جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

تائید وجود شیشه در تنباکوی میوه ای

سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۰
کد مطلب: 425827
در حالیکه طبق آمارهای موجود سرطان در کرمان سیر صعودی به خود گرفته اما عرضه قلیان در این شهرستان ۲۰ درصد افزایش یافته و بررسی ها نیز از وجود مواد مخدر خطرناک در تنباکوهای میوه ای حکایت دارد.
به گزارش جهان، چند ماه قبل بود که یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به شیوع استفاده از قلیان با تنباکوهای طعم دار هشدار داد و اذعان داشت: در بررسی های صورت گرفته بر روی برخی از نمونه های تنباکوهای میوه ای مواد مخدر از جمله شیشه دیده شده است. با وجود اینکه بارها گفته شده تنباکوی میوه ای شامل ۴۰۰ نوع مواد خطرناک است و آمار ها حاکی از رشد سرطان در کرمان دارد اما با وجود همه این هشدارها مصرف قلیان به خصوص در مراکز عمومی و گردشگری هر روز فراگیرتر می شود.

کافی است سری به سفره خانه های قدیمی شهر کرمان بزنید حمام های تاریخی و مراکز گردشگری در شهرهای تاریخی ماهان و بم و منطقه گردشگری کوهبنان اولین چیزی که توجه شما را به این مراکز جلب می کند بوی تنباکوی میوه ای است.

این در حالی است که طبق قانون عرضه و استعمال قلیان در مراکز عمومی خلاف مقررات موجود است و باید این مراکز از عرضه قلیان خودداری کنند اما در اکثر مراکز رفاهی و گردشگری اتاقکی به عرضه قلیان اختصاص داده شده است.

اگر سری به سفره خانه های سنتی بزنید در محوطه های بسته و سنتی این سفره خانه ها دود قلیان فضا را پر کرده و امکان لحظه ای نشستن و آسایش برای گردشگران سالمند و بیماران تنفسی وجود ندارد.

گرایش از عرضه قلیان به سمت فروش ابزار آلات قلیان


مغازه های فروش ابزار آلات استعمال قلیان نیز هر روز در سطح شهر بیشتر می شوند و جالب اینکه کسب و کار این واحدهای صنفی به شدت نیز پر رونق است.

پس از آنکه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان از وجود شیشه در تنباکوهای وارداتی سخن گفتند این بار نوبت مدیرکل سازمان بهزیستی استان کرمان است که این مطلب را تائید کند.

سه مورد وجود شیشه در تنباکوهای میوه ای تائید شده است


عباس صادق زاده تاکید کرده است مواردی مشاهده شده که در تنباکوهای میوه ای مواد مخدر وجود دارد.

وی نوع این ماده مخدر را شیشه عنوان کرد و افزود: در شش ماه منتهی به سال گذشته ما آزمایش هایی را روی افرادی که متقاضی ترک بودند انجام دادیم و مشخص شد منشا این ماده از تنباکوی میوه ای بوده است. این افراد معتاد نبوده اند و پس از چند بار استفاده از تنباکوی میوه ای دچار مشکل شده و به مراکز تخصصی مراجعه می کنند و طبق تحقیقات مشخص می شود در تنباکوهای میوه ای مواد مخدر وجود دارد.

وی افزود: این افراد معتاد نبودند و پس از چند بار استفاده از تنباکوی میوه ای دچار مشکل شده و به مراکز تخصصی مراجعه داشتند و طبق تحقیقات مشخص می شود در تنباکوهای میوه ای مواد مخدر وجود دارد.

صادق زاده به خانواده های کرمانی تاکید کرد که به هیچ عنوان اجازه ندهند فرزندانشان از قلیان استفاده کنند زیرا خطر ابتلا به اعتیاد را افزایش می دهد.

وی گفت: امکان وجود ترکیبات آمفتامین در تنباکوها وجود دارد و باید از این خطر دوری کرد.

وی با اشاره به خطرات بسیار جدی اعتیاد به شیشه افزود: مصرف شیشه باعث وابستگی بسیار شدید به این ماده مخدر و تخریب سیستم عصبی بدن مصرف کننده می شود. سه مورد مثبت از وجود چنین مواردی در سال گذشته در کرمان گزارش شده است حتی اگر تنباکو سنتی و یا عاری از مواد مخدر باشد باید به خانواده هشدار بدهیم که قلیان راه ورود به اعتیاد است و ضرر استفاده از این نوع مواد مخدر برای مصرف کننده بسیار بیشتر از سیگار می باشد.

میراث فرهنگی متولی برخورد با عرضه کنندگان قلیان نیست


هم اکنون شاهد عرضه گسترده قلیان در مراکز گردشگری ماهان هستیم در این خصوص با سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان به گفتگو نشستیم.

محمد جهانشاهی با ابراز نارضایتی از عرضه قلیان در این مکان ها اظهار کرد: مصرف قلیان طبق قانون در مراکز عمومی خلاف قانون است اما بر خلاف این قانون شاهد عرضه قلیان در واحدهای صنفی مختلف هستیم.

وی افزود: میراث فرهنگی تذکرات و هشدارهای لازم را به مراکز رفاهی و گردشگری که قلیان عرضه می کنند را داده است اما عملا کاری جز این از دست ما ساخته نیست.

مردم به سمت مراکزی که قلیان عرضه می کنند کشش دارند


جهانشاهی گفت: در آمدزایی و استقبال مردم از مراکزی که در آنها قلیان عرضه می شود موجب کشش در این زمینه شده است.

سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان افزود: در این خصوص دستگاههای مرتبط باید اقدامات لازم را انجام دهند و ما نیز همکاری لازم را در این راستا انجام خواهیم بداد.

مدیر یکی از مراکز گردشگری تاریخی در کرمان نیز گفت: اینجا یک قهوه خانه سنتی است و از قدیم در این مراکز قلیان عرضه می شده است و بسیاری از گردشگران داخلی و به خصوص خارجی هم برای استفاده از قلیان به مراکز این چنینی می آیند.

رضا محمدی افزود: بسیاری از این افراد اکثرا یا توریست هستند و یا افراد مسن اما متاسفانه گسترش عرضه قلیان در سطح شهر است که نگرانی ایجاد کرده و دهها واحد صنفی در سطح شهر و پارک ها قلیان را عرضه می کنند.

وی گفت: عرضه قلیان باید در برخی مکانها محدود و با نظارت انجام شود اما عملا ابتدا قلیان خانه ها راه اندازی می شوند و بعد به دنبال راه چاره برای ساماندهی آنها هستیم و در نهایت این آتش دامان ما را هم می گیرد در حالیکه عرضه قلیان در این مکانها جنبه جذب توریست دارد ضمن اینکه اگر در خصوص سلامت قلیانهای طعم دار تردید وجود دارد می توان از تنباکوهای سنتی استفاده کرد.

افزایش ۲۰ درصدی عرضه قلیان در سال جاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان هم یکی از نگرانیهای عمده بهداشتی در استان کرمان را استفاده بالای قلیان دانست و گفت: تنها در سال جاری ما شاهد افزایش ۲۰ درصدی در زمینه عرضه قلیان در کرمان هستیم و در مقابل اقدامی صورت نگرفته است.

علی اکبر حق دوست افزود: از عرضه قلیان در اماکن عمومی باید طبق قانون جلوگیری شود اما متاسفانه افرادی که در این زمینه سودی دارد مصرف را به سمت خانه ها هم برده اند و مراکز عرضه وسایل استعمال قلیان در سطح شهر زیاد شده و به صورت علنی فعالیت می کنند.

وی اظهار کرد: قلیان در زمینه بروز بیماری قلبی و عروقی، سرطان و سکته مغزی تاثیر کاملا مستقیم دارد و تعجب می کنیم از اینکه خانواده ها این مسائل را می دانند اما همچنان به سمت استعمال قلیان می روند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان استفاده از تنباکوهای میوه ای را بسیار مضر تر از تنباکوی سنتی دانست و افزود: استفاده از قلیان یک فاکتور خطرآفرین برای مصرف کنندگان است و همین امر موجب افزایش انواع بیماریها و کاهش سن در ایران است.

حق دوست گفت: مواد غیر قابل باوری در تهیه تنباکوهای میوه ای استفاده می شود که گاه موجب تعجب می شود مردم باید با تحقیق بیشتر از مصرف قلیان خودداری کنند و هزینه های سنگین درمان را بر خود و جامعه تحمیل نکنند.

وی به افزایش ابتلا به سرطان در کرمان خبر داد و افزود: هم اکنون شاهد سیر صعودی این نمودار هستیم که نگران کننده است هر چند تعداد موارد سرطان در کرمان زیاد نیست اما موارد ابتلا جدید در کرمان رو به افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان گفت: عملکرد ما در زمینه برخورد با مراکز عرضه قلیان در کرمان ضعیف است و نباید تحت تاثیر فشارها قرار بگیریم بلکه باید سلامت جامعه را مد نظر قرار بدهیم. با وجود حرفهای صریح مسئولان در خصوص مضرات قلیان و بیان نگرانی ها اما مصرف قلیان با شروع فصل تابستان در کرمان به شدت رو به افزایش است و وجود موارد مخدر در تنباکوهای میوه ای بر نگرانی ها افزوده است.

به نظر می رسد در این شرایط باید متولیان امر با برنامه ریزی دقیق نسبت به محدود کردن مراکز عرضه قلیان در استان کرمان با جدیت بیشتر ورود پیدا کنند.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رسول
پس چرا دولت جلویه وارداتشو نمیگیره که.... کثیف هر کاری بخوان بکنند