چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

حج یک شبکه اجتماعی حقیقی است

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۵۷
کد مطلب: 381717
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی‌عسکر،در دیدار اعضای دفتر نمایندگی صدا و سیما در حج و زیارت، حج را شبکه اجتماعی حقیقی دانست و گفت: در این شبکه می‌توان با مسلمانان جهان آشنا شد و پیوندهای دینی را در سطح جهان تقویت کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به آیات و روایات، حج را وسیله قوام و پایداری مردم دانست و ادامه داد: حضرت امیر (ع) می‌فرماید: "حج پرچم اسلام است طبیعی است که اگر به حج بی‌توجهی شود، بیرق فروافتاده و جهان اسلام دچار بدبختی و گرفتاری خواهد شد"

آماده‌کردن زائر

سرپرست حجاج ایرانی با ذکر برخی اقدامات صورت‌گرفته از سوی بعثه در زمینه آماده‌کردن زائران پیش از سفر، گفت: در چند سال اخیر، حدود ۳۰۰ نفر از اساتید سطوح عالی حوزه جذب شبکه روحانیون حج شده‌اند و حدود ۶۰۰ روحانی نیز دارای مدارک بالای تحصیلی و دانشگاهی هستند.

وی افزود: آموزش‌های کاروان‌ها کارآمد‌تر شده و بر استفاده از وسایل سمعی و بصری توصیه شده است. جلسات آموزشی دارای سرفصل‌های مشخص و مدونی هم‌چون دروس دانشگاهی بوده و از این نظر، نظارت بر امور هم افزایش پیدا کرده است.

منافع دنیا و آخرت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی‌عسکر با تاکید بر ضرورت بهره‌وری زائران، به آیه «لیشهدوا منافع لهم» استشهاد و گفت: حج منافع دنیوی و اخروی را در بردارد و این نکته، وظیفه ما را بسیار سنگین می‌کند.

وی با انتقاد از این‌که نباید به برنامه‌های حج مناسبتی و موسمی نگاه کرد، افزود: اگر حج دارای چنین منافعی بوده و هست، پس نیازمند یک کار درازمدت و طولانی است.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اهمیت نماز اول وقت و نماز جماعت و حجاب بر‌تر، اظهار داشت: نهادینه‌کردن ارزش‌ها نیازمند کار فرهنگی است. مثلا طبیعی است وقتی زائر بداند در مسجدالنبی و روبه‌روی محراب تهجد نشسته و اینجا جایی است که پیامبر در آن نماز شب می‌خوانده، حتما حال‌ او دگرگون می‌شود و تحول روحی و اخلاقی پیدا می‌کند.

سرمایه‌گذاری در برنامه‌های مذهبی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی‌عسکر به غنی‌شدن آرشیو صدا و سیما در برنامه‌سازی حج و عمره اشاره کرد و گفت: بعضاً به من می‌گویند سرمایه‌گذاری در برنامه‌های مذهبی پایین‌تر از سایر قسمت‌هاست، اگر ما حج را رکن دین بدانیم، باید بسیار بیشتر از این‌ها، در این موضوع کار و سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

وی با اشاره به سوژه‌هایی نظیر این‌که زائر باید مسجدالنبی، روضه، احد و قبا را بشناسد، با کشورهای اسلامی آشنا بشود، با زبان عربی آشنا شود، بتوانند نیازهای روزمره‌شان را برطرف کنند و...، این سوال را مطرح کرد: ما چقدر روی این ظرفیت‌ها کار کرده‌ایم تا نگاه جامعی را به مردم بدهیم؟ بنابراین حج یک موضوع مقطعی نیست که فقط به موسم حج اختصاص داشته باشد.

شبکه حقیقی

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه تشریح موضوعات مهمی که قابلیت پرداختن از سوی رسانه درباره موضوع حج دارد، به بحث شبکه‌های اجتماعی، اشاره کرد و گفت: همه مردمی که از گوشه و کنار دنیا به این‌جا آمد‌ه‌اند، با پول خودشان ‌آمده‌اند، بدون دخالت بودجه دولت‌ها. یکی وکیل است و یک کارمند یا کاسب. این شبکه اجتماعی حقیقی است، شبکه‌ای که می‌توان در آن با مسلمانان جهان آشنا شد و پیوندهای دینی را در سطح جهان تقویت کرد.

وی به یک سطح خُرد‌تر این روابط در درون کاروان‌ها اشاره و اضافه کرد: بار‌ها به من گفته‌اند که ما بهترین دوستان‌مان را در سفر حج پیدا کرده‌ایم یا مثلا روابط صمیمانه‌ای که بین زائران اهل سنت و شیعه در کاروان‌ها جریان دارد، باید از این‌ها به خوبی بهره ببریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی‌عسکر با تاکید بر این‌که هنرمندان زیادی در رسانه‌ ملی هستند که می‌توانند بخش‌هایی از این ایده‌ها را اجرایی کنند، یادآور شد: ان‌شاالله روی محورهایی که ارائه شد، فعالان رسانه‌ها پیشنهاد‌های‌شان را ارائه دهند تا به لطف حق بتوانیم در سال‌های آینده کارهای جدی‌تر را انجام دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *