پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

برگزاری دومین جشنواره گیاهان دارویی

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 381592
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران گفت: این جشنواره و نمایشگاه هفتم تا دهم مهر ماه در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علیرضا عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در نشست رسانه‌ای دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران گفت: این جشنواره و نمایشگاه هفتم تا دهم مهر ماه در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

عصاره افزود: در این جشنواره ۳۵۰ شرکت دانش بنیان با محصول برتر وارد نمایشگاه می‌شود و دو هزار و ۱۰۰ محصول فناورانه نیز در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: پیشرفت‌های زیادی را در صنعت گیاهان دارویی کشور می‌بینیم. در کشور ما به دلیل تنوع گیاهان دارویی و منابع طبیعی، پتانسیل خوبی وجود دارد ولی متاسفانه این مزیت‌ها در کشور مغفول و ناشناخته مانده است.

عصاره اضافه کرد: با برگزاری این جشنواره و نمایشگاه در دوره‌های آتی در سطوح بین المللی با هدف شناساندن توانمندی‌های موجود در صنعت گیاهان دارویی می‏‌توان ظرفیت‌ها و سرمایه‌های ایرانی در زمینه طب سنتی را به دنیا معرفی کرد.

وی همچنین کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و برنامه ریزی برای مشارکت در ارتقای سهم ایران در بازارهای جهانی از طریق تقویت بنیان اقتصادی و تجارت شرکت های دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد و از مدیران عامل شرکت‌‏های برگزیده گیاهان دارویی خواست در رابطه با این جشنواره تعامل و همکاری داشته باشند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی تصریح کرد: مستندات علمی می‌گویند که ما دارای ۸ هزار گونه گیاهی هستیم که ۷ هزار و ۵۰۰ گونه آن شناخته شده است.

وی گفت: دو هزار و ۳۰۰ گونه از گیاهان دارای خواص مختلفی همچون خواص دارویی، آرایشی، بهداشتی، مکمل‌های غذایی، طعم‌دهنده‌های طبیعی و غیره هستند که می‌توانیم آنها را به صنعت تبدیل کنیم.

عصاره خاطرنشان کرد: از ۸ هزار گونه گیاهی ذکر شده هزار و ۷۲۸ گونه در معرض خطر انقراض هستند که باید از این گونه‌های ارزشمند حفاظت بیشتری شود. البته برنامه‌هایی برای حفظت از انها در نظر گرفته شده که باید با جدیت پیگیری شود.

وی افزود: امروز در دنیا به سمت ممنوع شدن افزودنی‌های شیمیایی می‌رویم و این افزودنی‌ها جای خود را به ترکیبات طبیعی می‌دهند. این موضوع برای اشتغال‌زایی یک فرصت استثنایی ایجاد می‌کند. پس با توجه به این موضوع باید در حوزه گیاهان دارویی هم در بعد نیروی انسانی و هم در بعد مراکز و شرکت‌های دانش بنیان بیشترین بهره را داشته باشیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با بیان اینکه ۶۰۰ میلیون در حوزه گیاهان دارویی صادرات وجود دارد، اظهار داشت: سهم زعفران در این صادرات ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار است. در حوزه محصولات سنتی هم دو شرکت گلاب‌گیری ما ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار فروش دارند. در بحث اسانس گل محمدی نیز ایران سهم صادرات ۵ درصدی را در جهان دارد.

عصاره تصریح کرد: طرحی برای ایجاد داروخانه‌های گیاهی توسط وزارت بهداشت در نظر گرفته شده که امیدواریم این طرح مراحل نهایی خود را طی کند زیرا با این طرح فروش گیاهان دارویی به صورت نظارت شده صورت می‌گیرد.

وی در خاتمه گفت: ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی، کل اطلاعات عطاری‌ها را جمع‌آوری کرده و در صورتی که طرح ایجاد داروخانه‌های گیاهی اجرایی شود، عطاری‌هایی که بخواهند در این حوزه فعال باقی بمانند نیز مورد ساماندهی قرار خواهند گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *