پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

عابد و زاهد شدن فارسی وان در ماه رمضان!

سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب: 128890
روزه‌دارنی که خواب ندارند و بیداری سحرگاهان را به جان خریده‌اند بهتر از هر کس می‌دانند که این اوقات خوش، گاه وصال است و برای خلوت و نجوای بنده و صاحب، خلق شده است نه تماشای فارسی‌وان.
شبکه ایران: شبکه ماهواره‌‌ای فارسی وان در ادامه سیاست‌هایش در دوبله فارسی سریال‌های موهن و غیراخلاقی، در تازه‌ترین حرکت خود زاهد و عابد شده و قصد دارد سریال‌های "ویژه پخش در سحر‌های ماه مبارک رمضان" آماده پخش کند.

روزنامه سینمایی کشورمان ضمن درج این خبر در ادامه نوشته است: شبکه ماهواره‌‌ای فارسی وان که از چندی قبل پخش آن با مشکل روبرو شده بود و‌ از برقراری ارتباط با بخش عمده‌ای از مخاطبان فارسی زبان و ادامه نمایش سریال‌های مفسده‌برانگیز خود عاجز شده، در تازه‌ترین آیتم‌های تبلیغاتی‌اش خبر از پخش دو سریال ویژه ساعات سحر ماه رمضان داده است!

این شبکه که در آستانه فرا رسیدن ماه رمضان و به دلیل پخش چهار سریال تولید تلویزیون جمهوری اسلامی از زمان افطار تا پاسی از شب، بینندگان اندک خود را نیز از دست خواهد داد، در این تیزر تبلیغاتی از پخش دو سریال با عناوین "شب به شب" و "ققنوس" در باکس سحرگاهی ماه رمضان خبر می‌دهد. پخش این دو سریال در شرایطی انجام خواهد شد که شبکه‌های داخلی در آن ساعات برنامه نمایشی خاصی ندارند و تنها مناجات و دعا پخش خواهد کرد و احتمالاً همین عامل، دست‌اندرکاران فارسی وان را به فکر انداخته سریال‌های خود را در این ساعات به پخش برسانند.

بانی فیلم در پایان آورده است که این اقدام مطمئناً با واکنش رسانه ملی در گنجاندن یکی- دو برنامه نمایشی در باکس سحر، می‌تواند باز هم خنثی شود.

به گزارش شبکه ایران، اقدامات رسانه ملی در انبوه سازی پخش آثار نمایشی - مطلوب و قابل قبول- برای مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای اصل مهمی است که هیچ خرد‌ه‌‌ای بر آن نمی‌توان گرفت اما نباید این نوع مقابله با تهاجم فرهنگ غربی ما را از توجه به سبک اسلامی زندگی غافل سازد.

در فرهنگ اسلامی برای برخی از زمان‌ها و مکان‌ها اهمیت و ظرفیت خاصی مطرح شده است که می‌تواند بیانگر تفاوت آن بر اثرگذاری در انسان باشد.

در آموزه‌های دینی و در کل فرهنگ اسلامی (در شرایع مختلف) سحرگاهان دارای اعتبار خاصی است و تاکید فراوانی برای خلوت با خداوند متعال شده است و پیشوایان معصوم اسلام (سلام الله علیهم) مسلمانان را به بیداری و تهجّد در آن ترغیب کرده‌اند.

خداوند در قرآن، به زمان طلوع فجر و هنگام عصر یک بار سوگند یاد کرده است ولى به هنگام سحر سه بار. «و الّیل اذا عسعس»(26)، «و الّیل اذ ادبر»(27)، «و الّیل اذا یسر»(28)

در دیوان شاعران نیز می‌توان ابیات بی‌شمار در اهمیت و اثرگذاری آن بر سرنوشت انسان یافت که در مثال خوب این مصداق، می‌توان به بیت زیبایی از شیخ اجل، سعدی شیراز اشاره کرد: به غنیمت شمر ای دوست دم عیسی صبح / تا دل مرده مگر زنده کنی کاین دم از اوست
و یا اشعار زیبای لسان‌الغیب خواجه حافظ شیرازی که به کرات و به صراحت ذکر سحر و درس سحر را مایه سعادت عنوان کرده است. هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ / ازیمن دعای شب و ورد سحری بود، دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند/ وندرآن ظلمت شب آب حیاتم دادند، می صبوح و شکر خواب صبحدم تا چند / به عذر نیم شبی کوش و ناله ی سحری و....

رمضان ماه خودسازی است و روزه‌دارنی که خواب ندارند و بیداری سحرگاهان را به جان خریده‌اند بهتر از هر کس می‌دانند که این اوقات خوش، گاه وصال است و برای خلوت و نجوای بنده و صاحب، خلق شده است نه تماشای فارسی‌وان.

پس آیا بهتر نیست در این رقابت به جای دل‌خوش ساختن خودمان به نمایش آثاری فارغ از جذابیت‌های دروغین شبکه‌های ماهواره‌ای، با دقت و توجه بیشتر در برنامه‌سازی‌های دینی و مهندسی پیام در آثار ارزشی، به نمایان ساختن جلوه‌های ارزش‌های اخلاقی و اعتقادات دینی خود اهتمام کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جنگ سختی شروع شده است...
خدایا کمکمان کن
Iran, Islamic Republic of
جالب است بدانید طبق یک نظر سنجی توسط یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد کرج در خرداد امسال به عنوان یک پروژه دانشگاهی در شهر کرج، در اوقات فراقت 39 درصد مردم کرج به طور دائم فارسی 1 را نگاه می کنند 18 درصد گاهی و 11 درصد به ندرت و 32 درصد هیچ وقت در حالی که تلویزیون ایران به ترتیب 26 و 20 و 37 و17 درصد بوده است.