جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

هشدار؛ افزایش زنان کارتن خواب در تهران

شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 154729
شغلش معلوم نیست اما آنقدرها هم پول ندارد که سرپناهی اجاره کندو از درد سرمای شبهای تهران به آنجا پناه ببرد.

به گزارش جهان، کارتن خوابهای مرد اگرچه چندسالی است حضورشان برای شبهای تهران عادی شده اما اینکه در تهران زنانی هم باشند که در خیابان شبشان را روز می کنند را فقط یک عضو شورای شهر تهران مطرح می کند.

مرتضی طلایی، رییس کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای شهر تهران، عادی شدن حضور زنان معتاد و کارتن خواب در کنار خیابان را زنگ خطری برای جامعه دانسته و گفته است: "اگر تاکنون فقط می‌دانستیم که تعداد زنان معتاد قابل توجه است، حال این نگرانی را داریم که این زنان معتاد که شرایط نامساعدی دارند، در سطح جامعه بیش از قبل به چشم می‌خورند و همه این موارد نشان می‌دهد که خانواده‌ در جامعه ما دچار تزلزل شده است."

گرمخانه ای که تادیروز میزبان کارتن خوابهای مرد بود حالا مهمانان جدیدی دارد که هیچ کس نتوانسته دردی از درد بی سرپناهیشان را درمان کند.

وقتی از گرمخانه صحبت می شود باید به تجمع چندسال قبل دانشجویان اشاره کرد که بی تفاوتی مسئولان باعث شده بود تا بر اثر سرمای تهران چندین کارتن خواب بمیرند.

اگرچه هنوز گرمخانه ای برای زنان کارتن خواب تهران در نظرگرفته نشده اما عادت مسئولان نشان می دهد تا وقتی که اعتراضی شنیده نشود کسی کار موظفی خود را نیز انجام نخواهد داد.

 آیا ساماندهی و رسیدگی به وضعیت زنان کارتن خواب نیازمند مرگ این زنان است؟

بر پایه آمار رسمی، زنان کارتن خواب که متوسط سنی آن‌ها ۲۵ تا ۴۵ سال است، ۲ درصد از کل افراد کارتن خواب را تشکیل می ‌دهند و به گفته مسئولان شهری در تهران، این رقم در حال افزایش است.

یکی از مشکلات این زنان نگاه افراد جامعه و هنجارهای موجود است که گاه باعث می‌شود سرپناه‌های کوچکی که برای آن‌ها ساخته می‌شود از سوی افرادی که در محله‌های این کمپ‌ها زندگی می‌کنند مورد هجوم قرار بگیرند.

عباس دیلمی زاده، مدیرعامل یکی از انجمن‌های خیریه فعال در حوزه کارتن‌ خواب‌ها، در این رابطه می گوید که این مرکز، تنها سرپناه موجود در تهران برای اقامت شبانه زنان معتاد کارتن خواب محسوب می‌شود که به معتادان محله‌های شوش، مولوی و دروازه غار خدمات ارائه می‌کند.

طلايي اما در بخش دیگری از هشدارهای قابل تاملش می گوید:قطعا حذف و نگهداري زنان كارتن خواب معتاد و يا غيرمعتاد بسيار مهمتر و واجب‌تر از مردان كارتن خواب است، چرا كه عادي شدن حضور آن‌ها در كنار خيابان زنگ خطري براي جامعه خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
باید خاک پای این زنان را بوسید که شرفشان را به یک جای خواب نفروختند.