جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶۰
۳۹

ماجرای کشته یا ناپدید شدن شاهد پرونده کرسنت/ رسوایی مفسدان نفتی توسط پلیس انگلیس!

يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 331415
امروز 24 آذر ماه آخرین فرصت ایران برای شکایت مجدد از پرونده فساد کرسنت در دیوان بین المللی لاهه است.
ماجرای کشته یا ناپدید شدن شاهد پرونده کرسنت/ رسوایی مفسدان نفتی توسط پلیس انگلیس!
سرویس سیاسی جهان‌نیوز - علی رجبی: با گذشت ۱۲ سال از انعقاد قرارداد کرسنت توس، بررسی پرونده فساد این قرارداد ننگین در دیوان لاهه، وارد مراحل جدید شده است.

به گزارش جهان، دیوان بین‌المللی لاهه با احضار برخی از مطلعان و متهمان، درصدد داوری این پرونده است. البته وجود فساد در این قرارداد برای بخش داوری دیوان لاهه به اثبات رسیده اما هنوز داوری نهایی انجام نگرفته است.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار جهان، پرونده فساد بزرگ کرسنت با احضار عباس پزدان‌پناه یزدی، تاجر ایرانی‌تبار تبعه انگلستان که ردپای مشکوک او برای دلالی کمپانی‌های غربی در برخی پروژه های داخل کشور، دیده می‌شود، وارد مرحله جدیدی شده است.

این فرد که از نزدیکان مهدی هاشمی رفسنجانی است، در تاریخ ۲۵ ماه می سال میلادی جاری (۴ خرداد ۹۲)، به دیوان لاهه احضار شد. اما نامبرده به بهانه‌هایی واهی از جمله نداشتن امنیت جانی از حضور در جلسه داوری خودداری کرد و با موافقت قاضی پرونده، به صورت ویدئو کنفرانس، اظهارات خود را از شهر دوبی تقدیم دادگاه کرد.

وی در ابتدا به جانبداری از حمید جعفر (رئیس شرکت کرسنت) پرداخته و طرف ایرانی را مقصر ماجرا معرفی می‌کند. اما پس از پرسش‌های وکیل پرونده و مشخص شدن تناقض‌گویی‌های یزدان‌پناه یزدی، وی با اعلام اینکه دیگر وقت حضور در دادگاه را ندارد، وعده می کند تا در جلسه فردای دادگاه ادامه اظهاراتش را بیان نماید. ادعای که هیچگاه به دلیل ناپدید شدن وی صورت نمی گیرد!

پس از گذشت یک هفته از ناپدید شدن یزدان پناه در دوبی، پلیس امارات لباس خونی و ماشین وی را در یکی از خیابان‌های شهر الفجیره، پیدا کرده اما چندی بعد اعلام می کند، هیچ سند معتبری مبنی بر کشته شدن یزدان‌پناه یزدانی وجود ندارد. البته همسر یزدان پناه نیز بعدا در فیس بوک خود از زنده بودن یزدان پناه خبر می دهد.

اسناد محرمانه وزارت نفت در کامپیوتر شخصی یزدان‌پناه!

یکی دیگر از مواردی که عباس یزدان‌پناه یزدی را به عنوان جعبه سیاه پرونده کرسنت و مافیای فاسد وزارت نفت در دوران اصلاحات معرفی می‌کند، کشف اسناد محرمانه نظام از کامیوتر شخصی وی در لندن است!

به گزارش جهان، با تلاش پلیس ضدفساد انگلستان (SFO)، از رایانه همکلاسی سابق مهدی هاشمی رفسنجانی در لندن، مقادیر زیادی از اسناد ویژه وزارت نفت کشف و استخراج شد که پس از درخواست سازمان بازرسی کل کشور، تحویل مقامات ایرانی شده است.

البته با شناسایی تکیه‌گاه و پشتوانه اصلی یزدان‌پناه یزدی، به راحتی معلوم است چگونه و از کانال چه فردی، این اطلاعات به کلی محرمانه وزارت نفت، در اختیار وی قرار می‌گرفته است!

نقش یزدان‌پناه در پرونده استات اویل

نام «یزدان‌پناه‌یزدی» در پرونده شرکت نفت و گاز نروژی «استات اویل» نیز به علت دریافت و پرداخت رشوه‌های کلان مطرح شده است. وی از چندی پیش نیز به دلیل اختلافات دو کمپانی غربی، در خارج از کشور تحت پیگرد قضایی نیز قرار دارد.

کرسنت، آزمون سخت سه قوه

از ظاهر قضیه آن‌چه مسلم است این است که دستگاه اطلاعاتی کشور، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و سایر نهادهای درگیر این پرونده، به خوبی به ابعاد فساد بزرگ قرارداد کرسنت پی برده‌اند؛ فسادی که چیزی نزدیک به ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

پرونده کرسنت، آزمون بزرگی برای قوه قضائیه، دولت ، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی است.

بر همین اساس، انتظار می‌رود همانگونه که مه‌آفرید خسروی‌ها محاکمه شدند، شاهد محاکمه مقصران اصلی پرونده کرسنت باشیم؛ پرونده‌ای که نام چهره‌های ذی نفوذ زیادی در آن دیده می‌شود.

امروز ۲۴ آذر ماه آخرین فرصت ایران برای شکایت مجدد از پرونده فساد کرسنت در دیوان بین المللی لاهه است. در دو جلسه داوری گذشته در لاهه، حقانیت ایران به اثبات رسیده اما به دلیل تغییرات در شرکت نفت ایران، این دیوان اعلام نموده است که شرکت نفت ایران باید بر شکایت قبلی خود تاکید کند تا روال دادرسی ادامه یابد.

وجود نام برخی مقامات ایرانی در این پرونده که در دادگاه خارجی هم به اثبات رسیده تا کنون مانع از این امر شده است، موضوعی که می تواند بین ۸ تا ۳۵ میلیارد دلار زیان به کشور تحمیل نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
Iran, Islamic Republic of
خدا بداد ما برسد با انقلابمان چه کرده ایم که باید برای رهایی دزد ها وغارتگران از پول بیت المال هزینه کنیم . چرا چون دزد و فاسد از نزدیکان یک شخصیت هست که قبلا در صف مبارزه بوده؟ خب اگه اینطور بود که چه دعوایی در صدر اسلام با مفسدین میشد؟؟
رزمنده سابق
Iran, Islamic Republic of
شرمنده هیچ جوابی برای تو ندارم . کاش ما هم با همرزمان شهیدمان میرفتیم واین روزها را نمی دیدیم.
خوب شد که هستید تا با هم با این مفاسد مبارزه کنیم.
دعوای بین حق و باطل همیشه بوده و هست و خواهد بود.
مهم این است که در هر لحظه در جایگاه صحیح باشیم. ان شاء الله
Iran, Islamic Republic of
ماحرف داریم اگر شمارزمنده بودید پرازمان جنگ را فراموش کردید ؟؟....
فسادی که چیزی نزدیک به ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
یعنی چیزی حدود 25 هزار میلیارد تومان و 8 برابر پرونده مه آفرید خسروی
United Kingdom
سلام
البته با قیمت 8 سال قبل حساب کن و ضرب در تورم سالیانه کنش .... حداقل می شه چیزی حدود 140 هزار میلیارد تومان .... یعنی برابر با یک سال بودجه ی عمومی کشور ....
Iran, Islamic Republic of
چرادین و خون شهدارا با این حرفها لکه دار می کنید .....
Iran, Islamic Republic of
خون شهدا میگذارد بیت المال غارت شود وغارتگر دزد از مجازات رهایی یابد؟ آری اگر من وتو ساکت بمانیم و نظاره گر خیانت به آرمانهایمان باشیم .
خدا بیامرز مرحوم صابری (گل آقا) چقدر در این زمینه کاریکاتور میکشید روشنگری میکرد مضمون یکی از کاریکاتورهاش این بود که فلان عالیجناب انقلابی نما (که منو یاد پرویز پرستویی تو لیلی با من است میندازه!) نوزاد قنداقی شو انداخته لابلای گاوصندوق (بیت المال) نوزاد هم داره مثل کرم میخزه پولارو با گاوصندوقش گاز میزنه میخوره. خدا رحمتش کنه آقای کیومرث صابری فومنی رو. نور بقبرش بباره واقعا جای خالیش حس میشه امثال منکه نه همتشو دارن نه غیرتشو فقط حرف میزنیم خدایا غیرتو همت بده نذار اون دنیا از خجالت آب بشیم بریم تو زمین
یامین
کرسنت رو بی خیال بچسب به پرونده تخلفات احمدی نژاد . راستی تاریخ بعدی دادگاهش کی هست؟
Iran, Islamic Republic of
چرا بی خیال چون اربابت م - ه هست ؟؟
دوست من چرا مطلبو نمیگیری. منظورم طرفداری از دکتر احمدی نژاده . این که فساد به این بزرگی(کرسنت) رو دارن ماست مالی می کنند و چسبیدن به دکتر احمدی نژاد .
Turkey
اصلا میدونی اتهامات احمدی نژاد چیه؟
جرمش اين بود كه اسرار هويدا ميكرد...
سيد حسين پيام
احمدي نژاد شفاف عمل مي كرد لذا كوچكترين مشكلي زود خود را نشان مي داد . ولي برخي دولت ها به قدري پنهان عمل مي كنند كه بزرگترين عمليات مافيايي هم بعد از سالها خود را نشان مي دهد مثل قرارداد كرسنت .
Iran, Islamic Republic of
بله قهر 11روزه،اختلاس مرت.....
چه جوري دلت آمد کرسنت را بي خيال شوي !!!
مرگ بر فتنه گران مرگ بر دزدان بیت المال مرگ بر خاندانهای کثیف و سیاهی که حاضرند برای یک نفر خائن و بی آبرو ،آبروی ایران را بر باد دهند.
حمید
هرجا که آقازاده ها وارد کار تجاری و دلال بازی شده اند نتیجه اش بهتر از این نبوده. خدا کند همه بخصوص این آقایان عافیت طلب از خواب غفلت بیدار شوند.
ابوالفضل
Latvia
باسلام
تا زماني دزدي هاي قانوني وجود دارد و قانون مدوني براي جلوگيري از اين دزدي هاي وضع نشود اين مسائل ادامه خواهد داشت ، وزير ، هئيت مديره ها ، اشخاص را بايد محدود كنند و كليه راه ها را براي دزدي ببندند ، زماني كه اشخاص به حكم خدا عمل مي كردند سپري شده است بايد قانون وضع شود . مسئولين خود ديگر نشان داده اند با شيطان نمي توانند سرشاخ شوند احتياج به كمك دارند آن هم وضع كردند قانون جامع و مانع است
آقای یامین زدی به کاهدان.اول برو دادخواست را بخوان ببین دکتر احمدی نژاد برا چی داره میره دادگاه بعد اگه خجالت نکشیدی هر چی خواستی بگو . خودتون هم میدونین که احمدی نژاد هر چی بود دزد نبود.حالا بقول خودش آب را جای مناسب بریزید.
با نظر سيد حسين پيام کاملا موافقم و لو رفتن قضیه 3000 میلیاردی اولین باری بود که در همان دولت و به یکسال نکشیده از اقدامش لو رفت و من اینرا نقطه مثبت میدانم.اگه یه دهه بعد از احمدی نژاد میفهمیدیم مشکل داشت.همانطور که بسیاری از مسائل دهه های قبل در زمان دکتر لو رفت و مردم الان همه آگاهند و خیلی نسبت به سابق اطلاعات دارند و این ثمره کارکرد دکتر بود.
آقايان اصلاح طلب در مناظره هي تو سر اصول گرا ها زند وگفتند فساد 3000ميلياردي در زمان شما اتفاق افتاد ولي هيچ كس نبود بگويد فساد 25000ميلياردي در زمان شما كه سرانش دوباره وزير مي شوند بدون محاكمه!
محسن
گل گفتی......؟
احسنت
United States
حالم به هم میخورد از کسانی که میگویند« خدا به داد ما برسد» . فقط خودمان باید به داد خودمان برسیم
مجتبی
بعضی مسئولین و آقایون از کی و از چی تبعیت میکنن اگه الگوی نظام باید حکومت علوی باشه والله امیرالمومنین در جواب برادرش که اصرار به کمک مالی گرفتن از بیت المال داشت زغال گداخته ای رو روی دستش گذاشت تا طعم کیفر اخروی رو بچشه جالب اینکه الان این الگو در کشور چین کمونیستی داره اجرا میشه
پرونده کرسنت، آزمون بزرگی برای قوه قضائیه، دولت ، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی است.
من میخواهم اضافه کنم پرونده کرسنت آزمونی بزرگ برای ائمه جمعه روحانیت مراجع وحتی مردم که در شعار هایشان انرا به یک مطا لبه ملی تبدیل کنند .
خدا لعنت كند دزد ان بيت المال را
Iran, Islamic Republic of
خدايا امثال ابوبكر رو با بچه هاي فاسدش از رو زمين بردار
امیدوارم شمخانی هم مثل جلیلی، محکم و فاطع عمل کنه
فارض
United States
زنگنه تخلف كرد شما اصولگراها كه هشت سال تمام دولت و هر سه قوه در دستانتان بود چرا جلوى فساد را نگرفتيد و اين قرارداد را فسخ نكرديد؟ بخدا دروغگوئى از سر و روتون ميباره
Turkey
تو هم که از هیچی خبر نداری الحمدلله و آنقدر هم وقیحی که تهمت هم میزنی
این قرارداد متوقف شده و دادگاهش در ایران و خارج از ایران در حال برگزاری است
تخلف زنگنه سنگین تره
هر جا سخن از بچاپ بچاپ است نام م.ه. میدرخشد :|
م.ج
امید است که انشاءَ الله ریاست محترم قوه قضائیه، مقننه، نمایندگان مردم در مجلس و وزارت اطلاعات سریعا وارد قضیه شوند که به این دولت هیچگونه اعتمتدی نیست.
Iran, Islamic Republic of
همه ایرا ن فدای این خانواده !!
ایدا
ما با خون شهدا چه کردیم.؟7شهدایی که همه چیز را برای خدا دادند امروز باید شاهد باشد ملتشان همه چیز را برای بدست اوردن دنیا زیر پا میگذارند
کرسنتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت؟؟؟؟چه خبررررررررررر