جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۶

نامه 22رسانه به ضرغامی در اعتراض به"هفت"

چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 220626
در پی طرح برخی اظهارنظرها در برنامه سینمایی «هفت» 21 رسانه ارزشی در نامه ای به عزت الله ضرغامی ضمن انتقاد از گفتمان حاکم بر این برنامه ، از اعلام آمادگی «وحید جلیلی» و «مجید شاه‌حسینی» برای نقد آن خبر دادند.
به گزارش فارس، در پی اقدامات برنامه سینمایی هفت در تلویزیون و تبدیل شدن آن به فضای جریان روشنفکری در صداوسیما 17 رسانه ارزشی و چند مرکز فرهنگی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس صداوسیما خواستار مناظره جریان ارزشی منتقد به سینما، در یک ویژه برنامه مستقل شدند.
 

متن این نامه‌سرگشاده به شرح زیر است:
 

ریاست محترم سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای مهندس ضرغامی

همانطور که حتما مستحضر هستید، دو سال پیش با پیگیری جناب آقای جیرانی و البته چراغ سبز جنابعالی، برنامه‌ی سینمایی «هفت» به عنوان مهم‌ترین تریبون سینمایی کشور آغاز به کار نمود. برنامه‌ای که آغاز به کار آن با استقبال اهالی هنر و رسانه توام شد و تقریباً تمام طیف‌های فکری آن را اقدام و تدبیری صحیح در جهت پرداخت به موضوع فوق‌العاده استراتژیک و حیاتی «جایگاه سینما در نظام جمهوری اسلامی» ارزیابی کردند.

اما امروز با گذشت دو سال از آغاز به کار این برنامه، آنچه که ما از حکومتی‌ترین تریبون سینمایی نظام می‌شنویم، همان گفتمان آشنای سی و چند ساله‌ای است که در ضد حکومتی‌ترین رسانه‌ها هم با این صراحت گقته نمی‌شود. می‌پرسید کدام گفتمان؟ همان گفتمان آشنای «وااسفا از سینمای حکومتی» عده‌ای دست تا آرنج در جیب حکومت. همان گفتمان دروغین  شبه روشنفکران این دیار که «سینما را چه به سیاست؟» آن هم در سینمایی که پر شده از خرده شعارهای جریانات سیاسی «من مخالفم پس هستم». همان ادبیات «تهران فقط ونک دارد، چون برج دارد!» آقای جیرانی که با افتخار این استدلال به غایت مضحک را به نام خود ثبت می‌کند.

آقای ضرغامی! نشنیدید که در برنامه‌ی هفت، گفتمان «اسکار پرستی» و «حمام آفتاب گرفتن زیر نخل طلا» کنداکتور تلویزیون حکومتی را پر کرده است؟ ندیدید که برخورد آقای جیرانی در مواجه با کارگردانان انقلابی چقدر با مواجهه‌ی ایشان با هم‌فکرانش همچون سیروس الوند و داریوش مهرجویی متفاوت است؟ ادبیات «سیب و سلما نفروخت، پس متدینین کجایند؟» را چطور؟ راستی چرا آقای مجری، «قلاده‌های طلا» و پرفروش شدن آن را نشان پررنگ بودن یک دیدگاه و طبقه در جامعه نمی‌گیرد؟ نکند آن هم از نظر ایشان تنها یک فیلم جاسوسی و قهرمان محور است؟ اصلاً مجری یک برنامه‌ی سینمایی مگر می‌تواند در باب اکثریت یا اقلیت بودن برخی طبقات اجتماعی و تضعیف عامل مذهب و سنت در جامعه نظر صائبی داشته باشد؟ آیا در این زمینه‌ها کارشناسان خبره‌ای وجود ندارد؟

راستی چطور به گوشتان نمی‌رسانند که در همین برنامه‌ی «هفت» و در ویژه برنامه‌ی سینمای دفاع مقدس، سوال سرتاپا غلط «چرا سینمای دفاع مقدس دیگر مخاطب ندارد؟» سر داده می‌شود و جالب آنکه وقتی «اخراجی‌ها»، «عقاب‌ها» و «کانی‌مانگا» را برایشان مثال می‌زنی، می‌گویند این پرفروش‌ها که دفاع مقدس نبودند! فیلم‌هایی بودند با مایه‌های انتقادی و قهرمان پروری! اصلاً چرا مجری برنامه‌ی «هفت» این همه در باب ناکام بودن سینمای دفاع مقدس اصرار دارد؟

آقای ضرغامی! هنگامی که آقای جیرانی در برنامه‌ی اخیر «هفت» (مورخ8/2/91)، جنبش نود و نه درصدی را ساخته و پرداخته‌ی رسانه‌های داخلی عنوان کرد و آن را به سخره گرفت، چه احساسی داشتید؟ مگر نه اینکه چنین گزاره‌ای به معنای دروغ‌گو بودن و دروغ‌ساز بودن رسانه‌ی ملی است؟‌ راستی این رسم کدامین رسانه‌ایست که خود خویشتن را به دروغ‌گویی متهم می‌کند؟ نکند این هم از دیگر معجزات مدیریت شما در اداره‌ی رسانه‌ی ملی است؟

آقای ضرغامی! چگونه است که دو هفته پس از حضور آقای دکتر کوشکی در برنامه‌ی «هفت» (مورخ 25/1/91) و بازگویی بخشی از انتقادات طیف ارزشی به این سینما، آقای جیرانی در غیاب او، جواب ایشان را می‌دهد؟ مگر نه اینکه آقای جیرانی در همان جلسه‌ی مناظره بین دکتر کوشکی و علی معلم حضور داشته و می‌توانسته پاسخ‌گوی انتقادات ایشان باشد؟ نکند گزندگی برخی از این انتقادات، آن قدر بر آقای جیرانی و همفکرانشان در اتاق فکر ناشناخته‌ی این برنامه سخت آمده و موجب هراس شده است که با گذشت دو هفته، همچنان تلاش می‌کنند تا از اثرات آن بکاهند. راستی! به نظر شما پاسخ دادن به انتقادات یک فرد و یک جریان در غیاب او، اخلاقی است؟ چگونه است که وقتی یک نفر از جریان ارزشی در برنامه‌ی «هفت» حضور پیدا می‌کند، مجری برنامه بی‌طرفی‌اش را فراموش کرده و با بی‌پرواترین لحن به انتقاد از او می‌پردازد؟ آیا مشی آقای جیرانی در قبال دیگران نیز به همین شکل است؟

آقای ضرغامی! حقیقت آن است که جریان ارزشی منتقد به سینما در پاسخ اظهارات آقای جیرانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این جریان برای گفتمان «آرمان شما با واقعیت جامعه متفاوت است» جواب دارد. برای سوال «سینمای ایران چرا مخاطب ندارد؟» پاسخ‌گوست. برای نظریه‌ی غلط «مشکل این سینما ممیزی است» مثال‌های نقض زیادی در آستین دارد... اما مسئله اینجاست که آیا مجالی عادلانه برای پاسخ‌گویی ما در برنامه‌ی «هفت» در حضور نماینده‌ی جریان‌های دیگر فراهم می‌شود؟

آقای ضرغامی! آنچه که ما در برنامه‌ی «هفت» دو هفته پیش دیدیم، نمونه‌ای امیدوارکننده از یک دیالوگ بین دو جریان با عقاید مختلف بود که قطعاً می‌توانست به این سینما کمک کند؛ گرچه عملاً مناظره‌ای بین دو نفر در برابر یک نفر بود و مجری برنامه همه کار می‌کرد الا مجری‌گری یک مناظره که قاعدتاً اولین اصل آن بی‌طرفی است؛ چنان‌که آقای جیرانی در همان ابتدای برنامه، دکتر کوشکی و همفکران ایشان را به «ژدانوف» در حکومت استالین تشبیه نمود. اما با همه‌ی این احوالات، ما به همین حداقل هم راضی بودیم. لکن، برنامه‌ی هفته‌ گذشته نمونه‌ای از بی‌ظرفیتی جریان روشنفکری در قبال انتقادات جریان ارزشی و مصداق بارز یک بی‌اخلاقی رسانه‌ای بود.

آقای ضرغامی! از آنجا که فرجام این بحث در باب سینمای ایران را همچنان ناتمام می‌دانیم و انتظار داریم در قبال بی‌اخلاقی صورت گرفته، وقتی برای پاسخ‌گویی نمایندگان جریان ارزشی منتقد به سینما برای پاسخ‌گویی به شبهات ایجاد شده و تنویر افکار عمومی فراهم شود، از دست اندرکاران برنامه‌ی «هفت»، آقای جیرانی و همفکرانشان دعوت به مناظره می‌کنیم تا در فضایی عادلانه، نمایندگان این دو جریان نظرات خود را در باب اوضاع سینما برای مردم شرح داده و وجدان‌های آگاه خود در این موضوع قضاوت کنند.

به همین منظور آقایان «مجید شاه حسینی» و «وحید جلیلی» به عنوان نمایندگان جریان ارزشی منتقد به سینما، برای مناظره با نماینده‌ی جریانات دیگر در یک ویژه برنامه‌ی مستقل پیشنهاد می‌شوند. امید است که رسانه‌ی ملی با عملکرد صحیح خویش ثابت نماید که علاقه‌مند به تبیین شایسته‌ی اوضاع و مشکلات سینمای ایران و نیز جامه عمل پوشاندن به مطالبه‌ی مقام معظم رهبری در باب کرسی‌های آزاد اندیشی است و در این باره، حاضر به جانب‌داری از یک جریان خاص نیست. بدیهی است که رد پیشنهاد مناظره، افکار عمومی را به نتایجی قابل پیش‌بینی در قبال میزان صداقت دست اندرکاران برنامه‌ی «هفت» و مسئولین سیمای جمهوری اسلامی خواهد رساند.

والسلام.  

 

سایت‌ها و خبرگزاری‌های:

جهان نيوز

نسیم‌آنلاین

رجانیوز

مشرق‌نیوز

تریبون مستضعفین

شبکه خبر دانشجو

آوینی فیلم

خبرنامه دانشجویان

598

برهان

مطالبه

جوان‌آنلاین

و همچنین

ماهنامه سینما رسانه

ماهنامه راه

ماهنامه زمانه

روزنامه جوان

هفته‌نامه‌ یالثارات

هفته‌نامه 9دی

مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب

دبیرخانه جایزه سینمایی انقلاب اسلامی

دبیرخانه دائمی جشنواره مردمی فیلم عمار

گروه فرهنگ و ادب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا اقدام بجایی بود اوضاع این برنامه خیلی خراب است کاملا منحرف شده است
Iran, Islamic Republic of
واقعا خوب بود ولی شما از یک نکته غافل شدید و آن اینکه آقای مهندس ضرغامی که انسانی بسیار روشن هستند و کارهای بسیار ارزشمندی هم در طول مدیریتشان داشته اند در یک مورد دچار اشتباه شده اند و آن انتخاب معاون جدید سیما بود اگر چه به عنوان یک تلویزیونی معتقدم تغییر در معاونت سیما لازم بود اما آقای دکتر دارابی گزینه مناسبی نبود ایشان با تکیه بر طنز از هر نوع و با هر کیفیتی و همینطور غافل شدن از بسیاری از مسائل دیگر ضربات جبران ناپذیری به وزانت سیما زد که این دغدغه های شما عزیزان تازه اول کار است و شما در آینده دغدغه های فراوانی در سایر حوزه ها هم پیدا خواهید کرد برای پست معاونت سیما افرادی مثل مهندس صافی دکتر پورمحمدی مهدی فرجی حجت الاسلام موسوی مقدم و برخی از دیگر مدیرانی که استخوان خرد کرده رسانه ملی هستند مناسبترند آقای دکتر دارابی اگر چه مدیر با تجربه ای است اما در رسانه سابقه چندانی ندارد و این موضوع با توجه به وجود خیل هنرمندان در بدنه صداوسیما و چشمان تیزبین امثال شما عزیزان مشکلات فراوانی را متوجه رسانه ملی میکند
Iran, Islamic Republic of
واقعاّ وقت آن رسیده است که تکلیف سینماگران مخالف "اسلام" در نظام "جمهوری اسلامی" مشخص شود. سالهاست که اینها مشغول تبلیغ علیه ارزشهای مسلم اسلامی هستند و در سایه سکوت یا بی خردی مسؤولان امر، ادامه فعالیت میدهند. تقاضای مردم مسلمان ایران این است که نهضت شروع شده برای مقابله با آنها ادامه یابد... مطمئن باشید خدا با شماست: "إن تنصروالله ینصرکم و یثَبت أقدامکم"
این حرفها چیه یعنی انتظار دارید نظر مخالف داده نشه همش تفکر شما منعکس بشه برنامه هفت مگه کوشکی و ده نمکی رو دعوت نکرد حرفهاشون رو زدند حتی ده نکی یه جورایی توهین کرد به جیرانی صدا وسیما که در اختیار شماست حالا چند نفر نظر مخالف دادن ناراحتین هر چی جیرانی گفت عین واقعیت بود .میخواهید برنامه هفت هم بشه فقط تریبون شما.تفکرات مختلف این برنامه رو میبینند.
United States
اصلا اینطور نیست. تلویزیون کلا برای مخالفان نظامه مگر اینکه خلافش ثابت بشه. نگاه به ادعای اصولگرایی صداو سیما نکنید بلکه عملا این نهاد در خدمت افکار غیر انقبلابیه، اگر در خدمت افکار ضد انقلابی نباشه. همین دیشب (چهارشنبه) برنامه ای از شبکه 4 پخش می شد که در اون امیر جعفری با وقاحت تمام شروع کرد حرفهای سلحشورو به کل نظام تعمیم دادن و با اون بهانه متلک پرانی به نظام جمهوری اسلامی می کرد. اونوقت در همین صدا وسیما وقتی 20.30 و برنامه دیروز، امروز، فردا اومدن یک کم به مسئولین و افراد غیر انقلابی گیر بدن، نابودشون کردن.
Iran, Islamic Republic of
من نمیتونم قبول کنم که این تلویزیون انقلابیه! از این صدا و سیما بیش از این انتظار نمیره. از برنامه های کودک گرفته تا سریالهای بسیار غلط و برنامه نود و هفت و پارک ملت و... (البته به استثنای تعداد انگشت شماری از برنامه های تحلیلی) عملا بر مبنای به سخره گرفتن گفتمان اسلام و عملکرد در جهت اهداف دشمنان (آگاهانه یا جاهلانه) است. اگر من بودم به جای این نامه بلند بالا فقط مینوشتم : آقای ضرغامی به فکر آخرتت باش.