جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۱
۳۸
جهت اطلاع مغزهای متفکر!

آلایندگی بنزین پتروشیمی چه قدر است؟ +سند

يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب: 362025
در حالی که سازمان محیط‌زیست می‌گوید بدون آزمایش بنزین‌ پتروشیمی فهمیده است این بنزین‌ آلایندگی دارد و بنزین وارداتی نیز در اغلب موارد تست‌های زیست‌محیطی را پاس نمی‌کند و نگاهی به آنالیز محموله‌های بنزین پتروشیمی میزان صحت ادعای مدعیان آلایندگی بنزین پتروشیمی را مشخص می‌کند.
آلایندگی بنزین پتروشیمی چه قدر است؟ +سند
به گزارش جهان، بیژن زنگنه وزیر نفت اخیرا گفته است بنزین پتروشیمی آلاینده است و در تهران نیز توزیع شده است. یوسف رشیدی معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌ زیست که سازمان متبوع وی بیشترین اظهارات درباره آلایندگی بنزین را در سطح افکار عمومی مطرح کرده است پیش از این در گفت‌وگو با فارس گفته بود ما بنزین پتروشیمی را در هیچ جای ایران تست و آنالیز نکرده‌ایم اما می‌دانیم که آلاینده است. وی همچنین گفته بود بنزین وارداتی را تست نکرده‌ایم اما می‌دانیم که آلاینده نیست. رشیدی مرجع اطلاعات خود را وزارت نفت دانسته بود. جالب آنکه وزارت نفت در لبیک به درخواست سازمان محیط‌زیست و ادعای آلایندگی مطرح شده از سوی این سازمان تولید بنزین پتروشیمی و جایگزینی آن با واردات را آغاز کرده است.

مراد هاشم‌زهی نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در اظهاراتی عجیب گفته است:« متاسفانه آنها به صورت نمادین بنزین یورو ۴ را در برخی پمپهای بنزین توزیع می کردند و براساس آن مدعی می شدند که محصولات مجتمع‌های پتروشیمی دارای کیفیت مناسب است.» هاشم زهی حتما خواهد توانست درباره ارتباط توزیع محدود بنزین یورو ۴ و آلاینده نبودن بنزین پتروشیمی توضیح دهد. کما اینکه درباره چنین ارتباطی تا کنون از دهان هیچ یک از مسئولان فعلی و سابق صنعت نفت مطلبی شنیده نشده است.

اما فارغ از همه این ادعاها، این سوال جدی و آزاردهنده همچنان باقی است که چرا هیچ سندی درباره این ادعاها از سوی هیچ یک از گروه‌ها و نهادهای دلواپس آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها ارائه نمی‌شود؟ مگر تست کردن و استخراج آنالیز بنزین‌های مختلف از بنزین پتروشیمی گرفته تا بنزین پالایشگاه‌های داخلی و بنزین وارداتی چقدر پیچیده یا هزینه‌بر است که نه وزارت نفت و نه محیط‌زیست و نماینده‌های دلواپس آلایندگی تا کنون هیچ سندی درباره میزان آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها منتشر نمی‌کنند؟

یا این گروه‌ها چرا توضیح نمی‌دهند چگونه ریفرمیت پتروشیمی ایران که به امارات صادر می‌شد و پس اختلاط با دیگر اجزای بنزین یعنی نفتای سبک و سنگین و رافینیت توسط شرکت‌های اینوک و ترافیک اورال به ایران از امارات به ایران صادر می‌شد آلایندگی نداشت اما اجرای همین فرآیند در داخل کشور ناگهان موجب آلایندگی شده است؟

خبرگزاری فارس که پیش از این اسناد غیر قابل انکاری درباره آنالیز محموله‌های بنزین وارداتی و میزان آلایندگی آنها و همچنین اسنادی درباره میزان اهتمام دلواپسان فعلی آلایندگی بنزین پتروشیمی در صنعت نفت به تولید و توزیع بنزین پاک در دوره‌های قبلی مسئولیت خود منتشر کرده بود، تصمیم گرفت انتشار آنالیز محموله‌های ریفرمیت(ماده اولیه تولید بنزین) را نیز بر عهده بگیرد.

بر اساس این گزارش، در ۴ محموله از ریفرمیت پتروشیمی نوری که ۷۰ درصد از بنزین پتروشیمی‌ها را تولید می‌کند درصد «بنزن» زیر ۲ درصد است. «بنزن» جدی‌ترین عامل آلایندگی و سرطان در میان ترکیبات بنزین محسوب می‌شود. اختلاط ریفرمیت با دیگر اجزای بنزین یعنی نفتی سبک، نفتای سنگین و رافینیت درصد «بنزن» را در بنزین نهایی بسیار کمتر خواهد کرد.

این در حالی است که پالایشگاه تهران در زمان وزارت زنگنه در سال ۸۱ بنزین نهایی خود را با محتوای بنزین ۵ درصد حجمی در کشور توزیع می‌کرد. محموله‌های وارداتی بنزین نیز که اغلب از کشورهای در حال توسعه در آسیای جنوبی مانند هند یا کشورهای آسیای میانه وارد می‌شود در بیشتر موارد اساسا تست‌های زیست‌محیطی را پاس نمی‌کنند و در مواردی که تست‌های زیست‌محیطی روی آنها انجام شده است بعضا تا ۸ درصد حاوی «بنزن» بوده‌اند. اگرچه مسئولان وزارت نفت می‌گویند محموله‌هایی با محتوای «بنزن» زیر ۲ درصد نیز وارد کرده‌اند.

بر اساس این گزارش در این ۴ محموله از بنزین پتروشیمی نوری که در اسفند سال گذشته و فروردین امسال تحویل شده‌اند درصد «بنزن» ۱.۷۵ درصد، ۱.۸۱ درصد، ۱.۷۲ درصد و ۱.۵۸ درصد بوده است.
 
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000362/nf00362025-3.jpg
آنالیز محموله بنزین پتروشیمی تحویل شده در ۱۳ مارس ۲۰۱۴


این محموله ریفرمیت در اسفند سال ۹۲ تحویل و آزمایش شده است و همانطور که از جدول آنالیز آن مشخص است این محموله محتوی ۱.۷۵ درصد بنزن بوده و عدد اکتان آن نیز ۹۹ بوده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000362/nf00362025-2.jpg
جدول آنالیز محموله بنزین پتروشیمی تحویل شده در ۱۳ مارس ۲۰۱۴


بر اساس این گزارش، محموله بعدی ریفرمیت پتروشیمی نوری نیز در اسفند ۹۲ تحویل و تست شده است و بر اساس جدول آنالیز این محموله محتوی ۱.۸۱ درصد بنزن بوده و عدد اکتان آن نیز ۹۷.۵ بوده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000362/nf00362025-1.jpg
آنالیز محموله بنزین پتروشیمی تحویل شده در ۱۵ مارس ۲۰۱۴


https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000362/nf00362026-1.jpg
جدول آنالیز محموله بنزین پتروشیمی تحویل شده در ۱۵ مارس ۲۰۱۴


محموله سوم ریفرمیت در فروردین ۹۳ تحویل و تست شده و بر اساس جدول آنالیز آن حاوی ۱.۷۲ درصد بنزن بوده و با عدد اکتان ۹۸.۵ تحویل داده شده است.


https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000362/nf00362026-2.jpg
آنالیز محموله بنزین پتروشیمی تحویل شده در ۲۱ مارس ۲۰۱۴


https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000362/nf00362026-3.jpg
جدول آنالیز محموله بنزین پتروشیمی تحویل شده در ۲۱ مارس ۲۰۱۴

این گزارش حاکی است محموله چهارم ریفرمیت پتروشیمی که در فروردین ۹۳ تست و تحویل شده حاوی ۱.۵۸ درصد بنزن بوده و با عدد اکتان ۱۰۲.۴ تحویل داده شده است.


https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000362/nf00362028-1.jpg

آنالیز محموله بنزین پتروشیمی تحویل شده در ۹ آوریل ۲۰۱۴



https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000362/nf00362028-2.jpg
جدول آنالیز محموله بنزین پتروشیمی تحویل شده در ۹ آوریل ۲۰۱۴



بر اساس این گزارش، مشخص نیست زمانی که مغز متفکر سازمان محیط‌زیست درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها تصور می‌کند بنزین پتروشیمی از گاز تولید می‌شود و بدون آنکه این بنزین را تست و آنالیز کرده باشند نسبت به آلایندگی آن یقین دارد و زمانی که مدیران امروز صنعت نفت که دلواپس آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها شده‌اند بدون آنکه خم به ابرو بیاورند بنزین با محتوای بنزن ۵ درصد از پالایشگاه تهران تحویل گرفته و توزیع کرده‌اند و زمانی که مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت استاندارد بنزین وارداتی را بنزن ۵ درصد اعلام می‌کند و در بنزین وارداتی محموله‌هایی با بنزن ۸ درصد دیده می‌شود و زمانی که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نشریه رسمی خود در نوزدهمین نمایشگاه نفت استاندارد بنزین معمولی را بنزن ۵ درصد اعلام می‌کند و به افتخار درصد بنزن را در بنزین توزیعی معمولی ۲.۵ تا ۳ درصد اعلام می‌کند سخن گفتن از آلایندگی بنزین پتروشیمی که بنزن آن زیر ۲ درصد است چه هدف یا معنایی می‌تواند داشته باشد؟

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
ما نفهمیدیم خانم ایتکار مسئول پارازیته یا محیط زیست!
ناشناس
اقای باهوش و نخبه پارازیت هم محیط زیست رو اسیب میزنه کمی مطالعه بخدا بد نیست
رهگذر
شهروند با سواد حرف بدون سند بیشتر فضا رو آلوده میکنه

اول باید آلاینده بودن بودن هر دو شون ثابت بشه بعد اعلام بشه(البته در آزمایشگاه نه در جلسات اتاق جنگ روانی)
سئا
Russian Federation
با هوش شمايي كه متوجه نشدي منظور كنايه بود.
آخه اگه دروغ در كار نبود كه اين مدارك رو نميشد.
البته از ابتدا هم معلوم بود آلودگي و بنزين و پارازيت همش بهانه است و هدف پر كردن جيب خودشان با درامد هاي نلشي از واردات بنزين مي باشد.
شهروند
همین که وضعیت فعلی هوا در حد سالم است بهترین سند است
دانا وضعیت هوا تو بهار که تابستون که اشکال جدی نداره
اشکال جذدی برا زمان وارونگی هوا تو پاییزو و زمستونه که امسال وضعه هوارو دیدیم که غالبا توئ شرایط اضطرار بود اما دولت نمی پذیرفت
ناشناس
ای علامه دهر وارونگی هوا یک چیزه که همه میدونند در هوای سرد اتفاق می افته وشاخص الودگی هوا یک چیزه دیگه که در همه سال سنجیده می شه که از وقتی بنزین با کیفیت توزیع میشه یک روز هم هوای ناسالم نداشتیم اگه شاخص هوا هم در اطلاعات جنابعالی جایی نداره نفس که بکشی خیلی راحت متوجه میشی اره قربونت
ای پروفسور این وارونگی هواست که باعث انباشت آلاینده ها و عدم تهویه شهر میشود. وقتی تهویه نباشد تراکم آلایند ها زیاد میشود. خدارا شکر انگار فارسی بلتی
رهگذر
دستشون درد نکنه کسایی که برای تولید بنزین یورو چهار زحمت کشیدن البته اگر ادعا نکنن شش ماهه خودشون ساختن!
هوای بهار همیشه همین بوده والله
شما از کجا می تونی اثبات کنی که این به خاطر بنزین وارداتی بوده؟؟
ضمنا میگن بنزین وارداتی هنوز تازه توزیع شده و امثالهم....
علی
خودت اول جمله ت جواب خودت رو دادی!
انتظار بیشتری نمیشه داشت از مغزهای متفکر رایحه مهر و عدالت و اختلاس و ...
مسول پارامحیط زیست
United States
هموطن عزیز
کافی است که به سایت کنترل کیفیت هوای تهران مراجعه نمایید.
تنها در بهار سه سال گذشته حتی یک روز هم هوای پاک نداشتیم.
بهترین راه مراجعه به سایت کنترل کیفیت هوای تهران است.
مهدیار آستانی
معنایش این است که استقلال در تولید نفت از دید دولت یازدهم ناپسند است و گزینه مطلوب آقایان وابستگی به خارج از مرزهاست چرا که گزینه های فشار دشمنان افزایش میابد و از همه مهمتر سبیل برخی آقایان با واردات چرب و چیلی سوخت چرب میشود. به همین سادگی به همین خوشمزگی!
علي
United States
اگر وابستگي به قيمت جان انسانها باشه خيانت است. چرا سه ماهي هست كه هواي تهران واقعا پاك هست اين رو كه همه دارن مي بينند
حتما این تمیزی هوا بخاطر مدیریت و اعتدال دولته روحانیه . ماکه گفتیم روحانی متشکریم!! این باد و باران هم که کار خدا نیست بلکه از فیوضات دولت اعتدال و تدبیره
اسماعیل
عزیز دل
معمولا به علت وارونگی شما هوا رو ناپاک میبینی که اون هم تو نیمه دوم سال اتفاق میفته
یه کم هم بیشتر توجه کنی بد نیست به خدا
رزا
بهار که همیشه هوا خوبه تهران ! پارسال هم همینطور بود تا اواسط خرداد ماه بارندگی بود و وزش باد ! اما وقتی باد نیاد معلوم میشه آلودگی چقدره؟ یعنی واقعا شما فکر می کنید همه بنزینی که در تهران می شوزه در ماشینها تو این چند ماهه عوض شده که میگید هوا خوبه !؟؟؟
بهترین بنزین دنیا رو هم در این ماشینها بریزید هوا همینه و تغییر چندانی نداره
محسن
Iran, Islamic Republic of
این یعنی یک رانتی به جیب آقایان سرازیر شده که به این راحتی نمی شود از آن دل کند قانونی هم هست دیگر و مثل مه آفرید سر دار نخواهند رفت
Iran, Islamic Republic of
یه مقایسه ای در مورد تعداد روزهای سالم امسال هوای تهران با سالهای گذشته بفرمائید تا مشخص شود مغزهای متفکر کیان؟ شما یا اونا
Iran, Islamic Republic of
دکتر... الان تابستونه... وضعیت جوی هم که میبینی... صبر کن تا زمستون بیاد... بعد در افشانی کن
کرسنت هایی دیگر در راه است...
شیمیست
درصد متانول و ده ها ماده سمی دیگر چقدر است؟ تنها الاینده که بنزن نیست
همه اش به منافع اقایون برمیگرده که سالهای قبل نیز همین تز راداشتن که خرید بنزین ارزانتر از ساخت ان است بدون فکر به اینکه یکروزی فروش نفت را به ما تحریم میکنن
Iran, Islamic Republic of
مانور روی موضوع بنزین از سوی این مغزهای متفکر 3 هدف را دنبال میکند
1. مشغول کردن مردم به مباحث حاشیه‌ای دروغین
2. مسائل پشت پرده و سودهای کلان از واردات بنزین
3. مخفی نگاهداشتن ضعفهای دولت با نگه داشتن دائمی انگشت اتهام به سوی منتقدین
غلامرض
Iran, Islamic Republic of
چیزی که عیان است ...

یه نگاه به آسمون بندازید میفهمید

دلواپس های بی انصافِ ...
مستعار
من كارشناس ارشد و ١٥ سال است در سازمان محيط زيست مشغول به كارم،تمام اين اظهار نظرها سياسي و غير علمي هستند،من مي توانم دقيقا بگويم چيست و چرا اين تبليغات صورت مي گيرد،ولي يك تريبون ندارم و دوم عواقب اداريش را نمي دانم،اما بدانيد مديران امروز محيط زيست تجارب چند ماهه دارند اين افراد از شهرداري و دانشگاه و سازمان هاي ديگر همراه بارئيس امده اند و افكار عمو مي را به بازي گرفته اند،امروز اين سازمان در حل كوچكترين معضلات دروني خود وا مانده است نمونه ان پاركينگ پرسنل است كه مدت زياديه اعتراضات كاركنان را دارد،
محیط زیست دولت قبل خوب بود که 70 درصد دریاچه ها و منابع آبی زیرزمین رو خشک کرد !
اسناد را ببينيم يا دم روباه را ، دليل اين همه آلودگي هواي تهران در فروردين وارديبهشت سالهاي 89 و90 و91 و92 چي بود
امير علي
United States
تنها اتكاي اين مقاله چند جواب تست به زبان انگليسي ايست كه كه هيچ توضيحي داده نشده است كه اين ازمايش ها توسط كدام ارگان دولتي و يا غير دولتي انجام شده رفرميتي كه ادعا ميشه ازمايش شده از كجا تهيه شده واز همه مهمتر اين شركت بازرسي فني كه در سر برگ جواب تست فلات پژواك قيد شده ايا واقعا صلاحيت انجام اين تست را داشته و اينكه نتايج چقدر قابل اتكا هستند! جان كلام اينكه اصالت اين نامه ها كه در گزارش به طور جدي زير سوال است! چون نگارنده محترم هيچ توضيحي در باره انها نداده است.
يا علي
ما منتظر آزمایشهای دولتی میمانیم برادر. ولی همیشه گفته اند مدعی باید دلیل بیاورد. دولت ادعا دارد و دلیل نمیاورد
Iran, Islamic Republic of
خداییش برای رضای خدا اینقدر در باره بنزین های کذایی سینه چاک می کنید
آیا منافع مادی نقش ندارد
گور پدر سینه های ما
جالبه . فقط درصد بنزن نوشته شده و بنظر میرسه بقیش سانسور شده . مثلا ترکیبات متانول و یا گوگرد و ترکیبات nox , sox وجود نداره
United States
آقا اصلن پارازيت هيچ ضرري نداره. مگه مريضي پارازيت درست كني كه مردم چيزي كه تو دوست نداري رو نبينن. به جاي اين همه هزينه براي پارازيت و توجيه پارازيت دو تا برنامه درست حسابي درست كنيد مردم خودشون خودبخود ماهواره نميبينن برادر.
مشکل از بنزین نیست
مشکل اون مرغیه که یک پا داره
آقا ن شرکت ... رو میشناسم یه شرکت با آدم های خیلی با سابقه در مورد بازرسی فنی و کاملا خصوصی هستن. نه اصولگرا هستن نه اصلاح طلب بلکه متخصصان بی طرف هستند
United States
آلودگی بنزین تنها بوسیله بنزن نیست بزرگوار که شما روی بنزن زوم کردی