جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اینستاگرام در آستانه فیلترینگ هوشمند

پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 404497
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در مرحله فاز دوم یعنی سازماندهی فیلترینگ هوشمند هستیم گفت: در گام اول فیلترینگ هوشمند را بر روی اینستاگرام پیاده کردیم و ۸۳ درصد از فیلترینگ هوشمند بومی ما جواب داد.
به گزارش جهان، محمود واعظی در نشست خبری امروز سخنگوی دولت حاضر شد و به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

واعظی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه اجرای فیلترینگ هوشمند در چه مرحله‌ای است و اخیرا نیز گزارشی از سوی برخی از دانشکده‌های فنی درخصوص فیلترینگ هوشمند ارائه شده که در این گزارش آمده است ادعای جدا کردن محتوای خوب و بد یک سخن گزاف است و چنین امکانی وجود ندارد و چرا دولت هزینه زیادی را درباره فیلترینگ هوشمند صرف می‌کند در حالی که می‌داند این کار امکان‌پذیر نیست، گفت: به هر حال در همه‌جای دنیا این موضوع وجود دارد که اگر تشخیص دهند بعضی از سایت‌ها مضر و دارای محتوای مجرمانه است آن را کامل ببندند و یا آنکه بخشی از محتوای مجرمانه آن سایت را فیلتر کنند.

وی افزود: دولت یازدهم راه دوم را انتخاب کرده چراکه بسیاری از سایت‌ها سالم هستند البته برخی از سایت‌ها کاملا غیراخلاقی هستند که باید بسته شوند اما سایت‌هایی نیز وجود دارند که در آن مقالات علمی وجود دارد ضمنا از دید برخی از کشورها و یا برخی از گروه‌ها مواردی مغایر با فرهنگ اسلامی دارد که قابل قبول نیست لذا فیلترینگ هوشمند را برای این نوع سایت‌ها اضافه می‌کنیم.

واعظی در ادامه پاسخ به این سوال گفت: اینکه بسیج چند دانشگاه به جای آنکه ما را تشویق کنند که تازه وارد وادی فیلترینگ هوشمند شدیم پیش‌گویی می‌کنند که ما موفق نمی‌شویم جای تعجب دارد.

وی درخصوص اجرای مراحل فیلترینگ هوشمند توضیح داد: ما ۳ فاز را برای اجرای فیلترینگ هوشمند اعلام کردیم که فاز اول آن یک ماهه و آزمایشی است، فاز دوم آن ۳ ماهه و فاز سوم فاز اجرایی و شش ماهه است.

واعظی ادامه داد: در اجرای فاز اول ما فیلترینگ هوشمند را برای اینستاگرام اجرا کردیم و ۸۳ درصد از فیلترینگ هوشمند بومی ما جواب داد و در مجموع برای ورود کار راضی هستیم.

وی با بیان اینکه به تازگی وارد فاز دوم یعنی فاز سازماندهی شده‌ایم گفت: این فاز ۳ ماه طول می‌کشد از طرف دیگر امروز فیلترینگ روی گیت‌های ورودی کشور انجام می‌شود که این موجب پایین آمدن سرعت اینترنت می‌شود لذا ما قصد داریم که آن را به شهرها بیاوریم.

واعظی همچنین با اشاره به مسئولیتش در روابط با ایران و ترکیه گفت: از گذشته در روابط ایران و ترکیه با توجه به حجم گسترده روابط اقتصادی هم وزیر مسئول کمیسیون مشترک داشتیم و هم نماینده ویژه رئیس جمهور.

وی افزود: در دولت گذشته دو نفر بودند و در این دولت هم وزیر مسئول کمیسیون مشترک و هم نماینده ویژه رئیس جمهور یک نفر شده است و این مسئولیتی است که من در ارتباط با کار اقتصادی ترکیه بر عهده دارم و الحمدالله در این یک سال گذشته شاهد هستیم هم روابط تجاری و هم سیاسی گسترش یافته است.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به سفر وزیر ارتباطات عراق به ایران گفت: سفر بسیار خوبی بود و بین ایران و عراق روابط گسترده ای وجود دارد و با توجه به زائرانی که از ایران به عراق و از عراق به ایران می آیند توافقاتی صورت گرفت.

وی همچنین درخصوص فروش پهنای باند اینترنت به عراق گفت: ما قرار نیست که از پهنای باند اینترنت خودمان به عراق اینترنت بدهیم، بلکه ترانزیت صوت و دیتا را برعهده گرفته ایم که هم از لحاظ سیاسی و هم اقتصادی به نفع کشور ماست. پهنای باندی که در عرصه بین الملل وجود دارد از طریق خطوط به عراق منتقل می کنیم.

واعظی همچنین درخصوص کاهش تعرفه تلفن همراه گفت: در دیدار با وزیر عراق در مورد کاهش تعرفه ها صحبت کردیم و وزیر عراق قول داد که با اپراتورهای کشورش در این خصوص صحبت کند چراکه برای ما هیچ نفعی ندارد هرچقدر هم که درآمد داشته باشد باید آن را به ارز تبدیل کنیم و به آنها بدهیم.

وی در مورد تعرفه اینترنت نیز گفت: سیاست این دولت آن است که آنچه در سبد کالای مردم قرار می‌گیرد پایین بیاورند، لذا ۲۰ درصد تعرفه اینترنت را پایین آوردیم.

واعظی یادآور شد: زمانی که نسل سوم و چهارم اینترنت را در اختیار مردم گذاشتیم قبل از آن تعرفه اینترنت هر کیلوبایتی ۵ ریال بود اما امروز نیم ریال است.

وی ادامه داد: یکی از اپراتورها بسته اینترنت خود را دو برابر کرد که با مقاومت مردم مواجه شد و پس از اینکه متوجه کج سلیقگی خودش شد بلافاصله بسته دیگری را اعلام کرد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اپراتورها نمی توانند تعرفه اینترنتی خود را از نیم ریال افزایش دهند گفت: زیر نیم ریال می توانند اپراتورها با یکدیگر رقابت کنند اما اگر تعرفه ها بیشتر از نیم ریال شود وزارت ارتباطات ورود پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات درصدد بومی کردن اپلیکیشن‌هایی است که مردم به آن نیاز دارند گفت: این دولت درصدد است به جای اینکه مرتب شبکه ها را مسدود کند آنها را بومی سازد، چراکه ما نباید اطلاعاتمان را در شبکه هایی قرار دهیم که آن اطلاعات در اختیار بیگانگان قرار گیرد و در میزبانی آنان ضبط شود.

واعظی با اشاره به شبکه بیسفون که تولید داخل است گفت: کاربران این شبکه به حدود ۶۰۰ هزار نفر رسیده اند و این برای دولت آسانتر است که ما شبکه های داخلی داشته باشیم و مردم را به استفاده از این شبکه ها راهنمایی کنیم.

وی همچنین درخصوص اقدامات دولت در زمینه فیلترینگ هوشمند و بومی سازی گفت: ما به تولید کنندگان این شبکه ها گفته ایم که باید میزبانی خود را به داخل کشور بیاورند تا بتوانیم محتوای مجرمانه آن را برداریم و در این مسیر قدم می گذاریم.

وزیر ارتباطات همچنین درخصوص سازمان فضایی گفت: دولت درصدد بود وضعیتی که به آن ارث رسیده است ساماندهی کند، چراکه سازمان فضایی زمانی که زیر نظر نهاد ریاست جمهوری قرار داشت سر جای خودش نبود.

وی افزود: براساس قانون در زمان تاسیس وزارت ارتباطات به صراحت آمده است که سازمان فضایی باید زیر نظر این وزارتخانه باشد.

واعظی در پاسخ به این سوال که آیا در ماموریت های سازمان فضایی تغییری به وجود خواهد آمد گفت: ما به دنبال این هستیم که در شرایط جدید به درستی از امکانات، دانش و تجربیات متخصصین این پژوهشگاه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید برای ماهواره‌های ملی قدم برداریم گفت: خوشبختانه در کشور فارغ التحصیلان خوبی داریم که این کار انجام خواهد شد.

وزیر ارتباطات درخصوص ماهواره شریف ست نیز توضیح داد: قرار است هفته آینده سازمان فضایی را تحویل بگیریم و من گفته ام که در درجه اول دانشگاه هایی که در این زمینه تخصص یا دستاورد دارند در اختیار آنها هستیم و دانشگاه شریف نیز از افتخارات کشور است و جلساتی نیز در زمینه ماهواره شریف ست خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه پس از تحویل سازمان فضایی وارد حاشیه های آن نمی شوند گفت: در گذشته وزارت علوم یک پژوهشکده تحقیقات زیستی داشت که زیر نظر سازمان فضایی بود و در تصمیم شورای عالی اداری این پژوهشکده به وزارت علوم باز می‌گردد.

واعظی خاطرنشان کرد: زیر نظر معاونت علمی و فناوری یک مرکز علمی فضایی به وجود خواهد آمد که صرفا کار سیاست گذاری و برنامه ریزی های کلان را برعهده دارد و کارهای اجرایی و یکپارچه نیز در سازمان های فضایی انجام خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *