جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

دقايقي با ياسمن فرزان، جوان اول جشنواره خوارزمي و دکتراي فيزيک

پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب: 45232
مساله "مهاجرت" با تبليغات حل مي شود/ در ايران هيچ مشکلي نداريم

نکته اي که وجود دارد اين است که ما در ايران از نظر مالي هيچ مشکلي نداريم، فقط مشکل ارتباطات است که با اينترنت حل شده. بايد براي بازگشت محققان سفرکرده از کشور، تبليغات کافي انجام شود، آنها فکر مي کنند اينجا مشکلات مالي وجود دارد و نمي توانند کار کنند...بهتر است به جاي تعريف و تمجيد نا به جاي نخبگان، فقط امکانات در اختيارشان بگذاريم، همين!


"ياسمن فرزان" دي ماه 1355 در تبريز بدنيا آمده است. سال 76 با يکي از دانشجوهاي دانشکده پزشکي ازدواج مي کند و بعد از گرفتن کارشناسي ارشد فيزيک همراه همسرش به ايتاليا مي رود. دکترايش را مي گيرد و دو سال بعد به دانشگاه استنفورد مي روند. در مدت 3 سال اقامت در آنجا، همسرش استاد اين دانشگاه و خودش مشغول انجام تحقيقات بر روي پروژه اش بوده است. با وجود تمام موقعيت هاي کاري که داشتند بعد از اتمام پروژه تحقيقاتي به ايران بازگشتند. طرح وي با عنوان "مطالعه روابط پارامترهاي جرم نوترينو و دو قطبي الکتريکي ذرات بنيادي" برگزيده هشتمين جشنواره جوان خوارزمي شده است. اين جوان نخبه در حال حاضر در پژوهشکده دانش هاي بنيادي مشغول به کار است.
درباره طرحتان توضيح دهيد...
طرح من راجع به شناخت بيشتر ذرات بنيادي بود. تحقيقاتي که روي ذرات بنيادي مي شود خيلي به کار صنعتي نزديک نيست. محصولات ثانويه اي که از تحقيقات بدست مي آيد بتدريج وارد صنعت مي شود. هدف اوليه در اين تحقيقات طبيعت است نه چيزي که بدرد زندگي روزمره بخورد. کساني که کار آزمايشگاهي انجام مي دهند نياز به نتايج تحقيقات ما دارند.
طرح شما چقدر هزينه و زمان برد؟
کار تئوري هزينه چنداني ندارد. "وقت" ما در انجام اين تحقيق ها سرمايه اصلي است. کار تحقيقاتي تمام وقت است. با روزي 9 ساعت کار، طرح 2 سال طول کشيد.
چه مشکلاتي ممکن است سر راه تحقيقات بوجود آيد؟
براي کساني که روي ذرات بنيادي کار مي کنند، ارتباط با افرادي که در سراسر دنيا روي اين مسئله کار مي کنند، خيلي مهم است. خوشبختانه اين مشکل با اينترنت رفع شده اما ما هر سال بايد سفرهايي به کشورهاي ديگر، براي انجام تحقيقات داشته باشيم. مردان براي انجام سفرشان مشکل سربازي دارند، براي انجام کار تحقيقي بايد اين مشکل حل شود.
کارهاي تحقيقي ديگري هم داشتيد؟
اثر يکي از ذرات بنيادي بدون بار را در خنک کردن سياره ها بررسي کردم. در مورد تقارن (واروني بار) در طبيعت هم کار کردم. اين که چگونه مي توان نقض اين تقارن ر ابررسي کرد.
چه شد سراغ ذرات بنيادي رفتيد؟
علاقه شخصي بود. در ايتاليا اساتيدي که در اين زمينه کار مي کردند به نتايج خوبي دست يافته بودند. فکر کردم فرصت مناسبي است که بايد از آن استفاده کنم.
چه شد که طرح را به جشنواره فرستاديد؟
تشويق همسرم بود. همسرم قبلاً در اين جشنواره برنده شده بود و مرا به اين کار تشويق کرد...
تعريف شما از نخبه چيست؟
فکر نکردم...
شما يک نخبه هستيد. تعريف شما از خودتان...
فقط مي خواهم اين نکته را بگويم که بين رتبه 10 و يک کنکور اختلاف چنداني وجود ندارد. چون درست يا غلط زدن، فقط يک تست کلي رتبه ها را جابجا مي کند. کساني که در المپياد و کنکور رتبه آوردند بعد از ورود به دانشگاه، دانشجوهاي خوبي از آب در نيامدند(!) بعضي از کساني که در کنکور رتبه آوردند بعد از مدتي دچار توهم نبوغ شدند. بهتر است به جاي تعريف و تحويل گرفتن هاي نا به جا فقط امکانات در اختيارشان بگذاريم.
کدام بهتر است، نخبه پروري يا نخبه سالاري؟
نخبه پروري. گفتم، بين نفر يازدهم کنکور و نفر اول تفاوت چنداني نيست. کساني که برچسب نخبه رويشان خورده اگر بعداً دچار تبعيض شوند، ضربه مي خورند. بهتر است فقط امکانات در اختيارشان بگذاريم و قيد و بندهايي مثل سربازي را کم کنيم.
رسانه رسالت خودش را در جهت نخبه پروري انجام داده است؟
فکر مي کنم در جهت همان تعارفات بيهوده، زياده روي هم کرده است. ولي درباره مساله اصلي ...هيچ!
نخبه اهل سازش هستيد يا شکايت؟
هيچ کدام. اهل مبارزه هستم.
رفتار مديريتي شما چگونه است؟
در انجام مسئوليتي که به من واگذار شده بسيار جدي هستم. اگر فرد ديگري همزمان با من چنين مسئوليتي را داشته باشد و در کارش تعلل کند با من به مشکل مي خورد. شايد کمي افراط مي کنم...
نظر شما راجع به فرار مغزها چيست؟
در بحث سلول هاي بنيادي واقعاً مليت وجود ندارد. بايد رفت و آمد بين محققان وجود داشته باشد. شايد من خودم را با يک فيزيکدان آمريکايي نزديک تر مي بينم تا يک فيزيکدان دانشگاهِ ايران. بايد راه براي افرادي مثل ما باز باشد. رفتن، آمدن و مهاجرت چيزي نيست که از آن بترسيم. البته اگر بخواهند بروند و بمانند قضيه فرق مي کند... نکته اي که وجود دارد اين است که ما اينجا از نظر مالي هيچ مشکلي نداريم. فقط مشکل ارتباطات است که با اينترنت حل شده است. بايد جهت برگشت محققان تبليغات کافي انجام شود. آنها فکر مي کنند اينجا مشکلات مالي وجود دارد و نمي توانند کار کنند.
ايران؟
کشور خوبي است.
ايران 1404؟
بهتر از الان...
ممنون که وقت گذاشتيد...

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *