جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۹
۱۰

پشت پرده اعلام زودهنگام پیروزی احمدی نژاد در ۲۲ خرداد ۸۸ و جنجالهای امروز

سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب: 372816
درحالیکه ۵ سال از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ می گذرد، اظهارنظرهای پیرامون حوادث رقم خورده ادامه دارد و هر یک از جریان های سیاسی کشور می کوشد دیدگاه خود را از آن مقطع مهم کشور ارائه دهد.
پشت پرده اعلام زودهنگام پیروزی احمدی نژاد در ۲۲ خرداد ۸۸ و جنجالهای امروز
به گزارش جهان، سخن آنلاین نوشت:
طی چند روز اخیر آقایان روح الله جمعه ای معاون خبر وقت ایرنا (از مقامات فعلی وزارت كشور در دولت تدبیر و امید) و عبدالرضا داوری قائم مقام ایشان در خبرگزاری جمهوری اسلامی روایت های مختلفی را از انتشار خبر پیروزی محمود احمدی نژاد در این خبرگزاری در آخرین لحظات روز ۲۲ خرداد ۸۸ منتشر كردند كه این روایت ها با هم تفاوت های اساسی داشته و هركدام از طرفین كه هم اكنون در جریانهای سیاسی مختلفی قرار دارند، سعی كردند حسب منافع جناحی خود، حوادث آن شب را روایت كنند.

در واقع به نظر می رسد داوری به واسطه اینكه امروز یكی از لیدرهای طیف مشایی به حساب می آید، سعی در بزرگنمایی نقش خود دارد و در مقابل جمعه ای هم می كوشد اقدام ایرنا را جناحی جلوه داده و چنین بنمایاند كه حاضر نشده در مقابل فشار نهاد ریاست جمهوری وقت برای انتشار خبر پیروزی محمود احمدی نژاد در ساعت ۲۲ (و حتی زودتر) تسلیم شود؛ در حالی كه پیگیری های خبرنگار سیاسی سخن و گفتگو با مدیر اصلی موثر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در خبرگزاری جمهوری اسلامی و برخی دیگر از افراد فعال در ستاد انتخابات وقت از وارونه جلوه دادن بخشی از حقیقت توسط این دو فرد حكایت دارد.

۱- بر اساس اطلاعات به دست آمده روح الله جمعه ای معاون خبر وقت به دلیل دلخوری از انتشار برخی اخبار در مورد ناطق نوری بویژه پس از مناظره محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی، عملا فعالیت های خود را در خبرگزاری بسیار محدود كرده و به همین دلیل و برخی موارد دیگر عملا محمد جعفر بهداد مدیرعامل وقت با تشكیل ستاد انتشار اخبار انتخاباتی در ایرنا، فرد دیگری را به عنوان رییس این ستاد تعیین كرده و برنامه ریزی و انتشار كلیه اخبار درخصوص انتخابات توسط این ستاد صورت می گرفته است.

۲- ستاد خبری مذكور بر اساس روندی كاملا حرفه ای و متشكل از افراد زبده خبری از سراسر كشور تشكیل شده و اكثریت اعضای این ستاد كه امكان انتشار اخبار در این خصوص را داشتند، از حامیان اصلاح طلبان بودند و این افراد در طول زمان تشكیل و فعالیت این ستاد از روند انتشار اخبار كلیه نامزدها در زمان انتخابات در خبرگزاری اعلام رضایت می كردند. در واقع با توجه به اینكه بدنه خبرگزاری جمهوری اسلامی از افرادی تشكیل شده كه بیشتر به جریان دوم خرداد تمایل دارند، مدیریت وقت ایرنا ترجیح داد به جای تزریق نیروی همفكر خود از بیرون، كارشناسان و خبرنگاران موجود را كه اكثرا معتقد به مبانی نظام بودند در فعالیت های خبرگزاری به كار بگیرد و این امر در مورد انتخابات نیز استثنا نبود.

۳- برخلاف ادعای صورت گرفته توسط عبدالرضا داوری كه سعی در بزرگنمایی نقش خود در ایرنا دارد، به دلایل متعدد از جمله انتشار اخبار مختلف از سوی ایشان كه با تكذیب های متوالی مواجه شده بود و بعضا انتشار اخبار جنجالی و خارج از روال اصول حرفه ای، به دستور معاون وقت خبر و تایید مدیرعامل، داوری تنها مجوز انتشار خبر در «حوزه پژوهش» را داشته و اصلا دسترسی لازم برای انتشار خبر پیروزی احمدی نژاد در ۲۲ خرداد ۸۸ را نداشته است.

۴- روح الله جمعه ای معاون خبر وقت ایرنا در غروب ۲۲ خرداد ۸۸ و پیش از ساعت ۲۲ دفتر خود را ترك كرده و مقامات ارشد خبرگزاری و ریاست جمهوری به طور قاطع هرگونه تماس با وی برای انتشار خبر پیروزی احمدی نژاد در آن شب را تكذیب می كنند چراكه وی اساسا سمتی در انتشار اخبار مختص به انتخابات نداشته و قبل از زمانی كه تصمیم به انتشار این خبر گرفته شد، وی خبرگزاری را ترك كرده بوده است؛ از طرف دیگر اساسا عبدالرضا داوری هم امكان انتشار خبر را نداشته تا بتواند خبر مذكور را منتشر کند.

۵- تصمیم بر انتشار این خبر زمانی گرفته شد كه حدود ساعت ۲۲ میرحسین موسوی طی اقدامی غیرقانونی با دعوت از خبرنگاران خارجی، خود را طی كنفرانسی مطبوعاتی پیروز انتخابات قلمداد كرد. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته شده، عده ای با حضور گسترده در خیابانها قصد داشتند كه نتیجه ای متفاوت از رای واقعی مردم را به نظام تحمیل كنند و این اقدام غیرقانونی در حالی بود كه ترکیب کلی آرای مردم در استان‌ها استخراج شده بود و آرا ساعت آخر بر نتیجه نهایی اثر نمی‌گذاشت. در واقع برآوردی که از بررسی‌های منطقه‌ای به دست آمده بود، از پیروزی محمود احمدی نژاد حكایت داشت اما قطعا در صورت اعلام قطعی پیروزی موسوی و حضور گسترده در خیابانها برای جشن پیروزی، شرایط دیگری برای كشور رقم می خورد و اعلام نتایج واقعی برای عده زیادی قابل پذیرش نبود لذا حدود ساعت ۱۲ شب و پس از اطمینان از كلیت پیروزی احمدی نژاد بر اساس براوردهای اولیه، این خبر از سوی مدیرعامل وقت در اختیار ستاد خبری انتخابات ایرنا قرار گرفت تا بخشی از بار روانی انتشار خبر کذب پیروزی توسط كاندیدای شكست خورده انتخابات خنثی شود.

۶- تنها لحظاتی پس از انتشار این خبر، خط رسانه های بیگانه برای آشوب در ایران به هم ریخت و در حالی كه پیش از این تمامی رسانه های بیگانه از پیروزی میرحسین موسوی خبر می دادند، بسیاری از رسانه ها در خبری فوری اعلام كردند كه در حالی كه میرحسین موسوی از پیروزی خود خبر می دهد، خبرگزاری ایرنا از پیروزی احتمالی احمدی نژاد خبری داده است.

حال به نظر می رسد نبش قبر این موضوع و ارائه روایت های نه چندان دقیق از سوی دو جریان سیاسی مختلف كشور در راستای بزرگنمایی نقش خود در قضایای سالهای پیش صورت گرفته و تاثیری در حماسه حضور گسترده مردم در انتخابات سال ۸۸ نداشته و نخواهد داشت. علی ای حال شاید عده‌ای معتقد باشند که اقدام ایرنا در انتشار این خبر با برخی اصول حرفه ای خبر چندان همخوانی نداشته است، اما گاهی اوقات با استناد به قاعده "دفع افسد به فاسد" باید از خسارتی بزرگتر جلوگیری کرد؛ افرادی كه اقدام ایرنا(خبرگزاری دولت) را در انتشار خبر پیروزی احمدی نژاد در ساعت ۲۴ روز ۲۲ خرداد ۸۸ برنمی تابند، اقدام شخصی میرحسین موسوی در اعلام پیروزی خود را چگونه توجیه می كنند؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
افرادی که منطقشون مسجد و خیمه امام حسین اتیش زدنه اصلا حرف زدن باهاشون گناه داره گناه کبیره
کم سواد بی شناسنامه جدید الاسلام
Iran, Islamic Republic of
جای تعجب است دو دوره ریاست محمد خاتمی ودو دوره هاشمی هیچ گونه اتفاقی نیافتاد وهیچ کس موضع گیری نکرد وبحثی نشداما انتخابات 84 و88که احمدی نژاد انتخاب شد اینگونه حساس شد .هر چندوجود لغزشهایی بخصوص دوسال اخر احمدی نژاد ومشکل افرینی باندهای ثروت وقدرت برای هدفگذاری در انتخابات 92 زمینه تاخت وتازی شده که تشنگان قدرت وفرصت طلبان روی این قضیه مانور زیاد بدهند.مشکل احمدی نژاد شکستن حلقه ای بود که افراد خاصی بایستی وارد ان می شدند.
جهان جان ، مردم را جگر فرض نکن.
جاوید
عجله نکنید دوروز دیگه ادعا میکنن که ما اصلا نگفتیم تقلب شده.وقتی با فاسدین و فتنه گران 88 برخورد نشد(با دانه درشتها)همین میشه که الان طلبکار شدن.دشمن با سرمایه گذاری و استفاده از ساده لوحی خیلی ها در داخل داره بین ملت دو دستگی ایجاد میکنه و اگه همینگونه پیش بره موفق هم میشه.در طول تاریخ ما از ساده لوحی های(ابوموسی اشعری ها) ضربه ها خوردیم.فقط بدونید که غربیها و بخصوص آمریکایی ها عاشق چشم و ابروی ملت ایران نیستن و از هر طرف که حمایت کنن فقط بخاطر منافع همپیمانانشونِ نه چیز دیگه.ای کسانی که دل به غربی ها بستید این ره که میروید به ترکستان هم نمیرسه.
ابو
جهان هنوز از سایه هم احمدی نژاد میترسی
میلاد
United States
یادته جهان نیوز زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد افشاگری می کرد؟
پس جک نگو برو دنبال یه چیزی که به جهان بچسبه
علي
احمدي دوستت دارم هوارتا
جهان خودت فهمیدی چی نوشتی؟ به حقیقت خیلی نزدیک بود!
امیدواریم شیخ حسن ظرفیت داشته یباشه سال96 وقتی رای غیر خودش از صندوق بیرون میاد تمکین کنه ....
روح ا...
ابهامات انتخابات 88 خیلی زیاده که بی شک روزی آشکار خواهد شد