جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

تحلیل نویسنده شهیر آمریکایی از مذاکرات

دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 416999
«مایکل کلر» استاد دانشگاه و کارشناس امنیت جهانی در کالج همپشایر آمریکا تاکید کرد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق نهایی، «مذاکراتی خیلی سخت» است.
تحلیل نویسنده شهیر آمریکایی از مذاکرات
به گزارش جهان به نقل از فارس، در ادامه بررسی نظریات کارشناسان و تحلیلگران غربی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱، این موضوع را با یک کارشناس ارشد آمریکایی در مسائل مربوط به مطالعات صلح و امنیت جهانی به بحث نشستیم.

«مایکل کلر» کارشناس امنیت جهانی در کالج همپشایر آمریکا به تدریس مشغول است.

وی که ساکن ایالت ماساچوست است، نویسنده کتاب‌ «جنگ بر سر منابع» بوده و از وی مطالب و یادداشتهای زیادی در روزنامه‌ها و پایگاه‌های متعددی چون مجله نیشن، مادر جونز، فارن پالیسی و فوکس» منتشر شده است.

متن مصاحبه به شرح ذیل است:

* به طور کلی نظر شما درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در لوزان سوئیس چیست؟ آیا آنطور که برخی رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های غربی بر موفقیت چشمگیر در مذاکرات ۱۲ ساله هسته‌ای تاکید کرده‌اند، چنین گشایشی صورت گرفته است؟

 من به شدت تحت تاثیر کار مذاکره‌کنندگان همه طرف‌های حاضر در لوزان قرار گرفتم.

اگر چارچوب توافق تا پایان ماه ژوئن برای اجرا نهایی شود، این موضوع نمایانگر یک اقدام بسیار مثبت برای امنیت و صلح بین‌المللی خواهد بود.

* بیانیه‌ها و اظهارات مقامات آمریکایی پس از پایان مذاکرات لوزان به ویژه اظهارنظرات آنها درباره تحریم‌ها تنش‌هایی ایجاد کرده است. اکنون سوالات جدی درباره برخی موضوعات ایجاد شده است. نظر شما در این باره چیست؟

 در آمریکا سوءظن و بدگمانی شدیدی نسبت به ایران وجود دارد، همانطور که بدگمانی زیادی به آمریکا در ایران وجود دارد.

علاوه بر این، برخی‌ آمریکایی‌ها خواهان دیدن شکست و ناکامی توافق هسته‌ای هستند.

رئیس‌جمهور باراک اوباما برای تضمین دریافت حمایت عمومی در آمریکا برای توافق، باید قادر به گفتن این موضوع باشد که تحریم‌ها وقتی برداشته خواهد شد که او بتواند گواهی و شهادت دهد که طرف ایرانی مفاد تعهدات خود در توافق را اجرا کرده است.

* تحلیل و ارزیابی شما درباره نقش‌آفرینی کنگره آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران چیست؟

 بر اساس قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهور مسئول سیاست خارجی و مذاکرات درباره توافقات بین‌المللی است اما سنای آمریکا نقش مهمی در سیاست خارجی دارد.

رئیس‌جمهور اوباما این را می‌داند که درباره مفاد و محتوای توافق هسته‌ای باید به نحوی با سنا مشورت شود اما او اصرار و پافشاری می‌کند که کنگره نمی‌تواند مفاد یک توافق بین‌المللی را (بر کاخ سفید) دیکته کند.

* بنیامین نتانیاهو به همراه دیگر مقامات اسرائیلی در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران این مذاکرات انجام شده و برخی توافقات اخیر را «اشتباه تاریخی» خوانده‌اند. نتانیاهو به دنبال چه و اسرائیل نگران چیست؟

 به نظر من نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به این تشخیص و فهم رسیده که مخالفت کامل با توافق غیرسازنده است؛‌ توافقی که از حمایت مستحکم و قوی بین‌المللی برخوردار است.

در نتیجه او اکنون در حال گفتن این موضوع است که توافق باید به طُرقی تعدیل شود که منافع اسرائیل در آن بهتر حفاظت شود.

من نمی‌دانم این موضوع چه تاثیری روی دور نهایی مذاکرات خواهد داشت اما مطمئن هستم این مذاکرات خیلی سخت خواهد بود.

* شما به موضوع بدگمانی و سوءظن اشاره کردید. مقامات ایرانی به طور مکرر از بی‌اعتمادی‌شان به مواضع آمریکا سخن گفته‌اند. آنها در همین ارتباط به مسائلی چون کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت وقت ایران و همچنین اقدامات ضد ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز اشاره می‌کنند.

*با توجه به اینکه در روابط ایران و آمریکا سابقه طولانی از اقدامات ضد ایرانی واشنگتن وجود دارد، آیا تاریخ دوباره تکرار شده و ایالات متحده در قبال اقدامات و همکاری‌های هسته‌ای، بار دیگر مواضع قبلی خود را در آینده هم تکرار می‌کند؟

 همانطور که گفتم طرف آمریکایی نسبت به طرف ایرانی سوءظن دارد همانطور که طرف ایرانی نسبت به طرف آمریکایی بدگمان است.

این موضوع با توجه به تاریخ روابط آمریکا- ایران قابل فهم و درک است.

با این وجود، من اطمینان دارم که مذاکره‌کنندگان هر دو طرف برای رسیدن به توافق متعهد هستند؛‌ توافقی که برای هر دو طرف برای غلبه بر این میراث دوجانبه بی‌اعتمادی تضمین‌هایی را درباره بازرسی‌ها و موضوعات دیگر مربوط به مساله برنامه هسته‌ای ارائه دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
هروقت دولت امريكا از لاك استكباري بيرون بيايد آنگاه واقعيات جهان را آنطور كه هست درك خواهد كرد . اكنون مست قدرت نظامي و اقتصادي است و حريفي مقابل خود نمي بيند و يكه تازي ميكند و به حق گردن نمي نهد بايد حق طلبان شير فهمش كنند كه در جهان امروز دگرگوني هاي شگرفي پديد آمده دهه 1950 نيست !!!