جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فردا؛ اعلام موضع دولت درباره اسید پاشی

سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 387127
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در جمع خبرنگاران درباره موضع گیری دولت درباره موضوع اسیدپاشی در اصفهان ، گفت: فردا در جلسه خبری مواضع دولت را بیان می کنم.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر، نوبخت ادامه داد: این کارها بسیار شنیع و بسیار زشت است و باید همه مقامات اطلاعاتی و امنیتی ما اقدامات لازم را برای پیشگیری از این پدیده ها انجام دهند.

سخنگوی دولت ضمن تسلیت به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله مهدوی کنی گفت : ایشان شخصیت انقلابی ، بزرگوار و موثری در نظام بودند و بدون تردید ارتحال ایشان ضایعه برای کشور ماست.

محمد باقر نوبخت در همایش روز آمار و برنامه‌ریزی در جمع خبرنگاران گفت : آرزو می کنیم به پاس زحمات ارزشمندی که ایشان چه پیش از انقلاب و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام دادند جایگاه رفیعی در آن جهان داشته و محشور و قرین حضرت امیر مومنان علی ابن ابی طالب باشند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه از سال ۱۳۲۸ تاکنون ۱۰برنامه توسعه در کشور اجرا شده است ،‌ گفت : ‌متاسفانه از شاخص های توسعه متوازن فاصله داریم.

نوبخت گفت: از اهدف مهم برنامه ششم توسعه توازن بخشی و اصلاح ۱۰برنامه گذشته و حرکت به سمت توسعه متوازن است تا در برنامه هفتم توسعه در کنار اهداف سند چشم انداز بیست ساله تحقق یابد.

وی تاکید کرد: سال آینده هم باید منابع را مدیریت کنیم تا با کسری بودجه مواجه نشویم.

نوبخت افزود : پارسال بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی را به ۱۵۰هزار میلیارد تومان کاهش دادیم و برای سال ۹۴ هم باید متناسب با منابع هزینه کنیم.

نقش مرکز آمار در تدوین برنامه ششم توسعه مهم است

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: مرکز آمار ایران که همواره در مقاطع مختلف منشاء تاثیر و نقش آفرینی قاطع و بلامنازع بوده این بار نیز در دو اقدام همزمان که در حال انجام است انتظار می رود به صورت اثرگذار جایگاه رفیع خود را داشته باشد.

محمد باقر نوبخت در همایش روز آمار و برنامه ریزی افزود : سرشماری عمومی کشاورزی کار بسیار مهم و تاثیرگذار در برنامه ریزی است که در حال حاضر در مرکز آمار ایران در حال انجام است و امید داریم این نتایج سرشماری بتواند برنامه ریزان را در تصمیم گیری درست برای بخش کشاورزی به خوبی رهنمون باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور همچنین تدوین برنامه ششم توسعه را در دست اقدام بیان کرد که مرکز آمار ایران در آن نقش مهمی دارد و گفت: با تصویب نظامنامه این برنامه در بخش های مختلف معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برنامه ششم در حال تهیه و تنظیم است.

وی افزود: برای اینکه برنامه ششم بتواند در شرایط فعلی عدم تعادل منطقه ای و محصول اجرای بیش از ده برنامه را جبران کند به آمار صحیح نیازمند هستیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: از سال ۱۳۲۸ نخستین برنامه توسعه کشور آغاز شد و با یک برنامه هفت ساله و سه برنامه پنج ساله ادامه یافت.

محمدباقر نوبخت افزود: برنامه های توسعه ای بعد از یک وقفه از سال ۵۸ تا سال ۶۸ مجدد آغاز شد و پنج برنامه تا کنون به مرحله اجرا درآمده وسال آینده سال آخر برنامه توسعه پنجم است.

وی با اشاره به نامتوازن بودن برنامه های توسعه ای که در کشور به مرحله اجرا درآمده است ، گفت : توازن بخشی و اصلاح ده برنامه گذشته در دستور کار برنامه ششم قرار دارد و این توازن بخشی در برنامه هفتم یعنی تا پایان چشم انداز بیست ساله توسعه کشور باید ادامه یابد.

نوبخت با تأکید بر نگاه متفاوت دولت به توزیع اعتبارات در استان ها افزود: بودجه های عمرانی که به استانها تخصیص داده می شود باید با نگاه توازن بخشی به طرح های عمرانی تخصیص یابد.

وی گفت: طبق تبصره ۲۳ قانون بودجه سال ۹۳، بعد از آنکه ۳۷۷۰ میلیارد تومان بین استانها تقسیم شد شاهد بودیم که با یک رقم اندک دهها طرح عمرانی در یک شهرستان اجرا شد اما نمی توان گفت که از این رقم تخصیص یافته در جهت توازن بخشی استفاده بهینه شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به واقعیت بازار جهانی نفت و تقلیل منابع درآمدی افزود: در شش ماهه نخست امسال همه منابع تخصیص نیافت زیرا زمانی که با کاهش تحقق منابع مواجه باشیم، موضوع تخصیص جدی تر می شود و با محدودیت منابع و همچنین نامحدود بودن تقاضا، تخصیص ها به صورت بهینه انجام شود.

نوبخت با تأکید بر اهمیت توجه به اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از سیاست های دولت آن است که همگام با بودجه هزینه های جاری، بودجه عمرانی هم تخصیص یابد و به همین دلیل شاهد بودیم که در شش ماهه اول سال ۵۳ درصد منابع لازم برای اجرای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای پرداخت شد.

وی پرهیز از آغاز طرح های عمرانی جدید و تکمیل طرح های نیمه تمام را از سیاست های دولت بیان کرد و افزود: تا پایان امسال ۲۴۶ طرح نیمه تمام به بهره برداری می رسد.

نوبخت گفت: در سفرهای رئیس جمهور کلنگ طرح های جدید زده نمی شود تا به طرح های نیمه تمام دولت اضافه شود، بلکه تأکید دولت در این سفرها آن است که همه طرح ها باید تا پایان سال ۹۳ یا نیمه سال ۹۴ به اتمام برسد.

وی افزود: برای سال آینده نیز باید خود را آماده کنیم تا در بودجه با کمبود مواجه نشویم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: اگر کاهش قیمت جهانی نفت ادامه یابد باید متناسب با منابع، بودجه دولت را تنظیم کنیم و در کنار آن توازن منطقه ای مد نظر در برنامه ششم نیز رعایت شود.

نوبخت نقش استان ها را در تدوین برنامه ششم با اهمیت دانست و افزود: برنامه ششم توسعه با اولویت توازن بخشی در حال تهیه است و این برنامه متکی به آمارهای مرکز آمار ایران است که بهنگام در اختیار ما قرار خواهد داد.

وی همچنین از زحمات و تلاش های مدیران و کارشناسان مرکز آمار ایران قدردانی کرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه سال ۱۳۲۸ نخستین برنامه توسعه کشور آغاز شد و سپس با یک برنامه هفت ساله و سه برنامه پنج ساله ادامه دارد.

وزیر کشور: به سامانه جامع آماری نیاز داریم

وزیر کشور با اشاره به وجود آمارهای پراکنده در کشور بر لزوم تجمیع اطلاعات آماری کشور با محوریت مرکز آمار ایران تأکید کرد و گفت : به سامانه جامع آماری نیاز داریم.

عبدالرضا رحمانی فضلی در همایش روز بزرگداشت آمار و برنامه ریزی گفت: متأسفانه در کشور شاهد آمارهای پراکنده هستیم و اولویت آن است که مرکز آمار؛ مرکز و مرجع اصلی باشد.

وی افزود: باید همه دستگاه های دولتی آمار خود را در داخل یک مرکز داده بزرگ بریزند.

رحمانی فضلی گفت: در شرایط کنونی تهیه آمارهای پنج و ۱۰ ساله کهنه شده است بلکه باید آمار کشور به صورت روزانه باشد.

وی با بیان اینکه همه به دنبال ایجاد بانک اطلاعات هستند، افزود: باید این نقیصه در کشور برطرف شود.

وزیر کشور همچنین تحلیل درست آمار را از نیازهای برنامه ریزی کشور دانست و گفت: زمانی هم که در دیوان محاسبات کشور بودم این دو سؤال را مطرح کردم که هیچ کس نمی داند درآمد واقعی دولت و همچنین هزینه های کل دولت چقدر است و به همین دلیل نمی تواند برنامه ریزی کند که چقدر باید منابع داشته باشد یا مالیات بگیرد.

رحمانی فضلی افزود : تحلیل آمار باید راهبردی و راهگشا باشد.

وی با اشاره به طرح موضوع موازی کاری و تداخل و اثربخشی نامناسب در شورای عالی رفاه که دو روز قبل برگزار شد ، گفت: امیدواریم این گونه نشست ها به این نتیجه منجر شود که در کشور سامانه جامع آماری مبتنی بر تحلیل درست داشته باشیم.

تاجگردون: مرکز آمار باید آمارهای خود را توجیه کند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه ریزی بدون آمار راه رفتن در تاریکی و بهره گیری از آمار غلط و غیردقیق هم رفتن به پرتگاه است ، گفت : مرکز آمار هم موظف به توجیه و تبیین آمارهای خود است.

غلامرضا تاجگردون امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی آمار و برنامه ریزی گفت : باید از آمارهای درست با تبیین درست و صحیح بهره برداری کنیم تا برای همه آحاد جامعه قابل فهم باشد،چون وقتی آمار سنگین و غیرقابل فهم عمومی منتشر می‌شود ، موجب تشویش اذهان خواهد شد.

وی افزود: بهره گیری از آمار صحیح و دقیق کار مطلوب و واجبی است و مرجع آمارها نیز مهم است.

تاجگردون یادآور شد: البته هر آماری با درصدی از خطا مواجه است اما متاسفانه فقط برخی افراد اصل آمار را هدف قرار می دهند.

تاجگردون گفت : برخی آمارها برای جامعه ملموس و برای نمونه برخی ها نمی دانند تورم نقطه به نقطه چیست و حتی بسیاری از مردم فکر می کنند وقتی تورم کاهش یافت یعنی قیمت ها پایین آمده است.

وی افزود : این روند شاخص هایی را در جامعه زبانزد و مردم را دچار تناقض می کند چون کاهش نرخ تورم به معنای کاهش رشد قیمت هاست نه کاهش خود قیمت ها.

نماینده مجلس با اشاره به فعالیت آمارگیران طرح سرشماری کشاورزی در برخی از مناطق کشور که هم اکنون بارندگی و سرما نیز دارد ، گفت : این آمارگیران در شرایط دشواری در حال کار هستند و باید از تلاش های آنها نیز حمایت کرد.

تاجگردون در باره نرخ بیکاری نیز گفت : نباید فقط به نرخ بیکاری کلی توجه کنیم بلکه مرکز آمار ایران نرخ بیکاری را به تفکیک سن ، استان ها و حتی شهرستان ها ارائه دهد و برای همه مردم قابل فهم باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در حالی نرخ رشد اقتصادی مثبت ۴.۶ درصدی مطرح می شود که هیچ‌کس نمی‌گوید این آمار هنوز به رشد اقتصادی سه ماهه اول سال ۱۳۹۰ هم نرسیده است.

تاجگردون اظهار داشت : در استفاده از آمار باید به فرضیات آن هم دقت ‌کنیم و از زمانی که نرخ رشد اقتصادی مثبت ۴.۶ درصدی از سوی بانک مرکزی اعلام شده این موضوع با وجود همه انتقادها ، نه افسانه است و نه چیز عجیب دیگری است اما فرضیه های ان هم باید به درستی تبیین شود.

تاجگردون گفت : برخی آمارها کارشناسی است و کاربرد رسانه‌ای ندارد و زمانی که این اطلاعات کارشناسی منتشر می‌شود افراد را دچار تردید می‌کند چون با کاربرد دقیق آن آشنا نیستند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این‌که برخی از آمارها هم ویژه آمارگذاری‌ و برنامه‌ریزی است، گفت : این آمار باید دقت و صحت بالایی داشته باشد و صیانت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *