پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

راه غلطی که دولت در بازار ارز می‌رود

ناصر ایمانی
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۹
کد مطلب: 379685
با افزایش نرخ ارز مبادله ای توسط بانک مرکزی، به کاهش قیمت ارز آزاد دست نخواهیم یافت.
سرویس اقتصادی جهان نيوز - ناصر ایمانی: سخنگوی دولت اخیر اظهار داشتند که دولت درصدد افزایش نرخ ارز مبادلاتی با هدف رساندن نرخ ارز آزاد نیست. در این خصوص ذکر نکاتی لازم است:
 
نرخ ارز مبادلاتی از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از پنج درصد افزایش داشته است و هنوز هم در حال افزایش است. افزایش نرخ رسمی ارز، افزایش نرخ تمام شده کالا و خدمات را در پی دارد و کالا گران تر به دست مردم می رسد. تجربه نشان داده است که افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، ارتباطی با نرخ ارز مبادلاتی توسط بانک مرکزی ندارد بلکه صرفا از فاکتور میزان عرضه ارز در بازار توسط بانک مرکزی پیروی می کند.

به بیان دیگر اگر عرضه ارز توسط بانک مرکزی برای واردات کالا (ارز مبادله ای) و یا تزریق ذر بازار آزاد، به میزان نیاز بازار باشد، قیمت ارز آزاد کنترل شده و بدون نوسان خواهد ماند. در غیر این صورت افزایش پیدا خواهد کرد. لذا با افزایش نرخ ارز مبادله ای توسط بانک مرکزی، به کاهش قیمت ارز آزاد دست نخواهیم یافت.
 
بنا براین اگر هدف بانک مرکزی از افزایش آرم و تدریجی نرخ رسمی ارز، کاهش قیمت ارز آزاد باشد، به این نتیجه نخواهد رسید.

اما اگر هدف بانک مرکزی تامین ریال برای دولت بر طبق قانون بودجه سال جاری است، باید گفت که این هدف هم اکنون محقق شده است لذا علی القاعده نباید تا پایان سال شاهد افزایش نرخ تدریجی نرخ ارز باشیم.

ضمن اینکه بانک مرکزی مسلما بخشی از ارز خود را در بازار آزاد توزیع می نماید که متوسط نرخ ارز مبادلاتی فعلی، قطعا بیشتر از نرخ مصوب در قانون بودجه است و نیازی به افزایش بیشتر نرخ ارز رسمی توسط بانک مرکزی نخواهد بود.
منبع: الف
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *