پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آب، رتبه میزان سلامت می گیرد

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 392923
مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با اعلام عدم مشکل در آب‌معدنی‌های کشور از ساماندهی مواد غذایی در جلوی مغازه‌ها خبر داد و گفت: آب‌های کشور براساس چهار فصل رتبه‌بندی سلامت می‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حسین رستگار در حاشیه نشست خبری آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ظروف یکبار مصرف اظهار داشت: استفاده ظروف یکبار مصرف باید با یک تفکیک مشخص صورت گیرد. در ظروف یکبارمصرف نباید از غذای گرم استفاده کرد و در لیوان‌های شفاف یک بار مصرف نیز نباید چای و نوشیدنی‌های داغ ریخت بلکه باید از لیوان‌های کاغذی، اسفنجی و فوم استفاده کرد.

وی ادامه داد: ریختن غذا در ظروف شفاف نیز اشتباه است همانطور که ریختن حلیم و آش نیز در ظروف مات نیز مضر است. البته افراد با یکبار و یا دو بار استفاده از ظروف یکبار مصرف مبتلا به سرطان نمی‌شوند بلکه در دراز‌مدت براثر اضافه شدن استرس و زمینه‌های ژنتیکی می‌تواند خطر افزایش سرطان در افراد افزایش یابد.

* تشریح سرطان‌زایی ظروف یکبار مصرف و برنامه‌های اصلاحی در کشور

رستگار تصریح کرد: لیوان‌های یکبار مصرف همانند بنزین یکی از زمینه‌های عوامل سرطان‌زایی است بنابراین باید فرهنگ استفاده از ظروف یکبار مصرف اصلاح شود. مثلا استفاده از لیوان‌های شیشه‌ای در نذورات به شرطی صحیح است که برای استفاده بار دوم این لیوان‌ها و استکان‌ها شسته شود. براین اساس درباره ظروف نیز تاکید بر استفاده از ظروف کاسه و سرامیک است. البته ما در حوزه علمی به این مباحث می‌پردازیم چون سازمان ما یک ارگان نظارتی است.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو اظهار داشت: بنابراین باید لیوان‌های یکبار مصرف ساماندهی شود البته آنها از ما هم مجوز می‌گیرند و باید آرم سازمان غذا و دارو بر روی آنها حک شود ولی ما یک ارگان نظارتی هستیم. براین اساس در مواقعی برخی از استانداردهایی هم که نوشته می‌شود به مرور زمان باید مورد بازنگری قرار گیرند.

وی با بیان اینکه استفاده از ظروف یکبارمصرف در برگیرنده دو مبحث فرهنگسازی و فنی است که فرهنگسازی مهمتر به حساب می‌آید، بیان داشت: بنابراین آموزش در این مقوله بسیار اهمیت دارد و ما نیز نمی‌خواهیم این مبحث یعنی استفاده صحیح از ظروف یکبار مصرف به فراموشی سپرده شود و پیگیری‌هایمان فقط به ماه‌های محرم و صفر ینز معطوف نخواهد شد.

* آب‌معدنی‌های کشور بدون مشکل

رستگار درباره وضعیت بهداشتی آب شُرب نیز عنوان کرد: رسیدگی و نظارت بر آب شُرب بر عهده معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و آبفا است و سازمان غذا و دارو فقط به مبحث سلامت آب‌های معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی می‌پردازد.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ما براساس قولی که داده بودیم آب‌های معدنی که از چشمه گرفته می‌شود و املاح آن طبیعی است و همین‌طور آبهای آشامیدنی بسته‌بندی شده که از رودخانه‌ها گرفته می‌شود را مورد تجزیه و بررسی قرار دادیم و سلامت آنان را تایید می‌کنیم. زیرا هیچ مشکلی نداشتند.

* رتبه‌بندی آب در کشور

رستگار به رتبه‌بندی آب‌ها براساس چهار فصل اشاره کرد و بیان داشت: البته در زمینه نگهداری آب‌های معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی شده باید از نگهداری آب‌های بسته بندی در فریزر و مقابل آفتاب پرهیز کرد. زیرا وقتی آب معدنی بسته‌بندی شده در فریزر و یا در مقابل آفتاب قرار می‌گیرند موادی از آن آزاد می‌شود که برای سلامتی مضر خواهد بود.

* ساماندهی مواد غذایی مقابل مغازه‌ها

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو به برنامه در دست اجرا در آینده برای ساماندهی مواد غذایی در مقابل مغازه‌ها اشاره کرد و افزود: ما بارها شاهد هستیم که بسته‌های آب معدنی و یا پُفک و چیپس را در مقابل مغازه‌ها قرار می‌دهند، نظارت بر این مسئله بر عهده صنوف و مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت است و مضرات آن این است که بر اثر شدت آفتاب موادی از این محصولات آزاد می‌شود که ضرر دارد.

رستگار درباره نیترات آب شُرب نیز خاطرنشان کرد: استاندارد کنونی نیترات آب در کشور ۵۰ است که این استاندارد مورد اصلاح و بازنگری قرار خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *