سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
خوش‌چهره در مشهد:

برخورد با تحریم مانند بازدارندگی‌نظامی‌ما شود

دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب: 359786
استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: ظرفیت ما در بازدارندگی تحریم اقتصادی آنگونه که امروز در بحث نظامی داریم و یکی از قدرت‌های بازدارنده نظامی هستیم، نبوده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد خوش‌چهره در نشست گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی که در سالن همایش‌های پارک وحدت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ارتباط جنگ و مدیریت بحث مهمی است که متاسفانه خوب تببین نشده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی شما در فضای تقابل قرار دارید، افزود: ما در دنیای اقتصاد بحث رقابت را داریم که ادعا دارد رقابت باعث سهم بیشتر در بازار می‌شود و در نهایت نیز به نفع مصرف‌کننده است اما به نظر من با توجه به تقابلی که دارد مبحث جالبی نیست.

نماینده مجلس هفتم ادامه داد: اقتصاد رقابتی اگر قوی‌تر شود تبدیل به اقتصاد تهاجمی و بعد در انتها به اقتصاد جنگی و تحریم اقتصادی می‌رسد.

خوش چهره گفت: نظام جمهوری اسلامی در یک تقابل و تعارض با نظام سلطه جهانی قرار دارد و ریشه‌های آن بعد از انقلاب اسلامی نمود پیدا کرد به صورتی که با ظهور انقلاب اسلامی در زمانی که دو بلوک شرق و غرب قرار داشتند، نظام تازه‌ای با نام جمهوری اسلامی در جهان شکل گرفت و اسلام را با عنوان قدرت سوم مطرح کرد و این دو بلوک در جنگ سرد در خصوص ایران اتحاد پیدا کردند.

خوش‌چهره افزود: این تخاصم در جنگ تحمیلی خودش را نشان داد و یکی از دلایل این تقابل بحث اعتقادی و ایدئولوژیک بود چون ما اسلام را مطرح کردیم و دلیل دیگر به گفته مقام معظم رهبری قطع منافع آنها از ایران بود و اگر ما به آنها فرصت دهیم آنها برای مقابله با ما از جنگ فیزیکی و اقتصادی استفاده می‌کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در ارتباط با تحریم‌های غرب تصریح کرد: تحریم‌های دشمن نبوده که اثر داشته بلکه دفاع ما از این تحریم‌ها بوده که باعث برخی از مشکلات شده است و ظرفیت ما در بازدارندگی تحریم اقتصادی آنگونه که امروز در بحث نظامی داریم و یکی از قدرت‌های بازدارنده نظامی هستیم، نبوده است.

خوش چهره اظهار کرد: امروز اقتصاد مقاومتی یعنی این فرصت را از غرب بگیریم و همانند بحث نظامی که جلوی آنها را گرفته‌ایم در اقتصاد نیز جلوی آنها را بگیریم.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم‌سازی نقاط ضعف و کاهش وابستگی تهدیدزا است تا طرف مقابل از ما استفاده نکند.

خوش چهره با اشاره به اینکه اقتصاد ما وابسته به نفت است، بیان داشت: در تمام دولت‌های بعد از جنگ وابستگی به نفت وجود داشته و اوج این وابستگی مختص دولت‌های نهم و دهم است و البته در بودجه سال ۹۳ نیز ۷۰ درصد بودجه به نفت وابسته است در حالی که مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۴ موضوع عدم وابستگی به نفت را مطرح کردند.

نماینده مجلس هفتم ادامه داد: یکی از جنبه‌های دیگر بحث واردات بی‌رویه است در حالی که تولید آن محصول در کشور وجود دارد؛ مانند میوه، غلات، گندم و گوشت که ما در کشور با سرمایه‌گذاری توان تولید آن را داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *