پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
واشنگتن:

موضع ما درباره رفع تحریم‌ها تغییر نکرده

چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۰
کد مطلب: 418726
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه به اظهارنظر درباره مسائل مختلف بین‌المللی پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره رفع تحریم‌ها بار دیگر لفاظی‌های مقامات کشورش را تکرار کرد.

ماری هارف با بیان اینکه تا کنون چهار بار به این موضوع اشاره کرده گفت تحریم‌ها علیه ایران تنها بعد از برداشتن گامهای مرتبط با برنامه هسته‌ای رفع خواهد شد.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ پنجشنبه (۱۳ فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده ۳۰ ژوئن (۱۱ تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که آقای «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و خانم «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.

رفع تحریم‌ها، به رغم این، چنانکه از اظهارات مقامات ایرانی و غربی در روزهای گذشته برمی‌آید از جمله موضوعات قابل تفسیر و محل اختلاف بین دو طرف است.

مقام‌های آمریکایی و غربی در روزهای قبل در حالی از «تخفیف» یا «تعلیق» تحریم‌ها پس از اقدامات راستی‌آزمایی آژانس سخن گفته‌اند که مقام‌های ایران می‌گویند این اقدامات بلافاصله پس از اجرایی شدن توافقنامه «حذف» خواهند شد.

تحریم‌های یکجانبه و بین‌المللی علیه ایران بر اساس ادعاهای بی‌پایه‌ای که کشورهای غربی به رهبری آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند، وضع شده‌اند.

ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) است که به کشورهای عضو حق برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *