جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
معاون قوه قضاییه:

مبنای حقوق بشر غربی زور و قدرت است

جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۰
کد مطلب: 423819
معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: مبنای حقوق بشرغربی بر پایه زور و قدرت بنا نهاده شده است.
به گزارش جهانة حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی شامگاه پنجشنبه در نشستی با موضوع 'حقوق بشر در غرب و اسلام' در مشهد افزود: صدای دفاع و حمایت غرب از حقوق بشر گوش جهانیان را کر کرده اما این در حالی است که در همان کشورها شاهد مضامینی توام با تناقض در این زمینه هستیم.

وی گفت: امروز دنیا توسط کسانی اداره می شود که یک نوع امپریالیسم به ظاهر بشردوستانه و نوعی ظلم بشردوستانه را حاکم کرده اند به این معنا که کشتار بشردوستانه، تجاوز بشردوستانه و جنگ بشردوستانه را دنبال می کنند یعنی می کشند، تجاوز می کنند و جنایت می کنند به اسم حمایت از حقوق بشر که از جمله مصادیق آن حمله به افغانستان و عراق است.

معاون قوه قضاییه ادامه داد: در حالی شاهد تشکیل سازمانهای بین المللی، شورای امنیت و موارد مشابه هستیم که همین سازمانها صرفا در جهت تحقق اهداف و پیگیری منافع کشورهای قدرتمند فعالیت دارند.

وی پرطرفدارترین اندیشه حقوق بشری را بر مبنای حقوق طبیعی انسان ذکر و بیان کرد: در حالی در اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آزادی و برابری تاکید شده که هیچ مبنا، پایه منطقی و توضیحی در این زمینه در اندیشه های غربی وجود ندارد.

حجت الاسلام صادقی گفت: این در حالی است که در دین مبین اسلام مبانی و پایه های حقوق بشر دارای منطق، احکام بلند و مضامین فراوانی است.

وی گفت: در اندیشه غربی دلیل ارجحیت حقوق انسان بر حقوق حیوانات قابل توضیح نیست اما در دین اسلام قضیه کاملا متفاوت است و انسان مخلوق برتر می باشد و خداوند همه ابزارها و ملزومات را برای زندگی انسان به سمت تعالی فراهم کرده است.

معاون قوه قضاییه افزود: در اندیشه های غربی باید قدرت حاکمه برتری ایجاد شود تا از انسانها در برابر خودشان محافظت کند.

وی گفت: در این بین وجود حاکم و قدرت برتر باید با ظاهری فریبنده و زیبا شکل بگیرد تا پذیرش آن بیشتر شود بنابراین در عین حال که زور و قدرت در پس پرده تشکیل این حاکم برتر وجود دارد اما ظاهری دموکراتیک به خود می گیرد تا موجهتر شود.

او ادامه داد: اطاعت از این زور و قدرت برتر که امروزه در قالب سازمان ملل و شورای امنیت شکل یافته نیز با همان منطق حاکم یعنی زور و قدرت برتر توام است.

صادقی گفت: در دین اسلام مبانی دینی کاملا بر ضرورت رعایت حقوق بشر تاکید دارند و خداوند از حق الناس که تعبیری دیگر از حقوق بشر است به هیچوجه نمی گذرد و به آنان که به این حق احترام بگذارند وعده پاداش داده است.

منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *