سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

اقدامات بهداشتی لازم قبل از بارداری

سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب: 237024

در گذشته بيشتر بر بهداشت و سلامتي در طي دوران بارداري تأكيد مي شد اما امروزه اكثر متخصصين معتقدند كه بايد از مدتي قبل از بارداري به سلامت پدر و مادر آينده توجه داشت.

۱- با استفاده از جدول، چرخه قاعدگي خود را ثبت كنيد. براي بررسي چرخه باروري خود مي توانيد حداقل دو ماه زمان شروع قاعدگي را يادداشت كنيد. اگر قاعدگي نامنظم داريد بايد ماههاي بيشتري اين كار را انجام دهيد يا براي تعيين زمان تخمک گذاري از يكي از روشهاي اندازه گيري دماي بدن يا ترشحات واژن استفاده كنيد.

از سلامت بدن خود مطمئن شويد تا نگران خطرات آنها در طول بارداري نباشيد.

۲- مصرف فوليک اسيد را آغاز كنيد. روزانه ۴۰۰ mcg از اين دارو توصيه مي شود. فوليک اسيد از بروز اختلالات مادرزادي مغز و نخاع كه اختلالات لوله عصبي ناميده مي شوند پيشگيري مي كند. همچنين پايين بودن سطح فوليک اسيد در بدن، خطر سقط را افزايش مي دهد. لازم است كه قبل از بارداري مصرف فوليک اسيد را آغاز كنيد، چرا كه بيشترين تاثير مثبت فوليك اسيد در ۲۸ روز نخست بارداري است. از آنجا كه ممكن است ندانيد چه زماني باردار مي شويد، بهتر است همزمان با توقف روش جلوگيري از بارداري و در دوراني كه سعي مي كنيد باردار شويد، مصرف آن را آغاز كنيد.

لازم است كه قبل از بارداري مصرف فوليک اسيد را آغاز كنيد، چرا كه بيشترين تاثير مثبت فوليک اسيد در ۲۸ روز نخست بارداري است. از آنجا كه ممكن است ندانيد چه زماني باردار مي شويد، بهتر است همزمان با توقف روش جلوگيري از بارداري و در دوراني كه سعي مي كنيد باردار شويد، مصرف آن را آغاز كنيد.

۳- اگر دچار كم خوني هستيد آنرا درمان كنيد. شايد لازم باشد كه از پزشک خود بخواهيد تا سطح آهن بدن شما را بررسي كند؛ نبايد پيش از بارداري از كمبود آهن رنج ببريد. كمبود آهن در بارداري ممكن است موجب شود تا بيش از آنچه كه رايج است، در دوره بارداري احساس خستگي كنيد. بعلاوه شما بايد ذخيره آهن مناسبي براي جنين و زايمان داشته باشيد.

۴- حداقل۳ ماه پيش از باردار شدن به وزن ايده آل بدن خود برسيد. وقتي كه باردار مي شويد، سلامت كودک تا حد زيادي به متعادل بودن وزن بدن شما بستگي دارد.

۵- سعي كنيد با دوري گزيدن از عفونت ها، سالم باقي بمانيد. دست هايتان را مرتب بشوييد، از شخص ديگري بخواهيد سطل زباله را خالي كند، و از قرار گرفتن در شرايطي كه خطر عفونت به همراه دارند پرهيز كنيد.

۶- از تماس با مواد شيميايي مضر در خانه و محل كار اجتناب كنيد.

۷-گروه خون خود و پدر كودكتان را بدانيد و با هم سابقه بيماري هاي خانوادگي هر يک را يادداشت كنيد.به پزشک مراجعه كنيد تا اگر لازم مي داند برخي از آزمايشات و يا در صورت لزوم واكسيناسيون را پيش از بارداري انجام دهد.

۸-در مورد تمام داروهايي كه به صورت مرتب مصرف مي كنيد با پزشک صحبت كنيد و مطمئن شويد كه تمام بيماري هاي مزمن شما تحت كنترل قرار دارند.

۹- به دندان پزشک مراجعه كنيد تا از وضعيت سلامت دندانهايتان مطلع شويد. بهتر است پوسيدگي ها قبل از آغاز بارداري ترميم شوند و بيماري هاي لثه بايد تحت كنترل باشند. وجود بيماري لثه در دوران بارداري خطر به دنيا آمدن كودكي با وزن پايين را افزايش مي دهد.

وجود بيماري لثه در دوران بارداري خطر به دنيا آمدن كودكي با وزن پايين را افزايش مي دهد.

۱۰-اگر روش جلوگيري از بارداري خود را متوقف كرده ايد، براي انجام هر آزمايش يا تصويربرداري - مانند عكس هاي راديولوژي – مسئول مربوطه را در جريان قرار دهيد.

۱۱- يك برنامه منظم ورزشي را آغاز كنيد و آن را ادامه دهيد. انجام يك فعاليت بدني متعادل پيش از بارداري و ادامه آن در طول بارداري، به شما كمک شاياني مي كند.

۱۲- يک شيوه تغذيه سالم در پيش بگيريد. غذاهايي مصرف كنيد كه تازه و سرشار از مواد مغذي هستند و از تهيه بهداشتي و مناسب آنها مطمئن هستيد.

۱۳-اگر سيگار مي كشيد حتما از حالا براي ترک آن اقدام كنيد و تا حد امكان از قرار گرفتن در معرض دود دخانيات پرهيز كنيد.

۱۴-اگر الكل مصرف مي كنيد، بطور جدي آنرا كنار بگذاريد و از نوشيدن نوشابه هاي الكلي حتي بطور تفريحي بپرهيزيد.

۱۵- سعي كنيد تا جايي كه ممكن است عوامل استرس زا و غير ضروري زندگي خود را كاهش دهيد.

۱۶- وضعيت بيمه سلامت خود را كنترل كنيد. برنامه هاي آينده زندگي مشتركتان (مانند تحصيل، شغل، مسافرت و ... ) را در صورت بارداري و داشتن فرزند مد نظر قرار دهيد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *