چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

مصرف ویتامین‌ها را بی‌ضرر تلقی نکنید

سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 346310
رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به رواج روزافزون مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها، به تصور اشتباه بی‌ضرربودن مصرف اینگونه مواد در جامعه اشاره کرد و گفت: مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها می‌تواند عوارض و آسیب‌های خطرناکی به دنبال داشته باشد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر وریا رحیمی با تاکید بر مطلب فوق اظهار کرد: مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A می‌تواند موجب تجمع آن در کبد شده و آسیب‌های کبدی را به دنبال داشته باشد.

به گفته رحیمی مصرف بیش از نیاز ویتامین A در کودکان خطرناک‌تر بوده و در دوران بارداری نیز میزان کل ویتامین A دریافتی از غذا و مکمل‌ها نباید از پنج هزار واحد بیشتر شود و مصرف بیش از مقدار توصیه شده حتی می‌تواند موجب نقص مادرزادی هنگام تولد شود.

این مقام مسئول با اشاره به تفاوت میزان مورد نیاز ویتامین با توجه به عواملی همچون جنس و سن، خاطرنشان کرد: در زنان بسته به شرایط عادی، بارداری و شیردهی نیز میزان ویتامین‌های مورد نیاز بدن متفاوت خواهد بود.

رحیمی خاطرنشان کرد: مکمل‌ها همانطور که از نامشان مشخص است تنها برای تکمیل مقدار مورد نیاز ویتامین بدن در کنار رژیم غذایی هستند و نباید ۱۰۰ درصد ویتامین مورد نیاز بدن از طریق آنها تامین شود.

به گفته رحیمی مصرف سبزیجات و میوه‌ها تا حد زیادی می‌توانند نیازهای بدن به ویتامین را تامین کند.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است، نوع رژیم غذایی در ایران به گونه‌ای است که افراد کمتر دچار فقر ویتامین شده و نیاز کمتری به استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌ها دارند.

به گفته رحیمی تشخیص کمبود ویتامین در بدن افراد از راه‌های تشخیصی ویژه و بروز علائم خاص ممکن خواهد بود که این کار نیز توسط پزشک امکان‌پذیر است.

این مقام مسئول اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از ورزشکاران مقادیر زیادی ویتامین را به منظور افزایش قدرت بدنی و نیز افزایش متابولیسم بدن خود مصرف می‌کنند و نسبت به مضرات استفاده بیش از حد ویتامین‌ها آگاهی ندارند.

رحیمی تصریح کرد: در خصوص ویتامین C که یکی از بی‌ضررترین ویتامین‌ها به شمار می‌رود هم بدن روزانه به ۶۰ تا ۹۰ میلی گرم از آن نیاز دارد و این در حالی است که معمولی‌ترین قرص‌های ویتامین C، حاوی ۲۵۰ میلی‌گرم ویتامین C هستند و مصرف بیش از حد این نوع ویتامین افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه را به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی زنان در دوران نزدیک به یائسگی با توجه به ایجاد موارد پوکی استخوان نیاز به مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D بیشتری دارند که نیاز آنها روزانه ۲۰۰ واحد ویتامین D و هزار تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم است البته مصرف بیش از حد کلسیم نیز می‌تواند منجر به ایجاد سنگ کلیه یا مثانه شود.

وی آهن را یکی دیگر از مکمل‌های ضروری بدن عنوان و اظهار کرد: مصرف قرص آهن تنها در افرادی که فقر آهن از تزریق آزمایش در آنها محرز شده توصیه می‌شود.

به گفته رحیمی مصرف بیش از حد آهن در برخی بافت‌های بدن از جمله کبد، قلب و کلیه‌ها موجب به وجود آمدن عوارض و مشکلاتی خواهد شد.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از مادران خواست تا از دادن خودسرانه برخی شربت‌ها و قطره‌های ویتامین به فرزندان خود خودداری کنند و مصرف ویتامین‌ها را بی ضرر تلقی نکنند و این کار را حتما تحت نظر یک پزشک انجام دهند.
https://jahannews.com/vdcezp8x7jh8exi.b9bj.html
jahannews.com/vdcezp8x7jh8exi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *