پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۶
تنش در روابط قاهره - ریاض؛

تشديد اختلافات استراتژيك مصر و عربستان؛ از بحران یمن تا سوریه و اخوان‌المسلمین

پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب: 424927
اما در مورد سوريه نيز موضع گيري سعودي ها افراطي بوده و خواهان سقوط دولت اين كشور مي باشند، ولي مصر بر اين اعتقاد است كه هر گونه حل مشكل سوريه بايد با حضور بشار اسد صورت پذيرد، و حتي بارها نيز اعلام كرده است كه گفتگو هاي معارضين سوري با دولت اين كشور بايد بدون هيچ گونه پيش شرطي باشد.
تشديد اختلافات استراتژيك مصر و عربستان؛ از بحران یمن تا سوریه و اخوان‌المسلمین
به گزارش جهان به نقل از پایگاه عربی الوقت، تشديد اختلافات عربستان سعودي و مصر نه فقط بدليل عدم حمايت مصر از جنگ يمن كه نتيجه تغييرات سياسي بزرگي است كه اين كشورها با آن مواجه بوده اند، از فروپاشي دولت اخوان المسلمين در مصر تا انقلاب تدريجي وابستگان پادشاه قبلي عربستان بر عليه پادشاه جديد، به علاوه سياست هاي هجومي ملك سلمان و دخالت نظامي در امور بعضي از كشورهاي عربي همه از مواردي هستند كه موجب اين تروز و تشديد اين اختلافات گرديده اند.

قرائت عمدي نامه رييس جمهور روسيه به سران عرب توسط مصر در اجلاس كشورهاي عرب كه از عمليات نظامي بر عليه يمن انتقاد كرده بود، با خشم و غضب سعودي ها همراه شد و نشان داد كه اختلافات مصر و عربستان به رسانه ها نيز كشيده شده است.

با توجه به اين كه مصري ها پيشتر اعلام كرده بودند در جنگ يمن شركت مي كنند، اما عملا در اين مسير اقدام خاصي انجام نداده و تهديدات احتمالي عليه آنها نيز با اطمينان از حفظ امنيت تنگه عدن از بين رفته است، اخبارها حاكي از آن است كه مصري ها سياست هاي خود را در قبال يمن تغيير داده و حتي با نمايندگان انصارالله براي جلوگيري از نفوذ سران اخوان المسلمين توسط حزب اصلاح يمن مذاكراتي داشته اند، در حالي كه عربستان نيز سياست خود را تغيير داده و در حالي كه قبلا به مقابله با اين حزب مي پرداخت امروز با وساطت حماس به دنبال مذاكره با آنان در رياض مي باشد كه اين مساله نيز مورد رضايت قاهره نمي باشد.

گرچه پيشنهاد ايجاد يك ارتش عربي واحد از سوي سيسي مطرح شده است اما با توجه به اختلافات گسترده اي كه در بين كشورهاي عربي وجود دارد، تاسيس آن بعيد به نظر مي رسد و در صورت تشكيل آن نيز نحوه اداره آن نيز موجب ايجاد اختلافاتي بين مصر و عربستان سعودي كه داعيه دار رهبري جهان عرب مي باشند، خواهد گرديد.

در سطح بين المللي نيز افزايش ارتباطات بين مصر و روسيه در واگرايي مصر از عربستان بي تاثير نبوده است. واقعيت اين است كه واشنگتن و مسكو هستند از وي در مقابل تروريست هاي صحراي سيناء حمايت و پشتيباني مي كنند و عربستان سعودي نيز كه نسبت به بعضي موضع گيري هاي روسيه خشمگين بوده، از اين روابط بسيار غضبناك گرديده است.

اما در مورد سوريه نيز موضع گيري سعودي ها افراطي بوده و خواهان سقوط دولت اين كشور مي باشند، ولي مصر بر اين اعتقاد است كه هر گونه حل مشكل سوريه بايد با حضور بشار اسد صورت پذيرد، و حتي بارها نيز اعلام كرده است كه گفتگو هاي معارضين سوري با دولت اين كشور بايد بدون هيچ گونه پيش شرطي باشد.

به علاوه اين كه تهران موضع گيري هاي مصري ها بر عليه تروريست ها را فراموش نمي كند چرا كه اين كشور نقش مهمي را در قضاياي منطقه اي ايفا مي كند و احياناً مذاكرات مصري ها با ايراني ها در آينده، يكي از مسائلي است كه عربستان نسبت به آن هراس دارد.

از طرفي نيز عربستان با اخواني ها در يمن، ليبي و... ارتباط داشته و از آنان پشتيباني مي كند، و اين مساله موجب نگراني مصري ها شده است چرا كه چندين سال است آنها با اخواني هاي داخل مصر درگير هستند تا جلوي فعاليت هاي آنان را در مصر بگيرند.

در مجموع بايد گفت كه سياست هاي مصر با عربستان سعودي بسيار تفاوت دارد كه يك نمونه آن را مي توان در مورد پشتيباني از اخوان المسلمين و يا مقابله با آن مشاهده كرد، مضاف برآنكه عربستان به دنبال اين است كه با همكاري بعضي از كشورهاي خليج، در سطوح منطقه اي و بين المللي خود را به عنوان نماينده اعراب معرفي كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرگب ر ال سعود
حاجی فرجی
مرگ بر آل سعود ملعون منحوس وهابی لعنتی
اون نظر منفی بالا به اشتباه از طرف بنده بود که با این کامنت تصحیح شد
Romania
هرچی هست زیر سر عربستانه
ali
Iran, Islamic Republic of
خلیج نه! خلیج فارس
پاراگراف اخر را اصلاح کن
امیر
کشور های حاشیه خلیج فارس
رضا
لطفا کلمه خلیج فارس را درست بکار ببرید