پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

توصیه هایی برای سحری و افطار

جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب: 62242
يك متخصص تغذيه گفت: مصرف نكردن وعده سحري باعث از بين رفتن اثرات مفيد روزه مي‌شود.

علي شمس نورايي در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: حذف وعده سحري براي سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولاني بودن زمان روزه‌داري در فصل تابستان، به همه روزه‌داران توصيه مي‌شود كه حتماً سحري را در برنامه غذايي خود داشته باشند.

وي گفت: با توجه به طولاني بودن زمان روزه‌داري در فصل تابستان كه حدود 14تا 15 ساعت مصرف غذاي مقوي و نوشيدن مايعات در وعده غذايي سحري مي‌تواند انرژي مورد نياز براي فعاليت روزانه روزه‌داران را تأمين كرده و عوارض ناشي از كمبود مواد غذايي و مايعات را در بدن كاهش دهد.

اين متخصص تغذيه افزود: توصيه مي‌شود در برنامه سحري روزه‌داران از يك برنامه غذايي كامل و مناسب كه حاوي پروتئين كافي، كربوهيدرات و چربي متناسب باشد استفاده كند يعني برنامه غذايي سحر بهتر است شبيه يك وعده غذايي ناهار باشد.

شمس نورايي اضافه كرد: بهتر است در وعده غذايي سحر از خوردن غذاها چرب و خشك مانند كوكوسبزي و كوكوسيب‌زميني، كتلت، گوشت‌هاي سرخ شده، ماهي سرخ شده، فست فودها، كالباس، سويس، غذاهاي ادويه‌دار و انواع سس‌ها پرهيز شود كه اين غذاها باعث عطش زياد، احساس ترش كردن و سوزش معده در طول روز مي‌شوند.

وي گفت: بهترين برنامه غذايي در وعده سحر غذاهاي آب پز و بخارپز، برنج و خورشت‌هاي كم چرب است كه روزه داران لازم است در سحر مايعات مثل آب، چاي و آب ميوه مصرف كنند.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: نخوردن سحري ممكن است اثرات مفيد روزه را از بين ببرد چون باعث تأمين نشدن نيازهاي تغذيه‌اي ضروري روزه‌دار مي‌شود و در نتيجه بدن او به سوخت ناقص چربي‌ها متوسل مي‌شود و سوخت ناقص چربي‌ها در بدن تركيبات كتوني را به وجود مي آورد كه نتيجه آن بوي بد دهان روزه‌دار است.

شمس نورايي افزود: عوارض ديگر مصرف نكردن سحري سردردها و دردهاي عضلاني و بي حالي مفرط است كه حذف برنامه سحري باعث افت قند خون و كاهش يادگيري بي حوصلگي و خستگي مي‌شود حتماً توصيه مي‌شود براي خوردن سحري بيدار شوند.

*پر خوري در زمان افطار باعث بي حالي مي‌شود

وي گفت: پرخوري در زمان افطار سيستم پاراسمپاتيك تحريك كرده و منجر به بي حالي شديد و حتي غش مي‌شود و فاصله افطار تا سحر بهترين زمان براي مصرف مايعات مثل آب، چاي، آب ميوه‌هاي طبيعي، ميوه و تنقلات سالم مثل بادام، پسته و گردو است.

اين متخصص تغذيه افزود: خوردن زولبيا، باميه و ساير شيريني‌ها فايده‌اي جز چاقي، اضافه وزن و ابتلا به افزايش بي‌رويه قند و چربي‌هاي خون ندارد و توصيه مي‌شود از مصرف بي رويه اين شيريني‌ها در برنامه افطاري و پس از افطار پرهيز شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *