پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۸
۲۲

روایت ارگان وزراتخارجه آمریکا از نفوذ حاج قاسم در خاورمیانه

پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 367218
«قاسم سلیمانی ژنرال بدون سایه‌ای است که از افغانستان تا عراق و لبنان و غزه و سوریه نفوذ دارد».
روایت ارگان وزراتخارجه آمریکا از نفوذ حاج قاسم در خاورمیانه
به گزارش جهان،‌ صدای آمریکا ضمن انتشار این تحلیل نوشت: آن‌چنان که می‌گویند، شبحی هولناک یا سرداری مخفوف نیست؛ شبکه‌های اینترنتی، پر است از تصاویر و ویدئوهایی از او؛ از نوجوانی تا به امروز. نام قاسم سلیمانی، فرمانده ۵۷ ساله نیروی قدس سپاه‌پاسداران ایران، امروز در بیشتر اخبار مربوط به خاورمیانه به چشم می‌خورد. یک هفته پیش داعش در اعلامیه‌ای، سلیمانی و سپاه‌قدس را مانع تداوم پیروزیهایش خواند؛ پیش از آن، مخالفان بشار اسد در سوریه، او و نیروهایش را عامل موفقیت دمشق دانسته بودند. به نظر بسیاری از ناظران تحولات خاورمیانه، او تصمیم‌گیرنده اصلی درباره کشورهایی نظیر سوریه، عراق، لبنان و افغانستان است.
سرلشگر پاسدار اهل کرمان، فرماندهی سپاهی با حدود ۱۵ هزار نیرو را به عهده دارد. سپاه‌قدس، که نیروی برون مرزی سپاه پاسداران ایران محسوب می‌شود، با فعالیتهایی نظیر کمک به چریکهای کرد برای جنگ با صدام و کمک به جنگجویان افغانستان برای مقابله با نیروهای شوروی کار خودش را آغاز کرد، اما به مرور دامنه فعالیتش به تمام منطقه خاورمیانه کشیده شد. این سپاه از سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۶ خورشیدی) توسط رهبر ایران به قاسم سلیمانی سپرده شد.

صدای آمریکا ادامه می‌دهد: سلیمانی یک نظامی عالی‌رتبه و با سابقه در ایران است؛ وقتی مجلسی برای درگذشت مادرش برگزار می‌کند، چهره‌هایی مانند پسر رهبر ایران، اعضای کابینه دولت حاضر و دولت‌های گذشته، نمایندگان مجلس و روحانیون برجسته، فرماندهان حاضر و پیشین سپاه پاسداران و نیروهای نظامی دیگر، مقامات دستگاه قضایی و حتی بعضی از دیپلمات‌های خارجی در ایران، برای تسلیت گفتن به او صف می‌کشند، آن هم در حالی که پسر عماد مغنیه، فرمانده کشته شده حزب‌الله لبنان پشت سرش ایستاده است. از این رو می‌توان حدس زد که دامنه نفوذ او از ایران گرفته تا لبنان و سوریه تا چه حد وسیع است. اما در واقع فعالیتهای او در عراق بود که نام قاسم سلیمانی را برای نخستین‌بار بر سر زبانها انداخت.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر چه قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران سال ۱۹۹۷ به فرماندهی این نیرو رسید، اما نام او برای نخستین‌بار پس از حمله آمریکا به عراق در رسانه‌های غربی به میان آمد. مخالفان شیعه صدام حسین و چریکهای کرد عراق، که از زمان جنگ ایران و عراق مورد حمایت سپاه پاسداران ایران بودند، با سرنگونی صدام به عراق بازگشتند تا در سرنوشت آینده آن کشور نقش داشته باشند. در این بین سلیمانی یک وجه مشترک با این گروهها داشت؛ او هم ۸ سال در جنگ ایران با عراق، با نظامیان صدام جنگیده بود. چند سال پس از سرنگونی صدام بود که به تدریج مقامهای میانی کردستان عراق و برخی مقامهای حکومت مرکزی در بغداد، از قاسم سلیمانی به عنوان تصمیم‌گیرنده شماره دو ایران درباره عراق پس از آیت‌الله علی خامنه‌ای یاد کردند. به نوشته روزنامه «کریستین ساینس مانیتور»، سال ۲۰۰۸ که نیروهای عراقی از سرکوب شورش شبه نظامیان شیعه طرفدار مقتدی صدر در بصره ناتوان بودند، میانجیگری سلیمانی بود که به مقامهای عراقی کمک کرد تا آرامش را به این شهر برگردانند.

صدای آمریکا تأکید کرد: سلیمانی بار دیگر در ناآرامی‌های خونین و طولانی شهرک صدر، منطقه شیعه‌نشین تحت نفوذ مقتدی صدر در بغداد وارد صحنه شد. سفر هیاتی از عراق به تهران منجر به برقراری یک آتش‌بس در شهرک صدر شد که نشان از نفود ایران در میان گروههای عراقی داشت. اکتبر ۲۰۱۲، در حالیکه سلیمانی به همراه چند تن از مقامهای اطلاعاتی و امنیتی ایران به دلیل دست داشتن در سرکوب مردم سوریه و طراحی ترور سفیر عربستان در آمریکا، از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم شده بود، سوژه گزارش نیویورک‌تایمز شد. بنابراین گزارش، ژنرال دیوید پترائوس در نامه‌ای به رابرت گیتس وزیر دفاع وقت ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ به میزان نفوذ سلیمانی در عراق اشاره‌ کرد و نوشت: آنچه این هفته پیش از همه‌چیز ما را غافلگیر کرد، نفوذ ایران در عراق بود. رسانه‌های کرد به او لقب ژنرال بی‌سایه داده‌اند. او با طیفی از سیاستمداران عراقی نظیر طالبانی، عادل عبدالمهدی، حکیم، ابراهیم جعفری و... در ارتباط است.

همزمان با این تحلیل علیرضا نوری‌زاده به رادیو فردا گفت: آمریکا می‌داند ایران در عراق حرف اول را می‌زند و تأثیر خیلی زیادی به اعتبار نفوذش دارد.

همچنین مایکل سینک پژوهشگر اندیشکده موسسه واشنگتن با بیان اینکه ایران متحد آمریکا نیست، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دشمن سرسخت آمریکا در طول حمله و اشغال عراق بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خداكرم
زنده باد سربازان ولايت وامام زمان عج
توفیقی از قزوین
درود و آفرین بر فرزند ایران اسلامی ،حاج قاسم عزیز ،خار چشم امریکا و فرمانده دلاور لشکر اسلام
نیروی پانزده هزار نفری و بیست میلیون نیروی ذخیره که منتظر فرمان رهبری هستند
رضا
خدا حفظت کند سردار که خار چشم دشمنانی
قاسم سلیمانی عزیز و نور چشم ماست.
محمد
من منکر نقش بی بدیل و پررنگ حاج قاسم تو حوادث عراق و سوریه نیستم
اما فکر نمیکنید که دشمن با این حرکت رسانه ای میخواد ایران را بعنوان یه کشور مداخله گر تو اوضاع عراق معرفی کنه؟!؟!!
و از طرفی مردم عراق رو نسبت به ایران و سپاه بدبین کنه؟!!؟!
Iran, Islamic Republic of
پ ن پ دشمن عاشق چشم و ابروی اسلام ناب محمدی شده و داره برای سردار تبلیغ می کنه .

سردارسلیمانی در این عرصه می درخشد.به همین علت دشمن مجبور است چنین اعترافی را انجام بده اما به هر حال او به عنوان دشمن دنبال اهداف خودش است
محسن
مجید جان از چی می ترسی 8سال تنها بودیم غلطی نشد حالاکه هیچی تحلیل خوبی نکردی
یک تارموی سرت به هزاران هزار مدعی انقلاب که برای منافع خودوخانواده شان ایران و انقلاب را به مسلخ می برند شرف دارد سردار.
حامد
حاج قاسم عزیز
اگر چه مستکبران و یاوران شیطان امروز با همه توان قصد دین و جان مظلومان را نموده اند اما با ایمان به وعده الهی روزی خواهد آمد که پادشاهان و ظالمان مزدور به دست سربازان مهدی موعود به هلاکت می رسند.
و در این میان برایت عزت و سربلندی و پیروزی را آرزومندم
محسن
Iran, Islamic Republic of
1- حاج قاسم سلیمانی از فرماندهان دیروز دفاع مقدس ایران در برابر ارتش تا دندان مسلح صدام بود ارتشی که توسط حامیان بین المللی از حمایت تام برخودار بود.
- مئیر داگان رئیس سابق موساد می‌گوید او بسیار باهوش است.
- موفق الربیعی وزیر سابق امنیت ملی عراق؛ سلیمانی بدون شک قدرت‌مندترین مرد در عراق است.
- ایاد علاوی؛ ما به آمریکایی‌ها می‌خندیدیم ... سلیمانی کاملاً آن‌ها را ضربه‌فنی کرد و آمریکایی‌ها در ظاهر تشکیل دولت جدید را به یکدیگر تبریک می‌گفتند.
- روزنامه ساندی تایمز انگلیس، وال‌استریت ژورنال و نیویورک تایمز؛ ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران عملیات دفاع از بغداد پایتخت عراق را فرماندهی می‌کند.
- واشنگتن پست؛ ژنرال سلیمانی مهم‌ترین سیاست‌گذار سیاست‌های خارجی ایران است.
- نیویورکر؛سلیمانی تاثیرگذارترین فرمانده نظامی جنگ داخلی سوریه است.
- گاردين؛ حتي كساني كه سليماني را دوست ندارند او را فردي بسیار با هوش مي‌دانند.
- فرمانده ارتش امريكا؛ اگر ژنرال سلیمانی را ببینم خيلي ساده از او خواهم پرسيد كه از ما چه مي‌خواهد؟
- زلماي خليل‌زاد سفير سابق امريكا؛ همان‌قدر كه مقامات امريكايي سليماني را به جنگ افروزي متهم مي‌كنند او در ايجاد صلح نيز فعال بوده است.
2- تصویر سازی از سردار سلیمانی بدلیل عدم شناخت فرهنگ ایرانی و شرایط فرماندهی در ایران و سپاه علی رغم ترسیم درست بخشهایی از واقعیت بیرونی با خطاهای نیز همراه است که درک شرایط ایران را برای تحلیلگران غربی و عربی دشوار می کند.
3- سردار سلیمانی یک از دهها فرمانده زنده دفاع مقدس است که طبیعتا با کوله باری بسیار ارزشمند از تجربیات فرماندهی و تحلیل سیاسی روزهای پس از جنگ را به خدمتگذاری بی جنجال در جای جای کشور اشتغال داشت مانند بسیاری دیگر از فرزندان ایران اسلامی که به ضرورت دفاع از کشور ملبس به لباس رزم شدند.
4- سردار قاسم سلیمانی به مانند سایر ذخایر بازمانده از دوران دفاع مقدس بی هیچ ادعایی پس از جنگ را بخدمت مشغول بود حاج قاسم عزیز نیز مانند تمامی همسنگران دفاع مقدس از ایران اسلامی در پاسخ به نیازهای اعلامی و تکالیف اعلامی به پذیرش مسئولیت پرداخته و هرگز برای دستیابی به جایگاهی خاص تلاش نکرده است ویژگی ممتازی که در سیره عملی بسیاری از فرزندان ایران زمین در دفاع مقدس قابل مشاهده است.
5- تعابیر بسیار گسترده دوست و دشمن خارجی نسبت به شخصیت و جایگاه یا قدرت اثرگذاری سردار قاسم سلیمانی به یک وجه کاملا منطقی و درست است چون وجود ایشان مملو از این خصلتها است اما خطا است چون برخورداری حاج قاسم از این ویژگیها چیزی نیست جز ویگیهایی که در وجود تمامی فرزندان ایران اسلامی و دفاع مقدس می توان مشاهده کرد. بنابراین دوست و دشمن بیرونی برای درک قدرت و توانمندی ایران اسلامی باید توجه داشته باشد که با ایرانی بسیار پر تعداد از سلیمانی که آنها ژنرال بی سایه می خوانندش روبرو می باشند.
7- مقامات آمریکایی ، غربی ، عربی و عراقی و افغانی متفقا و به کرات دلیل خروج اجباری نیروهای متحد به رهبری آمریکا از افغانستان و عراق را فرماندهی مقابل ژنرال قاسم سلیمانی اعلام می کنند. غافل از اینکه جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر روند تصمیم سازی و تصمیم گیری راهبردی متکی بر مکانیسمی است که به اشخاص اتکا نداشته و صدها ژنرال سلیمانی را به همراه دارد.
8- مقامات و تحلیلگران جبهه غربی و عربی نمی دانند که آثار تفکر و فرماند سلیمانی در بحرانها و مسائل منطقه ای که بر شمردند نیازمند هماهنگی و همکاری موثر و منظم بسیاری از ارکان و دستگاههای داخلی است که هر کدام نباشند قطعا روند امور با مشکلات عدیده مواجه خواهد بود اما کسب پیروزهای مکرر و مورد اشاره جبهه غربی و عربی بدست فرزندان ایران منحصر به فرماندهی یگانه سردار قاسم سلیمانی عزیز نیست بلکه در عین تعظیم در برابر این فرمانده شجاع دفاع مقدس به تلاش و هماهنگی و همدلی دریایی از مردان و زنان ایران اسلامی به رهبردی هوشمندانه و متکی بر الطاف الهی ولی امر مسلمین قابل تعریف است.
9- تکرار نام بزرگ فرماندهان معظم شهیدی از تبار حاج احمد توسلی ، حاج همت ، حاج مهدی و حاج حمید باکری ، حاج حسین خرازی و .... در کنار روح بلند فرماندهان حی دفاع مقدس باعث گردیده تا بسیاری از دوستان و دشمنان بیرونی و حتی ملت نجیب و بزرگ ایران حضور ، توانمندی و قدرت والای فرزندان دفاع مقدس را کمتر دیده باشند شاید لازم بود تا آمریکا در تلاش برای درهم ریختن نظم جهانی و حضور اشغالگرانه منطقه رودروری یکی از هزاران فرزندان ایران اسلامی قرار گرفته و ناچار از اقرار روزانه به قدرتمندی مثال زدنی فرزندان ایران اذعان کنند.
علی اکبر
جانم فدای سردار سلیمانی
سردار سلیمانی از افتخارات بزرگ ملت ایران است خداوند تبارک و تعالی ایشان را برای این کشور اسلامی در پناه خودش از گزند حوادث ایام محفوظ نگاهدارد و در همه عرصه ها او را موفق گرداند .
بسیجی
قدرت سربازان ولایت همه جاستودنیس ایران باولایت سیدعلی عزیزش هزاران سلیمانی داردوآقاامام زمان رهبریش رابعهده دارد
سرباز ولایت
جان به فدای رهبر بزرگوارمون که چنین سربازان رشیدی داره
اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای
علیرضا
افتخار ما این است که او با این اقتدار و توانمندی و محبوبیت خود را فدایی رهبر می داند

جانم فدای رهبر و فداییانش
ابراهیم
ای کاش ما هم به اندازه این غربیها که هیچ اسطوره ای ندارن و الکی مرد عنکبوتی و بت من و.... رو قهرمان می کنن میتونستیم ژنرالهای خودمون رو علم کنیم و معرفی.
الان چند تا بچه دبیرستانی سردار رو میشناسه؟چقدر تونستیم به عزیزانمون افتخار کنیم و ....
خداكرم
اين منفيها مال زد انقلابه؟ يا اشتباه زده؟ يا.....؟
Iran, Islamic Republic of
خدا حفظش کنه سردار جبهه های حق علیه باطل
مالک اشتر زمان
مختار زمان
میثم تمارزمان
یار باوفای انقلاب
خدا نگهدارش باشه بحق خودش
خیلی دوسش دااااااااااااارم
مهران
Iran, Islamic Republic of
او عزت شيعه است
احمد اشرفي نوشنق از اردبيل
United States
امريكا و نوكرانش تركيه و عربستان پس از خوردن سيلي هاي محكم از شيعيان به جهنم خواهند رفت به اميد خدا
علی
درود بر حاج قاسم سلیمانی صیاد شیرازی زمان