جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۴
۱۶
چند نکته قابل تامل در خصوص اتفاقات ورزشگاه یادگار امام؛

تکرار بازی غیر ممکن است؛ چرا وعده می‌دهند؟

چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 423621
طبق قوانین فیفا تکرار بازی تراکتور و نفت تهران بعید به نظر می‌رسد اما چرا در این مقطع وزیر ورزش این موضوع را مطرح می‌کند؟ آیا سفر گودرزی به منظور ایجاد ارامش در بین مردم تبریز پیش از سفر روحانی بود؟
تکرار بازی غیر ممکن است؛ چرا وعده می‌دهند؟
به گزارش جهان، هفته پایانی لیگ برتر فوتبال در حالی برگزار شد که سپاهان به عنوان قهرمانی این رقابت ها دست یافت. این در حالی بود که تراکتورسازی و نفت تهران شانس بیشتری برای قهرمانی داشتند و البته کسب عنوان قهرمانی در دست خودشان بود اما اتفاقاتی رقم خورد که سپاهان با حداقل شانس قهرمانی، جام را تصاحب کرد.

دیدار تراکتورسازی مقابل نفت با تساوی ۳ بر ۳ همراه بود و با این نتیجه سپاهان به عنوان قهرمانی دست یافت اما ماجرا از آنجا شروع شد که هواداران این تیم به خیال قهرمانی تیم‌شان به درون زمین آمدند و به شادمانی پرداختند.

این شادی زمان زیادی طول نکشید چون پس از اینکه متوجه شدند سپاهان مقابل سایپا پیروز شده است در اوج غم فرو بردند.

سوال و شائبه ای که در این میان وجود دارد این است که چرا تماشاگران تراکتور گمان کردند که سپاهان در بازی همزمان به نتیجه تساوی دست یافته است و این شایعه از کجا آغاز شد؟

برای این اتفاق دلایل زیادی از تبانی و مافیا در اصفهان مطرح شد تا اشتباه گوینده ورزشگاه و قطعی تلفن همراه و اینترنت و البته شایعه سازی پسر تونی اولیویرا.

در این میان نیز دولت وارد عمل شد و روحانی به گودرزی دستور داد تا این مسئله را پیگیری کند و وزیر ورزش نیز به هماره معاونانش و رئیس فدراسیون فوتبال برای بررسی این موضع راهی تبریز شد.

گودرزی پس از ورود به تبریز در اولین اظهار نظر خود گفت: "احتمال بازی دور از ذهن نیست اما تبعاتی برای فوتبال کشور، استان و سهمیه ایران در آسیا در پی خواهد داشت."

وزیر ورزش در اظهار نظری دیگر گفت: آنچه مسلم است با بازبینی چندین باره فیلم بازی دو تیم تراکتور و نفت مشخص شد تیم تبریزی از ناحیه قضاوت داوران خواه عمدی و یا سهوی متضرر شده که منجر به اتفاقات نامطلوب جمعه شب در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز شد. علاوه بر تنبیه داوران توسط فدراسیون فوتبال جرایم سنگینی نیز برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

وی در خصوص قطع ارتباط مخابراتی در تایم های پایانی بازی نیز گفت: اساس استعلام از وزیر ارتباطات آنچه که در این زمینه مسلم است نبود قطعی سیستم های ارتباطی اعم از مخابرت و برق است و در روز بازی از ساعت ۱۳ تا ۲۴ هیچ گونه قطع ارتباط سیستم های مخابراتی در ورزشگاه وجود نداشته است، اما اختلالاتی در این رابطه به دلیل حجم انبوه جمعیت به وجود آمده است.

گودرزی گودرزی همچنین درباره اعلام نتیجه ۲ بر ۲ بازی تیم های سپاهان و سایپا در ورزشگاه یادگار امام (ره)، گفت: در آن دقایق فضای ورزشگاه به شدت ملتهب و قابل کنترل نبود.

وی ادامه داد: در این خصوص گزارش رسمی و قطعی نگرفته ایم و ابهاماتی وجود دارد که شاید در یک مدت زمان بیشتر پیگیری آن ادامه یابد.

وزیر ورزش همچنین در خلال صحبت های خود سعی کرد این اطمینان را به مردم تبریز بدهد که موضوع پیگیری خواهد شد اما آیا اینکه بحث تکرار بازی مطرح شود منطقی است؟

وزیر ورزش شخصا هم می داند که این موضوع غیر ممکن است و در صورت تکرار بازی تبعات زیادی برای فوتبال ایران خواهد داشت و اگر سپاهان در مقابل این تصمیم به فیفا شکایت کند فوتبال ایران دستخوش اتفاقات ناگواری خواهد بود. به علاوه طبق قانون ۵ داوری فوتبال جهان پس از سوت پایان بازی ، تصمیات داوری نهایی خواهد بود. به علاوه تمام مسابقات فوتبال در جهان توسط فیفا رصد می شود و ایجاد شائبه دراین دیدار به ضرر فوتبال ایران خواهد بود.

به علاوه اگر قرار است این دیدار به دلیل ناداوری تکرار شود، باید بسیاری از بازی های لیگ برتر که طبق نظر کارشناسان داوری، اشتباهاتی در قضاوت وجود داشته است و نتیجه دیدار به کل تغییر کرده است هم تکرار شود. اصلا ایرلند که با نادوری جام جهانی افریقای جنوبی را از دست داد باید اعتراض کند چون در ان بازی همه دیدند که آنری با ضربه دست گل فرانسه را به ثمر رساند.

مطئنا در دنیا و همچنین لیگ ما ناداوری ها تاثیرگزار زیادی وجود داشته که اگر قرار به تکرار بازی تراکتور و نفت تهران به دلیل یک کارت زرد اشتباه باشد، بسیاری از بازی ها باید تکرار شود.

پس با این شرایط تکرار بازی بعید به نظر می رسد اما چرا در این مقطع وزیر ورزش این موضوع را مطرح می کند؟ آیا سفر وزیر ورزش یک روز قبل از سفر روحانی به تبریز به منظور ایجاد ارامش در بین مردم تبریز است؟

چند نکته قابل تامل در اتفاقات تبریز


مطئنا اتفاقاتی که در تبریز رخ داده است غیر عمدی بوده و سیاسی کردن آن خارج از منطق به نظر می رسد.

در اینجا چند نکته قابل تامل است:

اول اینکه قهرمانی در لیگ برتر کاملا در دستان تراکتورسازی و نفت بود و اگر این دیدار برنده داشت مطمئنا سپاهان با هر نتیجه ای به پیروزی می رسید، جام را به دست نمی آورد. مطئنا زمانی که تیم فرصت قهرمانی را دارد باید خودش تلاش کند و اینکه تراکتورسازی بازی ۳ بر یک برده را با تساوی عوض کرد، ارتباطی به اصفهان نداشت.

دوم اینکه این دیدارها به صورت همزمان برگزار می شد و بازی تراکتورسازی تنها ۲ دقیقه دیرتر از بازی سپاهان به پایان رسی.د نیمکت تراکتور باید این احتمال را می داد که بازی اصفهان ۲ بر ۲ تمام نشود و سپاهان در آخرین ثانیه ها گل بزند. به علاوه با توجه به گفته های مسئولان تراکتورسازی آنها از دقیقه ۸۷ گمان می کردند که سپاهان و پیکان مساوی هستندیعنی درست زمانیکه می دانستند بازی اصفهان همچنان ادامه دارد و به تمام نشده است.

نکته سوم اینکه در دقایق پایانی این دیدار نفت به لحاظ روحی و تعداد نفرات شانس بیشتری برای قهرمانی داشت و بعد از ۲ بار باز کردن دروازه تراکتور فرصت داشت تا بار دیگر گلزنی کند و به مقام قهرمانی دست یابد.

نکته چهارم در خصوص قطعی ارتباط مخابراتی است. در این مورد باید به صحبت های کفاشیان اشاره کرد که می گفت نتیجه بازی سپاهان برای من پیامک شد پس یعنی موبایل ها قطع نبوده و احتمالا با اختلال همراه بوده است. گزارشگر حاضر در ورزشگاه در حین گزارش بارها اشاره کرد که بازی سپاهان و سایپا با نتیجه ۲ بر یک در حال پیگیری است ( گوینده تلویزیون در ورزشگاه حضور داشته است). در مورد اسکوردبرد هم عنوان شد که در دقایق پایانی قطع شده است اما قنبرزاده مدیرعامل نفت عنوان کرد که از ابتدای بازی اسکوردبرد ورزشگاه خراب بود و تصوری پخش نمی کرد.

نکته آخر اینکه در مورد اخراج تیموریان نیز جدا از اینکه کارت زرد اول درست بوده است یا نه، باید این بازیکن را مقصر دانست چرا که یک بازیکن با تجربه مثل تیموریان که در چنین دیدار حساسی یک کارت زرد را دریافت کرده است نباید با فحش دادن و انجام یک کار غیر حرفه ای کارت زرد دوم خود را دریافت کند. تیموریان این فرصت را داشت تا با کنترل رفتار خود برتری ۳ بر یک تیمش را حفظ کند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وعده اینها به مردم آذربایجان یک وعده سیاسی است نه ورزشی!
سفررئیس جمهور به تبریز و انتخابات نزدیکه!
کاظم
بعد از سفر استانى همه چيز خاتمه ميابد!
فعلا به کف وسوت مردم احتياج است!
حمید
حرف حساب جواب نداره. در ضمن تراکتور اگر در چند دقیقه پایانی می فهمید نتیجه مساوی نیست چکار میتونست بکنه. مگه تیم نفت ببو گلابی بود که به محض اراده تراکتور گل بخوره. در ضمن این ضعف تیم حرفه ای در این سطحه که بازیها را از منابع موثق رصد نکرده و دچار اشتباهات بچه گانه می شود.
از همه مهمتر به اعتقاد من در دقایق پایانی که تراکتور دید نمیتونه برنده بشه این جنگ روانی را راه انداخت به امید سنگ مفت گنجشک مفت شاید فرجی بشه امیدوارم سانسور نکنی
ناشناس
آخه عقل هم دلیل خوبیه. فرضا اینترنت و تلفن قطع شده بود که نشده بود و مثل اکثر اوقات قطع و وصل میشد، واضحه که کار مسئولین استانی بوده چون از واکنش هواداران تراکتور به قهرمان نشدن تیمشون میترسیدن. حالا چه ربطی به مافیای فوتبال داره؟ مافیای فوتبال ایران ف ک هست که امسال متاسفانه و با وقاحت تمام به لیگ برگشت.
حاج مرتضی
ببخشید آقای ناشناس شما اون روز تو ورزشگاه بودین؟
ما که هرچی کردیم نتونستیم زنگ بزنیم نه از ورزشگاه به بیرون نه از بیرون به ورزشگاه
آقای ف ک هم که شما میفرمایین هرکی هم بودن بعد اینکه محرومیتشون تموم شد به لیگ برتر برگشتن، اگه قرار بر این باشه که این آقا لیگ برتر نباشن پس باید هرکی یه اشتباهی کرد رو بکشن؟؟؟
اونوقت نظرتون درمورد آقای فغانی کیه؟

اینم درمورد نوشته تون بگم که هم پیامک نمیومد هم اینترنت قطع بود همم نمیشد زنگ زد
در ضمن منظور از اشتباه داوری فقط اخراج آندرانیک نبود این آقا هم دقیقه ی 90 خطای پنالتی روی فرید کریمی رو نگرفت همم تبریزیا خوب یادشونه که تو اصفهان مقابل همین سپاهان قهرمان چجوری قضاوت کرد

اما وزیر ورزش هم نباید به خاطر اینکه چن نفر بیشتر برن به استقبال رییس جمهور یه وعده ی ب این بزرگی و غیر ممکنی رو ب مردم تبریز میدادن

ب امید تایی شدن نظرم (اللهم صلی علی محمد و آل محمو و عجل فرجهم)
ناشناس
آخه عقل هم دلیل خوبیه. فرضا اینترنت و تلفن قطع شده بود که نشده بود و مثل اکثر اوقات قطع و وصل میشد، واضحه که کار مسئولین استانی بوده چون از واکنش هواداران تراکتور به قهرمان نشدن تیمشون میترسیدن. حالا چه ربطی به مافیای فوتبال داره؟ مافیای فوتبال ایران ف ک هست که امسال متاسفانه و با وقاحت تمام به لیگ برگشت.
دولت نباید در این قضیه از احساسات مردم سوئ استفاده کنه. اینکار یک اشتباه بود و میبایست تمام شود نه اینکه رییس جمهور هم جو زده شود و قول بیخود بدهد.
سینا
باز هم یک کار تبلیغاتی دیگه از سوی دولت!!! ی فوتبال رو دیگه انقدر بزرگ نمکینند که! تراکتور 7 دقیقه با پایان بازی شروع کرد به ضد فوتبال بازی کردن در صورتی که باید بازی خودشون رو میکردن و نتیجه رو خودشون رقم میزدند این بازی هم مثل سایر بازی ها داور ممکنه اشتباه کنه دلیل نمیشه که دنبال تنبیه خارق العاده و استثنایی برای داور باشند اون هم داوری که در حال حاضر جز بهترین هاست
اقای روحانی گفت تراکتور قهرمانه
صنم
دریغ از یک تدبیر از دولت به اصطلاح تدبیر.
مثلا با این وعده میخوان دل تبریزیها رو بدست بیارن.
مهدي رحيمي
درود بر نوييسنده اين مطلب كه واقعا از روي انصاف و منطق صحبت كرده است .تو اين مدت هياهوي بازي تراكتور و نفت اين اولين مطلب درست وحسابي وبدور از تعصب كوركورانه است . مچكرم خبرگزاري دانشجو و جهان
سجاد
بالاخره یه تحلیل درست و حسابی و به دور از احساس در مورد وقایع اخیر فوتبال خواندم.
حرفای دولتیها احتمالا جنبه ی تبلیغاتی و انتخاباتی داره وگرنه همه میدونن که بازی تموم شده و نتیجشم قطعیه
نسل اول
ایران تنها کشوری است که داوریک بازی باید به رئیس جمهور حساب و کتاب پس بدهد!
خوشحالم که چنین مطلبی را نوشتید
این روزها همه دارند طبلی شبیه به تقلب در انتخابات را می زنند!
اصلا از سال 88 درس نگرفتیم!
سید
ای کاش این همه شجاعت و پیگیری را در ماجرای فرودگاه جده نیز از دولتیان شاهد می بودیم!
تو اگر دلسوز بودی...