جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۵

دیدار ظریف و کری در نیویورک+جزئیات و تصویر

سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب: 419798
وزرای خارجه ایران و آمریکا دقایقی قبل در نیویورک درباره موضوع هسته‌ای ایران به گفت‌وگو نشستند.
دیدار ظریف و کری در نیویورک+جزئیات و تصویر
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا دوشنبه شب در محل اقامت ظریف در نیویورک با یکدیگر دیدار و در خصوص موضوع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند.

«وندی شرمن» و «سید عباس عراقچی»، معاونان وزیر خارجه دو کشور هم در این نشست حاضر بوده‌اند.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000419/nf00419798-1.jpg

تصاویر بیشتر از این دیدار


این سومین بار است که وزرای خارجه ایران و آمریکا طی ۲ سال اخیر در شهر نیویورک با یکدیگر دیدار می‌کنند.

اولین دیدار وزرای خارجه ۲ کشور در مهر ماه ۱۳۹۲ و در حاشیه پنجاه و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بود.

اواخر شهریور ماه نیز وزرای خارجه ایران و آمریکا در نیویورک و در حاشیه شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و همزمان با هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند.

کری: آمریکا متعهد به اجرای تعهدات خود با ایران خواهد بود


به گزارش ایرنا، جان کری وزیر خارجه آمریکا در دیدار دوجانبه با وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک تأکید کرد در صورت دستیابی به توافق، دولت آمریکا فارغ از مشکلات داخلی خود بر اجرای تعهدات بین المللی خود نسبت به ایران پایبند خواهد بود.

جان کری در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان، تاکید کرد، دولت آمریکا در صورت دستیابی به توافق هسته ای با ایران، فارغ از هرگونه مشکلات داخلی خود به اجرای تعهدات خود نسبت به ایران متعهد خواهد بود.

ظریف: در دیدار با کری نگرانی‌هایمان را از بحث های داخلی آمریکا مطرح کردم


به گزارش تسنیم، وزیر امور خارجه کشورمان هم گفت: با توجه به حضور وزیران و مدیران سیاسی در روزهای نخست اجلاس بازنگری ان پی تی، مقرر شد از چهارشنبه نگارش متن توافق هسته ای را به صورت تمام وقت آغاز کنیم.

ظریف ادامه داد: در دیدار با جان کری درباره نحوه ادامه کار صحبت کردیم و من نگرانی‌هایمان را از بحث هایی که در آمریکا شد، مطرح کردم.

وی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما ،تاکید کرد: در این دیدار قرار شد با جدیت از همین هفته ما و پنج بعلاوه یک، ادامه نگرش متن را شروع کنیم و این کار را هفته آینده هم ادامه دهیم تا متن نهایی حاصل شود.

وزیر امور خارجه در عین حال روند نگارش متن را بسیار وقتگیر خواند و گفت: توافق کردیم که همه وقت لازم را برای این کار اختصاص دهیم و هر قدر‌که کار کارشناسی یا در سطح مدیران سیاسی و حتی در سطح وزیران نیاز شد، کار را ادامه دهیم.

وی از ورود روز چهارشنبه هیئت اتحادیه اروپایی به نیویورک خبر داد و گفت: کار با اتحادیه اروپا و با هیئت آمریکایی و با سایر اعضای پنج بعلاوه یک تقریبا تمام وقت دنبال خواهد شد و هفته‌های آینده نیز کار را در اروپا پیگیری می‌کنیم.

ظریف در پاسخ به سئوالی درباره تعهدات بین المللی آمریکا در قبال توافق هسته ای با ایران گفت: در این دیدار هیئت آمریکائی بار دیگر به ما اطمینان داد که اگر توافقی حاصل شود، دولت آمریکا متعهد به اجرای توافق خواهد بود

وزیر امور خارجه درباره واکنش هیئت آمریکائی به مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران و نیز پیگیری آن در نشست های کنگره گفت: آنچه که ما از دولت آمریکا و سایر دولت‌ها توقع داریم، این است که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند و یک بار دیگر آقای کری تکرار کرد که اگر به توافق برسیم، آمریکا بخش مربوط به خودش را از توافق اجرا خواهد کرد البته مقررات داخلی‌دارند که مسئولیت خود آنهاست که پیگیری کنند.

محمد جواد ظریف در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات ایران و پنج بعلاوه یک در سطح کارشناسی یا معاونان وزیران از هنگام ورود هیئت ایرانی به نیویورک آغاز شده است یا خیر، گفت: روز دوشنبه افتتاحیه کنفرانس بین المللی بازنگری معاهده ان پی‌تی‌ و همه هیئت‌ها تمرکزشان بر آن بود و علاوه بر آن هنوز همکاران مدیران سیاسی از کشور‌ها وارد نیویورک نشده اند.

وی افزود: قرار ما این بود که مذاکرات بعد از دو روز اول اجلاس آغاز شود چون بخش عمده فشار کاری اجلاس ان پی‌تی‌در سطح مدیران سیاسی است و اجلاس بازنگری معاهده تا نزدیک به یک ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از آنجا که در دو تا سه روز نخست کنفرانس بازنگری ان پی تی، زمان سخنرانی‌های وزیران خارجه کشورها و بحث‌های سیاسی اجلاس است، قرار ما بر این بود که مذاکرات هسته ای آغاز نشود تا بتوانیم بر ان پی‌تی‌متمرکز شویم و از روز چهارشنبه مذاکرات را دوستان ما آغاز خواهند کرد.

آقای ظریف در پاسخ به سئوال دیگری که علت حضور جان کری در محل اقامت وزیر خارجه ایران را جویا شد، افزود: ما از ابتدا با طرف‌های مذاکره قرارمان این بوده است که یک نوبت ما مهمان آنها باشیم و یکبار آنها مهمان ما.

وی افزود: معمولا این کار را در ژنو، لوزان و در وین نیز انجام می‌دادیم، یعنی‌یکبار محل مذاکرات را ما تعیین می کردیم و یکبار هم محل مذاکرات را طرف مقابل تعیین می کرد و این بار نوبت طرف آمریکایی بود که به محل ما بیاید و محل مذاکرات را ما انتخاب کنیم و با توجه به اینکه بنده در رزیدانس سفیر ایران اقامت دارم، از این محل استفاده کردیم، کما اینکه نوبت قبل ما به هتل اقامت آنها رفتیم و دفعه ما قبل آن، آنها آمد‌ند، این روشی‌بود که ما تابع حال ادامه داده ایم و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این مصاحبه درباره سخنانش در افتتاحیه کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای که از موضع ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد، ایراد شد، گفت: ما در نشست مجمع از سوی جنبش عدم تعهد سخنرانی کردیم و مهم این است که مواضع ایران با مواضع جنبش در این موضوع کاملاً یکی است.

وی افزود: ما در این نشست از طرف همه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اعلام کردیم که بزرگترین اولویت ما، خلع سلاح هسته‌ای و این خود بزرگترین اولویت جمهوری اسلامی ایران است.

محمد جواد ظریف به مخالفت اصولی جمهوری اسلامی ایران به هرگونه سلاح کشتار جمعی و از جمله هسته ای اشاره کرد و گفت: به عنوان کشوری که در بالا‌ترین سطح یعنی مقام معظم رهبری، سلاح هسته‌ای و هرنوع سلاح کشتار جمعی‌را حرام می‌دانند، به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد همین موضع را اعلام کردیم که سلاح‌های هسته‌ای تهدیدی ضد بشریت است و استفاده از سلاح هسته‌ای جنایت علیه بشریت محسوب می شود.

وی درباره موضوع مهم خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای نیز گفت: در مورد خاورمیانه نیز معتقدیم، بزرگترین تهدید برای نظام عدم اشاعه، رژیم صهیونیستی است و عین همین دیدگاه را نیز جنبش عدم تعهد دارد و من این فرصت را داشتم که از سوی این جنبش همین موضع را اعلام کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان در این باره افزود: این واقعیت که رژیم صهیونیستی عضو ان پی‌تی‌وهیچ معاهده مربوط به سلاح هسته‌ای نیست و در واقع دارای توانمندی هسته‌ای است، بزرگترین تهدید برای منطقه و جهان است.

وی تاکید کرد: جامعه بین‌المللی باید توجه کند که این موضع صد و بیست کشور عضو عدم تعهد است، یعنی‌آنچه که جامعه بین‌المللی نگران است، نگرانی از برنامه هسته‌ای اسرائیل است.

ظریف به سخنان خود به عنوان بیانیه جنبش عدم تعهد در افتتاحیه نشست امسال کنفرانس بازنگری ان پی تی اشاره کرد و گفت: نکته دیگر این است که کشور‌های عدم تعهد دسترسی‌به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و از جمله چرخه سوخت و ادامه سیاست‌های خود در دستیابی به سوخت هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را حق همه کشور‌ها می‌دانند که باید محترم شمرده شود.

وی با اشاره به اینکه ما همواره بر این موضع تاکید داشته ایم، گفت: از نظر جامعه بین‌المللی حقوق ما مشخص است، فقط ما باید برای رعایت این حقوقمان، موانع و مزاحمت‌ها را رفع کنیم که انشا‌الله در مذاکرات این کار را خواهیم کرد.

رايزني هاي ظريف در نيويورک


وزير امور خارجه کشورمان که براي شرکت در اجلاس بازنگري معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي به نيويورک سفر نموده است، با يان الياسون معاون دبيرکل سازمان ملل متحد ديدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاري صداوسيما، دوطرف در اين ديدار در باره تحولات جارى در يمن گفتگو و بر ضرورت برقرارى گفتگوهاى بين يمنى تاکيد کردند.

اقاي ظريف همچنين بر اهميت نقش سازمان ملل در خصوص برقراري گفتگوهاي بين يمني تاکيد کرد.

بررسي أخرين وضعيت سوريه از محورهاي ديگر اين ملاقات بود که دوطرف راه حلهاى موجود براى حل و فصل مسالمت أميز بحران جارى در اين کشور را مورد بحث وتبادل نظر قرار دادند .

وزير امور خارجه کشورمان در ادامه أخرين تحولات مذاکرات هسته اى ميان ايران و ۱+۵ را تبيين و معاون دبيرکل سازمان ملل نيز از روند فعلى مذاکرات هسته اي ابراز خرسندي کرد.

رايزني با همتايان الجزايري و مصري


وزير امور خارجه کشورمان که براي شرکت در اجلاس بازنگري معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي به نيويورک سفر نموده است ، در ادامه ديدارهاي خود در حاشيه اين اجلاس با رامتانه لامامرا وزير امور خارجه الجزاير ديدار و گفتگو کرد.

دراين ديدار دوطرف در باره أخرين وضعيت بحران در يمن و سوريه گفتگو و تبادل نظر کردند.

دو طرف بر اهميت يافتن راه حل مسالمت أميز براى حل و فصل بحرانهاى جارى در اين دو کشور تاکيد کردند.

وزراي امور خارجه دو کشور همچنين در باره کنفرانس بازنگرى معاهده عدم اشاعه سلاحهاي هسته اي (ان پى تى) رايزني کردند و هماهنگى مواضع دو کشور بويژه در خصوص منطقه خاورميانه عارى از سلاح هسته اى را لازم و ضروري دانستند .

اقاي ظريف با سامح شکرى وزير امور خارجه مصر نيز ديدار و گفتگو کرد.

دوطرف در اين ديدار با اشاره به سابقه خوب همکاريهاى ايران و مصر در حوزه هاى بين المللى، بر لزوم همکارى نزديک هياتهاي ايران و مصر در اين اجلاس جهت اتخاذ مواضع نزديک به هم و يکسان تاکيد کردند.

وزراي امور خارجه ايران ومصر همچنين پيرامون طرح منطقه خاورميانه عارى از سلاح هسته اى و هچنين کنفرانس جاري بازنگرى معاهده عدم اشاعه سلاحهاي هسته اي ( ان پى تى) رايزني کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
اگر اقامتگاه خاک کشور ما محسوب نمی شود !!!1
پس چرا شرمن بدون حجاب است
Germany
به زوووووور جلوي خنده اش رو گرفته!
بازم غنيمته!
نحوه نشستن آقای ظریف از نظر دیپلماتیک صحیح نیست
علی
Iran, Islamic Republic of
این جرثومه چرا در خاک ایران بدون حجاب نشسته؟
آقای ظریف فردای قیامت ازت بپرسن عمرت را در چه راهی صرف کردی چی می گی؟
یکبار آنها به محل اقامت ما می آمدند یکبار ما به محل اقامت آنها می رفتیم و این روال چندین سال ادامه داشت!!!!!