جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۴
۸۰
رئیس جمهور نیاز به یک مشاور فوتبال دارد؛

تحلیل «برنامه نودی» در هیأت دولت/ با این منطق اگر خرمشهر در اشغال می‌ماند باز ۳ بر ۲ برده بودیم!

دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۶
کد مطلب: 435311
اگر بخواهیم با نگاه فوتبالی به موضوع توافق میان ایران و غرب بپردازیم نمی توان صرف توافق با شش کشور زورگو و غالبا ناقض قوانین بین المللی را تعبیر به برد ۳ بر ۲ کرد. واقعیت این است که در تمام دوران مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب بازی یک طرفه بوده و همواره این بازی در زمین ایران جریان داشته است.
تحلیل «برنامه نودی» در هیأت دولت/ با این منطق اگر خرمشهر در اشغال می‌ماند باز ۳ بر ۲ برده بودیم!
گروه سیاست جهان نيوز ـ هفته گذشته رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت با ارائه یک تحلیل فوتبالی تلاش کرد تا نتیجه مذاکرات هسته ای را سه بر دو به نفع ایران تمام کند! هنوز چند ساعتی از این سخن جالب روحانی نگذشته بود که رسانه های اصلاح طلب تلاش کردند تا تحلیل وی را به عنوان یک قرائت اصیل از آنچه در وین اتفاق افتاده معرفی کنند.

درباره این تحلیل فوتبالی رئیس جمهور باید گفت هرچند مردم و مسئولین از زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تقدیر کردند اما زیاده روی در بزرگ نمایی نتیجه مذاکرات هسته ای آن هم به این شیوه موجب می شود تا نوعی احساس ذوق زدگی از آن چه که هنوز دستاوردش نامشخص است در اذهان عمومی تداعی شود.


اگر بخواهیم با نگاه فوتبالی به موضوع توافق میان ایران و غرب بپردازیم نمی توان صرف توافق با شش کشور زورگو و غالبا ناقض قوانین بین المللی را تعبیر به برد ۳ بر ۲ کرد. واقعیت این است که در تمام دوران مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب بازی یک طرفه بوده و همواره این بازی در زمین ایران جریان داشته است و در بهترین و خوشبینانه ترین تعبیر از مذاکرات می توان این طور عنوان کرد که تیم مذاکره کننده موفق شده است شاید از ورود ۳ گل به دروازه ایران ممانعت کند و ۲ گل را از حریف دریافت کرده است.

باید گفت با این منطق آقای روحانی اگر ما در قطعنامه ۵۹۸ به عنوان مثال حاضر می شدیم بخشی از خاک کشورمان دست متجاوز باقی بماند و مابقی مناطق به کشور بازگردانده می شد، توانسته بودیم با اختلاف گل بازی را ببریم!! هر چند به غیرت و شرف بسیجیان و رزمندگان این مرز و بوم یک وجب از خاک کشور در دست بعثی ها باقی نماند و دیپلمات های ما با همین پشتوانه قطعنامه را تحریر کردند اما باید گفت در این دوران نیز دست تیم مذاکره کننده هسته ای خالی نبود و قبل از تقدیر و تشکر از زحمات عوامل باید از غیرت و شرف ملتی قدردانی کرد که سال ها زیر فشار تحریم و زورگویی قد خم نکردند.

اینکه رئیس جمهور ادعا می کند توانسته تا بازی توافق را از تیم مذاکره کننده غربی ببرد تا حدود زیادی با واقعیت تناقض دارد. می توان رفع تحریم ها را با فرض پایبند بودن طرف غربی به تعهداتش در خوشبینانه ترین حالت به مثابه خارج شدن تیم ایران از لاک دفاعی توصیف کرد.

این قبیل اظهارات نشان می دهد که ظاهرا دولت واگذار کردن بازی با تعداد گل خورده کم را تعبیر به پیروزی می کند و تیم ملی کشور را در عرصه های مختلف دست کم می گیرد. چندی پیش نیز رئیس جمهور به مناسبت بازی تیم های ملی ایران و آرژانتین که با گل دقیقه ۹۰ لیونل مسی به نفع آرژانتین تمام شده بود پیامی صادر کرد که با تعجب همگان همراه بود حال آنکه تا مدت ها بعد مردم از غفلت و بی دقتی تیم ملی فوتبال کشورمان در دقایق آخر بازی ناراحت بودند.


در ضمن نباید فراموش کرد که بازی بین ایران و غرب تازه آغاز شده و عملکرد طرف غربی در پایبندی به تعهداتش عیار سنجش عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای خواهد بود و اینگونه اظهارات صرفا دارای کاربرد جناحی و ناشی از هیجان زدگی است.

در طول هفته های گذشته هم عرض با اظهارات مقامات دولتی ایران در حمایت از توافق بدست آمده و تعبیر آن به توافق خوب هسته ای برخی مقامات آمریکایی مانند اوباما و جان کری نیز به کنگره این کشور اطمینان دادند آنچه که در وین بدست آمده یک توافق خوب برای آمریکاست. هرچند طی روند مذاکرات مقامات سیاسی ایران و آمریکا برای تلطیف ذهنیت افکار عمومی ادعا می کردند که قابلیت یک توافق برد – برد برای طرفین وجود دارد اما آنچه که به عنوان ویژگی توافق خوب از طرف مقامات کاخ سفید مطرح می شد به وضوح نشان می داد که جمع پذیری خواست دو طرف در یک متن مشترک امکان ندارد و حتما باید یکی از طرفین انعطاف بیشتری به خرج دهد و از تعبیر خود نسبت به توافق خوب عدول کند لذا در مقطع زمانی کنونی نمی توان به لاف سیاسی مذاکره کنندگان دو طرف اکتفا کرد و گذر زمان همه چیز را روشن خواهد کرد.

لازم است تا آقای روحانی نیز سطح توقعات خود را هم شان با مردم ایران تعریف کند و صرف تلاش برای جلوگیری از بهانه تراشی دشمنان را برد سیاسی تفسیر نکند.

تلاش دو ساله تیم مذاکره کننده هسته ای ایران الحق شایسته تقدیر است اما بزرگ نمایی و ارائه تصاویر غیرواقع گرایانه دولتی ها از نتایج مذاکرات خطر بزرگی است که می تواند دومینوی استفاده از ابزار فشار و تهدید توسط غربی ها را وارد فاز جدیدی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیاح
Iran, Islamic Republic of
نیمه اول ۲ گل خوردیم و بناست در نیمه دوم ۳ گل بزنیم اگر داور اجازه ادامه بازی را بدهد
Iran, Islamic Republic of
سیاح جان؛ من کاملاً موافق تحلیل جهان نیوز هستم. قبلاً در همین سایت عرض کرده بودم بازی از نوع تک دوازه است . هر گلی نخوریم، چیزی به ما اضافه نشده و هر گلی بخوریم که خوردیم. پس باز یبا یک عدد گل کاملاً تعبیر خوبی بود.
ضمن اینکه به گواه عموم کارشناسان، این بازی گل هایش امتیاز متفاوتی دارد. 1 امتیازی، 3 امتیازی و شاید 100 امتیازی.
شبیه انسانی که با خلاف پولی حرام بدست می آورد، اما آن پول کجا و آن حرام کجا.
به هر حال، خیلی ممنونیم از جهان نیوز.
مجید سایبان
Iran, Islamic Republic of
مگه حاج آقا نگفت این توافق از فتح خرمشهر مهمتر بود؟...
میدانید یعنی چه؟...
یعنی مثلا اگه خرمشهر در اشغال بود و ما هم این مزاکرات رو در پیش داشتیم بهتر بود با نتیجه ۳ بر ۲ خرمشهر رو میدادیم و در عوض توافق میکردیم!...
لطفا یک مطلب در این باره بنویسید...
اینطور که بوش میاد،گل زدن رو فراموش کنید دوستان!!!!! دروازه رو بپایید که گلهای بعدی پشت سر هم دارن میان!!!!!
مجید
من موندم اگر واقعا ما 3 گل زدیم و 2 گل خوردیم کجای این بازی برد - برد بوده؟؟؟
ایرانی فدایی علی(ع)
عزیز من تو نماینده مردم این کشوری که نزدیک 40سال جلو این راهزنان مقاومت کردن،یکمی محکم باش و جدی جلو این حرامیا.
شماها مانندقوم بني اسرائيل عستيد كه مدام بهانه هاي بني اسرائيلي ميگيريد
اتفاقا برعکس!
قوم بنی اسرائیل اصلا قوم نازپرورده ای بودند و حوصله دفاع هم نداشتند!
این بود که از خداپرستی و پیامبری بزرگ مانند موسی (ع)، دور شدند و به زرق و برق گوساله پرستی گرفتار شدند و چه عذابی هم از این بابت کشیدند! و چقدر دل پیامبرشان را خون کردند و از زندگی سعادتمندانه و عزت آفرین خود عقب افتادند.

علت چه بود؟؟؟

"خط قرمزهای رهبر جامعه الهی و هشدارهای او را جدی نگرفتند و به فریب لبخند شیطان بزرگ، گرفتار و بیچاره و سرگردان شدند."
ایرانی
نخیر قوم بنی اسراپیل فقط یک شناسه داشتند و آن هم قومی بر خلاف ولی بودند. اگر رهبر دارید و رهبرتان را قبول دارید ببینید در این برهه حساس زمانی چه امر کردند به آن عمل کنید و وحدت رویه داشته باشید و صبر پیشه کنید که پیروزی نهایی با صابران است. این همه هم همدیگر را به بنی اسراپپل و غیره تشبیه نکنید.
ج س
Iran, Islamic Republic of
قوم بنی اسرائیل
۱_ رهبر خود را اذیت می کردند و بر خلاف او عمل می کردند
۲_ با دشمنان پیامبران در ارتباط بودند
۳_ الان بنی اسرائیل ، صهیونیستها هستند که فتنه گران را در ایران یاران خود می دانند
۴_ کسانی که با آنها دوستی می کنند را بشناس و بدان دو حزب آمریکا نوکر بنی اسرائیل هستند
حتلت بگو چه کسی بنی اسرائیل است
وما ادراک
Iran, Islamic Republic of
با سلام و با کمال احترام برای نویسنده مطلب من فکر می کنم که به هر حال ما گلهایی را پذیرفته ایم تا در قضیه تحریمها ورق به نفع ما برگردد. یعنی حذف تحریمها از نظر ما برد است و محدودیت غنی سازی از نظر آنها و وقتی هر دو اینها حاصل شد می شود برد-برد....
من از شما می پرسم آیا این چیزهایی که ما حاضریم بدهیم غیر از حقوق ملت بزرگ ایران است؟ اما برد به این معناست که تحریمهای ظالمانه برطرف گردد، مناسبات ما با دنیا ترمیم شود، سرمایه گذاری بیشتر، بیکاری کمتر و مفاسدی مانند اعتیاد، طلاق، دزدی و ... که علت اصلی آنها بیکاری است کاهش یابد و ...
دوست عزیز حالا کی به شما گفته قراره تحریم ها برداشته بشه؟
اگر قطعنامه شورای امنیت قطعنامه های قبلی رو باطل می کرد می شد گفت تحریم ها برداشته می شه ولی این قطعنامع فقط حرف از عملکرد ایران زده و درمورد تحریم ها گفته شده به صورت مشروط امریکا میتونه تحریم های قبلی رو تعلیق کنه و البته نکته ای درباره عدم وضع تحریمهای جدید بیان نکرده...
آزموده را آزمودن خطاست ... تیم ایرانی متاسفانه دوبار توی بیانیه های قبلی رد شده و این بار هم داره به مردم خلاف واقع می گه
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاً در قطعنامه دقیقاً شماره و تاریخ قطعنامه های قبلی را ذکر کرده و گفته به شرط عمل به برجام تمام این قطعنامه ها به مدت 10 سال تعلیق و سپس کاملاً بلااثر خواهد شد.
تمام این قطعنامه ها در همین قطعنامه اخیر جمع شد و که به راحتی با یک بهانه کوچک طرف مقابل هم قطعنامه ها و هم تحریمها به جای خود برمیگردد!(مکانیسم ماشه)فراموش نکنید دلیلی نداره غرب خودش رو از سلاح کارآمد(!)تحریم محروم کنه!
محمد
Iran, Islamic Republic of
تحلیل شما کی دوتا عیب بززرگ دارد.
اول اینکه هم غنی سازی حق ما بوده، هم تجارت با دنیا. شما غنی سازی را دادید به ایران، حق تجارت خودمون رو از ایران گرفتید و حالا نتیجه گیری میکنید که ما از غرب، چیزی گرفتیم! خیر برادر من؛ هر چی بوده برای خود ایران بوده. هم غنی سازی، هم تجارت.
مثال واضح این مورد همان دفاع مقدس است. اگر صدام قصد تهران کرد، ما به او خوزستان می دادیم تا حمله ها را متوقف و از شهید کردن جوانان ما خودداری کند، این برد محسوب میشود؟ چون تهران را ندادیم، فقط خوزستان را دادیم عوض توقف حمله؟!
دوست عزیز؛ اول ببین آنچه داد و ستد شده از سبد کدام طرف بوده، بعد بگو دریافت کردیم!
عیب بزرگ دومی که فراموش کردید، اینست که بین امتیازات از لحاظ ارزش و وزن یکسان نیست. ما مقابله با استکبار که دستور قرآن مجید را بگذاریم کنار، کمک به جبهه مقاومت که در واقع کمک به آینده خودمان است را بگذاریم کنار، مسلمانی را کنار گذاشته ایم. در مقابلش شاید پولی بگیریم. که البته هر چقدر شمر ملعون به گندم ری رسید، ما هم بابت کفران نعمت اسلام، به نان و نوا میرسیم.
آیا این دو امتیاز یکی است؟ سختی و رنج انسان ساز، هزینه استقال، شرف و در یک کلمه اسلام است و پاداش اخروی دارد، اما خیانت خیر. به قول شاعر:
این یکی شیر است انسان میخورد
وان یکی شیر است انسان میخورد
آفرین تحلیل خوبی بود.
بده بستان همه اش از سبد ما بوده!
Iran, Islamic Republic of
اولاً وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند حاضریم یک چیزهایی بدهیم منظور از حقوق خودمان است نه اموال آمریکاییها! (خیلی سخت نیست) در ثانی مقام معظم رهبری گفتند حتی در صورت تصویب برجام جهاد ما با استکبار ادامه خواهد یافت. کما اینکه در متن برجام هیچ اشاره ای به جبهه مقاومت و جهاد اسلامی نشده است. ببخشید شما بهتر می فهمید یا رهبر انقلاب! ثالثاً وقتی در اثر فشار تحریمها دچار بیکاری و فقر و فساد و فحشاء و اعتیاد و ... شدی چه طوری می خوای آخرت مردمو آباد کنی و حرف از عمل به قرآن بزنی؟
مقام معظم رهبری خودشان حدود چهل روز قبل فرمودند رهبری در جزئیات دخالت نمی کند وفقط خطوط قرمز رامعین می کندلذا این منطق غلط است که بگوئیم هرچه شد شد رهبری مراقب هستند
رهبری گفتند از غنی سازی کم کنیم نه از صنایع نظامی!
آن زمان که رهبری در نماز عید فطر فرمودند کمک به محور مقاومت ادامه خواه یافت و ... خواب بودی؟ چرا توافق و قطعنامه مطابق نظر رهبری نیست؟
چرا تاکید رهبری بر عدم ورود به بحث نظامی را نادیده گرفتند؟ چرا رهبری بارها در فضای عمومی فرمودند اجازه نمیدهم؟
خطوط قرمز رهبری را رعایت نکرده اند، بعد جنابعالی ادای پیروی از رهبری در میاری؟!!
فقر و بیکاری و سایر مشکلات داخلی آخه چه ربطی به توافق داره؟! نکنه آمریکاییا میخوان بیان برای ما مدیریت کنن؟!
بعد هم عمل به قرآن چه ارتباطی با مشکلات داره؟ مگه فقط در نار و نعمت باید از قرآن اطاعت کرد؟ در ناز و نعمت که اطاعت معنی نمیده. در سختی اطاعت کردی یعنی بنده ای.
شما ادعا کردید در متن برجام اشاره به کمک به مقاومت نشده اما بهتره بدونید که عدم مجوز ساخت و تست موشک و محدودیتهایی در مبادله های تسلیحاتی توسط آقایون به مدت 8 سال پذیرفته شده!
دقیقا مشکل اینست که ما منافع خود را اشتباه دیدیم. ما شکستن تحریمی را که به اعتراف تحریم کنندگان در حال فروپاشی بود را بعنوان هدف و امتیاز برای خود گرفتیم و دشمن نهایت استفاده را از ابزار پوسیده خود کرد.

هنوز یادمان هست که مدام رهبرمان هشدار میدادند که دشمن میخواهد ما در محاسباتمان اشتباه کنیم.

این دولت در مذاکرات هسته ای، اشتباه محاسباتی در بده بستان کرد.
reza
Iran, Islamic Republic of
حالا برادر همین کار رو هم صد سال دیگه با جناب جلیلی و یا هر کس دیگه ای نمی تونستیم انجام بدیم. غیر از اینه؟
مگر پذیرفتن بسیاری از محدودیت ها در زمینه غنی سازی، تحقیق توسعه و بازدید از مراکز هسته ای و حتی نظامی .... کار سختی است؟ این رو هم منی که انرژی هسته ای نخواندم بلدم که!!
در زمان آقای جلیلی هیچ نداشتیم حداقل عزت داشتیم، حداقل پیشرفت داشتیم که سر همین پیشرفت هاست که داریم امتیاز هاش رو میدیم همین ها نبودند چطور با آنها مثلا تعامل میکردند؟ فردا سر حقوق بشر دوباره چند سال تحریم ایجاد شد آن ها رو چطور میخوان رفع کنند؟
Iran, Islamic Republic of
آقای رضا خان؛ تعجب میکنم مسئله ساده را میپیچانی. ما را میپیچانی یا خودت را؟!
تحریم که ابزار تسلیم ایران بود. هدف غرب که نبود. شما تسلیم شو، تحریم را بر میدارند. به همین راحتی.
شما آمدی فریاد میزنی بدست آوردیم، بدست آوردیم! اما نمیگی چی دادی؟! رفع تحرم قیمتش چیه؟ بایکوت نظامی یا تبدیل پرونده هسته ای به 4 پرونده هسته ای، نظامی، موشکی، حقوق بشر.
فکر کردی غرب مذاکره بر اثر فشار را باور کند، بعدها از این روشش که جواب داده دست میکشد؟! این ها بهایی است که بابت رفع خیالی تحریم میخواهند بپردازند و بد بهایی است.
در عوض خوبیش این بود که در طی اون صدسالی که رضاخان فرمودند میتونستیم به هر تکنولوژی که دلمون بخواد برسیم(با تکیه بر توان داخلی)
این دولت سرمایه های داخلی رو کلاً یادش رفته
Iran, Islamic Republic of
بابا امتیازایی که اینا دادن اگه منو بچه محلام هم بودیم همین عاید ایران می شد. این همه باج دادن دوسال وقت نمی خواد .
Iran, Islamic Republic of
جگرم حال اومد
آقای روحانی،اگر....
اگر دستگاه های هسته ایی پلمب باقی می ماند ، اگر تلاش دانشمندان و مسئولین گذشته در افزایش تعداد سانتریفیوژ ها و تولید مقدار زیادی اورانیم 20%نبود ،اگر موشک ها واقتدار نظامیان نبود ،اگر سخت گیری مذاکره کنندگان قبلی نبود ،اگربصیرت و سیاست های رهبری نبود ،اگرحضور پر رنگ مردم نبود و.....شما می توانستید ادعای بردن 3به2کنید و جشن بگیرید؟!
نا شناس
سلام اگر مذاکرات برد برد بوده با نتیجه 3 - 2 طرف مقابل چطور برده ؟
Iran, Islamic Republic of
آقای ناشناس! برد از نظر هر کسی فرق می کنه. وقتی شما هزار تومن میدی نون میخری بردی چون سیر شدن برات بیشتر ارزش داره تا هزار تومن تو جیبت. در همین زمان نانوا هم برنده شده چون هزار تومن براش بیشتر ارزش داره از هزینه ای که برای پخت نان کرده. پس هر دو طرف چیزهایی را از دست داده اند ولی برنده اند.
تحلیلت منه کشته!!! وقتی کسی نون 1000 تومانی را 10 میلیون بخره و برای خوردنش هم باید اجازه بگیره این برده؟!! واقعا شمااا ضعیف هستید از هر نظر. میگم شما که عرضه اداره کشور رو نداشتید، بیخود پذیرفتید بیت المال مسلمین رو.
Iran, Islamic Republic of
تحلیل من تو رو کشته و ادب تو منو! آقا جون یه مثال زدم که فقط ببینی میشه هر دو طرف برنده باشن (چیزی که تو بازی فوتبال یا والیبال اتفاق نمیفته ولی تو سیاست ممکنه) البته هیچ مثالی در تمام ابعاد با واقعیت خارجی انطباق صد در صد نداره این مثال هم فقط برای نزدیک شدن ذهن به مفهوم برد-برد است. ضمناً اینجا با احترام به هم کامنت میذاریم و قرار نیست عرضه همدیگه رو برای اداره مملکت ارزیابی کنیم یا همو زیر سوال ببریم.
جناب ناشناس تحلیل شما یه عیب دیگه هم داره چراکه طرف رو نونوا فرض کردی!طرف دزد بوده و نون خودت رو(پولهای بلوکه شده و حق تجارت با دنیا که به نفع غرب تموم میشه) چند برابر قیمت به خودت فروخته!!فروشنده ای چیزی میفروشه ولی خریدار به جای پرداخت پول شرط میذاره که فروشنده خونشو هم خراب کنه!کی به معامله سر حقوق میگه برد-برد؟شما حاضری سر اعضای بدنت معامله کنی؟!؟برای اینکه حق داشتن دستت رو به دیگران اثبات کنی حاضری پول بدی؟!؟
Turkey
خوب است آقای رئیس جمهور توضیح دهند اینکه 3گل زدیم و 2گل خوردیم ازنظر حقوقی برد-برد است یابرد- باخت ؟منطقیون می گویند گزاره باید جامع و مانع باشد آیا سخن ایشان اینگونه است؟
Iran, Islamic Republic of
رجوع کنید به پاسخ کامنت بالایی
رجوع کردم و بسیار بی محتوا بود. روحانی مثال فوتبال زده و گفته 3 بر 2 بردیم، از اون طرف میگه توافق برد-برد!! حالا هوادارش اومده با مثال نونوایی، میخواد مثال فوتبال رو به مسئله هسته ای ربط بده!!!
ایرانا
سه تا گلی که روحانی فکر میکنه زده ،به دروازه خودی خورده یعنی ی شکست خیلی بد
آفرین آفرین!
دو گل اونا بهمون زدن سه گل هم خودمون به خودمون زدیم و یک گل هم یکی از تماشاگر نماها(مثلا صادق زیباکلام یا شیرزاد یا یه زنجیره ای...) اومد توی زمین با اجازه تیم مذاکره کننده بهمون زد:
3+2+1=6
6 بر هیچ!
البته این نتیجه بازی تا دقیقه ی 6 بازی است هنوز 84 دقیقه مونده بعلاوه وقتهای اضافی. پیش بینی شما از تعداد گلهای خورده چیست؟
مهدی
Australia
سلام
آفرین آفرین زدی بخال دمّت گرم
جالبه که از قول وزیر خارجه روسیه میگن میخواستن تحریم موشکی را بردارن ظریف مخالفت کرده!!
اینم لابد یکی از سه تا گله!
امیر
تفاوت نگرش تیم ...با تیم انقلاب در اینه که این جماعت کمتر گل خوردن را نشانه برد می دانند. مثل فامیل دور در کلاه قرمزی که با وجود اینکه 35 گل خورده بود می گفت ما بردیم چون ظرفیت خوردن 70 گل را داشتمی اما نصف شد!
فوتبال و والیبال را مقایسه کنید به راحتی می توانید غلط بودن تفکرات این گروه را بفهمید. تیم...عینا مثل فوتبالیها نگاه می کنند اما تیم انقلاب مثل والیبالیستها. قدرتهای برتر دنیا در فوتبال و والیبال عینا مثل هم هستند جز روسیه و والیبال. ما آرژانتین را در والیبال مثل آب خوردن می بریم و همینطور برزیل را اما در فوتبال همه ی افتخار ما گرفتن عکس با نیمار و مسی است. ما در والیبال برترین به راحتی آب خوردن روسیه و آمریکا را می بریم اما در فوتبال...
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی امیر خان
سیدرضا
البته اونا 2 تا گلشون، گل زده در خانه حریف بوده و طبق مقررات فیفا گل زده در خانه حریف 2 گل حساب می شه.....
باید منتظر بازی برگشت باشیم که ........
داور اعلام کدر هر سه گل ایران آفساید بوده نتیجه دو هیچ به نفع حریف !!!
خيلي با حال بود دمت گرم
از سار کاشان
توافق اگر نمی شد تحریم ها تشدید می شد و جامعه جهانی ایران را به عنوان یک کشور یاغی می شناختند
اوضاع اقتصادی و خزانه خالی به تشدید رکود و بیکاری دامن می زد اختلافات خانوادگی و بزه کاری اوج می گرفت. انقلاب و مردم ضربه ای سخت را متحمل می شدند. شکاف ملت و حاکمیت به اوج می رسید. نارضایتی مردم بالا میگرفت چرخ زندگی سالم از حرکت باز می ایستاد. بنیانهای دین داری سست می شد. توافق ایران و شیعه را نجات داد. بله که باید دو طرف از برخی خواستهاي خود عقب می نشستند.و الا توافق معنا نداشت
بازی درنیار عزیز! فعلا که سیف وطیب نیا ونعمت زاده و اخوندی میگن هیچ معجزه ای در کار نیست ! در ضمن با خزانه خالی چطوریه که هر سال هزینه دولت بالا تر میره !سیاهمون نکن بابا! درد شما اینا نیست.دردتون کمبود کدخدا ور دلتونه وبس!
محمد
Iran, Islamic Republic of
تحلیل جناب سار از کاشان؛
تحلیل بسیار بی محتوایی بود. سخت است هر چه کلمه غیر منطقی و غیر حق وجود دارد، در 4 خط جمع کنی، اما ایشان توانست!
یکی یکی برویم جلو:
فرمودید توافق اگر نمیشد، تحریم تشدید میشد! خیر از تحریم فعلی شدید تر نداریم و امور مملکت با وجود بی کفایتی عمده مسئولین، دارد می چرخد.
فرمودید جامعه جهانی و ایران یاغی! خب شما اینقدر غیرت نداری به کشور خودت میگویی یاغی؟! غیرت خوب چیزیست. جامعه جهانی کیست؟ رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس؟ این جهان شماست. خب جهان ما خیلی بزرگتر است. جهان ما، تمام انسان های دنیا هستند. وانگهی، مگر حضرت رسول الله نفرمودند اگر خورشد را در دست راستم و ماه را در دست چپم قرار دهند تا از اسلام دست بکشم، اینکار را نمیکنم؟ مگر قرآن مجید، ایشان را الگوی مناسب معرفی نفرموده است؟! نمیشود ادای مسلمان و ایرانی با غیرت در بیاوریم و عمل نکنیم. ایرانی بودن به خالکوبی کلمه ایران و ادا و اطوارهای بچه گانه نیست.
یه لیست بلندبالا از مشکلات کشور را ردیف کرده اید. بنده راحت تر میتوانم از این لیست ها ردیف کنم. برای هر کشوری که بخواهید هم میتوانم. مرگ هر کشوری با مشکل مواجه شد، باید برود مثل قاجار بخشی از حقوق و خاک کشورش را بفروشد تا از شر مشکلات رها شود؟! ببینید اوج تفکر اصلاح طلبان برای حل مشکلات یک کشور را! به نظرم قاجار و پهلوی هم اصلاح طلب بوده اند.
فرمودید چرخ زندگی سالم از حرکت باز می ایستاد! خدمت شما بگویم ایران کشوری وسیع است. از نظر علم اقتصاد، هر گروهی که بتواند نیازهایش را برآورده سازد، به رفاه و خوشبختی رسیده است. دنیای قدیم که کشورها بسیار خوشبخت بودند، تجارت خاجی به دلیل سرعت پایین حمل و نقل، سهم بالایی در اقتصاد نبود. کشورها خودشان کشاورزی میکردند، صنعتگری میکردند، اطبا بودند، فروشندگان بودند، آنجا که نان گندم نبود، جو بود. پارچه حریر نبود، ابریشم بود. آن اقتصادها یعنی درون زا. الان هم همان تولید داخلی، کشاورزی داخلی و خدمات داخلی لازم است. متهی این ها با برنامه ریزی استراتژیک و بلند مدت بدست می آید، نه برنامه ریزی دولتی 4 ساله.
فرمودید بنیان های دین داری سست می شد. آن کسی که دین داری وابسته به اموال است، دین را درست نفهمیده، چرا که یکی از وسایل آزمایشات الهی، همین اموال است به فرموده قرآن مجید. بله ممکن است ضعیف الایمان ها ببرند. شما قوی باش. در سعب ابی طالب، خرما در دهان میگذاشتند و می مکیدند و بعدی! الان ایران آن جور است بی انصاف؟
توافق ایران و شیعه را نجات نمیدهد. بلکه اگر جمهوری اسلامی ایران دست خودش را ببندد، کمر اسلام خواهد شکست. تا 200 سال اسلام نخواهد توانست بلند شود.
این حرف ها که زدم، اگر از قماش اصلاح طلبان باشی، درک نخواهی کرد. آن ها چیزهایی وارد شکمشان شده که این حرف ها برایشان قصه است.
یا حق
علی عبقری
Iran, Islamic Republic of
اگه توافق نمی شد دو سال دیگه می شدیم کره شمالی و سر خوردن گربه های محل باید دعوا می کردیم. البته کاسبان تحریم هم می فتن تو کار واردات گربه از چین
اگر مملکت دست ضعیف النفس های بی اراده ای مثل تو باشه، همین الان باید عزا بگیریم. گربه هم زیاده برو بخور.
Iran, Islamic Republic of
موش ها رو خوردی برای گربه ها نقشه می کشی؟
Iran, Islamic Republic of
بیش از 36 سال از تحریم می گذرد، چرا تا الآن نشدیم کره شمالی ذهن شما،
کره شمالی، خودش محدودیت ایجاد کرده با دنیای بیرون، آمریکا آرزو دارد راهی برای ارتباط با این کشور پیدا کند تا بتواند به کارهای آنها سرک بکشد.
Iran, Islamic Republic of
بیا سند گربه های خونمونو همشو به نامت بزنم من مثل کدخدای شما نیستم دبه در بیارم!
تحریمی بیشتر از این حد دیگه امکان نداشت و اگر توافق نمیشد نظام تحریمها از هم فرومیپاشید چون غرب به انرژی و بازار ایران محتاجه و به اعتراف اوباما و کری دیگه همپیمانان آمریکا حاضر به همکاری با این کشور در ادامه روند تحریم نبودند!این توافق فقط محدودیتهای هسته ای و نظامی رو بر ایران تحمیل کرده و راه جاسوسی رو برای دشمن باز کرد وبا تمدید عمر تحریمها سایه فشار رو بر سر ایران نگه داشت!
هادی
Iran, Islamic Republic of
یک سوال خواهش می کنم جواب منطقی بدهید
اگر حضرت امام قطعنامه 598 را نمی پذیرفتند چند گل خورده بودیم و چند گل زده بودیم ؟؟؟ ج ا ا زمانی که قطعنامه را پذیرفت به ظاهر گل زیاد خورده بود و زمان مشخص کرد ان زمان گل خوردیم و لی بعدش گل های زیادی را زدیم شما امروز شرایط ایران و عراق را در همه زمینه ها مقایسه کنید امروز حتی دشمنان ما اقتدار ایران اسلامی در منطقه را پذیرفته اند و قتی کاندید جمهوری خواهان اذاعان می دارد امریکا در مقابل ایران در توافق هیچ چیزی بدست نیاورده یعنی چه ؟ خشم اسرائل از چیست ؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
قبلاً یک نفر در همین سایت یک سؤال پرسید که چرا مردم مؤمن با اینجور توافقی مخالفند، رژیم صهیونیستی ملعون هم مخالف است! جوابش را دادم. کلاً پیدایش نشد. شما از همان ها هستی. من از لحن کلامت می فهمم سردرگمی یا دنبال رد گم کردن.
اما جواب شما:
شما یک مثال از موفقیت(توافق خوب) میزنید، بعد ربطش می دهید به یک توافق بد، بدون اینکه ربط آن ها را ثابت کنید. از دانشگاه و سواد و کار علمی دم می زنید همین است؟
شما برو توافق خوب ببند، مثل توافق 598 که زده ای از خاک را ندادیم، صدام محکوم شد، و انقلاب اسلامی که هدف اصلی است به راهش ادامه داد، کسی نیست که مخالفت کند. شما توافقی می بندید و قطعنامه ای صادر میشود که انقلاب اسلامی از مسیر منحرف میشود. این دو یکی است؟!
از طرفی، هیچگاه یک دشمن، اقتدار شما را نمی پذیرد. بلکه می رود با قوای بیشتر، آماده شود. اشتباه شما ایسنت که تمام تحلیل هایتان را بنا کرده اید بر گفتارها و رفتاهاری ظاهری سران آمریکا و رژیم خدعه گر صهیونیست. و چون گفته اند اقتدار ایران را پذیرفتیم، شما نتیجه می گیرید بله دیگه تمام شد بردیم؟! ادبیات رفتار با دشمن، این است. با کلام فریب میخورید؟! اگر کری میگوید ایران قوی است، یعنی باید قوی تر شویم. بله؟! توافق ما ار قوی تر میکند یا جسارتاً نوکرتر؟! یک کلمه
در مورد عصبانیت صهیونیست ها هم قبلاً توضیح داده شد. ما در مخ اونا نیسیم ببینیم چرا ادای ناراحت ها رو در میارن. شاید فکر میکردن این پروژهای براندازی مخملی آمریکا که در اروپا جواب میدهد، در ایران جواب نمیدهد و تصور میکنند آمریکا دارد وقتش را تلف میکند. شاید صهیونیست ها میخواهند آمریکا را بیندازند جلو برای یک جنگ جهانی تا آمریکا با حمله کار ما را یکسره کند و از طرفی، سربازان و خلبانان آمریکایی بمیرند و آمریکا هم مغز خر نخورده. شاید زیاد است و ما در مخ صهیون ها نیستیم.
البته اصلاح طلبان در سال 88، افتخار سربازی رژِم صهیونیستی را از شیمون پرز دریافت کردند و شعار نه غزه نه لبنان را از سایت آن رژِیم گرفتند. اگر از آن ها علت ادا و اطوارهای صهیونیستها را بپرسی، بهتر میدانند.
یا حق
هادی
Iran, Islamic Republic of
جواب درست بده برادر خودتم متوجه شدی چی گفتی . ولی ببین ما تو مخ شما ها هستیم دوران کاسبی تمام شد
Iran, Islamic Republic of
تنها دستاورد این دولت در این دو سال برای شما کلمه کاسبان تحریم بود تا لال از دنیا نروید!
رو مخ شاید باشی ولی تو مخ نیستی!کسی که اصول فکریش رو بر اساس سیاه بازی های آمریکا و اسرائیل بنا کرده باشه و فکر کنه آمریکا ممکنه اسرائیل رو به نفع ایران رهاکرده باشه و اونها دارای منافع مشترک ندونه منطقش از ریشه مشکل داره! اختلاف آمریکا و اسرائیل تنها یک اختلاف نظر کوچک درون گروهیه ولی با یک هدف:نابودی جمهوری اسلامی!اسرائیل به فشار تحریمها برای از پا درآوردن جمهوری اسلامی دل خوش کرده ولی آمریکا متوجه کارساز نبودن تحریمها شده و در آستانه فروپاشیه تحریمها روش مذاکره و استحاله از درون نظام رو به کمک توافق در پیش گرفته!که از قضا به نتیجه هم رسیده!اوباما بارها گفته که اگر میتونست پیچ و مهره هسته ای رو از هم باز میکرد ولی این توافق کاری کرده از سالها تحریم و جنگ برنمیومد!در ضمن وقتی 98 درصد ذخائر اورانیم قراره از کشور خارج بشه و غنی سازی با 3.5 درصد رسیده و هسته مرکزی آب سنگین اراک قراره بتن ریزی بشه اسرائیل چرا باید ناراحت باشه؟وقتی شرمن ادعا میکنه که اسرائیل رو در جریان لحظه به لحظه مذاکرات قرار داده شما برو تو مخ اسرائیل که اصلا واقعا ناراحته یا شما رو سیاه کرده!؟نهایت سیاست شما در اینه که به جای اینکه به مضرات و منافع توافق فکر کنید چشمتون فیلم اشکها و لبخندهای دشمن رو ملاک قرار داده!تاریخ شما رو قضاوت خواهد کرد!
عبدا...
بازی ایران ومالدیو یادتان است ؟ زمان احمدی نژاد شده بودیم تیم مالدیو.ضدایتان در نیامد. کجایی انصاف؟
میبینم عمله های جریان اصلاحات جمع شده اند اینجا!
احمدی نژاد خوب بود، فقط یک اشکال داشت: نفس ضدانقلاب رو نبرید.
خوشبختانه این اشکال رو شناسایی کردیم.
شما که ذاتا تیم مالدیو تشریف دارید!از بازی 3 بر 2 رو برد_برد معرفی کردنتان مشخص است!
ظاهرا وقاحت ..... تمامي ندارد. اگر گلي خورده ايم باافتخار خورده ايم در زمان حاكميت سياه شما گل هاي بيشماري خورديم انان را نيز بگوييد يكي سربلندي اسرائيل بود كه دولت قبلي خيلي به نفع اسرائيل كار كردو..
احمدی نژاد مرد بود مرد. وگرنه صهیونیست ها نمیگفتن کاری خواهیم کرد که کسی جرات نکند اسم احمدی نژاد را بیاورد!
تو از اسرائیل ناراحت نیستی. تو همون سرباز وفادار آن رژیمی که پروژه زمین زدن یک مرد رو با لاطالئات پیش میبری.
دولت قبل چطور به نفع اسرائیل کار کرده که تمام شکستهای 33 روزه و 22 روزه و 12 روزه اسرائیل از حزب الله و حماس در دوران احمدی نژاد بود؟!؟شما چکار کردید که جنگ غزه این بار طولانی تر شد و با کشتار بیشتری همراه بود و حتی عربستان هم برای یمن و ما شیر شد؟!؟
جوان
Finland
برای آدمهایی که نمیخواهند بفهمند باید مثال فوتبالی زد و الا همه فرهیختگان و آگاهان در این کشور میدانند که عده ای با توهمات و خیالات موهوم قصد داشتند کشور را به وضعیت عراق و سوریه ولیبی و یمن و ... بکشانند که به حول و قوه الهی و هوشیاری مردم و درایت دولت دکتر روحانی و مجاهدتهای دکتر ظریف و همکاران این آینده هولناک از سر کشور و آینده این بوم و فرزندان و نسلهای آینده گذشت.
این قبیل کج خیالی ها رو هم بذارید واسه محافل خودتون.ملت آگاهتر از این هستند که با این قبیل ترهات متوجه نشوند چه پیروزی بزرگی نصیب کشور شده است.
یا علی
اگر خبر رو میخوندی و خودتو به اون راه نمیزدی میفهمیدی که مثال رئیست، قیاس مع الفارق بود و هیچ ربطی به مذاکرات نداشت. اساتید و فرهیختگان هم کلمه از شما حمایت نکردند. اینه که از دست قشر دانشگاهی کفری شدی!
توی این 2سال وخورده ای که از عمردولت تدبیروامیدمی گذره بگین برای مردم چکارکردید.همه اش چسبیدند به هسته ای که دیگه حال مردم ازهمه چیز بهم می خوره.بقیه مدت عمردولت تا4سالش پربشه به همین اراجیف می گذره.بیکاری-رکودبازار-گرانی -حذف یارانه بگیرها-حذف سوخت خودروها-افزایش قیمت اب.برق.گاز.-و...همه ازدست اورد دولت فعلی است.
Iran, Islamic Republic of
مثل بازی بسکتبال بوده دو تا سه امتیازی خوردیم سه تا یک امتیازی زدیم
Norway
درکشوری هستیم که مدیرارشدش در دولت قبلی امد و گفت رشد اقتصادی ما 8 درصد است درحالی که رشد اقتصادی منفی شش درصد داشتیم . حال بگویند سه تا زدیم دوتا خوردیم . که میخواهد حساب ازاین حرف پس بکشد . حرف است و زده می شود .
احمدی نژاد 4سال کار کرد پس از اینکه مردم کارش را دیدند برای دور دوم بیست وچهار ونیم میلیون رای به او دادند(یعنی شصت و دو و نیم درصد) در حالی که رقیب قدری مثل موسوی داشت که طرفدارانش واقعا به آب وآتش زدند تا رای بیاورد ولی حدود سیزده میلیون رای آورد ولی روحانی در حالی که رقیب جدی وقوی نداشت پنجاه ونیم درصد رای آورد مخالفان احمدی نژادبه سفرهای استانی او انتقاد می کردند پس چرا روحانی به سفرهای استانی به تبعیت از احمدی نژاد می رود به یارانه هایش انتقاد داشتند چرا پس یارانه ثروتمندان را قطع نمی کنند (البته مشخص است چون پولدارها در جامعه صدایشان بلند است وبرد زیادی دارد می توانند با مخالفت هایشان در محافل مختلف رای مردم را در انتخابات مجلس وبعدا در ریاست جمهوری تحت تاثیر قراردهند )مگر خود دولت روحانی که اول سال 93 دوباره برای یارانه ثبت نام مردم را انجام دادنگفت بررسی می کنیم و هرکس مستحق در یافت یارانه نباشد قطع می کنیم وعلاوه بر آن جریمه اش هم می کنیم ولی بعدا گفتند نمی توانیم به حسابهای بانکی مردم سرک بکشیم و از این حرفها....خوب اگر نمی توانستند پولدارها را شناسائی کنند چرا موقع ثبت نام حرفش را زدند در حالی که در طول مذاکرات همیشه روحانی توپ را به دروازه خودی می زد مثل ...خزانه مملکت خالی است ...آب خوردن ماهم به مذاکرات مرتبط است... ویک بار با توپ وتشر با 5+1صحبت نکرد بعد از توافق اخیرا گفت دو بار به هیات مذاکره کننده پیام دادم که در صورت قبول نکردن شرایط ما میز مذاکره را ترک کنید وبه تهران برگردید پس چرا یک بار در سخنرانی های عمومی در حضور مردم این اولتیماتوم را نداد و...
دولت فعلی بجای کارکردن واسه مردم فقط هسته ای هسته ای کرد وهمه چیز مردم حتی اب خوردن رو هم گفته مربوط به هسته ای است.هرجا هم که نمی توانند کار کنند ویا بلدنیستند میگن مربوط به مشکلات دولت قبل احمدی نزاد است.
3-2 رو اشتباهی به نفع ایران روی تابلو اسکوربورد عوضی دیدی.بهتره نمره عینک خودت رو عوض کنی.مردم همه چیز رو بهتر از شما می فهمند.بهتره اینقدر شعار ندهید.
کاظم
اول اقاى رييس جمهور روشن کند درزمين چه کسى بازى کرده وگلها را به کى زده ؟
ما که بردى نمى بينيم!
غلام
Romania
باختيم بد هم باختيم .......جوجه رو آخر باييزميشمرن...حسن
کاظم
بچه ها حواستون رو جمع کنید بوی فتنه به مشام میرسه
Romania
روحانی تیمتو بردار و برو. جان هاشمی برو. خسته مون کردی برو.
بابا! اعتدال نخواستیم. یک کمی از اون تدبیر ت خرج کن و برو.
یوسف
مذاکرات برد - برد !!!!
3- 2 برودیم !!!!!
در حکایتی آمده دزدی نیمه شب داشت قفل مغازه ای را می برید، رهگذری از او پرسید چکار مکنی، دزد گفت دارم تار می زنم رهگذر پرسید پس چرا صدا تار نمی آید دزد گفت صدایش بعداً درمیاید.
الماسی
اینهایی که میخواهند تحلیل اقای روحانی را از برنامه هسته ای زیر سوال ببرند در واقع دشمن ملت ایران هستند ودر لوای انقلابی گری زهر خودشان را خالی میکنند اما رییس جمهور محترم حرف اینهارا همش صنار تلقی میکند چون واقعا دیدگاهشان هیچ ارزشی ندارد ،،