جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

میهن دوستی یهودیان در سینمایشان

پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 410922
«عایده» داستان دختر یهودی مراکشی‌الاصلی است که در فرانسه زندگی می‌کند و سرطان بدن او را دربرگرفته است و اینک تصمیم گرفته به سرزمینش برگردد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، این روزها ساخته شدن فیلم‌هایی درباره وضعیت یهودیان در کشورهای عربی گویا مد شده است و یکی از این فیلم‌ها، فیلم مراکشی «عایده» است که در جشنواره فیلم «طنجه» مراکش که چندی پیش پایان یافت مورد توجه قرار گرفته است.

«عایده» داستان دختر یهودی مراکشی‌الاصلی است که در فرانسه زندگی می‌کند و سرطان بدن او را دربرگرفته است و اینک تصمیم گرفته به سرزمینش برگردد و به دنبال خاطرات قدیمی و کودکی‌اش بگردد تا شاید امیدی برای زندگی‌ئی جدید بیابد.

او که پس از آگاهی از سرنوشتش در اثر بیماری دچار کابوسی وحشتناک شده و از پاریس به مراکش فرار کرده در این کشور با دوست کودکی‌اش(یوسف) روبرو می‌شود که او نیز به دلیل مشکلات زندگی دچار افسردگی شده است و حال بین همراهی با یوسف و رسیدن به امیدی هرچند اندک و یا ماندن بر زندگی عادی‌اش و با همسر [قدیمی] اش مانده است.

عایده در این بین نهایتا در مراکش و سرزمین اصلی‌اش می‌ماند و در این کشور به لطف موسیقی، آسمان صاف و نور ساطع آن به او کمک می‌کند و نه تنها نمی‌میرد بلکه شفا می‌یابد.

ادریس المرینی کارگردان این فیلم سینمایی می‌گوید: فیلم «عایده» علاوه بر توجه به مشکلات سرطانی‌ها به دنبال ارائه مشترکات فرهنگی مراکشی‌ها و یهودی‌هاست و علیرغم آنکه قهرمان فیلم زنی یهودی است به فرهنگ یهودی نپرداختیم.

فیلم «عایده» اگرچه یک فیلم ملی‌گرا در مراکش است و از نظر کارشناسان کارگردانی خوبی دارد اما بازی‌های خوبی ندارد و موجب انتقاد کارشناسان شده است.

به گزارش فارس، فیلم «عایده»، در شهرهای رباط، سلا، بوزنیقه و الصویره و همچنین پاریس تصویربرداری شده است و در کارنامه ادریس المرینی سومین فیلم پس از فیلم‌های «بامو»(۱۹۸۳) و «العربی»(۲۰۱۱) است و این روزها در حال ساختن چهارمین فیلم خود است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *