پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۰
دولت، دلالان، تجار، تولیدکننده و مردم؛

همه برنده‌ها و بازنده‌های بازار آشفته ارز

يکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 201617
بانک مرکزی سیاست های ضد و نقیضی در بازار ارز طی یک سال گذشته به اجرا گذاشت که در نتیجه به نفع عده ای و به ضرر عده ای دیگر تمام شد.
همه برنده‌ها و بازنده‌های بازار آشفته ارز
سرویس اقتصادی جهان- علی رضایی: سیاست های دولت و بانک مرکزی در طی سال های بسیاری از کارشناسان و فعالین اقتصادی را با مشکلات جدی برای تحلیل شرایط کنونی و پیش بینی وضعیت آینده کشور مواجه کرده است.

در حال حاضر ۳۵۰ میلیارد دلار نقدینگی بخش خصوصی کشور است که صاحبان این نقدینگی در تلاش هستند که به سود بیشتری برسند، سودزا نبودن تولید خوب مسلماً آنها را به بازارهایی همچون ارز و طلا هدایت می کند. رقم بالای نقدینگی بخش خصوصی، نشان از قدرت بالای سرمایه گذاری در ایران دارد که همین میزان قدرت، خود به بلای جان ملت ایران تبدیل شده است.

بانک مرکزی نقش یک صراف و طلا فروش بزرگ را برای دولت بازی می کند و با توجه به حضور پر رنگ روزانه این بانک در عرصه بازار و دست داشتن در توزیع و فروشهای گسترده طلا و ارز و همچنین ارتباط تنگاتنگ با عاملان بزرگ و معتبر خرید و فروش در بازار، بطور قطع تا حدود زیادی نبض بازار را در دست دارد ولیکن باعنایت به کسری بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی دولت و وجود نقدینگی بیش از حد در دست مردم که منجربه رشد تورم می گردد، سیاست دولت براین است تا با فروش گرانتر ارز و طلا، با یک تیر دو نشان بزند یعنی هم پول بیشتری استحصال کرده و هم دست مردم را خالی کند.

اما نکته ای که باید به آن پرداخته شود درباره کسانی است که از این سیاست ها دچار سود یا زیان شده اند. با کمی نگاه به ابعاد این موضوع می توان این گونه عنوان کرد که بسیاری از فعالان اقتصادی که با بخش حقیقی اقتصاد یا به عبارت دیگر با بخش تولید کشور در ارتباط هستند بازندگان اصلی این بازی هستند که بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه یارانه های نقدی به راه انداخته است.

بهمنی فقط شیرین ترین رئیس کل بانک مرکزی تاریخ ایران
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در تحلیل خود از اتفاقات رخ داده در اقتصاد ایران علی الخصوص در بازار طلا و ارز گفت: این اتفاقات نشان می دهد که مسئولان بانک مرکزی ایران در کلاف خود ساخته، گرفتار و سردرگم شده اند.

محمدرضا سبزعلیپور ادامه داد: البته با شناختی که از جناب آقای
سبزعلیپور: بهمنی فقط شیرین ترین رئیس کل بانک مرکزی تاریخ ایران است
بهمنی رئیس کل فعلی بانک مرکزی دارم ایشان تخصص بانکداری را از پشت باجه شروع و پله پله مراحل ترقی را تا رسیدن به عضویت در هیأت مدیره بانکهای بزرگ کشور طی نموده اند و دارای روحیه ای محافظه کار و دست به عصا، شیرین و شوخ طبع و کاملاً غیرسیاسی است پس چنین شخصیتی با این تخصص بالا و این روحیه به درد ریاست بر بانک مرکزی مستقل می خورد نه بانک وابسته به دولت.

وی افزود: در کل باتوجه به قرائن و شواهد به جرأت می توانم بگویم که محمود بهمنی فقط شیرین ترین رئیس کل بانک مرکزی تاریخ ایران می باشد و نه بیشتر زیرا کار دیگری بجزء خوشرویی و شیرین زبانی برای گذران روز بانک از دست این بنده خدا برنمی آید و چه بسا شبها هم خواب راحتی نداشته باشد پس توصیه می کنم که حداقل فکر سلامتی خودشان باشند چون وضعیت اقتصادی کشور خود بخود به پیش می رود.

بخش تولید در کشور بعد از هدفمند کردن یارانه ها بر خلاف قانون یارانه نقدی از دولت دریافت نکرد از سوی دیگر سیاست های این چنینی دولت باعث گران شدن مواد اولیه تولید کالاهای داخلی نیز شد. در این باره با توجه به فشار دولت برای عدم افزایش قیمت کالاهای داخلی، بیشترین ضربه به تولید ملی خورده است.

بر اساس گزارش های رسمی دولتی واردات کالاهای سرمایه ای که به عنوان منبع اصلی تولید داخلی مطرح می باشد بیشترین میزان واردات در ایران را تشکیل می دهد که با توجه به افزایش قیمت ارز از این موضوع تولید فشار مضاعفی را متحمل شده است.

در همین زمینه دکتر ابراهیم رزاقی معتقد است که نرخ ارز باید در حمایت از تولید افزایش یابد و در این راستا، با نظارت دقیق بر واردات مواد اولیه توسط تولیدکنندگان تنها به حمایت یارانه ای از این بخش اقدام شود. رزاقی بر این باور است که دولت باید با افزایش نرخ سود سپرده بانکی از فشار موجود بر بازارهای ارز و طلا بکاهد. چرا که معتقد است پایین نگهداشتن نرخ دلار و نرخ سود بانکی دو اشتباه بانک مرکزی است.

اما گروه دیگری که از این سیاست بانک مرکزی متضرر شدند مردم و مصرف کنندگان کالا در کشور بودند که بر اثر تورم موجود در کشور که پایه آن افزایش قیمت کالاهای مصرفی می باشد با فشار مضاعفی در چند ماهه اخیر مواجهه شده اند.

برنده های این بازی کسانی
رزاقی: برنده های این بازی کسانی هستند که اطلاعات محرمانه دارند و در ارتباط با مسئولان، کارشناسان بانکی، صرافیها و سایر مراکز هستند
هستند که اطلاعات محرمانه دارند

دکتر رزاقی در این باره گفت: به اعتقاد من بازندگان اصلی در این میان ملت ایران هستند چرا که بانک مرکزی خود سیاست لیبرالی را در پیش گرفته و آن را رهبری می کند. اگر به واقع این درآمد نفتی نبود، کی و از کجا بانک مرکزی می توانست دلار را روی حدود ۱۰۰۰ تومان تثبیت کند و هر میزان که افراد نیاز دارند اقدام به خرید طلا یا ارز کنند. به نظر من برنده ها این بازی کسانی هستند که اطلاعات محرمانه دارند و در ارتباط با مسئولان، کارشناسان بانکی، صرافیها و سایر مراکز اطلاعات هستند. در حالی که بازندگان افراد دارای سرمایه های خرد با نگاه سود کوتاه مدت هستند.

در این بین دولت به عنوان اولین برنده این بازی معرفی خواهد شد. دولت در سال جاری برای پرداخت یارانه نقدی با مشکل نقدینگی مواجه بوده است که با سیاست بانک مرکزی درباره ارزی که بدون زحمت و با فروش نفت به دست امده است توانست مشکل کسری بودجه را با سیاست انقباضی که در پیش گرفته است جبران کند.

دولت در ابتدای امسال در بودجه با مشکل عدم همخوانی درآمدها و هزینه های ناشی از هدفمند کردن یارانه ها مواجه بود که می توان گفت با این میزان کسری نه تنها متممی برای بودجه به مجلس نبرد بلکه کسری بودجه خود را نیز کلا شایعه دانسته و بی اساس شمرد.
در واقع عدم مدیریت نرخ ارز زخم جانکاهی است که بدلیل ضعف مدیریت بر پیکر واردکنندگان مجاز و قانونی وارد می‌شود و موجب می‌شود موازنه رقابت میان فعالان اقتصادی مجاز و قانونمند با واردکنندگان پنهان و قاچاقچیان، به نفع قاچاقچیان تثبیت شود.

بانک مرکزی سال گذشته حدود ۲۰ تا ۲۴ میلیارد دلار ارز وارد بازار کرد، یعنی بیش از نیاز ارز وارد بازار شده است. بهمنی در این زمینه معتقد است که این رقم با توجه به اینکه بیش از نیاز بوده است، بخشی از آن باید صرف تامین مالی قاچاق کالا شده باشد، آیا بانک مرکزی مسئول تامین ارز قاچاق است؟

اما گروهی که بیشترین سود را در این بین از آن خود کردند دلالان بازار ارز بودند که می توان این گونه استدلال کرد که با توجه به میزان ارز وارد شده به بازار در طی روزهای گذشته با حسابی سرانگشتی بیشترین میزان سود را داشته اند.

در پایان باید گفت مردم، تولید ملی و فعالان بخش حقیقی اقتصاد بازندگان و دولت و دلالان و تجار وارد کننده کالاهای مصرفی برندگان بازی بانک مرکزی در زمین نرخ ارز بوده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فقط بايد تاسف خورد ... همين

خدايا تو شاهد باش به سر اين مردم باوفا چي داره مياد!!!
کاهش سود سپرده ها باعث شده که سپرده گذاران که اغلب افراد مسن وکم درآمد جامعه هستند پول خود را از بانک ها خارج و بدنبال بازار کاذب ارز و طلا بروند در صورتی که می توانستند سود سپرده ها را تصاعدی کاهش دهند ، مثلا تا مبلغ 50 میلیون تومان 18 درصد ، از 50 تا 100 میلیون 17در صد و .... که هم جلوی زیاده خواهی را بگیرد و هم به مرور زمان سود سپرده را کم و وارد بورس نماید...
Iran, Islamic Republic of
افرادی که زیر خبر تحریم بانک مرکزی کامنت گذاشتند که تنگه هرمز را ببندید تا دنیا قدرت ما را درک کند حالا باید دید با این آشفته بازار چه تجویزی برای مردم عادی این مملکت دارند که روز به روز شرایط زندگیشون سخت تر میشه. این روزها تازه روزهای خوشمونه انگار!!!
Iran, Islamic Republic of
بيچاره مردم مخصوصا حقوق بگيران!
Iran, Islamic Republic of
بعضیا چقدر زود لرزه به دلشون می افته. بابا از اول انقلاب مدام ما تحریم شدیم دیگه از زمان جنگ که بدتر نیست از چی می ترسید
Iran, Islamic Republic of
دقت کردین هر وقت دولت می خواهد یارانه نقدی را واریز کند قیمت دلار افزایش می یابد . درست حدس زدید این راهکار خود دولت برای کسب درآمد بیشتر است اگر نه دلار را تک نرخی می کردند تا دست دلال ها را نیز از بازار ارز کوتاه کنند.
Iran, Islamic Republic of
دولت در هر زمینه ای ابراز اندام کرد و وارد شد مردم بیشتر ضرر کردند
یک خواهش: بگذارید بازار کار خود را انجام دهد
در این اوضاع که بازار طلا کاهش یافته دولت جبران کسری خود را با بالا بردن قیمت ارز جبران میکند.
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان یک وارد کننده دارم ورشکست می شم نمی دونم شما چه جوری می گین که وارد کننده ها سود کردن. جنس خریدم با دلار 1230 تومن محاسبه کردم و به بازار فروختم حالا که موعد پرداخت به کارخونه رسیده باید 1600 بپردازم !!!
Iran, Islamic Republic of
گرانی ارز و اختلاف قیمت فروش ارز در بین بانک مرکزی و بازار آزاد همه وهمه بدست دولت است چون دولت بدنبال کسب درآمد آنچنانی جهت تامین کسر بودجه خود است.
بدیهی است کنترل و تک نرخی کردن ارز برای دولت خیلی ساده است و آنرا یک روزه میتواند اجرا کند ولی متاسفانه ...
با این وضعیت در نهایت مردم دارند هزینه کسری بودجه دولت را می دهند !!!!!! ,
United States
خدایا تو شاهد باش .