جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۵۰

اظهارات فرهادی در بازگشت از اسکار+عکس

شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 212922
اصغر فرهادی کارگردان فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» که تمام جوایزش را به‌زودی به موزه سینما اهدا می‌کند، گفت: من تا آخر عمرم ایران هستم و بعضی مواقع به خارج از کشور سفر می‌کنم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «اصغر فرهادی» کارگردان فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» که چندی پیش موفق به دیافت جایزه اسکار شد، بامداد امروز با ورود به فرودگاه امام خمینی (ره) پس از استقبال سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی (نماینده سازمان سینمایی و وزارت ارشاد) و مردم در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.
 
* رفتن به فرانسه اسمش سفر است نه ایران

فرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور در فرانسه پس از دریافت جایزه اسکار و ساخت فیلم جدید و سفر دوباره به ایران، گفت: این کاری که من کردم، اسمش سفر نیست. جایی که من رفته بودم، اسمش سفر است. در واقع من سفر کرده بودم به پاریس و الان برگشتم به ایران.

من برای انتخاب بازیگر نیامدم، یک مدتی هستم و احتمالا یک زمان دیگری انتخاب بازیگرهایم انجام می‌شود.

 * به‌زودی به پیام‌های پرمهر مردم پاسخ می‌گویم

وی در خصوص پیام‌های تبریک هنرمندان و مردم نیز بیان داشت: احتمالا به‌زودی مطلبی می‌نویسم که پاسخی است به تمام پیام‌‌های پرمهر که نسبت به من داشتند. به همین دلیل در این مدت سعی کردم خبر دیگری نداشته باشم.

من تازه به ایران آمدم و هنوز خبری از برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست با خبرنگاران ندارم ولی احتمالا مراسم‌هایی خواهیم داشت.

* هنوز بازیگری برای فیلم جدیدم انتخاب نکردم

 کارگردان «جدایی نادر از سیمین» درباره ساخت فیلم جدیدش، بیان داشت: کار فیلم جدید من شروع شده است. قبل از پیش‌تولید و در مرحله نوشتن هستیم. در این یک سال برنامه‌ام بین تهران و پاریس خواهد بود. همچنین هنوز بازیگر خاصی برای بازی در فیلم مشخص نشده است.

بازگشت اصغر فرهادی به ایران


وی در ادامه در‌خصوص بازتاب صحبت‌هایش پس از دریافت جایزه اسکار، گفت: فکر می‌کنم شما بیشتر در جریان باشید. من انقدر مشغول کار جدیدم بودم که خیلی پیگیر نبودم ولی از حرف‌های شما و چیزهایی که شنیدم، ظاهرا بازتاب خوبی داشته است.

فرهادی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا شما فکر می‌کردید با ساخت «جدایی نادر از سیمین» به یک اتحاد ملی برسید، گفت: خیر، باعث خوشحالی است که هر اتفاقی نه فقط این یک فیلم، باعث شود فاصله‌های کاذبی که افتاده برداشته شود و یک بار، مردم فارغ از اختلافاتی که در مسائل سیاسی بین‌شان وجود دارد، بتوانند به عنوان ایرانی دور هم جمع شوند، این با ارزش است.

* سعی کردم اعتقاد و باورم را بسازم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل اصلی موفقیت‌های «جدایی نادر از سیمین» را چه می‌دانید، ‌بیان داشت: من سعی کردم چیزی که اعتقاد و باورم است را بسازم، بقیه اثر را نمی‌توانم تحلیل کنم.

این کارگردان درباره پخش «جدایی نادر از سیمین» گفت: قرار نیست این فیلم عید نوروز از تلویزیون پخش شود، چون فیلم خریداری نشده و ما فیلم را نفروختیم. این هم که خبر اسکار از تلویزیون پخش نشده، مطبوعات خیلی راجع به آن صحبت کردند. نه من به تلویزیون نیاز دارم، نه تلویزیون به من نیاز دارد. کاری به کار همدیگر نداریم و این بهترین تفاهم است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخورد مسئولین را چطور دیدید، بیان داشت: امشب شب خوبی است، ‌بگذارید حرف‌های خوب بزنیم.

* تا آخر عمر ایران هستم

فرهادی در پاسخ به شایعاتی مبنی بر مهاجرت وی به فرانسه اضافه کرد: من مهاجرت نمی‌کنم. فیلم بعدی‌ام هم قبل از اینکه «جدایی نادر از سیمین» ساخته شود، قرار آن گذاشته شده بود. مهاجرت هم قرار نیست بکنم، به همین دلیل اینجا هستم. من تا آخر عمرم ایران هستم، بعضی موقع‌ها سفر می‌کنم به خارج از کشور.

* به‌زودی تمام جوایزم را به موزه سینما اهدا می‌کنم

اصغر فرهادی درباره اهدای جوایزش به موزه سینما، گفت: به زودی تمام جوایزم را به موزه سینما می‌دهم.


اصغر فرهادی در گفت و گو با خبرنگاران هنگام بازگشت در فرودگاه امام خمینی(ره)

* اسکار محل منازعات سیاسی نیست

وی در خصوص حاشیه‌سازی‌ها پس از دریافت جایزه اسکار گفت: طبیعی است که اتفاقی این چنین حاشیه هم داشته باشد و نمی‌توان انتظار نداشت که حاشیه‌ای نداشته باشیم. یک  عده‌ای اعتقاد داشتند من می‌توانستم سخنرانی تند و تیزی داشته باشم، بله می‌توانستم ولی باید بدانید که آنجا محل منازعات سیاسی نیست، یک اتفاق فرهنگی می‌افتد. من آنجا چیزی که فکر می‌کردم برای همه مردم مهم است را گفتم و هر کس دیگری جای من بود، چیز دیگری می‌گفت. این به استقلال من برمی‌گردد و باید این اندازه از استقلال را برای من قائل باشند که چیزی که دلم می‌خواهد و به آن باور دارم را بگویم. به زعم خودم صحبتی که کردم، در شرایط امروز خوب بود.

 * باز هم سینمای ایران به این موفقیت‌ها دست پیدا می‌کند

فرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید چقدر گرفتن این جوایز ادامه‌دار باشد، گفت: من فکر می‌کنم ادامه پیدا می‌کند. معتقدم که کمترین تاثیر آن خودباوری است و مسیری که فکر می‌کردیم رسیدن به آن سخت است، قابل دسترس شد و مطمئنم باز هم سینمای ایران به آن دست پیدا می‌کند. این را از سر تعارف یا اغراق نمی‌گویم،‌ چون با فیلم‌های دنیا در این یک سال بیشتر نزدیک بودم و در مقایسه با سینمای خودمان، باید بگویم که غیرقابل دسترس نیست.
 
کارگردان «درباره الی» در خصوص برخورد رقبا در اسکار گفت: همه آن‌ها پس از دریافت جایزه به من تبریک گفتند.

 * سعی کردیم تصویر زیبایی از مردم ایران ترسیم شود

این کارگردان اضافه کرد: حضور در اسکار توصیفی نیست، انقدر پیچیده است که نمی‌توان حس را بیان کرد. در واقع مجموعه‌ای از حس‌های پیچیده و مختلف و غیرقابل توضیح است. احساس می‌کردم که مردم آن لحظه را به خوبی رصد می‌کنند و برای‌شان این لحظه مهم است. بنابراین نه برای من و برای همه اعضای گروه اهمیت پیدا می‌کرد. هر رفتاری که هر یک از ما از خود بروز می‌داد به پای فرهنگ یک ملتی نوشته می‌شد و مراقب بودیم تصویری که قرار است از آن طریق از مردم ایران ببینند، تصویر زیبا و شکیلی باشد و تصویری باشد که بتوان به آن افتخار کرد و غرور‌آمیز باشد.



وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هنرمندان کشور را به دنیا معرفی می‌کنید، بیان داشت: شما یک مقدار اغراق می‌کنید. خیلی از تهیه‌‌کنندگان دنیا دنبال من نیستند. من فیلمم را می‌سازم، ممکن است با فیلم من - اگر فیلم خوبی شود - یک عده‌ای دیده شوند، ‌کاری که از دست من بر‌ می‌آید این است که معرفی کنم.

فرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عضو آکادمی اسکار شدید، گفت: بله، ظاهرا عضو آکادمی اسکار شدیم و می‌توانم رای دهم.

وی در خصوص حضور بی سرو صدای خود در ایران افزود: راستش من قرار بود سه‌شنبه به ایران‌ بیایم. چون به من خبر دادند عده‌ای خبردار شدند، بلیت را کنسل کردم و پرواز را به روز جمعه موکول کردم. در هواپیما هم فکر می‌کردم سه نفر از نزدیکان من به اینجا می‌آیند ولی در کابین خلبان از برج مراقبت خبر دادند تعداد زیادی برای استقبال آمدند. من یک مقدار احساس خوبی ندارم از اینکه می‌بینم به خاطر من مردم در فرودگاه معطل و اذیت می‌شوند. الان کسی اینجاست که از ساعت ۷ شب اینجا آمده و تا به خانه برسد ساعت ۴ صبح است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
"سعی کردیم تصویر زیبایی از مردم ایران ترسیم شود"!!!!!!!
آقای فرهادی; عجب تصویر زیبایی از مردم ایران تو فیلمت نمایش دادی.
واقعا که...
Iran, Islamic Republic of
جناب آقاي فرهادي خير مقدم عرض مي كنم. بهتر بود كه زمان ورود خودتان به ايران را براي مردم اطلاع رساني مي كرديد. بنده بعنوان يك ايراني بسيار متأسف شدم كه نتوانستم براي استقبال از جنابعالي به فرودگاه بيايم. شما نام ايران و ايراني را سربلند كرديد. از شما بسيار بسيار متشكريم. سالم و پاينده باشيد. ان‌شاءالله
Iran, Islamic Republic of
اقای فرهادی به تنهایی یک ثروتی برای این ملت
Iran, Islamic Republic of
معلوم نیست آیا دیگر شاهد تصاویر زیبای اصغر خان از مردم ایران خواهیم بودیانه؟حقا که خیلی تصویر زیبایی ساختی!!!!مثل دختردکتر محمودی با اون کتابش وفیلمش هر دوی شماها شاهکارین .کجا بودین تاحالا ؟چرا ارشاد ؟! شمارااینقدر دیر کشف کرد؟؟؟؟؟؟!!!!!
آقای فرهادی تعریف شما از تصویر زیبا چیه؟؟
Iran, Islamic Republic of
درود بر این هنرمند بزرگ که ایرانیان راشادکردند ومایه سربلندی ایران شدند .
Iran, Islamic Republic of
آقای فرهادی خودتان نیز می دانید که اینهمه جایزه و تشویق ،به خاطر جنبه ی هنری فیلم شما نبود. انصافا فیلم شما در حد اسکار بود؟؟!! خودتان بگویید.
البته مقداری زمان لازم است تا پشت پرده ی این تمجیدها مشخص شود. ولی چیزی که همه می دانند این است که : مسئله، نه کمی بلکه مقدار زیادی بو دار است.
اقای فرهادی گفتند که برای اهل سیاست فیلم نساختند بر ای من سوال است که وزیر خارجه امریکا به چه مناسبتی به ایشان تبریک گفته؟!!!
United Kingdom
می خواهم بپرسم آقای فرهادی! آیا خودت باور می شود که بهترین فیلم را ساخته ای؟ تا جایزه اسکار بگیرد شاید امسال اسکار سطح فیلمهایش بسیار پایین آمده که فیلم شما بهترین آنها شده است
Iran, Islamic Republic of
اصغر آقا زیاد جدی نگیر فردا در فراموش مطلق فرو خواهی رفت تا آنجایی که دشمنان ایران از لابلای فیلمهایت علیه ایران استفاده کنند و پس از آن مانند سایرین تره هم برایت خرد نخواهند کرد.
Iran, Islamic Republic of
این اقا چهارتا مثل خودشو دید همه چیز یادش رفت!
United Kingdom
درود بر فروتنی و خشوع اصغر فرهادی که تا به این حد به مردم کشورش احترام می گذارد
Iran, Islamic Republic of
تصویر روبوسی شما تصویر زیبایی از مردم ایران بود ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
آقای فرهادی شما آبروی کشورت را بردی.ما در راه اقتدار این کشور هنوز شهید میدهیم شما هم در کمال بی خیالی آبرو از کشورت میبری
Iran, Islamic Republic of
دست مسئولین فرهنگی نظام جمهوری اسلامی درد نکند که به شخصی که فیلمی ساخته که فضای ایران را تاریک و خشن جلوه داده و تمدن و فرهنگ و مذهب و اعتقادات این مردم را زیر سوال برده چنین تقدیر میکنند واقعا هم جای تقدیر دارد اما باید امثال سخنگوی وزارت خارجه ی امریکا تبریک بگویند.
بهتره خودمون رو درست کنیم تا اگه یک وقت به یک آیینه شفاف و تمام قد رسیدیم انقدر بد و بیرا بهش نسبت ندیم! فیلم آقای فرهادی آیینه شفاف جامعه ماست.
Iran, Islamic Republic of
نیازی نیست ما از فرهادی بد یا خوب بگوییم. همین که ایشان ببینند چه کسانی از فیلم او تعریف و چه کسانی تقبیح می کنند کفایت می کند. به هر حال هر فرد را باید از اطرافیان او شناخت
United States
واقعا نمرديم و معني تصوير خوب از مردم رو فهمیدیم
United States
چرا ايشون نميگن سياه نمايي
United States
اتفاقا فقط منازعات سياسي در ميان بود كه به ايشون جايزه دادن
United States
جدي جدي فكر ميكنه مردم اين جوري هستند يا خودش رو به اون راه زده كه ميگه تصوير مردم ايران رو نشون داده!!!
United States
چرا بايد افراد مومن فيلمهاي اين آقا غالبا كارگر و بدبخت و عقب افتاده هستند و افراد تحصيل كرده و با فرهنگشون بي دين و بي قيد !!!!
United States
درود بر فرج الله سلحشور كه واقعيت سينما رو بر همگان روشن كرد
United States
چرا بازي با هويت براي اين آقا تصوير زيبايي از ايرانه؟؟؟؟؟؟؟؟
United States
از حالا ميشه فيلم بعدي رو پيش بيني كرد يه اعصاب خردي ديگه و آبرو ريزي از ايرانيان
United States
آقاي فرهادي اين ره كه تو ميروي به تركستان است
United States
به قول آقاي فراستي اين اسكار رو به خودت اصغر فرهادي تبريك ميگيم ولي به مردم نه/چون جز تحقير ايرانيان چيز ديگه اي توش نبود
United States
اصغر آقا خوش آمدي / ولي حيف شد كه آبروي ايران رو بردي براي يه جايزه كه سراسر سياست بود و بس
کی می شه هنرمندای ما از سیاست دوری کنند.؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا معني تصوير زيبا روهم خوب شد كه فهميديم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
United States
هیچ آدم عاقل و صادقی در یک اقدام خائنانه‌ اون آیینه شفاف رو جار نمی زنه بلکه به صاحب اون نقص و عیب میگه تا خودشو اصلاح کنه اقای توجیه گر مستر فرهادی!
Iran, Islamic Republic of
اصغر اسکار - اسطوره ماندگار
Iran, Islamic Republic of
درآمد فرهادی از ایران است به همین خاطر از ایران نمی رود. چون اگر برود در آنجا مانند سوزن در میان کاهدان گم می شود. مثل همین فراهانی که برای نشان دادن خود مجبور شد لخت شود.
United States
اقاي فرهادي قدر اين آزادي را بدان!! اين آزادي ثمره خون چند صد هزار خون بهترين جوانان اين مرز و بوم است. نمي خواهيم دينت را به آنان ادا كني. ولي انتظار خيانت نداريم. فيلم را نديده ام و مشتاق ديدنش هم نيستم. ولي بوسيدن زن نا محرم و مسائل ديگر چه مفهومي دارد؟
خدا رو شکر تصویر زیبا ساخت وگرنه معلوم نبود ماها رو چطور تصویر کنه!!!
یک ماه نمیشه که جایزه اون دکتر بد بخت رو به بهانه تحریم خوردن و بهش ندادن جایزه شما رو چطور اصغر جون!؟ دوبله حساب نکردن؟
Iran, Islamic Republic of
ساده اندیشی است اگر باورکنیم اسکار و نوبل قربانی سیاست بازی سیاستبازان دنیای اغواگر استکباری نیست.
Iran, Islamic Republic of
اقاي فرهادي وقتي ساركوزي و وزارت خارجه امريكا به شما تبريك ميگن يعني اينكه سياسيه مثل جايزه صلح نوبل
با شما موافقم آقای فرهادی.
هر رفتاری که از هریک از شما سر زد در دفترچه خاطرات کسانی که چیزی از هویت و فرهنگ ما نمی دانند و قرار است با رفتار شما بدانند به پای فرهنگ ملت ما نوشته شد اما اما اما این رفتارهایی که در آن مراسم از شما سر زد نه تنها در فرهنگ اسلامی ما پسندیده نیست بلکه در فرهنگ اصیل ایرانیمان هم به شدت نکوهیده است.
شما نماینده شاید نماینده جز کوچکی از مردم ما بودید اما نماینده ایران نبودید.
Iran, Islamic Republic of
اصغر آقا!

می دانی فرق شما با چارلی چاپلین چیه؟

اون خدا بیامرز مردم 99% جهان را خنداند.

و توی خوش انصاف! برای 1% شیرین کاری کردی!
United States
ايشان هم مثل بعضيهاي دیگر وقتی که کلمه مردم را به زبان می آورند مقصودشان همان یک در صد اطراف خودشان است و نه بیشتر .
آقای فرهادی باورتان بسیار زیباست و تصویر زیبایی نیز ساختیدکه، یک پرستار در اوج فقر با حضور طلبکاران شوهرش حاضر نشد قسم دروغ بر کتاب آسمانی(قرآن) بخورد.
این بابا یا خودش ساده‌اس یا مردم رو ساده فرض کرده
آخه اگه تصویر زیبا از ایران نشون میداد که دشمنای ایران ازش تجلیل نمیکردند
مثل شیرین عبادی بعدها احیانا صدای این طبل به گوش خراشی ازآن به گوش خواهد رسید
دشمنان سعی دارند از هر فرصتی کمال استفاده رو بکنند اما این چیزها چیزی از ارزش این افتخار ملی کم نمیکنه ...
Iran, Islamic Republic of
به نظر من جایزه اسکار به فرهادی صرفا سیاسی بود.
United States
اينهايي كه در فرودگاه به روی آقای فرهادی لبخند میزنند نمیدانم چند در صد مردم ایران هستند من بعنوان یک ایرانی که میدانم آبرو و اقتدار این کشور آسان به دست نیامده بلکه مرهون خون شهدا و تلاش بی وقفه آدمهای مخلص این مملکت است انزجار خودم را از چنین افراد خودباخته‌ای اعلام میکنیم و حسابشان را به خدایی واگذار میکنیم که در کمین ستمگران است.
Iran, Islamic Republic of
شاید تو فرانسه به خاطر سیاسی بودن به فیلم فرهادی اسکار دادن اما این فیلم واقعیت بعضی از زندگی ها را در کشور ما نشان داده است و نباید ناراحت شد.
مگه تو ایران مشکلاتی از این دست که در فیلم دیده شده است نیست ؟
هر فیلمی نشان دهنده یک واقعیت از زندگی انسان هاست. این انسان ممکن است تو ایران باشد یا هر کشور دیگری.
معنای فیلم آقای فرهادی این نیست که همه ایرانی ها دروغ گو هستن.
آقای فرهادی خسته نباشید.
نباید با این حرفها زحمات یک هنرمند را به سخره گرفت.
United States
همین چند روز پیش دكتر اردشير قوام زاده، «برترين محقق جهان در زمينه سرطان و بيماري‌هاي خوني» جایزه کميته مطالعات بين‌المللي مرکز تحقيق بين‌المللي خون و پيوند مغز استخوان امريکا را کسب کرد و قرار شد طی مراسمی به او اعطا شود اما بلافاصله انجمن فوق اعلام کرد که چون ایران از طرف امریکا تحریم شده نمی توانند این جایزه را به او بدهند، ولی در همین روزها همین آمریکایی ها توانستند جایزه گلدن گلاب را به اصغر فرهادی بدهند او هم بدون هیچ مشکلی در آمریکا حاضر شد و جایزه اش را گرفت، این سوال برای هر کسی پیش می آید که چه فرقی بین این دو جایزه است که یکی شامل تحریم می شود و دیگری نمی شود،
دوستانی که میگن اسکار سیاسی بود، میشه بگن چرا به فیلم اسرائیل که اتفاقاً درباره هولوکاست هم بود اسکار ندادن؟! اونم توی همون بخش فیلم خارجی نامزد بود.