چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۶
۱۰
یک بام و دو هوای دولتی‌ها برای فشار به افکار عمومی؛

چگونه دولتی‌ها خوب بلدند برای عدم اجرای برجام محاسبه هزینه کنند امانمی‌توانند درآمدهای ناشی ازاجرای برجام را اعلام کنند؟!

سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 449722
درحالی این روزها ضرر تحریم و عدم‌اجرای برجام از نگاه برخی مسئولان و رسانه‌ها مسئله اول کشور شده و باید فوراً حل و فصل شود که دولتمردان حاضر نیستند درباره سود و منفعت اجرای برجام و لغو تحریم عدد و رقمی بگویند و وعده‌ها را بی‌فرجام اعلام می‌کنند.
چگونه دولتی‌ها خوب بلدند برای عدم اجرای برجام محاسبه هزینه کنند امانمی‌توانند درآمدهای ناشی ازاجرای برجام را اعلام کنند؟!
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ در آستانه برگزاری جلسات نهایی مجلس شورای اسلامی برای بررسی برجام، تحلیل‌هایی در رسانه‌های اصلاح‌طلب از قول برخی افراد منتشر می‌شود که نشان از اقدام برنامه‌ریزی شده برای تحت فشار قراردادن افکار عمومی و نمایندگان مجلس برای تصویب بی‌چون و چرای برجام دارد.

سیروس ناصری که خود در زمان ریاست روحانی بر تیم مذاکرات هسته‌ای در دولت اصلاحات جزو اعضای تیم بوده است، در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرده: "بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار در روز هزینه مستقیم تحریم‌ علیه ایران است. مردم برای یک دوره این هزینه را قبول کردند اما وقتی با توافق هسته‌ای مواجه شدند و دیدند این مسئله قابل حل است و به یک توافق خوب رسیدیم، توجیهی ندارد که این هزینه‌ها ادامه پیدا کند. بر اساس گزارش کمیسیون برجام که ۲۲ روز بعد از زمانی بود که ایران می‌توانست توافق را تصویب کند، چیزی حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیون دلار در این ۲۲ روز هزینه‌ای بوده که به‌خاطر تحریم‌ها به کشور تحمیل شده است".

ارائه این گونه تحلیل‌ها در حالی است که انتشاردهندگان آن باید تبعات این‌گونه تحلیل‌ها را هم بپذیرند و برای انتظارات زیادی که در مردم با اجرای برجام ایجاد می‌کنند، پاسخ در خوری داشته باشند.

ضرر روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار از عدم‌اجرای برجام یک روی سکه است و روی دیگر آن، انتظار مردم از همین میزان سود و منفعت با اجرایی شدن برجام است که دولتمردان باید محقق کنند.

این در حالی است که مسئولان و دولتی‌ها در جلسات دیگری که رسانه‌ای نمی‌شود، به‌خلاف این تحلیل‌ها صحبت می‌کنند و علی‌رغم تأکید بر ضررهای تحریم و اجرایی نشدن برجام، در خصوص سود و منفعت اجرای برجام خیلی قائل به بیان اعداد و ارقام نیستند و وعده مشخص و قابل پیگیری نمی‌دهند.

در همین زمینه سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس به یکی از جلسات کمیسیون برجام که با حضور محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور برگزار شده و به تشریح بحث‌های اقتصادی برجام پرداخته بود، اشاره کرد و گفت: در این جلسه هرچند ارقام مختلفی در خصوص ضرر اجرایی نشدن برجام اعلام شده بود، ولی دولتمردان حاضر نشدند در خصوص منافع و سود لغو تحریم و اجرایی شدن برجام عدد و رقمی ارائه کنند و پیش‌بینی در این زمینه را غیرممکن ارزیابی کردند.

به‌گفته وی، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در بخشی از این جلسه در این خصوص گفته است: "ما از الآن نمی‌توانیم افزایش درآمدهای نفتی را که حاصل اجرای برجام خواهد بود، افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش تولید که به افزایش مالیات دولت بینجامد، محاسبه کنیم. الآن درست نیست که ما این ارقام را در محاسبات بودجه‌ای خود داشته باشیم".

در حالی دولتمردان در جلسات غیرعلنی از غیرقابل پیش‌بینی بودن سود برجام سخن می‌گویند، که در بوق و کرنا کردن ضرر تحریم و عدم‌اجرای برجام در جمع مردم حاکی از نوعی تناقض در رفتار دولتمردان است.

در حالی که مسئولان دولت معتقدند نباید با بیان تحلیل‌ها و اظهاراتی در مردم انتظار نابجا و غیرواقعی از اجرای برجام و توافق هسته‌ای ایجاد کرد و در جلسات نیز بر این موضع تأکید دارند، بهتر است در انظار عمومی هم بر این مسئله تاکید کنند تا این‌گونه برداشت نشود برخی مسئولان از ابزار تحت فشار قرار دادن افکار عمومی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

براساس اعلام سخنگوی کمیسیون ویژه برجام، نهاوندیان در جلسه برجام گفته بود: "اقتصاد مقاومتی با اضافه کردن توقعات نابجا، حتماً ناسازگاری دارد، هرکسی این کار را بکند کمک نکرده است، لطفاً برای اینکه دولت توقعات را اضافه کرده باشد، یک شاهد ارائه بفرمایید، همیشه سخن از این بوده است که مشکلات محیط زیست که در طول سالیان ایجاد شده باید سال‌ها با برنامه‌ریزی جدی و البته با سرعت لازم، کار کنیم تا این مشکل حل بشود، مشکل آب مگر مشکلی است که یک‌ساله و دوساله ایجاد شده باشد که بشود توقع داشت یک‌ساله یا دوساله برطرف شود؟ آثار رفع تحریم هم باید به فوری، کوتاه‌مدت و میان‌مدت طبقه‌بندی بشود. الحمدلله مردم می‌دانند که با همت خود آنها هست که این مشکلات باید حل شود، هرکسی وعده‌ای بدهد، بدون اینکه رشد در اقتصاد را حاصل کرده باشد، وعده بی‌فرجام خواهد بود".

بنابراین در حالی این روزها ضرر تحریم و عدم‌اجرایی شدن برجام از نگاه برخی مسئولان و رسانه‌ها مسئله اول کشور شده و باید با فوریت حل و فصل شود، که دو سال و اندی پیش که نامزدهای ریاست جمهوری برای گرفتن رأی مردم با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داشتند، تحریم حداکثر سهم ۳۰درصدی در مشکلات اقتصادی داشت و مدیریت غلط مدیران دولت قبل عامل اصلی مشکلات اقتصادی عنوان شده بود و برخی از این نامزدها وعده دادند: "در صورت کسب اعتماد مردم، مدیریت غلط گذشته را اصلاح و مشکلات اقتصادی را ۱۰۰روزه یا یکی‌دوساله برطرف می‌کنند".

البته دولتمردان یازدهم هنوز این اعتقاد را دارند که تحریم عامل همه مشکلات نبوده و نیست و در جلساتی که عمومی و رسانه‌ای نمی‌شود، بر این عقیده تأکید می‌کنند، چنانچه نقوی‌حسینی به اظهارات نهاوندیان در جلسه برجام اشاره می‌کند که گفته است: "ما قرار بود در سند چشم‌انداز متوسط رشد ۸ درصد داشته باشیم. عملکرد ما در ده سال گذشته کمتر از ۳ درصد است، علت چیست؟ خیلی روشن است، یا تحریم است، یا سوءمدیریت. ارز که بود، منابع که بود، باید ریشه‌یابی کنیم، اشکالات اینکه ما در اقتصاد کشور یک شعارهایی می‌دهیم اما در عمل یک‌طور دیگر عمل می‌کنیم، چیست؟ می‌گوییم دولت را کوچک کنیم، نمی‌کنیم، می‌گوییم تولید ملی را افزایش بدهیم، می‌بینیم عملکردمان واردات را افزایش داده است در گذشته، اینها را باید ریشه‌یابی کنیم، یک قسمتش تحریم است".
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام بر کاسبان رفع تحریم!
الوعده ،وفا
با تصویب برجام در مجلس،دولت دیگر بهانه ایی برای گرانی ها ندارد. مردم منتظر هستند دولت به وعده ها و قول هایی که در خصوص ارزان شدن کالاها و خدمات وهمچنین رونق بازار داده عمل کند.
United States
محاسبات اقای نهاوندیان قابل قبول و علمی نیست. متاسفم. تنها راه م فقیت و برون روی از رکود اقتصاد مقاومتی. عادت دادن مردم به خرید اجناس داخل هست. تنها با شرکتهایی که تولیدات ما را نیز می خرنند باید روابط تجاری داشت از خودرو تا دارو و غذا باید تراز تجاری 45 تا 50 را حفظ کرد. با برجام بی برجام ما بزرگترین مصرف کننده اجناس خارجی شدیم و بزرگترین خام فروش. از دولت باید امار دقیق را خواست.
Iran, Islamic Republic of
از شروع این دولت به دلیل بی برنامگی، نفت از بالای 100 دلار به زبر 50 دلار رسیده تمام صنایع کشور در آستانه تعطیلی قرار گرفته و .... آیا همه این هزینه ها به دلیل اجرایی نشدن برجام است؟ مگر در دولت های قبل برجام اجرا می شده؟!
Iran, Islamic Republic of
با اجرای برجام، فرزندان موافقان، امنیت بیشتری برای تحصیل در اروپا و آمریکا پیدا می کنند و مردم باید این هزینه را پرداخت نمایند.!
Iran, Islamic Republic of
اینها دلشان برای صحبت کردن و دل و قلوه دادن با کدخدا و نوکران چشم آبی اش تنگ شده وگرنه هسته ای و برجام و... و همه وهمه فقط بهانه اند.
خودشان و همفکرانشان و سایتها و روزنامه هایشان از شوق موفقیت ترفند دست دادن با کدخدا با بکارگیری دیپلماسی یهویی و اتفاقی داشتند ذوق مرگ می شدند!
Iran, Islamic Republic of
با این مسئولین و با چنین تفکراتی که حاکم بر بدنه دولت است، آیا اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید حضرت آقا بوده وهست، چیزی جز در حد یک شعار تبلیغاتی، و یا زینت بخش مجالس برای همایش ها و کنفرانسهای تکراری آقایان نخواهد بود و از این مفهوم عمیق و شاه کلید حل معضلات و مشکلات، فقط در سربرگ ادارات و سازمان استفاده نخواهد شد.!
حسیت
South Africa
تحليلگران دولتی از متضرر شدن از عدم تصویب برجام 100 تا 150 میلیون یورو می گفتند و چماقی درست کرده بودند بر سر نمایندگان اصولگرا و دلسوز ملت ایران یکی از آنها آقای ... بود که هر لحظه به طرف آمریکا خونخوار غش می کند مانند حرفهای که می گفتند اگر توافق حاصل بشود ایران گلستان خواهد شد ولی افسوس از کج اندیشی
United Kingdom
دولتي ها مي گفتند ظرف صد روز اقتصاد كشور را درست مي كنند . الان شده نزديك به هشتصد روز . پس چرا هيچ تغييري در اين دو سال ديده نشد .
نه آقا .... همه مشکلات مملکت ما ار تحریم ها است و ترافیک-نظافت خیابانها- رعایت نکردن حقوق همشهری ها - عدم رعایت مقررات ترافیک در رانندگی - اسراف - ناشکری - آلودگی محیط زیت - بوق زدن موتوری ها در ترافیک شهر..... همه تقسیر تحریمها است.... اگر هم تحریم ها برداشته شود ما راجع به چیز دیگری نق خواهیم زد و بهانه خواهیم گرفت.
اصلاْ همت و کوشش یعنی چه؟ !!!!!!