جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

وزیر سوری: ائتلاف آمریکا در حال جایگزینی تروریسم جدید به جای داعش است

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب: 383923
وزیر آشتی ملی سوریه با بیان اینکه نقش مخرب ترکیه و رژیم ‌صهیونیستی در بحران سوریه یکی است، اعلام کرد آمریکا در ائتلاف ضدداعش، در حال جایگزین کردن تروریسم جدید به جای تروریسم داعش است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «علی حیدر»، وزیر آشتی ملی سوریه در گفت‌وگو با  فارس ، در تبیین و تشریح اهداف ائتلاف آمریکا موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، ضمن انتقاد از دولت ترکیه، اعلام کرد که آمریکا در حال جایگزین کردن تروریسم مورد دلخواه خود با تروریسم گروهک داعش است.

حیدر در این خصوص توضیح داد که حمایت ترکیه از تروریست‌ها موضوع جدیدی نیست، به گونه‌ای که آنکارا به حمایت مستقیم از گروه تروریستی تکفیری داعش بیش از هر گروه تروریستی دیگر از طریق فراهم کردن تسهیلات تردد و نقل و انتقال آنها و دادن تضمین حمایت‌های مالی و نظامی به این گروه تکفیری در قبال آزادسازی دیپلمات‌های به گروگان گرفته‌اش اقدام می‌کند.

این وزیر سوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که به جرأت می‌توان گفت، نقش منفی آنکارا حتی در عملیات سرنگونی هواپیمای سوری دست داشته و اکنون ترکیه به مهمترین و بزرگ‌ترین مامن و پناهگاه تروریست‌های مسلح از سراسر جهان و کانون آموزش و تامین مالی و نظامی و مامن سیاسی و رسانه‌ای و تبلیغاتی آنها تبدیل شده و تمام ابزارها و امکانات تجاوز علیه سوریه را برای گروه‌های تروریستی در خود فراهم آورده است.

به همین دلیل وزیر آشتی ملی سوریه بار دیگر تاکید می‌کند که نقش ترکیه در بحران سوریه همانند نقش «اسرائیل» در این بحران است و بر کسی پوشیده نیست که هم اکنون گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله جبهه النصره در استان قنیطره (جنوب سوریه) از چه حمایت‌ها و کمک‌هایی صهیونیستی برخوردار هستند و به راحتی تمام معاهدات و قراردادهای بین المللی را نقض می‌کند.

حیدر در پاسخ به سوالی درباره حملات ائتلاف آمریکایی موسوم به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در خاک سوریه که به دستاویزی برای آمریکا جهت نابودی ساختارهای زیربنایی سوریه تبدیل شده، گفت: باید میان مبارزه با تروریسم و حل بحران سوریه در داخل تمایز قائل شد، بالطبع بخشی از راه حل جنگ و مبارزه علیه تروریسم و ریشه‌کن ساختن تروریسم در خارج سوریه است و همه می‌دانند، سوریه از تروریسم ضربه خورده و از آن آسیب دیده و هم اکنون آمریکا تنها تلاش می‌کند، این تروریسم را با تروریسم دیگری جایگزین کند و این موضوعی است که در گذشته نیز به آن اشاره کردیم.

وی توضیح داد: اگر آمریکا در اجرای دو قطعنامه اخیر شورای امنیت جدی است، باید این دو قطعنامه را کامل و نه به صورت گزینشی اجرا کند که در ابتدا و پیش از هر اقدامی در عرصه میدانی باید در مبارزه با تروریسم خلاصه می‌شود و سپس مابقی بندهای قطعنامه‌ها باید به اجرا گذاشته شود که توقف حمایت‌های‌ مالی و نظامی از گروه‌های مسلح تروریستی و آموزش آنها در اراضی کشورهای دیگر از جمله ترکیه را در برمی‌گیرد که مهمترین طرف شرکت کننده در مبارزه علیه سوریه به شمار می‌آیند.

وزیر آشتی ملی سوریه ادامه داد: به این کشورها باید مسئولیت‌شان در حمایت از تروریسم و عواقب این اقدام تحمیل شود و پیش از هر اقدامی باید به هر طریق ممکن مانع تجاوز به تمامیت ارضی سوریه شد و هر اقدامی که تحت عنوان مبارزه با تروریسم در سوریه انجام خواهد شد، باید با هماهنگی با دولت سوریه باشد، چون اولین طرف شرکت کننده در مبارزه با تروریسم در سوریه، نظام سوریه است.

حیدر در خصوص حمله ائتلاف بین المللی به زیرساخت‌های سوریه و بمباران آنها از جمله پالایشگاه‌های نفت و گاز گفت: در این خصوص کمیته‌های خاصی در وزارتخانه‌ها برای برآورد زیان‌ها وخسارات وارد شده از سوی گروه‌های تروریستی و سپس بمباران‌های ائتلاف بین المللی تشکیل شده است.

وی افزود: بخش دیگر اقدامات دولت سوریه برآوردهایی است که ارتش از خسارات وارده انجام می‌دهد، اما هرچه هست آنکه در حال حاضر تمام تمرکز دمشق روی مبارزه با تروریسم و هماهنگی این حملات با دولت سوریه قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *