جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

مشورت روسیه با ایران قبل از حمله به داعش

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 449217
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: قضاوت در مورد حمله روسیه به مواضع تروریست ها در سوریه زود است البته قبل از این اقدامات مشورتی با ایران درباره ائتلافی برای مبارزه با تروریست ها انجام شد.
به گزارش جهان به نقل از میزان، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی امروز- شنبه ۱۸ مهر- با رییس مجلس سنای لهستان دیدار کرد.

پس از این دیدار علی لاریجانی در کنفرانس خبری مشترک با رئیس مجلس سنای لهستان در تالار تشریفات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: خوشحالیم که رئیس مجلس سنای لهستان به همراه یک هیات عالیرتبه از مجلس سنا به ایران آمدند، ما از اینکه ایشان دعوت ما را پذیرفتند تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ایران و لهستان حدود صدها سال است که با هم ارتباط نزدیک دارند، گفت: در جنگ جهانی دوم ۱۲۰ هزار لهستانی به ایران آمدند و در ایران با نهایت احترام از آن ها پذیرایی شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در همه شرایط ایران و لهستان روابط صمیمانه و دوستانه‌ای با هم داشته‌اند، گفت: ما در جلسه‌ای که با یکدیگر برگزار کردیم در زمینه گسترش همکاری‌های پارلمانی و اقتصادی صحبت کردیم.

لاریجانی با بیان اینکه در این جلسه در خصوص همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری نفت و گاز، کشتیرانی و سایر صنایع بحث شد، افزود: همچنین تصویب قوانینی در زمینه اجتناب از مالیات مضاعف و کارهایی که به تسهیل سرمایه‌گذاری در کشور بیانجامد بحث شده است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در مورد موضوعات مهم منطقه‌ای و وضعیت آشفته منطقه، همچنین بحران‌ آفرینی‌هایی که در فلسطین صورت می‌گیرد، با رئیس مجلس سنای لهستان گفت‌وگو کردیم، گفت: مشکلات کشورهای دیگر مانند سوریه، عراق و افغانستان نیز مورد بحث قرار گرفت.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: سفر ایشان به ایران را مهم تلقی می‌کنیم و امیدواریم سطح روابط سیاسی، اقتصادی و همکاری‌های فرهنگی و دانشگاهی دو کشور ارتقاء یابد و ایشان نیز کمک‌های ویژه خود را داشته باشد.

وی افزود: آرزوی سفر خوبی برای ایشان و همراهانشان به ایران را دارم.

لاریجانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد حمله هوایی روسیه به مواضع داعش اظهار داشت: در مورد حمله روسیه به سوریه قضاوت زود است.

وی افزود: قبل از این اقدامات کشور روسیه مشور‌ت هایی را با ایران در زمینه ایجاد ائتلاف علیه تروریست داشته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حملات روسیه به مواضع داعش تاکنون با دقت عمل انجام شده است، بیان کرد: باید ببینیم تا کجا این دقت عمل ادامه خواهد داشت.

بوگدان بورسویچ رئیس مجلس سنای لهستان در کنفرانس خبری مشترک با رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از آقای رئیس بابت استقبال گرم و مهمان نوازی تشکر می‌کنم، اظهار داشت: بین دو کشور هرگز هیچ مشکلی وجود نداشته و نقطه تاریکی در تاریخ بین دو کشور نبوده و هرگز با یکدیگر جنگی نداشته‌اند.

وی افزود: ۵۴۰ سال از تاسیس روابط سیاسی و رسمی بین دو کشور گذشته است و ما همچنان پذیرش تعداد ۱۲۰ هزار لهستانی که از روسیه وارد ایران شده‌اند را به خاطر داریم.

بورسویچ ادامه داد: این مهاجران لهستانی پس از ورود به ایران درمان شده بودند و بعد از آن مصیبت‌هایی که در روسیه تحمل کردند جان دوباره‌ای گرفتند.

رئیس مجلس سنای لهستان با بیان اینکه تاریخ و گذشته خوبی بین ایران و لهستان وجود دارد، اظهار داشت: ایران چهره شناخته شده‌ای در لهستان است و دید خوبی نسبت به این کشور در لهستان وجود دارد و این هیچ ربطی به اوضاع سیاسی ندارد.

وی با بیان اینکه در این گفت‌وگو در مورد مسائل پارلمانی با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران صحبت‌ کردیم، بیان کرد: من از آقای رئیس دعوت کردم با سفری رسمی به لهستان تشریف بیاورند.

بورسویچ با بیان اینکه بحث روابط پارلمانی دو کشور می‌تواند بسیار مهم باشد، گفت: در مورد کمیسیون‌های پارلمانی اعمال نظر کردیم و تاکید ما بیشتر در همکاری های اقتصادی بود. ما در واقع با آقای رئیس در مورد همکاری‌های سیاسی و اقتصادی صحبت کردیم.

وی با بیان اینکه ما باید در زمینه‌های مختلف اقتصادی با ایران همکاری کنیم، بیان کرد: من اهل یکی از شهرهای بندری لهستان هستم و در این شهر پالایشگاهی ساخته شد به منظور فرآوری نفت ایران ولی در حال حاضر در آن پالایشگاه نفت روسیه فرآوری می‌شود.

رئیس مجلس سنای لهستان با بیان اینکه با آقای دکتر لاریجانی در خصوص تحولات منطقه به خصوص سوریه و عراق بحث کردیم، گفت: معتقدم راه‌حل این بحران در منطقه است و باید کاری کنیم که تمام نیروهای سیاسی در سوریه به توافق برسند چون ما در مقابل یک دشمن جانی به نام داعش هستیم که همواره در حال توسعه و تقویت است.

بورسویچ با اشاره به اینکه مذاکرات من با آقای دکتر لاریجانی بسیار جالب، سازنده و پربار بود، اظهار داشت: مذاکرات ما با صراحت انجام شد.

رئیس مجلس سنای لهستان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص نقش لهستان در حل بحران ورود پناهجویان سوری به اروپا اظهار داشت: لهستان عضو اتحادیه اروپا است و باید سیاست‌های واحد اتحادیه اروپا را اعمال کند.

وی با بیان اینکه آوارگان سوری از دست جنگ و نبرد به اروپا پناه آورده‌اند و این حق آن‌ها نیست، بیان کرد: اولین سیل از آوارگان و مهاجران به اروپا از راه دریا بود که از طرف لیبی به اروپا می‌آمدند، گفت: ولی در حال حاضر این پناهجویان از طرف ترکیه و یونان از طریق خشکی وارد اروپا می‌شوند.

بورسویچ با بیان اینکه مرز ترکیه در این مقطع زمانی کاملا به روی آوارگان باز شده است، گفت: اتحادیه اروپا در این زمینه با ترکیه وارد مذاکره شده است تا وضعیت پناهجویان مهار و کنترل شود که ما هم از این موضوع پشتیبانی می‌کنیم.

رئیس مجلس سنای لهستان با بیان اینکه به نظر من اتحادیه اروپا باید به سوریه نزدیک شود تا این آوارگان فرصت داشته باشند به کشور خود بازگردند، خاطرنشان کرد: این آوارگان خانه‌های خود را رها کردند و به اروپا آمدند و لهستان چند هزار از این آوارگان را خواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه مسیر سرازیر شدن آوارگان به اروپا از لهستان نمی‌گذرد ولی این مشکلی برای تمام کشورهای اتحادیه اروپا است، گفت: این تنها یک مشکل اقتصادی نیست بلکه جنگی که در سوریه جاری است و اینکه ترکیه مرزهای خود را به روی آوارگان باز کرده است یک مشکل سیاسی نیز هست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *