چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

چگونه تقدیر خود را تغییر دهیم؟

چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 378414
«إِنَّ اللَّهَ لایُغَیِّرُ مابِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ(رعد/۱۱)؛ خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خودشان بخواهند». پس اگر می‌خواهید خدا مقدراتش را نسبت به شما عوض کند باید خودتان تقدیر خود را تغییر دهید.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از ۳۰ سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس خبرگزاری فارس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزید و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازد.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «احکام، اخلاق، عقاید» که در تاریخ ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۱ در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

طهارت از غیر خدا

نکته ۱) یک نوع طهارت، طهارت از غیرخدا است. طهارت خیلی ارزشمند است چرا که «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه/۷۹) به حقایق قرآن دسترسی ندارند جز افرادی که پاک باشند.

نکته ۲) «أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِنْ قَرْیَتِکُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ»(نمل/۵۶) حضرت لوط و پیروانش را بیرون کنید. این‌ها اهل لواط نیستند. این آیه «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً»(فرقان/۴۸) طهارت را معنا کرده است.

خدا انسان را تطهیر می‌کند

نکته ۳) یکی از مطهرات توبه است. «وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً»(احزاب/۳۳) در قرآن می‌خوانیم که ‌ای خدا تو اهل‌بیت(ع) را از انحراف پاک کردی. خدا انسان را تطهیر می‌کند.

دادن مالیات مردم را پاک می‌کند

نکته ۴) رسول خدا از مطهرات است. «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها»(توبه/۱۰۳)‌ ای رسول خدا از مردم مالیات بگیر که با گرفتن مالیات مردم را پاک می‌کنی. یعنی از این دلبستگی به دنیا پاک می‌شوند.

چگونه تقدیر خود را تغییر دهیم؟

نکته ۵) قرآن می‌گوید: اگر شما عوض شوید، عوض می‌شوم. «وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا»(اسراء/۸) شما از راهتان برگردید، من هم از غضب خود برمی‌گردم. «وَ إِنْ تَعُودُوا نَعُدْ»(انفال/۱۹)«وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا» شما برگردید من هم برمی‌گردم. «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد/۱۱) اگر خواستید خدا مقدراتش را نسبت به شما عوض کند، شما خودتان مقدرات خود را عوض کنید.

ریاست‌طلب مورد لعن خداست

نکته ۶) امام صادق(ع) فرمود: «مَلْعُونٌ مَنْ تَرَأَّسَ مَلْعُونٌ مَنْ هَمَّ بِهَا مَلْعُونٌ مَنْ حَدَّثَ بِهَا نَفْسَهُ»(کافى، ج‏۲، ص‏۲۹۸) کسی که دست و پا بزند تا رئیس شود، مورد لعن خدا و دور از الطاف خداست.

برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *