پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۵

طراحی جدید مصر برای کمک به اسرائیل/ حمله جدید و متفاوت السیسی با کمک عربستان و آمریکا به غزه

سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 388487
دولت مصر در پی حملات شدید علیه نیروهای امنیتی این کشور در منطقه سینا از تفویض اختیارات بیشتر به ارتش برای مبارزه با گروه های شبه نظامی خبر داده است.
طراحی جدید مصر برای کمک به اسرائیل/ حمله جدید و متفاوت السیسی با کمک عربستان و آمریکا به غزه
گروه بین الملل جهان نيوز:  دولت مصر پس از کشته شدن دستکم ۳۳ سرباز در دو حمله انتحاری جداگانه در روزهای اخیر در بخش‌های وسیعی از شمال منطقه سینا به مدت سه ماه وضعیت اضطراری اعلام کرد. همزمان نیروهای امنیتی نیز عملیات نظامی گسترده‌ای را در این شبه جزیره آغاز کردند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور این کشور، در یک نطق تلویزیونی گروه های شبه نظامی اسلام گرا را "تهدیدی علیه موجودیت" مصر دانسته و اعلام کرد، ارتش در مناطق گسترده‌ای از شبه جزیره سینا که به پناهگاهی برای عقب‌نشینی افراط گرایان تبدیل شده، "اقدامات و تدابیر زیادی" را برای مبارزه با اسلام گرایان افراطی در پیش خواهد گرفت.

به همین دلیل قرار است محدوده حائل نظامی برای بازداشت شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و نابودی تونل‌هایی که از طریق آنها مدعی هستند سلاح و انسان قاچاق می‌شود، تا مرز نوار غزه گسترش یابد. محافل امنیتی می‌گویند ارتش در نظر دارد از همین رو ساکنان مناطق مرزی را به نقطه‌ای دیگر منتقل کند.

در همین حال «جین ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن این حوادث امنیتی اعلام کرد که ایالات متحده نسبت به مصر برای مقابله با حملات تروریستی تعهداتی دارد که به آن پایبند خواهد بود. آمریکا پیشتر نیز متعهد شده بود که ۱۰ فروند بالگرد آپاچی برای مقابله با تروریسم به مصر خواهد فرستاد که به گفته «جان کری» وزیر خارجه این کشور، آپاچی‌های آمریکایی تا آبان و آذر ماه به مصر تحویل داده خواهد شد.

از سوی دیگر، عربستان سعودی نیز حوادث اخیر در شبه جزیره سینا را محکوم کرده است. پایگاه خبری روزنامه «الیوم» عربستان، گزارش داد که ریاض همچنین اعلام کرد که آماده کمک به ارتش مصر در زمینه مبارزه با تروریسم است و همواره در کنار قاهره باقی خواهد ماند.

اما به اعتقاد تحلیلگران ایجاد منطقه حائل دور جدیدی از کمک های امنیتی و اطلاعاتی دولت جدید مصر به اسراییل خواهد بود. ایجاد منطقه حائل سبب سخت شدن حمل و نقل دارو غذا و کمک های احتمالی نظامی به نوار غزه می شود زیرا باز شدن مرز رفح و فعال شدن تونل ها بین سینا و غزه همواره اسرائیل را در معرض تهدید قرار می دهد، لذا تل آویو علاقمند است که ارتش مصر در سینا در این بخش ها امکان کنترل بیشتری بیابد.

البته برخی منابع معتقدند اسرائیلی ها ساخت سد امنیتی و مجموعه ای از دیوارها و مین گذاری و… در مرز را آغاز کرده اند. با این وجود اسرائیل هم طرح دو گانه سد حائل را اجرا می کند و هم اینکه چون نمی تواند در سینا حضور مستقیم نظامی داشته باشد، از حضور قدرتمند ارتش مصر در سینا استقبال می کند تا به نوعی ارتباط گروه های جهادی مصری با فلسطینی ها با مشکلات بیشتری مواجه شود. کنترل بیشتر سینا توسط ارتش مصر ثمره ی مهم برای اسرائیل در مقابل گروه های ضد اسرائیلی محسوب می شود.

باید توجه داشت که سینا به عربستان نزدیک است و آل سعود هم علاقمند به نفوذ در این منطقه هستند. در واقع سینا اهمیت استراتژیکی دارد و محل گذر نفت و وصل به کانال سوئز است، لذا هم امریکا و هم عربستان با توجه به اهمیت استراتژیک اقتصادی و سیاسی این منطقه و همچنین منافع اسرائیل به سینا و تحولات کنونی توجه ویژه ای دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رئیس جمهور جدید مصر بیشتر از مبارک و مرسی خبیث نباشه کمتر نیست.اینو همه بدونن
عزیزدل برادر این که یقینا از خودشونه
انقلاب مصر به دلیل نداشتن ولایت فقیه و رهبر کاملا شکست خورد
این داداش مبارک نباشه حتما پسرخالشه
میلاد
اللهم اشغل ظالم به الظالمین
و مکرو و مکر الله والله خیر الماکرین
محمدرضا
خدا نصل هرچی واهبی و رژِم صهیونیستی به حق آقا صاحب الزمان (عج) نصلشون رو منقرض کنه
الهی آمین