سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۱

طرح دو فوریتی نمایندگان برای "۶ میلیون نفر" از کارافتاده بدون درآمد

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب: 424693
طرح دو فوریتی "حمایت از ازكارافتادگان بی درامد" تقدیم مجلس می شود.
به گزارش جهان، نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: ۶ میلیون نیازمند كه فاقد امكان توانمند سازی در نهادهای حمایتی هستند در فقر مطلق به سر می برند و مجلس نمی تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد.

حسینعلی حاجی دلیگانی افزود بنابر رایزنی های صورت گرفته با نمایندگان این طرح با امضای سلایق مختلف سیاسی تقدیم خواهد شد.

براساس این طرح دولت موظف است از ابتدای سال ۱۳۹۵ به منظور تامین حداقل معاش خانواده سالخوردگان و ازکارافتادگانی که به علل جسمی و روحی قادر به کسب درامد به صورت موقت یا دائم نیستند به خانواده های چهارنفره ۵۰ درصد حقوق و مزایای یك كارگر با حداقل دستمزد قانون كار را به عنوان مستمری ماهیانه پرداخت کند.

به گفته وی این طرح شامل خانواه هایی می شود که سرپرست آن بیشتر از ۶۰ سال داشته باشد یا سرپرست آن به صورت موقت یا دائم از کار افتاده باشد.

بنا بر تخمین های اولیه ۶ میلیون نفر در ایران از مزایای این طرح مجلس برخوردار خواهند شد. این نماینده مجلس اضافه كرد موضوع این قانون كسانی كه ارتباط انها با اقتصاد بطور كامل قطع شده است و این افراد حتی در صورتی كه وضع اشتغال در جامعه به حالت مطلوب برسد و تقاضا برای كارگر وجود داشته باشد فاقد توانایی لازم برای كار كردن هستند. مهمترین بخش این افراد، سالمندان و افراد بیمار مزمن و معلولان هستند . بگفته وی در حال حاضر كمیته امداد و بهزیستی این افراد را تحت پوشش قرار می دهند اما از یكسو الزامی برای تحت پوشش قرار دادن ندارند و در صورتی كه بودجه داشته باشند افراد در صف را تحت پوشش قرار می دهند و از سوی دیگر مستمری مكفی برای زنده ماندن در اختیار این افراد قرار نمی دهند. بنا بر امار كمیته امداد امام و بهزیستی امار این افراد حدود ۶ میلیون نفر تخمین زده می شود.

بنابر امار كمیته امداد درمجموع ۷۷۴هزارو۵۰۴ خانواده به دلایلی مانند ازكارافتادگی، بیماری یا معلولیت سرپرست تحت پوشش هستند. به استناد آمار كمیته امداد كه البته تا سال۹۲ را پوشش می‌دهد، تعداد نفرات این خانوار‌ها به ۲میلیون‌و۵۰ هزار نفر می‌رسد. علاوه بر این كمیته امداد یك‌ میلیون مددجوی سالمند بالای ۶۰ سال دارد كه همراه با افراد تحت تكفل‌شان در سال۹۳ بیش از ۲میلیون‌و۵۰ هزار نفر بوده‌اند. همچنین براساس آمار، مستمری‌بگیران بهزیستی ۴۹۸هزارو۸۵۸ خانواده هستند كه با احتساب افراد تحت پوشش این افراد به یك‌میلیون و ۱۵۳هزار نفر می‌رسند. به این ترتیب در ایران حدود ۲میلیون‌و۲۰۰ هزار خانوار با جمعیت ۵میلیون‌و۳۰۰ هزار نفر داریم كه هیچ درآمدی جز كمك‌ نهادهای حمایتی و یارانه ندارند. با درنظر گرفتن به روز نبودن آمار و خطاهای احتمالی می‌توان این جمعیت را تا ۶ میلیون نفر تخمین زد.

دهه ا نماینده مجلس برای حمایت قانونی از ۶میلیون ازكارافتاده بی درامد و خانواده تحت تكفل انان اعلام امادگی كرده اند.

محمدرضا تابش عضو كمیسیون برنامه بودجه مجلس:
مجموعه حاكمیت كه در دولت متجلی است موظف به حمایت از این اقشار ضعیف جامعه است. صحبت هایی در این خصوص در دولت انجام شده كه یارانه ثروتمندان حذف و به اقشار ضعیف جامعه داده شود كه در این صورت وضع مالی آنها بهتر خواهد شد.

محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس:
بحث تامین مالی نیازمندان جامعه از وظایف ذاتی نظامی است كه مدعی عدالت و حمایت از محرومان است. دولت باید بر اساس توانمدی های خودش و تامین منابع مالی به فكر این قشر ضعیف جامعه باشد .

محمد رضا پور ابراهیمی نایب رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس:
وقتی صحبت از عدالت اجتماعی برای كمك به اقشار ضعیف می شود باید بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها عمل كنیم و میزان یارانه بر اساس میزان در آمد خانوار ها تعیین شود. مثلا خانواده های كم در آمد بیشترین میزان یارانه را دریافت و گروه های پر درآمد كمترین یارانه نقدی را بگیرند.

كاظم جلالی رئیس مركزپژوهش ها:
حتما می شود در لایحه بودجه سال ۹۵ برای این قشر از جامعه كمك های مالی در نظر گرفت. لازمه این كار همكاری كمیته امداد و بهزیستی با دولت است تا ضمن در نظر گرفتن منابع جدا گانه از این قشر حمایت كنند.

غلامرضا تاجگردون رئیس كمیسون برنامه و بودجه مجلس:
در حال حاضر ۶ میلیون نفر تحت پوشش كمیته امداد هستند و ۶ میلیون نفر دیگر پشت نوبتی هستند. برای حمایت از این اقشار اعتبار هدفمندی یارانه ها را باید به این سمت سوق داد .

غلامحسین شیری نماینده هشترود:
مشکل شناسایی نداریم. مشکل پول هم که مشخص است ندارند. چون دارند چهل و پنج تومان را به شصت میلیون نفر می‌دهند.

فرج الله عارفی نماینده جیرفت:
باید عزم را برای خدمت جزم بکنیم بیاییم و یک طرحی را تهیه بکنیم. در قالب این طرح بگوییم که دولت شما بیا و از این محل یعنی از محل حذف این گروه و این دهک یا این دو دهک به این دهک کمک کن. این را می‌شود انجام داد.

راضی نوری نماینده شوش:
در میان نمایندگان از گروههای سیاسی مختلف كسی را نمی شناسم كه از طرحهای حمایتی از فقرای واقعی پشتیبانی نكند. از اول انقلاب همینطور بوده است كه در این موضوع اختلافی بین نمایندگان نیست.

حسینعلی حاجی دلیكانی نماینده شاهین شهر:
با تعدادی از نمایندگان درباره حمایت از ازكارافتادگان مشورت كردم ولی مخالفی ندیدم. فشار روی نمایندگان از جانب فقرا خیلی است. كمتر كسی مثل نمایندگان از فقر محرومان خبر دارد.

ابوترابی نماینده نجف اباد:
ما تا حالا كم‌كاری كردیم در پیشنهاد طرحی كه بتوانیم این یك و نیم میلیون خانواری كه به آنها بدهكار هستیم را تامین مالی كنیم. من مجدداً تأكید می‌كنم. ما به این قشر بدهكار هستیم.

هاشم زهی نماینده نهبندان:
این منطق را كه بگوییم بودجه نداریم یا اینكه بودجه محدود است را قبول ندارم . بودجه همیشه تاریخ محدود بوده هنر این است كه این منبع محدود را درست مدیریت كنیم و قطعا ازكارافتادگان در اولویت اول این مدیریت بودجه باید باشند.

حسینی قائم شهر:
من فكر می‌كنم كه توی مسؤولین كسی نباشد كه نخواهد این حداقلها رفع بشود. و اگر بخواهیم رفع بكنیم، امكان رفع حداقلها، امكان تأمین حداقلها، به نظر من در جامعه ما وجود دارد.

محمد اسماعیل سعیدی:

وضعیت نیازمندان از كار افتاده باید به صورت ویژه در مجلس و در قالب لایحه بودجه مورد رسیدگی قرار بگیرد. در شان نظام نیست كه حتی یك نفر نیازمند از كار افتاده هم در كشور زندگی كند و تاریخ نیز قضاوت خوبی درباره رفتار ما با این افراد نخواهد داشت. ش

مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران در مجلس:
مقرری دریافتی افراد نیازمند تحت پوشش نهادهای حمایتی پایین ترین میزان دریافتی است، كشور وظیفه دارد به این افراد بیش از گذشته رسیدگی كرده و با حمایت های بودجه ای كه از این افراد می شود باید میزان دریافتی آنها افزایش قابل توجهی دریافت كند.

غلامرضا اسداللهی، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
بهترین كار حذف یارانه دهك های بالای جامعه و اضافه شدن پلكانی آن به دهك های پایین درآمدی است با وجود كارهای خوبی كه بعد از انقلاب برای این افراد شده اما باز هم به نوعی این افراد مورد غفلت قرار گرفته اند

نادر قاضی پور، عضو كمیسیون صنایع و معادن:
این حق مردم است كه دولت از آنها پشتیبانی مادی،‌معنوی، رسیدگی بهداشتی، تهیه مسكن و .... انجام دهد اما سالهاست كه دولتهای مختلف بر خلاف قانون اساسی عمل می كنند

رحمت الله نوروزی، نماینده مردم گلستان در مجلس:
نمایندگان مجلس با مشكلات این افراد نیازمند آشنایی دارند اما دولت باید برنامه ای برای بهبود وضعیت حقوقی و زندگی این افرادداشته باشد و در اولین اقدام میزان مستمری آنها را بیشتر كند .

لاله افتخاری، عضو كمیسیون فرهنگی مجلس :
كمك ها باید به گونه ای باشد كه بتواند حداقل نیازهای زندگی این افراد را تامین كنداما اكنون با حداقل پرداختی كه به این افراد صورت می گیرد حتی مصوبه قانونی هم كه پرداخت نیمی از حقوق كارگری به این افراد است،‌در این باره اجرا نشد

مهدی كوچك زاده نماینده تهران
تامین حداقل معاش مردم وظیفه حكومت است و این هم شرع است و هم قانون و حتما باید برای ازكارافتادگان حداقل معاش را تضمین كرد. این امر كاملا و به اسانی در كشور شدنی است.
منبع: همشهری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مراقب باشید کارهاتون سیاست زدگی و بخاطر نزدیکی انتخابات نباشه!