جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

والیبال ایران پنجه در پنجه قهرمان المپیک

چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 290890
تیم ملی ایران در اولین بازی خود در لیگ جهانی والیبال به مصاف تیمی می‌رود که در کلکسیون افتخاراتش، جای هیچ جامی را خالی نمی‌بیند.
والیبال ایران پنجه در پنجه قهرمان المپیک
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آخرین باری که دو تیم ایران و روسیه برابر هم قرار گرفتند، ۱۲ آذرماه ۱۳۹۰ در جام جهانی والیبال بود. شاگردان خولیو ولاسکو در پنجاه و پنجمین بازی جام جهانی در حالی که شگفتی‌ساز مسابقات لقب گرفته بودند به مصاف یکی از با ریشه‌ترین کشورهای جهان در والیبال رفتند.

توقعات از تیم ملی در آن زمان خیلی بالا بود و بعد از پیروزی مقابل لهستان، آرژانتین و صربستان همه از تیم ملی مقابل روسیه توقع پیروزی داشتند. نتیجه ۲۹-۳۱ در ست اول، بیشترین کاری بود که ولاسکو و شاگردانش مقابل تیمی که سال ۲۰۱۲ روی سکوی اول المپیک ایستاد، انجام دادند.

در آن بازی، مهدی مهدوی، امیر غفور، محمد موسوی، علی نادی، فرهاد نظری افشار، آرش کمالوند و فرهاد ظریف، بازیکنان شروع کننده ایران بودند که در لیگ جهانی ۲۰۱۳ و اولین بازی ایران مقابل روسیه، حداقل نیمی از آنها یعنی نادی، نظری افشار و کمالوند حضور ندارند.

تیم ملی والیبال ایران بعد از پیروزی برابر مصر و ژاپن در بازی‌های پلی آف، مجوز حضور در لیگ جهانی را برای ۲ سال متوالی برای اولین بار در تاریخ والیبال ایران بدست آورد. بازیکنان ایران البته قبل از این هم در مسابقات قهرمانی در آسیا در تهران با کسب عنوان قهرمانی، شایستگی‌های خود را نشان داده بودند.

تمرینات تیم ملی بعد از پایان لیگ برتر شروع شد و با اضافه شدن بازیکنانی که تیمشان در پلی‌آف لیگ مشغول بود به اوج خود رسید. حذف علی نادی، کاپیتان و یکی از ارکان تیم ملی، خبرسازترین تصمیم ولاسکو در شروع اردوها بود. علی نادی هیچگاه از دلایل ولاسکو برای حذفش از تیم ملی راضی نشد و ترجیح داد این موضوع را فراموش کند.

با سر و شکل گرفتن تمرینات تیم ملی و هماهنگی بازیکنان، ولاسکو که ۵ قهرمانی لیگ جهانی را با تیم ملی ایتالیا در دهه ۹۰ در کارنامه خود دارد، تیم «ب» را تشکیل داد و هدایت آن را به حسین معدنی سپرد.

۱۲ بازیکن منتخب ولاسکو برای دیدار با روسیه به اردوی تدارکاتی یک هفته‌ای در صوفیه رفتند و ۳ بازی دوستانه با این تیم که به مقام چهارم المپیک ۲۰۱۲ رسیده بود، انجام دادند. یک پیروزی و ۲ شکست، حاصل این ۳ بازی ارزشمند بود. هم کادرفنی و هم بازیکنان از این بازی استفاده لازم را بردند.

شوروی سابق و روسیه فعلی همیشه از ابرقدرت‌ها و کشورهای سازنده در والیبال دنیا بوده است. فدراسیون والیبال شوروی سابق در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد و آنها در سال ۱۹۴۹ در اولین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جهان شرکت کردند. شوروی سابق از همان ابتدا با تکیه بر جمعیت زیاد و اصولی که برای تربیت والیبالیست‌ها داشت خود را به عنوان ابرقدرت جهان در این رشته مطرح کرد.

آنها در سال‌های ۱۹۶۴، ۱۹۶۸ و ۱۹۸۰ به مدال طلای المپیک، در سال‌های ۱۹۴۲، ۵۲، ۶۰، ۶۲، ۷۸ و ۸۲ به ۶ قهرمانی جهان و در سال‌های ۱۹۵۶، ۷۷، ۸۱، ۹۱ و ۲۰۱۱ به ۵ قهرمانی در جام جهانی رسیدند. روس‌ها ۱۲ قهرمانی اروپا را هم در کارنامه خود دارند.

در سال ۱۹۹۳ بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، روس‌ها هرگز از قدرت فاصله نگرفتند و در سال‌های ۱۹۹۶ و۹۷ به مقام سوم لیگ جهانی رسیدند و نایب قهرمانی را در سال ۱۹۹۸ بدست آورند. آنها بعد از قهرمانی در جام جهانی ۱۹۹۹ به مدال نقره المپیک ۲۰۰۰ سیدنی رسیدند.

سال ۲۰۰۲ سال خوبی برای روسیه بود چون علاوه بر قهرمانی در لیگ جهانی به نایب قهرمانی مسابقات قهرمانی جهان رسیدند. تیم ملی والبیال روسیه به مدال برنز المپیک‌های ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن رسید. سال ۲۰۱۱ یک قله دیگر در افتخارات روسیه با کسب مدال طلای جام جهانی ۲۰۱۱ و لیگ جهانی این سال به حساب می‌آید. روس‌ها المپیک ۲۰۱۲ لندن را هم با خوش رنگ‌ترین مدال ترک کردند.

روسیه پیش از این ۲۱ بار در لیگ جهانی والیبال حاضر بوده و فقط در لیگ‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ شرکت نکرده‌ است. آنها ۲مدال طلا، ۵ مدال نقره و ۷ مدال برنز لیگ جهانی را دارند.

ولادیمیر آلکنو بعد از اینکه تیم ملی روسیه را به مقام قهرمانی المپیک ۲۰۱۲ رساند با دستور پزشکان و به خاطر استرس زیاد مربیگری، از پست خود کناره‌گیری کرد. او و دیمیتری موزرسکی ۲۱۸ سانتی متری بعد از غلبه بر برزیل در فینال المپیک در حالی که ۲ بر صفر عقب بودند به قهرمانان ملی روسیه تبدیل شدند.

جای آلکنو را «آندری ورونکوف» سرمربی تیم «لکومتیو نووسیبریسک» گرفت. او دوران بازی حرفه‌ای خود را در لیتوانی شروع کرد و بعد از آن در زسکا مسکو، روستوف و ساموتلور بازی کرد تا اینکه به لیگ ترکیه و تیم اردمیراسپور رفت. ورونکوف با این تیم، ۲ بار قهرمان باشگاه‌های اروپا شد تا اینکه در سن ۳۱ سالگی با ۲۶ بازی ملی از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.

آندری ورونکوف در سال ۲۰۰۶ به عضویت کادرفنی تیم دینامو یانتار و تیم جوانان روسیه در مسابقات قهرمانی اروپا درآمد. او ۲ بار با تیم لکوموتیو نووسیبریسک در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به مقام قهرمانی لیگ روسیه و سال قبل هم با این تیم به عنوان نخست اروپا رسید.

چندان منطقی نیست که به عنوان یک تیم تازه وارد و هر چقدر هم ناشناخته و خطرناک در لیگ جهانی، مقابل روسیه از تیم ملی ایران توقع پیروزی داشته باشیم. روس‌ها اگرچه در دو بازی تدارکاتی آخر خود مقابل برزیل شکست خوردند ولی تیمی نیستند که اعتبار تاریخی خود را در جهان والیبال به راحتی با حتی یک شکست از دست دهند، هر چند لهستان هم در جام جهانی با همین تفکر مقابل ایران وارد زمین شد ولی بازنده زمین را ترک کرد.

تیم ایران روزهای جمعه و شنبه ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران به مصاف روسیه می‌رود. شاگردان ولاسکو در لیگ جهانی در گروه دوم با تیم‌های ایتالیا، آلمان، صربستان، کوبا و روسیه همگروه هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *