جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۹
۶۶
تشریح‌مغلطه‌ای درباره‌برخورد رحیمانه پیامبر پس ازفتح مکه

رجبی دوانی: کاش موسوی و کروبی حداقل مانند «وحشی» عذرخواهی می‌کردند

سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب: 401625
یک کارشناس برجسته تاریخ اسلام بااشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر مقایسه برخورد پیامبر در فتح مکه با برخوردی که با سران فتنه صورت گرفته، گفت: کاش موسوی و کروبی‌حداقل «وحشی» (غلام هند جگرخوار و قاتل حمزه) توبه وعذرخواهی می‌کردند.
رجبی دوانی: کاش موسوی و کروبی حداقل مانند «وحشی» عذرخواهی می‌کردند
به گزارش جهان،‌ محمدحسین رجبی دوانی کارشناس تاریخ اسلام در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به برخی اظهار نظرهای اخیر مبنی بر اینکه پیامبر بعد از فتح مکه، عفو سراسری اعلام کرد و اهل انتقام نبود، که از آن در برخی رسانه‌ها به ضرورت عفو سران فتنه بدون نیاز به هرگونه عذرخواهی و توبه تعبیر شد، گفت: حضرت محمد(ص) رحمة للعالمین بودند و با کسانی که با اسلام سر ستیز نداشتند، عطوفت می‌کردند اما در عین حال، اشداء علی الکفار بودند.

وی درباره شرایط و چرایی عفو سراسری پیامبر اسلام بعد از فتح مکه، افزود: با توجه به ضرباتی که مشرکان در جنگ بدر، احد و خندق به اسلام وارد کردند و هزینه مادی و معنوی که تحمیل کرده بودند، انتظار داشتند به‌هنگام فتح مکه سرکوب شوند اما چون مشرکان قصد و امکان مقابله با اسلام را نداشتند و حتی آرایش نظامی نگرفته‌ بودند، مورد عفو قرار گرفتند.

رجبی دوانی گفت: در جریان فتح‌ مکه، پیامبر فرمود هرکس به مسجد‌الحرام برود یا به خانه ابوسفیان و یا اینکه به خانه‌اش برود و در را ببندد در امان است، لذا پیامبر(ص) کسانی را که در صحنه مبارزه با اسلام و ستیز با پیامبر ماندند عفو نکرد بلکه کسانی عفو شدند که در صحنه مبارزه با اسلام حضور نداشتند.

وی گفت: پیامبر اسلام در جریان فتح مکه، اسم چند نفر را که با عملیات روانی به اسلام ضربه زده بودند قید کرده دستور دادند اینها را با توجه به سوابق سیاهی که دارند حتی اگر به پرده‌های کعبه آویخته باشند به قتل برسانند.

این کارشناس ارشد تاریخ اسلام در پاسخ به سؤالی درباره ماجرای "عفو وحشی" توسط پیامبر و قیاس او با سران فتنه، گفت: اگر کسی "وحشی" را با سران فتنه مقایسه کرده باشد به بی‌راهه رفته است؛ کسی که چنین قیاسی کند حتماً اطلاعات فقهی و حقوقی کافی ندارد چرا که "وحشی" برده بود و حکم برده در نظام حقوقی اسلام کاملاً مشخص است؛ در اسلام، اگر برده به‌دستور اربابش حتی مرتکب قتل شود، مجازات نمی‌شود چون باید اربابش محاکمه و مجازات شود چرا که حرّ نبوده است.

رجبی‌دوانی با تعجب برانگیز خواندن عدم علم برخی افراد خاص به حکم برده، گفت: "عقبةبن سمعان" غلام حضرت رباب(س) وقتی اسیر می‌شود، عمربن سعد ملعون او را آزاد می‌کند؛ حالا که جنایتکار و ملعونی چون عمربن سعد به حکم برده بودن "سمعان" توجه می‌کند چطور می‌شود که پیامبر اسلام که رحمة للعالمین است "وحشی" را که برده بوده، عفو نکند؟؛ البته نباید فراموش کرد که "وحشی" که حضرت حمزه(ع) را به شهادت رسانده بود اگر فردی حرّ و آزاد بود برخورد پیامبر با او متفاوت می‌شد.

وی درپاسخ به سؤال دیگری درباره برخورد پیامبر با ابوسفیان، تأکید کرد: پیامبر ابوسفیان را بنا به ضرباتی که به اسلام زده بود محکوم به اعدام کرده بود و حتی بعد از جنگ احد، پیامبر به "عمروبن امیه ضمری" مأموریت داد که ابوسفیان را در محدوده و قلمرو مکه به هلاکت برساند اما وی در مکه شناسایی شد و لذا، اگر ابوسفیان پیش از ورود پیامبر به مکه اسلام نیاورده بود، قطعاً به‌دستور پیامبر(ص) اعدام می‌شد.

این استاد تاریخ اسلام، با بیان اینکه پیامبر کسانی را که علیه اسلام جنگ روانی می‌کردند نمی‌بخشید، اضافه کرد: برای نمونه، عرض می‌کنم نضربن حارث و عقبةبن ابى‌معیط از بزرگان مکه بودند که از راه تبلیغات و جنگ روانی به مصاف اسلام آمده بودند و در جنگ بدر اسیر شدند؛ در همین جنگ پیامبر، اسیران را به‌ازای گرفتن فدیه و یا باسواد کردن بی‌سوادان مدینه آزاد کردند اما این ۲ نفر علی‌رغم اینکه توان مالی خوبی داشتند و پیامبر می‌توانست از آنها فدیه قابل توجهی برای آزادی‌شان بگیرد، آزاد نشدند و پیامبر آنها را اعدام کرد چون ضربه‌های بزرگی به اسلام زده بودند.

رجبی دوانی با انتقاد از کسانی که بدون اطلاعات دقیق تاریخی و آشنایی کامل با نظام فقهی و حقوقی درباره تاریخ اسلام نظر می‌دهند، گفت: قیاس خیانت‌کاران فتنه ۸۸ و سران فتنه با امثال "وحشی"ناشی از عدم آشنایی کافی نسبت به نظام فقهی و حقوقی اسلام است؛ وحشی برده بود و نه تنها در مکتب اسلام بلکه در هیچ مکتب جاهلی برده‌ای را که به‌دستور اربایش مرتکب تخلف شده مجازات نمی‌کردند.

وی در ادامه درباره سران فتنه گفت: سران فتنه کسانی بودند که به نظام اسلامی خیانت کردند و با اینکه خودشان روزی از دست اندر کاران نظام بودند دشمنان ولایت و دشمنان تنها پایگاه ولایی جهان را امیدوار کردند و مورد حمایت بی‌دریغ مستکبران امپریالسیم و دشمنان بشریت قرار گرفتند؛ اینها اکنون هم حاضر به استغفار نیستند، لذا سران فتنه به هیچ وجه قابل بخشش و گذشت نیستند؛ قیاس سران فتنه با "وحشی" واقعاً مع‌الفارق است چون وحشی از پیامبر(ص) عذرخواهی کرد و به اسلام روی آورد و حتی اگر اسلام هم نمی‌آورد پیامبر او را عفو می‌کرد چون برده بود اما سران فتنه حاضر به عذرخواهی هم نیستند.

رجبی دوانی در پایان تأکید کرد: بخشش سران فتنه با وجود عدم توبه و عذرخواهی آنان، خیانت و تصرف در حق حاکمیت خداوند، پیامبر اسلام و امام زمان(ع) و مردم است چرا که مجازات سران فتنه، یک حق شخصی نیست که رهبری نظام یا قوه قضائیه بخواهد از آن بگذرد بلکه حق جامعه و حق حاکمیت امام زمان(ع) است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


قابل توجه خیلی ها
اعدام حداقل حکم این سران فتنه است
ابوالفضل
مطالب بسیار ارزنده ای بود برای کسانی که هنوز مثل کبک سرخود را زیر برف فرو برده اند... و البته قصد بیدار شدن ازخواب زمستانی را ندارند...
قطعاً با هراستدلالِ استدلال گری که بدون غرض استدلال کند، حکم فتنه گران موسوی و خاتمی اعدام است اعدام است اعدام.... خیانت به انقلاب، خیانت به مردم، خیانت به ملیت ، خیانت به نظام، خیانت به دین، خیانت به اخلاق، خیانت به قانون و....
حداکثرش چیه؟
حداکثرش را قرآن فرموده
ان المنافقین فی درک الاسفل من النار
مجازات بعضی ظلم ها فقط در آخرت ممکن است نه در دنیا
مردن با شکنجه
بخاطر کسایی ک روز عاشورا عریان شدن و هتک حرمت..
اینا باید شکنجه شن بعد اعدام
تو تو خيابون...موسوي بايد جواب پس بده...
امید
Iran, Islamic Republic of
بیا پیشم تا بهت بگم
حداكثرش رو خدا ميدونه
جریمه های بیش از این بعهده خداوند متعال است و در قیامت .
Iran, Islamic Republic of
حداکثرش در قیامت اقدام میشه
مرگ با حداکثر شکنجه با بریدن آرام دست وپا خلاف جهت....
همون مجازات هایی که مختار در مورد عاملان فاجعه کربلا انجام داد...یعنی میشه من با دستای خودم خاتمی رو اعدام کنم؟
درودبرشماکه بااستدلال پاسخ دادید سران فتنه حتی اظهارپشیمانی هم نمیکنند به قوه قضاییه عرض میکنم اظهارات مطهری واقعاکمترازحرفهای لقمانیان بودکه چندباربه زندان افتاد عدالت کو این اقاچکاره است که مرتب تابوشکنی میکند
ماهان
United States
واقعا دلایل تاریخی که استاد دوانی اوردند عالی بود
کاش برخی مسئولین ما یکم از علم اساتیدی چون اقای رجبی دوانی رو داشتن تا پشت تریبون های که در اختیار دارن همچین دلایل خنده دار و بی سندی رو مطرح نکنند
رشیدحیدری
پیامبراکرم ص عامل اصلی شهادت حضرت حمزه یعنی هندارباب وحشی راهم بخشید .استاددراین موردچه جوابی دارند؟
عقل عقل استاد این همه توضیح دادند .تو نفهمیدی؟؟؟
نظام هم ارباب موسوى و كروبى رو فعلا كارى نداره
اگه اسمش رو بگم سانسور مى كنن
حالا شما چى مى گى
مرجان
Iran, Islamic Republic of
اون توبه کرده بود
Iran, Islamic Republic of
اونا توبه کردند و مسلمان شدند پسر جون
Iran, Islamic Republic of
وقتی اطلاعات نداری مجبور نیستی جوابی بدهی که به قول شاعر:" از قیاسش خنده آمده خلق را"
حضرت آقا بارها فرمودند که اگر سران فتنه توبه کنند و از کرده خود اظهار ندامت کنند مشکلی نیست و راه بازگشت و توبه باز است.
وحشی اول توبه کرد و بعد بخشیده شد!!! فهمیدی مجید جان!
توبه از راه درست؟ هرگز
ع. ف
United Kingdom
البته با نگاه دقیق، می‌توان بردگی سران فتنه را اثبات کرد. سران فتنه بنده و برده حلقه به گوش غرب و اسرائیل شده بودند و بر این اساس، نباید بردگان را اعدام کرد، بلکه باید به همین شکل حقیرانه و ذلیلانه نگه داشت و این ثمرات فراوانی دارد: یکی این که عبرت دیگر بردگان می‌شوند؛ دوم این که در کلاس جانورشناسی و فسیل شناسی نیز کاربرد فراوان دارند؛ سوم این که منافقان نیز با وجود اینان، هویتشان معلوم می شود چهارم این که کاسبان فتنه مثل مطهری نیز با سر و صدایشان هویتشان هرچه بیشتر بر ملا می شود پنجم این که محاکمه و مجازات سران فتنه باعث می شود که افرادای کاسبتر شوند ششم این که با همین وضعیت، کینه‌ها و حقدهای امثال مطهری نسبت به اصول گرایی تندتر شده و از درون متلاشی میشن هفتم..... خلاصه حفظ وضع موجود خیلی بهتره
سلام
فقط اعدام....
مقایسه و شبیه سازی حوادث روز با جریانات تاریخ اسلام جهت رقابت سیاسی فاقد منطق علمی است باید از دمیدن در تنور اختلافات سیاسی پرهیز کرد اگر آتش اختلافات و کینه ها شعله ور شود و از کنترل خارج گردد همه آسیب خواهیم دید باید سیگنال های وحدت و همبستگی از جناحهای مختلف منتشر شود جستجو در گذشته تاریخی و شیبه سازی شخصیتهای روز با بدنامان تاریخ اسلام فقط یک نوع فرصت طلبی است که نتیجه ای هم ندارد ./
آقای رجبی از کی تا حالا به جای پیامبر نشسته و به جای او حکم صادر می کنند ؟
افسوس
United Kingdom
اینها هم برده اند . برده امریک . هنوزم اربابشون ازادشون نکرده
Romania
دوانی عزیز تو هنوز مطهری رو نشناختی!!!
ایشون خودشون رو به خاطر پدر بزرگوارشون فیلسوف زمانه میدونن و ...
خلاصه غرور این جاهل رو نابود کرده رفته
سواد بعضیا معلوم شد
بخشش یا حتی عدم مجازات سران فتنه کوتاهی در حق ملت است
همون 4 ميليون رو ميگي؟
خب بابا چقدر ماها بی سوادیم. این ها هم برده انگلیس بودند دیگه. مگه خود نتانیاهو نگفت پیاده نظام ما در ایران. این ها هم انتظار دارند اربابانشون محاکمه بشند نه خودشون. البته انقدر غیرت! دارند که میبینیم تا میگیم انگلیس اخه! میگن توهین نکنید و روزنامه های زنجیری! میشن مدافع ارباب ها!!
Iran, Islamic Republic of
با سلام
ضمن تایید حرف های جناب دکتر یک نکته در این سخنان مغفول ماند و آن اینکه سران فتنه هم آزاد نیستند و برده کدخدا هستند و به دستور کدخدای باادب اقدام به فتنه کردند و می توان حکم برده را در خصوص آنان وارد دانست.
سید
Iran, Islamic Republic of
آقای دوانی ما در تاریخ اسلام اعدام ندیدیم وما نباید کسی که هیچ تریبون دفاع از خود ندارد مقصر بدانیم از شما بعید است قضاوت اینچنینی!
علی
راستی اقای دوانی...ازهزاره سوم چه خبر...
فعلا وادار به سکوت اجباری شده...
پيام را کامل چاپ کنيد./ ايکاش ايشان کمتر صحبت بکند. ...
Romania
جالبه که شرایط الان رو با زمان حضرت محمد و اشخاص کنونی را با فرد معصوم مقایسه میکنید
مهدی
متاسفانه اینها از وحشی هم کمترن ...
Iran, Islamic Republic of
عالی بود. روح مرحوم استاد علی دوانی شاد.
صبا
Spain
البته از این جهت که آقایان موسوی و کروبی در فتنه 88 در نقش برده های صهیونیستها ظاهر شدند شاید بتوان آنها را با وحشی مقایسه کرد و اگر علنی توبه کنند بخشید!
احمد
Iran, Islamic Republic of
البته با این فرض ؛ اظهارات ایشان درست است ولی سوال اصلی این است که آقای احمدی نژاد که در این فتنه نقش داشته چرا آزاد است و فقط آقایان موسوی ؛ کروبی وخانم رهنورد وعده ای دیگر محصور ومحبوس هستند ؟ در واقع سوال در ایجاد تبعیض ناروا است ؛ چون عمل زشت آقایان محصور قابل توجیه ودفاع نیست
ساکت
راضی ام ازت
Iran, Islamic Republic of
خب پس حداقل جرات داشته باشید و محاکمه شان کنید و اگر محکوم شدند مجازاتشان کنید
اطاعت
بخشش سران فتنه با وجود عدم توبه و عذرخواهی آنان، خیانت و تصرف در حق حاکمیت خداوند، پیامبر اسلام و امام زمان(ع) و مردم است چرا که مجازات سران فتنه، یک حق شخصی نیست که رهبری نظام یا قوه قضائیه بخواهد از آن بگذرد بلکه حق جامعه و حق حاکمیت امام زمان(ع) است. "
ایشون مورخ نیستند فقیه هستند قاضی هستند دادستان هستند وکیل الرعایا هستند ...... شاید هم نسبتی با طراح منورالفکر معجزه هزاره سوم دارند
جهان توان انتشارش را نداری
مهرداد
...سرت تو کار خودت باشه چیکار داری به مسایل سیاسی
تشکر بابت این تحلیل
قابل توجه بعضی ها
محمد
سران فتنه نیز برده بودند برده آمریکا و اسرائیل چرا اینها باید اعلام شوند ؟؟؟
...
lpsk
Iran, Islamic Republic of
....ضرری به دین برحق اسلام میزند که قابل جبران نیست.
... بندگان خدا چهار سال است نتوانسته اند یک کلام حرف بزنند .....
United States
الهی بمیرم. نتونستند حرف بزنند. یک کلام حتی!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
گوش مطهری و مطهری ها به این حرف ها بدهکار نیست
Iran, Islamic Republic of
اسلام شوخی نداره با کسی
قاطع است
منتظر
عالی بود.....
رضا
Iran, Islamic Republic of
احسنت به آقاي دکتر رجبي دواني
Iran, Islamic Republic of
در این دوران و دوووران چنین بحث هایی مثمره ثمره
مطرح کردن چنین بحث های علمی و با سند خیلی می تونه تاثیرگذار باشه ممنون از آقای رجبی دوانی
Iran, Islamic Republic of
....به نماینده واقعی مردم حمله میکند و مانع حرف زدن اومیشود .
Iran, Islamic Republic of
متاسف شدم برایت...
مهدی
خدا پدرت را رحمت کنه روحش شاد .
اظهار علم عالم یعنی این ، کاش دیگر اهل علم هم مسامحه و رودرباستی و راحت طلبی را کنار میگذاشتند و اسلام را مدد میکردند .
مردانگی یعنی این .
بنده خدا
ان المنافقین فی درک الاسفل من النار
مجازات بعضی ظلم ها فقط در آخرت ممکن است نه در دنیا.
اهل فتنه وفتنه گران کسانی هستند که برای تمامیت خواهی وبقای خویش هرکاری کردند ومیکنند ودرچند سال اخیر این همه گندکاری اقتصادی به راه انداختند وبجای عذرخواهی از مردم با پرروئی تمام رودرروی مردم این سریالها را می سازندوبه فکر گول زدن دوباره مردم هستند.
بالاخره اهل فتنه ومنافق باید مشخص شود.
وچه کسی باید منافقین را به مردم معرفی کند جز مولایمان ولیعصر(عج) نیست.
شمائی که جان را به نان می دهید!
کجادرره عشق جان می دهید؟
مردم که به هیچ ضربش کردید لا اقل از خدا ودرمحضرخدا حیاکنید.
حسن
ناشیانه‌ترین مواجهه با تاریخ...
United Kingdom
اینها همه درست ، اما طبق قانون اساسی هر جرمی باید در دادگاه ثابت شود.
عدم محاکمه و رای دادگاه ، زمینه های بعدی را برای همین حضرات مسوول فراهم می کند که خودشان به همین سرنوشت دچار شوند.
فراموش نکرده اید که همین آقای کروبی همین کارها را می کرد و همین بلا الان سرش آمده است.
محقق
Iran, Islamic Republic of
جناب دوانی با عرض معذرت این اولین بار است اعلام شده است پیامبر رحمت دستور ترور کسی را داده اند تمام کسانیکه تا روز فتح مکه با مسلمین جنگیده بودند توسط پیامبر اسلام بخشیده شدند .متاسفانه شما هم !!!!
احسنت
واقعا امروز باید خواص به روشنگری و بصیرت افزایی افکار عمومی توجه خاص داشته باشند
واقعا درست مگه
فقط اعدام
مرگ بر سران فتنه