پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

اعلام ضریب اعتیاد نوجوانان به بازی‌ رایانه‌ای

يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 418112
یک متخصص علوم رفتاری از اعتیاد ۳۰ درصد نوجوانان به بازی های رایانه ای خبر داد و گفت: کودکان با ارزان ترین قیمت ها می توانند به راحتی به انواع بازی ها دسترسی پیدا کنند و هیچ نهاد و خانواده ای هم نظارت ندارد.
به گزارش جهان، مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری در گفتگو با شبستان درباره نفوذ بازی های اینترنتی در بین افراد جامعه اظهار کرد: با توجه به گسترش روزافزون بازی های رایانه ای در انواع و شکل های مختلف گروه اجتماعی بنیاد علوم رفتاری پژوهشی را از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۳ بین ۴ هزار و ۶۵۰ نوجوان ۸ تا ۱۴ ساله در تهران، اصفهان، ابهر، رودبار، رشت و کاشان انجام داده است.

ابهری تصریح کرد: بعد از انجام این پژوهش مشخص شد ۳۰ درصد نوجوانان به بازی های رایانه ای اعتیاد دارند و وضعیت مالی خانوادگی با بازی های پیشرفته ارتباط مستقیم داشته و کودکان خانواده هایی که پدر و مادر هر دو شاغل هستند ۴ برابر بیشتر از کودکان دیگر برای بازی های یاد شده وقت مصرف می کنند.

این آسیب شناس اظهار کرد: متأسفانه نه از سوی خانواده و نه از سوی نهادهای متولی هیچگونه نظارتی در این گونه بازی ها وجود نداشته و محدودیت سنی برای این کودکان مرزبندی نشده است یعنی با ارزان ترین قیمت ها کودکان می توانند به راحتی به انواع بازی ها دسترسی پیدا کنند.

وی با اشاره به افت تحصیلی و انزوا و گوشه گیری نوجوانانی که اعتیاد به بازی های اینترنتی دارند، بیان کرد: ضعف بیماری چشم، مشکلات اسکلتی به ویژه در ناحیه گردن، کمر و انگشتان و اختلالات گوارشی اصلی ترین عوارض جسمانی، ترس و کابوس، پرخاشگری، تیک های عصبی، شب ادراری، ترس های بی مورد، بلوغ زودرس بر اثر هیجان های عصبی از عوارض روحی و عصبی این بازی ها است.

ابهری ادامه داد: در مقایسه با پیشرفت تحصیلی اینگونه افراد نسبت به سال قبل دچار افت چشمگیر تحصیلی شده اند و گوشه گیری و انزوای آنان باعث نگرانی خانواده در برخی از موارد می شود.

این متخصص علوم رفتاری اذعان داشت: از آنجا که تنظیم راحتی و دشواری و برد و باخت این بازی ها توسط خود نوجوانان انجام می گیرد اینگونه اشخاص با عادت کردن به برنده شدن در مقابل شکست ها توانایی خود را از دست داده و با کوچکترین شکست دچار مشکلات رفتاری می گردند.

وی خاطرنشان کرد: کمرنگ شدن روابط عاطفی و خانوادگی و خودداری از حضور در جمع خانواده ها و میهمانی ها عوارض رفتاری این گونه بازی ها بوده است.

ابهری یادآور شد: با توجه به اینکه ۹۹ درصد از این بازی ها وارداتی بوده است و بر اساس فرهنگ و تربیت غربی تهیه و عرضه می گردند فرزندان ما دچار اختلال هویت شده اند و بیگانگی با فرهنگ خود در دوران جوانی نصیب آنان خواهد گردید.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۸۹ درصد این بازی ها دارای صحنه های خشن و کشتاری می باشد ضمن ایجاد اختلالات روحی و عصبی در کودکان خشونت را در آنها نهادینه کرده اند و روحیه کودکان را آماده پرخاشگری می کند.

این آسیب شناس تصریح کرد: تهیه و توزیع بازی های بومی، تعیین مورد سنی بر این بازی ها و جلوگیری از عرضه بدون محدودیت اینگونه ابزار توسط نهادهای فرهنگی و خانواده ها همچنین تشویق کودکان و نوجوانان به بازی های سنتی در مدارس اصلی ترین روش مقابله با این مسئله است.

وی تصریح کرد: بهترین ابزار جایگزین برای اینگونه بازی ها این است که والدین خیلی خوشحال نباشند که فرزندان آنان در گوشه ای نشسته و در کوچه و حیاط منزل بازی نمی کند.

وی بیان کرد: بنیاد بازی های رایانه ای باید بازی های بومی، فرهنگی و تاریخی ایرانی را به تولید انبوه رسانده و به عنوان جایگزین بازی های وارداتی عرضه کند.

وی افزود: داستان های دینی و حماسی بر اساس فرهنگ دینی و ملی ما بهترین دستمایه ها برای تولید بازی های رایانه ای جایگزین است.

ابهری اظهار کرد: رسانه ها باید زیان های جسمی و روانی این گونه بازی ها را به خانواده ها و کودکان و نوجوانان اطلاع رسانی نموده و صدا و سیما با تکرار عوارض و زیان های این گونه بازی ها با گسترش روزافزون آنها مقابله کند.

این متخصص علوم رفتاری در پایان تاکید کرد: عدم تفکیک سنی و جنسیتی در مراکز عرضه باید تحت مدیریت نهادهای فرهنگی و سازمان های متولی درآید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *