسن نامجوست.»(نسیم روشنایی- رادیوزمانه)

«....پاييز امسال آهنگهای بيشتری از او بدستم رسيد. همانها كافی بود برای اينكه مدتی نياز به شنيدن موسيقی ديگری را حس نكنم. تاثير موسيقی نامجو برای من قابل توصيف نيست و اين تجربه را به خودتان می‌سپارم.»(موسیقی به سبک محسن نامجو-بی‌بی‌سی فارسی)

«اگر به موسیقی کشور‌های دیگر نگاه کنیم نمونه‌هایی مثل نامجو را گه‌گاه می‌بینیم که اغلب هم در ابتدا مورد تمسخر و کج اندیشی‌های به اصطلاح حامیان هنر قرار گرفته‌اند. اما بعد از مدتی درک شده‌اند و مورد توجه قرار گرفته‌اند اما افسوس که وقتی هم که در ایران چنین ستاره‌ای می‌درخشد باید طبق رسم چندین سال آخر این مرز و بوم برود و جای دیگر تنهاتر شود. اما آنهایی که مسبب رفتن این گونه افراد هستند نمی‌دانند که تنهایی همان چیزی‌ست که نامجو و امسال او نیاز دارند تا به دور از هیاهو شاهکار بیافرینند. باز هم می‌گویم نمی دانم آیا سبکی برای موسیقی نامجو قائل می‌شوند یا نه ولی به نظر من وقتش رسیده است تا اسمی برای اصوات دل انگیز این مرد قائل شوند تا با نام او جاودانه شود.»(هادی علی‌پناه- نشریه فرهنگی هنری آدم‌برفی‌ها)

تعاریفی که در بندهای بالا خواندید، درباره‌ی کسی‌ست که بخشی از یکی از اجراهای اخیرش را در فیلم بالا دیدید. این اوج هنر شبه‌روشنفکری ایران در فضایی کاملا ازاد است. حالا آن را بگذارید کنار دستاوردهای سینمایی اخیر اساتید بزرگ همین جریان که این روزها در سینماهای کشور در حال نمایش عمومی‌ست و همه‌ی این‌ها را مقایسه کنید با فلسفه‌بافی‌ها و تئوری‌پردازی‌هایی که در نشریات و رسانه‌های شبه‌روشنفکران وطنی در مورد همین آثار صورت می گیرد تا شاید لختی پادشاه را از یادها ببرد. این، وضعیت روشنفکران امروز ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یاس
. واقعا متاسف باید بود برای این برخی مسؤولان لخت که کسی برهنه بودنشان را فریاد نمیکند .
فكر كنم با پارسال اشتباه گرفته.
آنهایی که مسبب رفتن این گونه افراد هستند نمی‌دانند که تنهایی همان چیزی‌ست که نامجو و امسال او نیاز دارند
متعجبم از نشريه شناسنامه دار ، باسواد ، پدر مادر دار كه غلط به اين فاحشي دارد . امسال ( امثال)
Iran, Islamic Republic of
از اين جوونور ماليخوليايي رواني مفلوك كه معلوم نيست از كدام تيمارستان حيواني فرار كرده خيلي انتظاري نيست، اما مفلوك تر و حقيرتر و رواني تر از اين موجود، كساني هستند كه براي او دست تشويق و قلم تحسين و مجوز تنشير مي زنند!!
خدا شفاش بده
ایشون تو دانشگاه ما (دانشگاه هنر) بود و همون دوره دانشجوییش هم نه از نظر روانی آدم متعادلی بود و نه از نظر اخلاقی آدم قابل قبولی
Iran, Islamic Republic of
همین طور هاج و واج موندم از جیغ جیغ های این عتیقه
یه عده ابله هم آخر سر تشویقش می کنن
اوناییکه تشویقش می کنن باهاش محشور شن
کامران
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این حماقتها و عربده کشیدن‌ها به خودشون ربط داره اما در عجبم چگونه یکسری حامی این موجود میشوند تشویق میکنند!؟
این دیگه کیه؟
تشویق هم شد.خدا شفاش بده
خدا بگم چیکارتون کنه -انقدر خندیدم وضوم باطل شد!
Turkey
میخوای متن ترانه هایی که میخونه رو بزار ببینی این رفتاری کهمیکنه چقدرم میخوره ....شما چه میدونید آخه


حامد زمانی گوش بدید :))))))))))))))))
مهدیار آستانی
اینو نیگا یکی جلوی اینو بگیره
Germany
ولش كن ! بسكي سوسك و عقرب چيني زنده زنده خورده مشاعرشو از دست داده
بابا هنر شناس !!!...
ارمیا
United States
"شما چه میدونید آخه"!...
این جمله ی تکراری و کاملا آشنا ورد زبون یکی از طرفدارای این "موجود" توی دانشگاهمون بود...
البته اون زمان هنوز ایران بود و به این سطح از پیشرفت و روشن فکری هم نرسیده بود تازه! :)
خاک پای حامد زمانی رو هم با این به ظاهر مدعیان هنر عوض نمی کنیم.
France
...
بدون شک همین کار رو می کنیم و حامد زمانی گوش می کنیم.
آدم عمرش رو که از سر راه نیاورده که خرج اباطیل کنه!
حامد زمانی هم خیلی با شخصیت کارهاش و اجرا می کنه و از اون رفتارهای نامعقول نداره؛
هم اینکه خیلی زیبا اجرا می کنه؛
و هم از مضامین شعری فوق العاده زیبایی بهره می بره؛
کاوه
Iran, Islamic Republic of
تو برو گوش بده
کنسرت ش. نجفی (لع) هم برو وقتی لخت شد خوب نگاهش کن ببین اون رفتار هم چقدر به تو و اون میخوره
Iran, Islamic Republic of
نفله
هادی
بابا این دیونه س :D
مصطفی
نام جویی دیگه خوبه باز فعلا شلوارشو ....
آقا من دیگه حرفی ندارم واقعا آدم تاسف می خوره برای تماشاچیاش
خیلی باحال بود :))
من محسن نامجو را واقعا دوست داشتم یه زمانی با صداش فضا نوردی می کردیم ولی این روزها دلم براش میسوزه فقط نگرانم یه روز تیتر بزنن محسن نامجو جلو ملت لخت شده
sina
Iran, Islamic Republic of
مثل خری که جو زیاد خورده عرعر میکند
خدا را شکر که اوج هنر بدون سانسورتان را دیدیم و به مقام رفیع تان پی بردیم!
من دیگه حرفی ندارم..
جواد
چیزی زده ؟
شفای همه بیماران تو این ماه مبارک دعا کنید.
آدمیزاد
Colombia
ورژن پست مدرن شجریان .
همایون
United States
وقتی دولت بی لیاقت باشد فرهنگش هم لیاقت ندارد. خاک بر سر این دولت با این فراورده هایش
خدا خیرش واقعا از ته دل خندیدم
از شمام ممنونم ولی واقعا امیدوارم بهش مجوز بدن در داخل هم از ظرفیتهاش استفاده بشه
براش يه تخت تو دارالمجانين خالي كردم (دكتر روانشناس)
فقط با قسمت خنديدمش موافقم و براي همين هم مثبت دادم.
امان از طاغوت
Italy
شما دوستان در جریان تطور هنر نیستید. لزوما چیزی که شما عزیزان نمی پسندید به خاطر دور بودنتون از این فضاهای هنری، غیر هنری حساب نمیشه.
برای مثال خوشنویسی در بین جماعت هنری ایران الان اصلا هنر به حساب نمیاد در صورتی که احتمالا شما عزیزان خوشنویسی رو هنر ترین هنر ها می دونید.
خندیدن شما به این هنر مثل خندیدن اون نادون ها به احکام دینی ماست.
خخخخخخخخخخخخ
تو الان ته هنرشناسی هستی دیگه؟
بابا جماعت هنری... بابا جامعه هنرمندان................
امان از طاغوت روشنفکر میشه بفرمایید شما پیرو چه دینی هستید؟!
البته قصد جسارت ندارم از این جهت پرسیدم که توی قرآن دقیقا شیطان خطاب به خداوند قسم می خورد که دنیا رو در نظر بنده های تو به گونه ای جلوه میدم که از راه تو دور بشن!
حالا شما بفرمایید این شخص چگونه منش و رفتاری داره؟!
درباره چی می خونه؟!
چطوری می خونه؟!
در مسیر احیای ارزش ها می خونه یا توی بغل دشمنان اسلام و ..
حالا به این کار ندارم که رفتار ایشون از دید روانشناسی هم تعادل نداره و قابل بررسی است!
روزگاری خواهد آمد که ارزشها وارونه گردیده؛ زشتی ها ، زیبایی و زیبایی ها، قبیح شمرده می شوند...
آدمیزاد
Colombia
تطور هنر!! در اروپا هنرمندانی هستند مثل" مارسل دوشان" که یک کاسه توالت را میگذارند روی سکو و رویش را امضا میکنند و همه اینرا هنر میدانند ، اصولا "ضدهنر" مدرن را روشنفکران یهودی مکتب فرانکفورت بوجود آوردند تا زشتی و ناهنجاری و "بی اخلاقی" را ارزش رایج جامعه گردانند.
یه ابله به تمام معنا
واقعا لذت بردم.هنر یعنی اینکه بتونی مردم را شاد کنی.واقعا مایه افتخار مایی.از طرف یک خل
Iran, Islamic Republic of
بابا دیوانس این، خب دیونگی که شاخ و دم نداره
محمدولی
دمت گرم جهان
عجب تیتری زدی. واقعا که حال کردم.
نمی دانم این جانوران را از کجا پیدا می کنید و به مردم معرفی می کنید لزومی دارد
حیف سایت شما نیست که نسبتی با ارزش های انقلابی داره، به قیافه این آقا آلوده می کنید؟!
میلاد
در قرآن کریم اومده که شیطان اعمال زشت برخی انسانها رو در نظرشون زیبا جلوه میده.
مصطفي sh
Iran, Islamic Republic of
دستتون درد نكنه كلي ثواب كردين اين تيكه نمايش اين بابا رو گذاشتيد و دچار گناه هم شديد چون اون دوستمون وضوعش باطل شد . از شوخي بگذريم تكليف اين آدم كه مشخصه من فقط تو فكر تماشاچيام قيافه اونا خنده دار تر از اين بابا بايد باشه كه اومدن پاي كنسرت اين دلقك
Iran, Islamic Republic of
پول دادن سیرک ببینن
حامد
آیا دلقک بازی هنر نیست؟ چه اشکال داره ؟
آیا هنر فقط شجریانه؟ این جور سر و صداها هنر نیست؟ شما اصلا خودت می تونی از کارها بکنی؟
جوان نامجوست می خواد با این کارها دیده بشه چه اشکال داره؟ بزارید خوش باشن تو دنیای بدون سانسورشون.
اشنباه مثبت دادم
این آقا حامد اگه نظر مخالف نده احتمالا همه فکر می کنن لال تشریف داره!
چقدر هم نظرات مخالفش کارشناسیه!!
اگه همه مخالفین ما از این قماش باشن جای نگرانی نیست!
Iran, Islamic Republic of
حامد جان: طرف قابل دفاع نیست پس بیخودی مزخرف نگو لطفا
United States
صنما جفا رها کن
عجب صنمي؟
ببين اون ديگه چه صنمي بوده كه به اين روز انداخدتش ؟شايدم چندين و چند هزار صنم!!!!!!!!!
حامد
کسی که قرآن رو مسخره کنه به این روز می افته که برای دیده شدن هر جور دلقک بازی در میاره.
United States
خوب که چی جهان یخوردم در مورد جریان انحرافی مطالبی " سهل وممتنع " بنگار
yaser
مرسی جهان جان کلی خندیدیم به این مردک...
SAABER
Canada
in martike ghoraaze divaane ast o ahmagh o divaane tar az ao kesaany ke be ao tavajoh o kaar haaysh raa mishnavand ...
Iran, Islamic Republic of
من توصیه می کنم یکبار روشن فکر رو تعریف کنید چند مثال از روشن فکر و روشن فکری در غرب بیارید بعد شبه روشن فکر رو تعریف کنید چند مثال براش بیارید با هم مقایسه کنید تفاوت هاش رو بگید متاسفانه از واژه های بی معنی استفاده می کنید یا واژه ها رو در جای خودش بکار نمی برید و به این شکل می خواید دیگران رو بی ارزش کنید تا مخاطبان شما که اکثرا دگم هستند با علم از واژه ی شبه روشنفکر برای مخالفانشون استفاده کنن
علیرضا
با سلام به همه دوستان و عر
ض معذرت وقتی این فیلم رادیدم ناخودآگاه یا تخم گذاشتن مرغی که در خانه دارم افتادم
سید محمد
عمو فیتیله ها ده برابر قشنگ تر از این ترانه می خونن! :)
عادل
Germany
بابا اين منگله هنرمند نيست.
Iran, Islamic Republic of
این عاقبت مخالفان راه حق هستش. که دیوانه و مسخ شده اند و خودشان خبر ندارند!
ali
Iran, Islamic Republic of
آزادی یعنی این شما متحجرها هیچکس جز خود را قبول ندارید
برو ببین هم اسمت نظرش در باره آزادی و آزادگی چی بوده...
وقتی آدم مث تو باشه و از درون پوسیده باشه باید هم مث تو و امثال تو با زدن ماسک یه دلقک به صورت موافق باشه و هر رفتاری را مصداق بارز آزادی بدونه
سياسيون مدرن : ترويج فرهنگ برهنگي ، مال مردم خوري و رانت
نه اينكه حالا امثال شما كسي غير از اين اراذل و اوباش رو قبول داريد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جالبه اين آدما خودشونو سياسي و روشنفكر هم مي دونن .
آزادی مطلق وجود نداره؛
پس اینقدر دم از آزادی نزنید.
انسان یا بنده خدا است یا عبد شیطان و راه سومی هم وجود نداره؛
حالا خودت بگو این آدم رفتارش و حرف هاش چقدر با مبانی دینی هماهنگی داره؟!
در باب حمایت هم من و امثال من در حد توان مون از احکام الهی و دستورات رسیده حمایت می کنیم و شما هم از یه رویه فکری دیگه!
پس نمی تونی ما رو محکوم کنی که هر چی رو نمی پسندید بد می دونید!
ما درست مثل خودت هستیم با یک تفاوت؛ ما از حکم خداوند حمایت می کنیم تو از یه راه دیگه!
تسنیم
Iran, Islamic Republic of
یکی این یارو رو از برق بکشه...
بخدا سر صبحی خیلی خندیدم
خیلی حال داد
این دلقک تا حالا کجا بوده ؟؟؟؟؟؟؟؟
قاصدک بانو..
ممنونم..ممنونم که موجبات خنده و شادی مارو حتی در ماه رمضون فراهم کردی نامجوی عزیز!!1

تکلیف این اقا که روشنه...موندم اینایی که تشویقش میکنن طرز فکرشون چیه!!
Iran, Islamic Republic of
تا وقتی الاغهایی برای تشویق کردن وجود دارند... الاغهایی هم پیدا میشوند که بخواهند تشویق شوند...

مثل وجود خر و خر سوار.. تا وقتی خر وجود نداشته باشد خرسوار هم پیدا نخواهد شد....

من اگر جای میرحسین بودم ادعای پیغمبری میکردم.. با این جماعت کر و کور ...

حیف اسم الاغ که به این لجن‌ها نسبت داشه بشه...

به خدا قسم روز قیامت الاغ به این تشبیه اعتراض خواهد کرد
این کلیپ را بگذارید چندنفر ببینند ونظرشان را منتشرکنید.
اول حاج آقا رفسنجانی !
بعد خاتمی!
بعد سید حسن خمینی !
بعد وزیر ارشاد!
خیلی مایلیم نظرات این حضرات را درباره هنر روشنفکران بدانیم؟!
به آنها بفرمایید حاج آقا...جفا رها کن!!
Iran, Islamic Republic of
حالا هنر ارزشی و غیر ارزشی داریم یا نه؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
من یه دکتر خوب سراغ دارم ولی بعید می دونم بتونه برای ایشون کاری انجام بده
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
مصادره_به_مطلوب
France
و کسانی هستند که هیچوقت هنر را درک نخواهند کرد....
امید
Iran, Islamic Republic of
...